Ontwikkelplan
In 2019 wordt een ontwikkelplan voor de afdeling uitgewerkt. Dit is nodig door de vele veranderingen waar de afdeling mee te maken krijgt.
Toenemende vragen op het gebied van identiteitsfraude en adresonderzoek, afnemende vragen op eenvoudige producten en diensten en nieuwe taken op het gebied van handhaving en inburgering. En dit alles naast de vraag om tot betere en meer integrale dienstverlening te komen.

Analyse
De analyse waar kwaliteitsverbetering mogelijk is. Hoe we kwetsbare plekken verstevigen. En wat er van ons gevraagd wordt in het projectmatig aanpakken van inhoudelijke projecten en software-vervangingen, moet in 2019 en 2020 leiden tot realisatie van de maatregelen uit het plan. Maatregelen/thema's zijn: 

  • Kennis en capaciteit voor projectmatig werken.
  • Organisatie-inrichting om snel in kunnen spelen op nieuwe wensen van de gemeenten.
  • Inrichten en optimaal benutten functioneel beheer van de verschillende applicaties ten behoeve van een betere dienstverlening.
  • Vanuit het programma BetERe dienstverlening en bedrijfsvoering de rol en inrichting zaakgericht werken in de afdeling.
  • Versterkte inzet en kennis op het terrein van aanpak ondermijnende criminaliteit.
  • Processen vereenvoudigen.
  • Kennis en techniek voor de inzet van nieuwe dienstverleningskanalen.