Voorwoord

Beste lezer,

Hierbij bieden wij u de jaarrekening en het jaarverslag over 2023 aan.

2023 was een belangrijk jaar voor Dienst Dommelvallei. Onder de leiding van de nieuwe directeur zijn de eerste stappen gezet gericht op het verbeteren van de dienstverlening aan de inwoners, de gemeenten en de verbetering van de eigen bedrijfsvoering. Voorbeelden zijn: verbeteringen in de toegankelijkheid van de burgerzaken producten, het starten met een dashboard personeelskosten en het verbeteren van het facturatieproces. In 2024 krijgen deze ontwikkelingen een vervolg.

2023 was ook het jaar waarin het aantallen bezwaren en beroepen tegen de gemeentelijke heffingen verdrievoudigde. Deze ontwikkeling had een grote impact op de organisatie en leidde er uiteindelijk toe dat de werkzaamheden van team Belastingen werden uitbesteed aan de BSOB. De medewerkers van het team werden hierdoor boventallig. Samen met hen werd gezocht naar oplossingen binnen en buiten de organisatie. Inmiddels hebben al deze medewerkers een nieuwe baan. De toegenomen aantallen bezwaar en beroep had ook een grote financiële impact. De kosten voor proceskosten en de verwerking van bezwaren en beroepen namen enorm toe.

Door met name de overschrijdingen op belastingen en de onderschrijdingen bij de I&A budgetten sloten we 2023 af met een positief financieel resultaat van € 139.000,-. 

Dit is de eerste jaarrekening waarin het dagelijks bestuur een rechtmatigheidsverantwoording aflegt. Het dagelijks bestuur is van mening dat de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen binnen de daarvoor door het algemeen bestuur gestelde grens.

Secretaris,                                   Voorzitter,
Jacqueline Nijland                  Suzanne Otters-Bruijnen