Programma 1: Bedrijfsvoering voor de Dommelvallei-organisaties

Portefeuillehouder(s): Hans Gaillard

In deze paragraaf staan de toelichtingen op dit programma. We gaan in op de 3 “wat”-vragen:

  • Wat wilden we bereiken?
  • Wat hebben we ervoor gedaan?
  • Wat heeft het gekost?

Afwijkingen > € 25.000,- tussen begrote en werkelijke baten en lasten worden toegelicht in het onderdeel "Toelichting resultaat 2023". 

Een aantal van de onderwerpen in het programma Bedrijfsvoering voor de Dommelvallei-organisaties is door de deelnemende gemeenten opgenomen in de paragraaf Bedrijfsvoering. Er zijn vanuit de dienst 2 perspectieven op het begrip bedrijfsvoering.

  1. Het primaire proces van de dienst is het leveren van ondersteuning aan de bedrijfsvoering van de deelnemende gemeenten. Die ondersteuning wordt in deze paragraaf beschreven.
  2. De bedrijfsvoering van de dienst zelf, deze wordt beschreven in de paragraaf Bedrijfsvoering Dienst Dommelvallei.

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?
Missie/Visie Bedrijfsplan/Doelstellingen
Dienst Dommelvallei verricht economisch, efficiënt en effectief activiteiten voor de 3 samenwerkende gemeenten op basis van de gedefinieerde kernwaarden: innovatief, resultaatgerichtheid, flexibel en klantgericht. De activiteiten dragen bij aan onze doelstellingen: • verbetering van kwaliteit; • vermindering van kwetsbaarheid; • vermindering van kosten; • goed werkgeverschap.
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

In de onderstaande tabel staan de cijfers van de primaire begroting 2023 inclusief de 1e en 2e begrotingswijziging 2023 en de gerealiseerde bedragen. Alle baten en lasten bij Dienst Dommelvallei vallen binnen programma 1: Bedrijfsvoering voor de Dommelvallei-organisaties.

Voor een onderverdeling naar taakvelden verwijzen wij u naar "Het overzicht van baten en lasten per taakveld". Het resultaat van € 139.465,- staat daar vermeld op regel 0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten.

Bedragen x € 1,-

Baten Lasten
Primaire begroting 2023-2026 17.889.463 17.889.463
1e begrotingswijziging 2023 2.044.871 2.044.871
2e begrotingswijziging 2023 997.000 997.000
Begroting lasten2023 na wijziging 20.931.334 20.931.334
Realisatie 21.024.791 20.885.326
Resultaat 93.457 46.008
Saldo Baten en Lasten 139.465

Toelichting resultaat 2023

Terug naar navigatie - Toelichting resultaat 2023

Het resultaat over 2023 bedraagt € 139.465,- positief, zoals blijkt uit bovenstaande tabel. In de tabel hieronder vindt u de analyse van het resultaat, waarbij de verschillen > € 25.000,- worden toegelicht. 

Bedragen x € 1,-.

Toelichting resultaat 2023 Bedrag
Saldo excl. mutaties reserves 139.465
Mutaties reserves 0
Resultaat 139.465
Verklaring resultaat 2023 Bedrag
Financiën: Belastingen
Bezwaar, beroep en proceskosten -520.000
Door de verdrievoudiging van het aantal WOZ bezwaren in 2023 stijgen over dat jaar ook de proceskosten. Een deel van deze kosten heeft voor 2023, door de afhandeling van WOZ bezwaren, geleid tot een overschrijding van het budget van € 15.000,-. Een groot deel van de proceskosten zal zich echter pas in 2024 voordoen. Dit wordt met name veroorzaakt door een nieuwe wijze van afhandeling van de bezwaren die door No Cure No Pay (NCNP) bureaus zijn ingediend. Voor deze kosten is een voorziening Belastingtaken gevormd van € 235.000,-. Een deel van de kosten voor de overdracht naar de BSOB heeft betrekking op de ontwikkelingen in 2023. Deze kosten tot een bedrag van € 250.000,- verantwoorden we daarom in 2023 ook via een storting in de voorziening Belastingtaken. Voor het onderzoek en advies naar de benodigde ontwikkeling van Belastingen en Invordering en de businesscase zijn kosten gemaakt wat tot een overschrijding heeft geleid van € 20.000,-.
P-budgetten afdelingen Dienst Dommelvallei
Personele budgetten -71.000
Bij de 2e turap 2023 voorzagen we nog een negatief resultaat van - € 250.000,-. Om dit tekort te beperken hebben we enkele vacatures later ingevuld. Daarnaast ontvingen we hogere uitkeringen WAZO, WW, zwangerschaps- en ouderschapsverlof. Het uiteindelijke negatieve resultaat is beperkt gebleven tot - € 71.000,-.
Financiën: Beleid advies en control
Audit btw-verplichtingen -86.000
Over de boekjaren 2019-2021 is in opdracht van Dienst Dommelvallei door een extern bureau een audit uitgevoerd voor de gemeenten. In deze audit wordt een controle gedaan op dubbele betalingen, btw-verantwoording en herrekening van het mengpercentage btw. De totale kosten van deze audit over deze jaren bedragen € 86.000,-. De uitkomsten van dit onderzoek worden meegenomen in jaarrekeningen van de gemeenten.
Dienstverlening
ESF inkomsten -70.000
ESF uitgaven 70.000
In 2023 startten we met het tweejarige ESF project 'Perspectief of meedoen'', gericht op de maximale participatie van de doelgroep langdurig bijstandsgerechtigden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Daar is invulling aangegeven door de inzet van een participatieconsulent. Het werven van de geschikte kandidaat heeft door de krapte op de arbeidsmarkt langer geduurd dan verwacht. De niet bestede ESF-gelden schuiven door naar 2024.
P&O en I: Informatie voorziening & ondersteuning en beheer
Informatieplan 2023-2024 (incl. budget tijdelijke capaciteit) 667.000
Belangrijke randvoorwaarden om het informatieplan succesvol uit te voeren en af te ronden zijn door de Dommelvallei-organisaties niet ingevuld. Dit had gevolgen voor de uitvoering van de projecten uit het informatieplan (€ 190.000.-). Capaciteitsissues door krapte op de arbeidsmarkt bij zowel gemeenten als Dienst Dommelvallei maakten het probleem groter, bijvoorbeeld bij de uitvoering van het project telefonie (€ 60.000,-). De krapte maakte dat vacatures later werden ingevuld. Hierdoor ontstond financiële ruimte en werden de budgetten voor de tijdelijke capaciteitsuitbreiding niet aangesproken. (€ 140.000,-). Daarnaast werden een aantal projecten geannuleerd door o.a. de reorganisatie belastingen (€ 70.000,-). Ten slotte was bij het vaststellen van de 1e begrotingswijziging de verwachting dat bij een volledige realisatie van het informatieplan en de tijdelijke capaciteitsuitbreiding we € 91.000,- van het beschikbare budget via de reserve I&A zouden doorschuiven naar 2025. De overige verschillen bedroegen € 116.000,-
Schadevergoeding GT-Connect 61.000
De vier Dommelvallei-organisaties namen deel aan een gezamenlijke aanbesteding van de VNG. Uiteindelijk voldeed de aanbieder niet en zegde de VNG de overeenkomst met de aanbieder op en is een schadevergoeding uitgekeerd. Deze schadevergoeding bestond uit de in het kader van de overeenkomst aan de leverancier betaalde facturen.
Overig
Overig verschillen < € 25.000,- 88.465
Resultaat 139.465