Ontwikkelvisie
In 2018 is een ontwikkelvisie voor de afdeling financiën gevormd. Op basis van de in 2018 opgestelde ontwikkelvisie gaan we verder met de ingeslagen koers. We bouwen verder volgens de uitgangspunten:
  • structuur en eenvoud;
  • planmatig en projectmatig werken;
  • juiste medewerker op de juiste plek;
  • taakvolwassen medewerkers en zelfstandige werkende teams;
  • maximaal gebruik van digitale middelen en selfservice;
  • pro-actief;
  • integraal denken;
  • denken vanuit de klant;
  • coachend adviseren aan budgethouders, ondersteunen zonder over te nemen.
Digitalisering en toenemende selfservice
Door de digitalisering en toenemende selfservice komt de afdeling in een meer adviserende en faciliterende rol en verdwijnen administratieve handelingen. Dit vraagt een andere houding en vaardigheden van de medewerkers. Sommige functies zullen op termijn nagenoeg verdwijnen. Ook stelt de moderne medewerker andere eisen aan een baan dan vroeger. Dat vraagt een andere stijl van leidinggeven en HRM beleid, zoals verderop in dit hoofdstuk wordt beschreven. 
Er wordt ingezet op eigen regie, persoonlijke ontwikkeling en (in operationele zin) zelforganisatie van teams. Er wordt gebruik gemaakt van persoonlijkheidstesten en teamprofielen bij het invullen van vacatures en het verdelen van taken. Er is veel aandacht voor het benutten van elkaars talenten en het vragen en geven van feedback.


Ontwikkelagenda

In januari 2018 is een inhoudelijke, projectmatige ontwikkelagenda opgesteld. Het doel hiervan is een toekomstbestendige en efficiëntere inrichting van de financiële administraties. In 2018 en 2019 zijn op basis van de ontwikkelagenda een aantal projecten uitgevoerd.
Medio 2020 verwachten wij hiervan de eerste resultaten. Dan realiseren we ook de met het DOD afgesproken taakstelling van 0,5 Fte op schaal 7. Een voorwaarde hierbij is wel dat we gezamenlijk (met de gemeenten) uitvoering geven aan de ontwikkelplannen.