Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening

In deze paragraaf geven we een toelichting op diverse aspecten van het overzicht baten en lasten. We gaan in op:

  • vennootschapsbelasting;
  • de begrotingsrechtmatigheid;
  • een analyse van de verschillen tussen de raming en realisatie;
  • overzicht van de incidentele baten en lasten;
  • wet normering topfunctionarissen.

boek open

Vennootschapsbelasting

Terug naar navigatie - Vennootschapsbelasting

Voor de dienstverlening van Dienst Dommelvallei aan het PlusTeam heeft definitieve afstemming plaatsgevonden met de Belastingdienst. Voor deze activiteit zijn we belastingplichtig voor Vennootschapsbelasting. In 2019 hebben we voor 1 november de aangifte 2017 ingediend.

Begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid

Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. In de toelichting op het Besluit Accountantscontrole Decentrale Overheden (Bado) wordt begrotingsrechtmatigheid omschreven als:
“Financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en lasten, evenals de balansposten, dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en de hiermee samenhangende programma’s (begrotingscriterium). In de begroting zijn de maxima voor de lasten vermeld die door de raad zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen moeten passen binnen de begroting, waarbij het juiste programma, de toereikendheid van het begrotingsbedrag en het begrotingsjaar van belang zijn.

Wijzigingen moeten volgens de Gemeentewet tijdens het jaar zelf nog aan de raad worden voorgelegd. Als dit niet meer mogelijk is zijn bestedingen boven het begrotingsbedrag strikt genomen onrechtmatig. Toch kan voor de accountant bij de controle vaststaan dat een aantal (begrotings)overschrijdingen binnen de beleidskaders van de raad valt. Voor het samenwerkingsverband geldt deze bepaling ook, alleen moet in plaats van college respectievelijk raad gelezen worden en dagelijks bestuur respectievelijk algemeen bestuur.

De toelichting van het Bado zegt hierover:
“Strikt genomen gaat het hier om onrechtmatige uitgaven omdat de overschrijding strijdig is met artikel 189, lid 4 van de Gemeentewet. Deze overschrijdingen (en onderschrijdingen) moeten goed herkenbaar in de jaarrekening worden opgenomen (Kadernota Rechtmatigheid BBV). Door het vaststellen van de jaarrekening waarin die uitgaven wel zijn opgenomen, autoriseert de raad alsnog de betreffende uitgaven. Het gaat om overschrijdingen waarbij het college bij het doen van de uitgaven binnen het door de raad uitgezette beleid is gebleven.

Het is niet de bedoeling dat de accountant deze overschrijdingen betrekt bij de beslissing of een goedkeurende accountantsverklaring kan worden gegeven. Wel moet de accountant deze in het verslag van bevindingen, waarvan het college in de jaarrekening heeft gemeld dat ze nog moeten worden geautoriseerd, aan de orde stellen. De accountant moet daartoe in elk geval aangeven of het overzicht ex artikel 28 BBV volledig is of niet.“


De toets op rechtmatigheid richt zich op de beschikbare uitgavenbudgetten en de werkelijk gedane uitgaven. Uit het overzicht van baten en lasten op de voorgaande pagina’s en hieronder gecomprimeerd weergegeven blijkt dat er geen overschrijding op de lasten is. 

 

Uit onderstaande tabel blijkt dat er een onderschrijding is ten opzichte van de begroting na wijziging.

Programma Begroting na wijziging Realisatie Saldo
1. Bedrijfsvoering 15.842 15.487 355
Totaal 15.842 15.487 355

Analyse overzicht van baten en lasten

Overzicht van de incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van de incidentele baten en lasten

In onderstaande tabel staan de incidentele baten en lasten uit de jaarrekening 2019. 

Programma
1. Bedrijfsvoering Baten Lasten
Salarissen - 6.088
Opleidingskosten - 17.569
Overige inkomsten 11.484
Invorderingskosten (Financiën: Administratie) 44.553
Overige posten (Financiën: Belastingen) 16.587
Materialen en diensten derden (Dienstverlening: Algemeen) 46.056
Rente (Resultaat kostenplaatsen) -44.039
Programma BetERe dienstverlening -132.778
Stelpost I&A-budgetten (P&O en I: Informatievoorziening) -189.388
Exploitatie projecten I&A - 39.231
Exploitatie budget ICT (P&O en I: Ondersteuning en beheer) -147.037
Overige personele budgetten Dienst Dommelvallei -11.835
Onvoorzien - 30.629
Incidentele formatie voor functionaris gegevensbescherming 29.369
Incidentele zaken ten laste van onvoorzien 29.369
Overige baten en lasten -20.344
Lagere bijdrage gemeenten door incidentele zaken -543.226
Totaal - 502.373 - 502.373

Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)

Terug naar navigatie - Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)

De WNT is van toepassing op Dienst Dommelvallei. Het voor Dienst Dommelvallei toepasselijke bezoldigingsmaximum is in 2019 € 194.000,-.

Leidinggevende topfunctionarissen met dienstbetrekking.
bedragen x € 1 V.C. Fijneman
Functiegegevens Directeur
Aanvang en einde functievervulling in 2019 1/1 - 31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1,0
Dienstbetrekking? ja
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoeding 103.091
Beloningen betaalbaar op termijn 17.948
Subtotaal 121.039
Individueel toepasselijke bezoldigings-maximum 194.000
-/- Onverschuldigd betaald bedrag en nog niet terugontvangen bedragen -
Totaal bezoldiging 121.039
Reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan N.v.t.
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling N.v.t.
Gegevens 2018
Aanvang en einde functievervulling in 2018 1/1 - 31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1
Dienstbetrekking? ja
Beloning plus belastbare onkostenvergoeding 101.575
Beloningen betaalbaar op termijn 16.816
Subtotaal 118.391
Individueel toepasselijke bezoldigings-maximum 189.000
Totaal bezoldiging 2018 118.391

Naast de hieronder vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met een dienstbetrekking die in 2019 een bezoldiging boven het individueel toepasselijke drempelbedrag hebben ontvangen.

Namen van het dagelijks bestuur (DB) en het algemeen bestuur (AB).
Naam topfunctionaris Functie Jaar
J.F.M. Gaillard Lid AB en DB 1-1-2019 t/m 31-12-2019
M.A.J.M. Schalkx Lid DB 1-1-2019 t/m 31-12-2019
N.J.H. Scheltens Lid DB 1-1-2019 t/m 31-12-2019
J.H.M. van Vlerken Lid DB 1-1-2019 t/m 31-12-2019
J. Boersma Lid AB 1-1-2019 t/m 31-12-2019
B.H.M. Link Lid AB en DB 1-1-2019 t/m 21-3-2019
G.M.J. Jeucken Lid DB 22-3-2019 t/m 7-4-2019
D.H. Schmalschläger Lid AB en DB 8-4-2019 t/m 2-9-2019
G.M.J. Jeucken Lid DB 3-9-2019 t/m 27-11-2019
J.C.J. van Bree Lid AB en DB 28-11-2019 t/m 31-12-2019
G.M.J. Jeucken Lid AB 1-1-2019 t/m 31-12-2019
J.A.T.M. van de Laar Lid AB 1-1-2019 t/m 31-12-2019
M.J. Houben Lid AB en DB 1-1-2019 t/m 31-12-2019
H.G. Tindemans - van Tent Lid AB 1-1-2019 t/m 31-12-2019
J.G.M.W. Pernot Lid AB 1-1-2019 t/m 31-12-2019
J.P. Frenken Lid AB 1-1-2019 t/m 31-12-2019