Paragraaf Bedrijfsvoering Dienst Dommelvallei

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Het doel van de bedrijfsvoering is het zo goed mogelijk ondersteunen en uitvoeren van de programma’s. Dit moet tot uiting komen in het goed bedienen van onze gemeenten en de klanten van onze gemeenten, interne en externe processen efficiënt laten verlopen en zorgvuldige besluitvorming garanderen.

Het gaat om een goede dienstverlening aan de gemeenten en de burger door:

  • Een efficiënt werkende organisatie.
  • Een zorgvuldig besluitvormingsproces.
  • Een gestructureerde planning en beheersing van de beleidsuitvoering.
  • Waar mogelijk op een verantwoorde manier gebruiken van ICT-mogelijkheden.
  • De beschikbaarheid van gemotiveerd en gekwalificeerd personeel.

Er zijn vanuit de dienst 2 perspectieven op het begrip bedrijfsvoering:

  1. Het primaire proces van de dienst is het leveren van ondersteuning aan de bedrijfsvoering van de deelnemende gemeenten. Die ondersteuning wordt beschreven in het programma Bedrijfsvoering voor de Dommelvallei-organisaties.
  2. De bedrijfsvoering voor de dienst zelf wordt beschreven in de paragraaf Bedrijfsvoering Dienst Dommelvallei.


Organisatieontwikkeling Dienst Dommelvallei

Met de komst van de nieuwe directeur en haar opdracht om de totale dienstverlening te verbeteren zijn in 2023 de eerste stappen gezet. Gemeenten en Dienst Dommelvallei zullen meerjarig vooruit moeten kijken om goed richting te kunnen geven aan Dienst Dommelvallei. Het eigenaarschap van zowel de medewerkers van Dienst Dommelvallei als medewerkers van de gemeenten moet verstevigd worden. Hiervoor is rolduidelijkheid een noodzaak. De stevigheid en de integraliteit van de adviezen van Dienst Dommelvallei kan beter, sturingsinformatie moet beschikbaar komen, het accounthouderschap en daarmee het ontzorgen van gemeenten moet ingeregeld worden en werkprocessen kunnen arbeidsextensief worden georganiseerd. Deze stappen leiden tot een nieuw bedrijfsplan in 2024 in samenspraak met de gemeenten.

 

Rechtmatigheidsverantwoording

Terug naar navigatie - Rechtmatigheidsverantwoording

Het dagelijks bestuur is van mening dat de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen binnen de daarvoor gestelde grens.
Er zijn geen onrechtmatigheden geconstateerd boven de door het algemeen bestuur vastgestelde rapportagegrens van € 25.000,-.

Begrotingscriterium
Resterend saldo aan begrotingsonrechtmatigheden 0
Uit de tabel in het onderdeel Begrotingsrechtmatigheid blijkt dat er geen overschrijding is ten opzichte van de begroting na wijziging.
Voorwaardencriterium
Uit de interne controles zijn geen bevindingen naar voren gekomen dat het voorwaardencriterium niet is nageleefd. 0
Misbruik & Oneigenlijk gebruik criterium
Uit de interne controles zijn geen bevindingen naar voren gekomen dat het M&O beleid niet is nageleefd. 0
Totaal onrechtmatigheden 0
Verantwoordingsgrens
Op grond van artikel 8, lid 2 van de Financiƫle verordening Dienst Dommelvallei 2023 is de verantwoordingsgrens. 208.853
Omdat het totaal aan onrechtmatigheden onder de verantwoordingsgrens blijft, kan geconcludeerd worden dat deze jaarrekening rechtmatig tot stand is gekomen.

Wet financiering decentrale overheden
Er zijn geen afwijkingen geconstateerd.

Gids Proportionaliteit
Tijdens de controle is geconstateerd dat de gids proportionaliteit niet altijd wordt nageleefd bij inkooptrajecten. Deze bevindingen worden teruggekoppeld om dit in de toekomst te voorkomen.

Wet open overheid

Terug naar navigatie - Wet open overheid

In het kader van de implementatie van de actieve openbaarmaking op grond van de Wet open overheid (Woo) hielden we ons het afgelopen jaar bezig met de inventarisatie voor een eigen publicatieplatform. Eind 2022 berichtte het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninklijkrelaties namelijk dat het landelijk platform niet doorgaat. Dat maakt dat bestuursorganen zelf een oplossing moeten realiseren voor het actief publiceren van hun Woo-informatie. Samen met de projectgroep en daarbij horende werkgroepen hebben we het afgelopen jaar gekeken naar mogelijke oplossingen voor zowel korte als lange termijn. Daarnaast is afgelopen jaar aandacht besteed aan de interne bewustwordingscampagne.

