Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening

In deze paragraaf geven we een toelichting op diverse aspecten van het overzicht baten en lasten. We gaan in op:

  • vennootschapsbelasting;
  • de begrotingsrechtmatigheid;
  • een analyse van de verschillen tussen de raming en realisatie;
  • overzicht van de incidentele baten en lasten;
  • wet normering topfunctionarissen.

 

Vennootschapsbelasting

Begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid

Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. In de toelichting op het Besluit Accountantscontrole Decentrale Overheden (Bado) wordt begrotingsrechtmatigheid omschreven als:
“Financiële beheershandelingen die ten grondslag liggen aan de baten en lasten, evenals de balansposten, dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en de hiermee samenhangende programma’s (begrotingscriterium). In de begroting zijn de maxima voor de lasten vermeld die door de raad zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen moeten passen binnen de begroting, waarbij het juiste programma, de toereikendheid van het begrotingsbedrag en het begrotingsjaar van belang zijn.

Wijzigingen moeten volgens de Gemeentewet tijdens het jaar zelf nog aan de raad worden voorgelegd. Als dit niet meer mogelijk is zijn bestedingen boven het begrotingsbedrag strikt genomen onrechtmatig. Toch kan voor de accountant bij de controle vaststaan dat een (begrotings)overschrijding binnen de beleidskaders van de raad valt. Voor Dienst Dommelvallei als samenwerkingsverband geldt deze bepaling ook. Uiteraard moet dan in plaats van raad, het algemeen bestuur worden gelezen en waar college staat wordt het dagelijks bestuur bedoeld.

De toelichting van het Bado zegt hierover:
“Strikt genomen gaat het hier om onrechtmatige uitgaven omdat de overschrijding strijdig is met artikel 189, lid 4 van de Gemeentewet. Deze overschrijdingen (en onderschrijdingen) moeten goed herkenbaar in de jaarrekening worden opgenomen (Kadernota Rechtmatigheid BBV). Door het vaststellen van de jaarrekening waarin die uitgaven wel zijn opgenomen, autoriseert de raad alsnog de betreffende uitgaven. Het gaat om overschrijdingen waarbij het college bij het doen van de uitgaven binnen het door de raad uitgezette beleid is gebleven.

In de begroting 2022 autoriseerde het AB een geschat investeringskrediet van € 500.000,-. Op 16 november stemde het DOD in met het voorstel tot de aanschaf van een VDI / storageomgeving ter waarde van € 586.000,- Dit project was voor een lager bedrag opgenomen in het Informatieplan 2022. Het project werd duurder door de wereldwijde chiptekorten en de daarop volgende prijsstijgingen. Het project was noodzakelijk door een toename van de hoeveelheid data en wereldwijde beveiligingsincidenten zoals LOG4J. 

De toets op rechtmatigheid richt zich op de beschikbare uitgavenbudgetten en de werkelijk gedane uitgaven. Uit het overzicht van baten en lasten op de voorgaande pagina’s en hieronder gecomprimeerd weergegeven blijkt dat er geen overschrijding op de lasten is. 

Uit onderstaande tabel blijkt dat er geen overschrijding is ten opzichte van de begroting na wijziging. 

Programma Begroting na wijziging Realisatie Saldo
1. Bedrijfsvoering 17.640 17.465 175
Totaal 17.640 17.465 175

Analyse overzicht van baten en lasten

Overzicht van de incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van de incidentele baten en lasten

De provincie Noord-Brabant heeft een handreiking uitgebracht over de presentatie van een structureel begrotingssaldo. Daarin is de conclusie:
De begroting bevat zowel incidentele als structurele baten en lasten. De structurele baten en lasten zijn regel (ze omvatten het overgrote deel van de begroting) en de incidentele baten en lasten vormen de uitzondering op die algemene regel. Structurele baten en lasten zijn de baten en lasten die in beginsel jaarlijks in de begroting en meerjarenraming zijn opgenomen.
Omdat alle baten en lasten in deze jaarrekening in beginsel opgenomen zijn in de begroting 2022 is er geen sprake van incidentele baten en lasten.

Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)

Terug naar navigatie - Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)

De WNT is van toepassing op Gemeenschappelijke Regeling 'Dienst Dommelvallei'. Het voor Gemeenschappelijke Regeling 'Dienst Dommelvallei' toepasselijke bezoldigingsmaximum is in 2022 € 216.000,-

Leidinggevende topfunctionarissen met dienstbetrekking.
bedragen x € 1 V.C. Fijneman
Functiegegevens Directeur
Aanvang en einde functievervulling in 2022 1/1 - 31/8
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1
Dienstbetrekking? ja
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoeding (€) 79.556
Beloningen betaalbaar op termijn (€) 13.442
Subtotaal 92.998
Individueel toepasselijke bezoldigings-maximum 143.802
-/- Onverschuldigd betaald bedrag en nog niet terugontvangen bedragen N.v.t.
Totaal bezoldiging 2022 92.998
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan N.v.t.
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling N.v.t.
Gegevens 2021
Aanvang en einde functievervulling in 2021 1/1 - 31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1
Dienstbetrekking ja
Beloning plus belastbare onkostenvergoeding (€) 107.345
Beloningen betaalbaar op termijn (€) 20.280
Subtotaal 127.625
Individueel toepasselijke bezoldigings-maximum 209.000
Totaal bezoldiging 2021 127.625
Leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking.
bedragen x € 1 H.J.F.L. Meeuwsen
Functiegegevens Directeur
Aanvang en einde functievervulling in 2022 16/8 - 31/12
Aantal kalendermaanden functievervulling in het kalenderjaar 5
Omvang van het dienstverband in uren per kalenderjaar 445
Individueel toepasselijk bezoldigingsmaximum
Maximum uurtarief in het kalenderjaar 206
Maxima op basis van de normbedragen per maand 143.000
Individueel toepasselijk maximum gehele periode kalendermaand 1 t/m 12 91.670
Bezoldiging (ex btw)
Werkelijk uurtarief lager dan het (gemiddeld) maximum uurtarief Ja
Bezoldiging in de betreffende periode 57.850
Totale bezoldiging gehele periode kalendermaand 1 t/m 12 57.850
(-/-) Onverschuldigd betaald bedrag en nog niet terugontvangen bedrag 0
Totale bezoldiging, exclusief BTW 57.850
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan N.v.t.
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling N.v.t.


In 2022 waren onderstaande functionarissen lid van het DB en/of AB. Zij ontvingen daarvoor geen afzonderlijke bezoldiging (boven het individueel toepasselijke drempelbedrag).

Namen van het dagelijks bestuur (DB) en het algemeen bestuur (AB)
Naam topfunctionaris Functie Jaar
J.F.M. Gaillard Lid AB en DB 1-1-2022 t/m 31-12-2022
J.C.J. van Bree Lid AB en DB 1-1-2022 t/m 31-12-2022
M.J. Houben Lid AB en DB 1-1-2022 t/m 31-12-2022
J. Wesselink Lid DB 1-2-2022 t/m 31-12-2022
H.J.F.M. Meeuwsen Lid DB 1-1-2022 t/m 9-2-2022
M. Arents Lid DB 1-1-2022 t/m 31-12-2022
N.J.H. Scheltens Lid DB 1-1-2022 t/m 31-12-2022
P.J. Looijmans Lid AB 1-1-2022 t/m 14-6-2022
J.A.T.M. van de Laar Lid AB 1-1-2022 t/m 31-12-2022
F.J.M.C. Stravers Lid AB 14-6-2022 t/m 31-12-2022
G.M.J. Jeucken Lid AB 1-1-2022 t/m 14-6-2022
J. Boersma Lid AB 1-1-2022 t/m 31-12-2022
B.J. van Stiphout Lid AB 16-6-2022 t/m 31-12-2022
N.J.H. Wouters Lid AB 29-9-2022 t/m 31-12-2022
J.D. de Jong Lid AB 7-7-2022 t/m 31-12-2022
P.J. van Liempd Lid AB 1-1-2022 t/m 7-7-2022
J.G.M.W. Pernot Lid AB 1-1-2022 t/m 16-6-2022
C.E.P. van Brakel Lid AB 1-1-2022 t/m 22-5-2022