Paragraaf Financiering

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De paragraaf financiering in de begroting en de jaarstukken is in het BBV en in de wet Fido verplicht gesteld. Financiering is de manier waarop Dienst Dommelvallei de benodigde geldmiddelen aantrekt en (tijdelijke) overtollige geldmiddelen belegt. Dit gebeurt binnen de wettelijke kaders van het BBV en de wet Fido. Naast deze wetgeving geldt voor de dienst een treasurystatuut. Dit statuut bevat regels om de financieringsfunctie te sturen, beheersen en controleren. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-. Door de afronding op duizendtallen kunnen er afrondingsverschillen ontstaan.

Interne- en externe ontwikkelingen I EMU-saldo

Terug naar navigatie - Interne- en externe ontwikkelingen I EMU-saldo

EMU-saldo

Voor de jaren 2019 tot en met 2023 is de EMU-tekortruimte voor de gemeenten -0,27% BBP. Jaarlijks publiceert het ministerie van BZK voor gemeenten individuele EMU-referentiewaarden. Een individuele EMU-referentiewaarde is geen norm, maar een indicatie. Voor gemeenschappelijke regelingen zijn geen individuele referentiewaarden vastgesteld. Het EMU-saldo van gemeenschappelijke regelingen wordt op basis van de verhoudingen in gemeentelijke bijdragen aan de deelnemende gemeenten toegerekend.

Hieronder is de berekening van het EMU-saldo weergegeven.

Nr. Omschrijving 2023
1. Exploitatiesaldo vóór toevoeging aan c.q. onttrekking uit reserves (zie BBV, artikel 17c) 139
2. Mutatie (im)materiële vaste activa 304
3. Mutatie voorzieningen 348
4. Mutatie voorraden (incl. bouwgronden in exploitatie) 0
5. Verwachte boekwinst bij verkoop effecten en verwachte boekwinst bij verkoop (im)materiële vaste activa 0
Berekend EMU-saldo 791

Kasgeldlimiet

Terug naar navigatie - Kasgeldlimiet

De kasgeldlimiet vormt de bovengrens waarmee een tijdelijk liquiditeitstekort gefinancierd kan en mag worden met een kortlopende geldlening (korter dan 1 jaar). Als het liquiditeitstekort structureel is moet er een langlopende geldlening worden aangetrokken. Als voor het derde achtereenvolgende kwartaal de kasgeldlimiet wordt overschreden moet de toezichthouder hiervan op de hoogte worden gesteld en moet de kwartaalrapportage en een plan om binnen de kasgeldlimiet te blijven ter goedkeuring worden voorgelegd aan de toezichthouder. De kasgeldlimiet is vastgesteld op 8,2% van het begrotingstotaal.

Stap Omschrijving Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
Bepalen toegestane kasgeldlimiet
Omvang begrotingstotaal 17.889 17.889 17.889 17.889
Percentage regeling 8,20% 8,20% 8,20% 8,20%
1 Toegestane kasgeldlimiet 1.467 1.467 1.467 1.467
Vlottende korte schuld
Opgenomen gelden < 1 jaar 0 0 0 0
Schuld in rekening courant 185 357 423 0
Gestorte gelden door derden < 1 jaar 0 0 0 0
Overige geldleningen niet zijnde vaste schuld 0 0 0 0
2 Totaal vlottende korte schuld 185 357 423 0
Vlottende middelen
Contante gelden in kas 0 0 0 0
Tegoeden in rekening courant 242 305 241 726
Overige uitstaande gelden < 1 jaar 0 0 0 0
3 Totaal vlottende middelen 242 305 241 726
4 Totaal netto vlottende schuld (2-3) -56 52 182 -726
Ruimte(+)/Overschrijdingen(-) (1-4) 1.523 1.415 1.285 2.193


Conclusie kasgeldlimiet

Dienst Dommelvallei heeft in 2023 gewerkt met de inkomsten van de deelnemende gemeenten op de rekening-courant en is er geen gebruik gemaakt van kasgeldleningen. Gedurende het jaar 2023 is de kasgeldlimiet niet overschreden

Renterisiconorm

Terug naar navigatie - Renterisiconorm
Stap Omschrijving Begroting Begroting na wijziging
1 Renteherzieningen 0 0
2 Aflossingen 58 0
3 (1+2) Renterisico 58 0
4 Begrotingstotaal 17.889 20.931
5 Percentage regeling 20% 20%
6 (4 x 5) Renterisiconorm 3.578 4.186
7 Ruimte(+)/Overschrijdingen(-) 3.520 4.186

De renterisiconorm stelt een grens aan het te lopen renterisico op de vaste schuld (langlopende geldleningen). De risiconorm houdt in dat de jaarlijkse verplichte aflossingen en renteherzieningen niet hoger mogen zijn dan 20% van het begrotingstotaal. Dienst Dommelvallei heeft geen rente- en aflossingsverplichtingen, omdat er alleen gewerkt wordt met kasgeld. Er is geen sprake van een renterisico op langlopende leningen omdat deze er in 2023 niet waren.

Schatkistbankieren

Terug naar navigatie - Schatkistbankieren

Door de wet over schatkistbankieren moeten decentrale overheden het grootste deel van hun liquide middelen aanhouden in de schatkist. De EMU-schuld en de financieringsbehoefte van het Rijk verminderen hierdoor. Decentrale overheden kunnen voor de uitoefening van de publieke taak nog steeds geld uitlenen aan een andere decentrale overheid. In de toelichting op de balans staat de bijdrage van Dienst Dommelvallei aan het schatkistbankieren.