Mast schipDoorontwikkeling financiën
Op basis van de in 2018 opgestelde ontwikkelvisie gaan we verder met de ingeslagen koers. We bouwen verder volgens de uitgangspunten:

  • structuur en eenvoud;
  • planmatig en projectmatig werken;
  • juiste medewerker op de juiste plek;
  • taakvolwassen medewerkers en zelfstandig werkende teams;
  • maximaal gebruik van digitale middelen en selfservice;
  • pro-actief;
  • integraal denken;
  • denken vanuit de klant;
  • coachend adviseren aan budgethouders, ondersteunen zonder over te nemen.


Financiële administratie

Verdere digitalisering heeft met name een grote impact op de administratieve organisatie. Daarom zijn we in het 1e kwartaal 2020 gestart met het project DigiDuurzaam voor medewerkers met administratieve functies. Dit heeft als doel om medewerkers meer zelfbewust te maken en handvatten te geven om bij te blijven in de wereld van automatisering.

Ontwikkelagenda
Alle projecten hebben we afgerond en er zijn veel verbeterstappen gezet op het gebied van de financiële inrichting. Het gebruik van verplichtingen en het ondersteunen van en werken aan de financiële bewustwording van de budgethouders heeft altijd aandacht nodig. Hier gaan we mee door. Ook onderzoeken we hoe de TIM-urenadministratie ons kan helpen bij het toerekenen van uren aan taakvelden, maar ook aan geplande investeringen. Dit laatste is nieuw voor de gemeenten Nuenen en Son en Breugel. Bij de start van de ontwikkelagenda is een taakstelling van 0,5 fte afgesproken. Deze taakstelling wordt volgens afspraak in 2020 gerealiseerd.

Fiscaal beleid
Bij de 1e begrotingswijziging 2020 is de formatie voor een fiscaal adviseur met 0,4 structureel uitgebreid. Deze vacature is vanaf 1 maart ook volledig ingevuld. Hiermee is ruimte ontstaan om te werken aan de borging en kwaliteitsverbetering van de fiscale processen en advisering. Voor de opstartfase kiezen we voor een projectmatige aanpak. In het projectteam brengen we verschillende disciplines en alle organisaties bij elkaar. Dit project start medio 2020 en resulteert onder andere in een fiscaal beleidsplan. Na afronding van het project kan het projectteam omgezet worden naar een fiscaal team.

Eind mei 2020 is de 1e aanslag vennootschapsbelasting definitief opgelegd aan Dienst Dommelvallei. Het is de aanslag over belastingjaar 2016. Het aanslagbedrag is slechts € 237,-. Hiermee is de basis gelegd voor de aangifte voor de volgende belastingjaren.

Organisatiewijzigingen bij de gemeenten
Vooral bij de gemeente Geldrop-Mierlo en Son en Breugel hebben dusdanige organisatiewijzigingen plaatsgevonden dat ook binnen de financiële inrichting veranderingen doorgevoerd moeten worden. Factuurroutes, urentoerekening en de budgethoudersregeling moeten worden aangepast.

Corona
Bij de start van de coronacrisis hebben we een procesvoorstel gemaakt waarin is uitgeschreven hoe we tot goede financiële afwegingen komen en hoe we financiële consequenties het beste kunnen gaan bewaken. Er zijn beleidsuitgangspunten vastgelegd waarmee de financieel adviseurs op een vergelijkbare (uniforme) wijze kunnen adviseren. Speciale boekingscombinaties zijn aangemaakt om kosten en inkomsten overzichtelijk in beeld te houden en hierin worden uren bijgehouden. We werken voortdurend aan een integraal overzicht om een zo compleet mogelijk financieel beeld van coronagevolgen en -risico's te krijgen. Dit is gebruikt voor een impactanalyse bij de jaarrekening 2019. Ook kan vanuit dit overzicht eenvoudig een begrotingswijziging voor 2020 en latere jaren gemaakt worden.