I-Burgerzaken
In 2018 is in de gemeenten Son en Breugel en Nuenen gestart met i-Burgerzaken. Het betreft extra modules op de applicatie burgerzaken. Een groter deel van de burgerzaken-dienstverlening kan daarmee door de inwoners (deels) zelf thuis worden verricht op een tijdstip dat het de inwoner uitkomt (24/7 beschikbaarheid).

In 2019 wordt de implementatie van functioneel beheer voor deze applicatie nog integraal afgewogen bij de begrotingsbehandeling van de gemeenten. In 3 jaar verwachten we het functioneel beheer zo ingevoerd te hebben dat:

  • De dienstverlening aan inwoners en bedrijven kwalitatief is verbeterd en minder kwetsbaar is.
  • Er voldaan kan worden aan de grotere vraag vanuit de veiligheidsketen naar actuele en goede persoons- en adresgegevens voor adresonderzoek en aanpak identiteitsfraude.
  • Er een continue cyclus van beheren, toetsen, evalueren en verbeteren is.
  • Er een besparing is bereikt in de uitvoering van de dienstverlening van 1,5 fte (schaal 7) na 3 jaar.

Digitalisering burgerlijke stand
In dezelfde periode (afhankelijk van keuzes die worden gemaakt bij de implementatie van het zaaksysteem) wordt de burgerlijke stand gedigitaliseerd, wat leidt tot een andere manier van werken.