Omschrijving (toelichting)

Deze bouwsteen bestaat uit:

  1. Uitvoering informatieplan 2022
  2. IT-regieorganisatie
  3. Beheerorganisatie zaakgericht werken
  4. Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)
  5. Digitale duurzaamheid
  6. Werkplekvoorzieningen
  7. Ondersteuning gemeenteraden
  8. Formatie uitbreidingen 1e Begrotingswijziging 2022

Uitvoering informatieplan 2022
De uitvoering van het informatieplan 2022, het jaarlijkse uitvoeringsplan op basis van informatiebeleid Dommelvallei 2021-2025, stond onder druk, door:

  • De substantiële toename van leveringstijden en prijzen van hardware.
  • Onvoldoende expertise en formatie om projectleiderschap van projecten in te vullen. 
  • Te weinig capaciteit systeembeheer door toenemende druk op het uitvoeren van maatregelen ten behoeve van informatiebeveiliging en incidenten op dat vlak, gecombineerd met onderbezetting door ziekte.
  • Krapte op de arbeidsmarkt.
  • Het project vernieuwing software sociaal domein, dat substantieel meer inzet vroeg dan vooraf was ingeschat. Dit uitte zich vooral bij de beheerorganisatie zaakgericht werken.

Alhoewel er projecten in de planning verschoven zijn is het gros van de projecten in uitvoering of in voorbereiding. Maar door de druk op het portfolio, beveiligings- en capaciteitsissues bij systeembeheer zijn achterstanden in vooral technische projecten en reguliere hardware-vervangingen ontstaan. Eind 2022 gaven we hierover een noodsignaal af. Op basis daarvan zijn in het informatieplan 2023 noodzakelijk onderhoud, beveiliging en modernisering van de ICT-omgeving samen onder de noemer "basis op orde" als prioriteit gesteld en is er aandacht gevraagd voor de ondercapaciteit bij systeembeheer. Nieuwe wensen voor functionaliteit en ambities uit 2022 die niet in uitvoering of voorbereiding zijn, kregen de status optioneel. Deze worden alleen opgepakt indien er naast de basis-op-orde capaciteit bij systeembeheer overblijft.

IT-regieorganisatie+ Beheerorganisatie zaakgericht werken
We zetten de eerste stappen in de inrichting van IT-servicemanagement en wijzigingsbeheer. Daardoor zijn we meer "in control". We kregen meer zicht op hoeveel tijd er nodig is om de afgesproken diensten te leveren en de infrastructuur te onderhouden. De tijd die nodig is voor informatieveiligheid neemt toe. Systeembeheer voert alleen wijzigingen in infrastructuur en applicatielandschap door die een vastgesteld proces volgen en als de planning van het regulier beheer dit toelaat. Dit heeft gevolgen voor het aantal uit te voeren projecten. Daarbij zijn we beter in staat reële verwachtingen van doorlooptijd te geven.
In het verlengde hiervan stelden we een ontwikkelplan functioneel beheer en applicatiebeheer op om op dit gebied te professionaliseren met als hoofddoel de digitale mogelijkheden beter uit te nutten en continuïteit en veiligheid te borgen.
Door het stuklopen van de VNG aanbesteding GGI-veilig was het noodzakelijk om nieuwe diensten en software af te nemen om het proactief detecteren van risico's te implementeren. De verdere implementatie loopt door naar 2023.

Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)
De invoering van de omgevingswet is uitgesteld naar 1 januari 2024 door problemen met de implementatie van het (landelijke) DSO.

Digitale duurzaamheid
Informatie is duurzaam toegankelijk als die gedurende de vastgestelde bewaartermijn voldoet aan de volgende kenmerken: informatie is vindbaar, beschikbaar, leesbaar, interpreteerbaar, betrouwbaar en toekomstbestendig. Voor iedereen die daar recht op heeft en voor zo lang als noodzakelijk, oftewel volgens wetgeving.
We koppelden de systemen voor burgerzaken, het sociaal domein en vergunningen-toezicht-handhaving (VTH-systeem) aan het zaaksysteem om archiefwaardige documenten hierin op te slaan. Dit blijkt in de praktijk weerbarstig. Koppelingen zijn complex en vragen veel monitoring en beheer op diverse gebieden. In het sociaal domein is tot dusver geen naar behoren werkende koppeling opgeleverd. Daarom is langer analoog archiveren nodig. Door deze ervaringen maakten we een uitzondering op de kaders en richtlijnen zaakgericht werken, door archieffunctionaliteit toe te staan in diverse vakapplicaties. Dit vraagt om een herijking van de architectuur: hoe en waar zullen we informatieobjecten bewaren, vernietigen en beheren. De keuzes die we daarin maken zullen invloed hebben op de uitvoering en daarmee benodigde formatie voor informatiebeheer. Hiermee gaan we in 2023 aan de slag. 

Werkplekvoorzieningen en Ondersteuning gemeenteraden
Bij de start van de nieuwe raadsperiode in 2022 zijn aan raads-, commissie- en burgercommissieleden digitale voorzieningen (laptop en softwarelicenties) uitgeleverd. Door lange levertijden van hardware zijn laptops voor medewerkers in het kader van hybride werken niet in 2022 maar begin 2023 uitgeleverd.

Formatie uitbreidingen 1e begrotingswijziging 2022
Door krapte op de arbeidsmarkt is werven van nieuw personeel tijdrovend. Daarom legden we de nadruk op het invullen van vacatures op die gebieden waar continuïteit in het gedrang is. Dat betrof ook het aantrekken van 2 teamleiders, die werving en selectie voor hun rekening nemen. Daardoor lag het proces tijdelijk stil en zijn de "nieuwe vacatures" later dan gepland ingevuld. Op onderdelen hebben we in plaats van structurele invulling tijdelijk ingehuurd of extra dienstverlening van leveranciers afgenomen (functioneel beheer zaaksysteem, BI-specialist, Functioneel beheer DSO). De vacature BI-specialist is inmiddels ingevuld. Op dit moment werven we een informatieadviseur en is de werving van een functioneel beheerder zaakgericht werken opnieuw gestart. De eerste werving leverde geen resultaat op.