Externe inhuur

Terug naar navigatie - Externe inhuur

Ondanks dat we bewuste afwegingen maken over het inhuren van externen namen de kosten toe van € 1,9 miljoen in 2022 naar € 2,6 miljoen in 2023. De stijging laat zich enerzijds verklaren door een toename van de tarieven en anderzijds door landelijke ontwikkelingen en ontwikkelingen bij Dienst Dommelvallei zelf.

Een deel van de inhuur in 2023 (€ 0,5 miljoen) werd ingezet ten behoeve van het team Belastingen. Dit team werd geconfronteerd met een verdrievoudiging van de bezwaren en beroepen tegen de gemeentelijke belastingen. Zonder deze inhuur zouden inwoners, al dan niet via no cure no pay bedrijven, niet binnen de wettelijke termijn een reactie krijgen op hun ingediende bezwaar. In de afgelopen jaren werden hier telkens incidentele middelen voor ingezet terwijl er sprake is van een structureel probleem. De overgang naar de BSOB zorgt voor een structurele oplossing.

De externe inhuur werd behoudens bij het team Belastingen niet apart geregistreerd naar oorzaak van de inhuur. Dit wordt voor 2024 anders. 

De inhuur wordt gedekt uit vacatureruimte, incidentele budgetten en de knelpuntenpot. De vacatureruimte wordt gebruikt als het niet direct lukt om te werven, de incidentele budgetten spreekt voor zich en de knelpuntenpot wordt ingezet bij ziektevervanging en niet volledig gedekte zwangerschapsvervanging en ter verlaging van onvoorziene werkdruk. 

Ziekteverzuim

Terug naar navigatie - Ziekteverzuim

De daling van het ziekteverzuim is verder doorgezet van 9,30% (januari tot en met april) naar 5,99% (mei tot en met augustus) tot 5,76 % (september tot en met december). Over heel 2023 is het gemiddelde daarmee 7,01%. Om de daling te bewerkstelligen was in samenwerking met de arbodienst extra geïnvesteerd in het terugdringen van ziekteverzuim, deze extra inspanning werpt zijn vruchten af. Door onze aanpak hebben we enkele langlopende dossiers in het vierde kwartaal kunnen sluiten. De werkdruk is helaas nog steeds een oorzaak van verzuim en vraagt daarmee blijvend aandacht. 

Het langdurig verzuim bedraagt 5% (van de 7%). Ruim de helft van het langdurig verzuim heeft te maken met medische/fysieke oorzaken zoals bijvoorbeeld long covid. Deze vorm van verzuim laat zich moeilijk beïnvloeden door onszelf en de interventies moeten met name komen uit het medische circuit.

Ziekteverzuim naar duurklasse (in%) 2023 2022 2021
Kort (1 t/m 7 kalenderdagen) 0,83 0,49 0,33
Middellang (8 t/m 43 kalenderdagen) 1,23 1,78 1,00
Lang (44 kalenderdagen en langer) 4,95 5,13 3,97
Totaal 7,01 7,40 5,30

Ziekteverzuim (excl. zwangerschapsverlof)

2023 2022 2021
Verzuimpercentage 7,01 7,40 5,30
Percentage 0-verzuim 34,09 33,77 51,92
Gemiddelde duur (dagen) 16,11 13,76 17,29
Verzuimfrequentie 1,23 1,54 0,87
Ziekteverzuimpercentage in vergelijkbare gemeenteklasse voor 2022: 6,5 %* *bron personeelmonitor 2022

Facilitaire zaken

Terug naar navigatie - Facilitaire zaken

Verhuizing
In de zoektocht naar een nieuwe definitieve huisvesting is gekozen voor de samenwerking met de gemeente Nuenen. In de huisvestingsplannen van de gemeente Nuenen wordt ruimte gemaakt voor Dienst Dommelvallei. We verwachten dat we eerst enkele jaren gebruik maken van tijdelijke huisvesting en daarna definitief onze intrek nemen in het gemeentehuis van Nuenen.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Formatie

Afdeling 31-12-2023
Directie en staf 6,44
Financiƫn 54,55
PO&I 54,32
Dienstverlening 47,25
Totale formatie in fte 162,56