Paragraaf Bedrijfsvoering Dienst Dommelvallei

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Het doel van de bedrijfsvoering is het zo goed mogelijk ondersteunen en uitvoeren van de programma’s. Dit moet tot uiting komen in het goed bedienen van onze gemeenten en de klanten van onze gemeenten, interne en externe processen efficiënt laten verlopen en zorgvuldige besluitvorming garanderen.

Het gaat om een goede dienstverlening aan de gemeenten en de burger door:

  • Een efficiënt werkende organisatie.
  • Een zorgvuldig besluitvormingsproces.
  • Een gestructureerde planning en beheersing van de beleidsuitvoering.
  • Waar mogelijk op een verantwoorde manier gebruiken van ICT-mogelijkheden.
  • De beschikbaarheid van gemotiveerd en gekwalificeerd personeel.

Bij de gemeenten komen in deze paragraaf de volgende onderwerpen aan bod:

  • organisatieontwikkeling;
  • HRM-beleid;
  • samenwerking met de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel;
  • informatiebeleidsplan;
  • informatievoorziening;
  • planning en control;
  • huisvesting;
  • kengetallen.


Er zijn vanuit de dienst 2 perspectieven op het begrip bedrijfsvoering:

  1. Het primaire proces van de dienst is het leveren van ondersteuning aan de bedrijfsvoering van de deelnemende gemeenten. Die ondersteuning wordt beschreven in het programma Bedrijfsvoering voor de Dommelvallei-organisaties.
  2. De bedrijfsvoering voor de dienst zelf wordt beschreven in de paragraaf Bedrijfsvoering Dienst Dommelvallei.

 

Organisatieontwikkeling Dienst Dommelvallei
Om de organisaties nog beter van dienst te zijn zetten we in 2022 verder in op onderstaande ontwikkelingen:

GROEI! / DIALOG
Medewerkers gingen in 2022 samen met leidinggevenden verder aan de slag met persoonlijke ontwikkeling, talentmanagement en leven lang leren. Hierbij ontwikkelen we door op basis van de eerste ervaringen met de nieuwe feedbackcyclus GROEI!.

Met DIALOG meten we ook de betrokkenheid en bevlogenheid van medewerkers. We hebben een zogenaamde 0-meting uitgezet. De eerste resultaten daarvan zijn in december met het management en de ondernemingsraad gedeeld. De medewerkers zijn in januari 2023 geïnformeerd. 

Projectmanagement en Ontwikkeling adviseurschap
Het plan om projectmanagement op bredere schaal te organiseren en de doorontwikkeling van het adviseurschap is vanwege het ontbreken van tijd niet afgerond en schuift door naar 2023.

 

Externe inhuur

Terug naar navigatie - Externe inhuur

We maakten bewuste afwegingen over het inhuren van externen. Door de krapte op de arbeidsmarkt, hoog ziekteverzuim en de vele vacatures was er veel inhuur tegen gestegen tarieven nodig. In 2022 besteedden we € 1,9 miljoen (2021 € 1,7 miljoen) aan externe inhuur.

Ziekteverzuim

Terug naar navigatie - Ziekteverzuim

De eerder uitgesproken ambitie om het ziekteverzuim de komende jaren stapsgewijs terug te brengen naar minimaal 1%-punt onder het landelijk gemiddelde, is dit jaar niet gerealiseerd. Meerdere oorzaken liggen hier aan ten grondslag. Te denken valt aan corona en de gestegen werkdruk als gevolg van de vele vacatures en personele wisselingen.

Ziekteverzuim naar duurklasse (in%) 2022 2021 2020
Kort (1 t/m 7 kalenderdagen) 0,49 0,33 0,32
Middellang (8 t/m 43 kalenderdagen) 1,78 1,00 0,89
Lang (44 kalenderdagen en langer) 5,13 3,97 4,10
Totaal 7,4 5,30 5,31

Ziekteverzuim (excl. zwangerschapsverlof)

2022 2021 2020
Verzuimpercentage 7,40 5,30 5,31
Percentage 0-verzuim 33,77 51,92 56,57
Gemiddelde duur (dagen) 13,76 17,29 22,34
Verzuimfrequentie 1,54 0,87 0,61
Ziekteverzuimpercentage in vergelijkbare gemeenteklasse voor 2021: 5,8 %* *bron personeelsmonitor 2021

Garantiebanen

Terug naar navigatie - Garantiebanen

Inclusief beleid
We onderschrijven het gedachtegoed van een inclusieve samenleving. Daarom kijken we bij het openstellen van een vacature of deze geschikt is om open te stellen als een "inclusief-garantie" baan. In 2022 vulden we geen vacature op deze wijze in.

Facilitaire zaken

Terug naar navigatie - Facilitaire zaken

Eind 2024 loopt de huurovereenkomst van ons kantoor af. Vastgesteld is dat huisvesting binnen de drie gemeentehuizen geen optie is. We moeten op tijd een geschikte kantoorruimte vinden die aan onze eisen en wensen voldoet. Hiervoor willen we in 2023 een bedrijfsmakelaar inzetten. Zodra er meer duidelijkheid is, komen wij met een voorstel.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Peildatum kengetallen: 31 december 2022

Fulltime Parttime Totaal
Mannen 42 18 60
Vrouwen 29 76 105
Totaal 71 94 165
Verhouding man / vrouw 2022: 36,4 % / 63,6 %
Verhouding man / vrouw in vergelijkbare gemeenteklasse voor 2022: 46% /54 %

Formatie

Afdeling 31-12-2022
Directie en staf 5,29
Financiƫn 49,66
PO&I 51,48
Dienstverlening 41,94
Totale formatie in fte 148,37


Gemiddelde leeftijd

2022 2021 2020
Mannen 47,2 46,8 46,7
Vrouwen 48,6 49,0 49,6
Totaal 48,1 48,5 48,1
Gemiddelde leeftijd landelijk binnen gemeenten in 2020: 47,4 jaar* * bron personeelmonitor 2021