Paragraaf Bedrijfsvoering Dienst Dommelvallei

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

collega's in treinzitje

Het doel van de bedrijfsvoering is het zo goed mogelijk ondersteunen en uitvoeren van de programma’s. Dit moet tot uiting komen in het goed bedienen van onze gemeenten en de klanten van onze gemeenten, interne en externe processen efficiënt laten verlopen en zorgvuldige besluitvorming garanderen.

Het gaat om een goede dienstverlening aan de gemeenten en de burger door:

  • een efficiënt werkende organisatie;
  • een zorgvuldig besluitvormingsproces;
  • een gestructureerde planning en beheersing van de beleidsuitvoering;
  • waar mogelijk op een verantwoorde manier gebruiken van ICT-mogelijkheden;
  • de beschikbaarheid van gemotiveerd en gekwalificeerd personeel.


Bij de gemeenten komen in deze paragraaf de volgende onderwerpen aan bod:

  • organisatieontwikkeling;
  • HRM-beleid;
  • samenwerking met de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel;
  • informatiebeleidsplan;
  • informatievoorziening;
  • planning en control;
  • huisvesting;
  • kengetallen.


Een aantal van deze onderwerpen is door de deelnemende gemeenten opgenomen in de paragraaf Bedrijfsvoering. Er zijn vanuit de dienst 2 perspectieven op het begrip bedrijfsvoering:

1. Het primaire proces van de dienst is het leveren van ondersteuning aan de bedrijfsvoering van de deelnemende gemeenten. Die ondersteuning wordt beschreven in het programma Bedrijfsvoering voor de Dommelvallei-organisaties.
2. De bedrijfsvoering voor de dienst zelf wordt beschreven in de paragraaf Bedrijfsvoering.

Corona
Op het moment dat het algemeen bestuur deze jaarstukken 2019 vaststelt (7 april 2020) is er sprake van een wereldwijde crisis door het coronavirus (COVID-19). Voor onze medewerkers geldt dat zij de maatregelen die op landelijk niveau getroffen worden volgen, om de verspreiding van het coronavirus zo veel mogelijk te beperken. Concreet betekent dat zoveel als mogelijk thuiswerken. Met behulp van de bestaande IT-mogelijkheden en een versnelde invoer van een veilige tool voor video-conferences lukt dit nagenoeg voor alle medewerkers. Vanwege systeemeisen en privacyrichtlijnen werken enkele medewerkers niet vanuit thuis. Op locatie zijn zij gehouden aan het gedragsprotocol.
Er is een actueel calamiteitenplan. Daarnaast is inzichtelijk gemaakt welke processen cruciaal zijn voor de continuïteit van de bedrijfsvoering en hoe te handelen als er een stijging in het ziekteverzuim van medewerkers ontstaat. Via een dagstart neemt het MT de actuele operationele stand van zaken met elkaar door. Voor de korte termijn zijn ook keuzes gemaakt om projecten stil te zetten of te vertragen.

Externe inhuur

Terug naar navigatie - Externe inhuur

De kosten voor externe inhuur bedroegen in 2019 € 1.313.887,- .

Per afdeling waren de kosten:

  • P&O en Informatievoorziening: € 452.505,-
  • Financiën: € 389.207,-
  • Dienstverlening: € 472.175,-


Voor P&O en Informatiedienstverlening zijn de kosten voor incidentele expertise (flexibele schil) € 57.586,-, voor projecten € 252.726,- en voor inhuur wegens ziekte, deelname aan projecten en diverse vormen van verlof € 142.193,-.

Voor Financiën zijn de kosten voor incidentele expertise (flexibele schil) € 134.305,-, voor projecten € 76.622,- en voor inhuur wegens ziekte, deelname aan projecten en diverse vormen van verlof € 178.280,-.

Voor Dienstverlening zijn de kosten voor incidentele expertise (flexibele schil) € 193.616,-, voor projecten € 85.466,- en voor inhuur wegens ziekte, deelname aan projecten en diverse vormen van verlof € 193.093,-.

collega's

HRM-beleid
In 2019 is besloten de verdere ontwikkeling van het HRM beleid te koppelen aan de gemeentespecifieke organisatie-ontwikkeltrajecten en het samen optrekken in de ontwikkeling niet meer als primair doel te stellen, en zelfs los te laten. Voor onze organisatie zijn in 2019 de speerpunten de eigen verantwoordelijkheid en het persoonlijk leiderschap van de individuele werknemer. We zijn gestart met het daarop inrichten van de HR-instrumenten.

In 2019 staan de ontwikkeling van een vernieuwde gesprekscyclus in het kader van het nieuwe beoordelen, de vitaliteit van onze organisatie en medewerkers en het verder professionaliseren van het projectmatig werken centraal.

Vernieuwing methodiek gesprekscyclus
De huidige gesprekscyclus past niet meer bij onze bedrijfsvoering en de wensen en behoeftes van de medewerkers. Vanuit de medewerkers is input gegeven voor de wensen en eisen en voorwaarden van een nieuwe methodiek. Daarna is een co-creatie team aan de slag gegaan met het benoemen van uitgangspunten en het ontwerp. Eigenaarschap, focus op sterke punten en groei van medewerkers en organisatie staan daarin voorop. Verdere uitrol en implementatie vinden plaats in 2020.

Vitaliteit
In 2019 is er veel aandacht voor vitaliteit.
De resultaten uit het medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) geven aan dat er een verband is tussen werkdruk, herstel na werk en vitaliteit. Onder andere tijdens medewerkersbijeenkomsten zijn medewerkers gevraagd om aan te geven wat volgens hen zou bijdragen aan vitaliteit. Vanuit een werkgroep zijn vervolgens verschillende initiatieven en concrete acties uitgewerkt, zoals de vervanging van oude bureaus door sta-zit werkplekken, het regelmatig verstrekken van fruit en de toevoeging van het sportabonnement als doel binnen het Individueel Keuze Budget wordt nader onderzocht. Het thema vitaliteit wordt tevens een facultatief onderdeel van de gesprekscyclus. Tot slot is een pilot voor een stoelmassage op de werkvloer uitgewerkt die in het 1e kwartaal 2020 is gestart. Stoelmassages dragen bij aan de verlichting van werkstress, het verhogen van productiviteit en het voorkomen van ziekteverzuim.

Projectmatig werken
De laatste jaren zien we een forse toename in het aantal projecten dat onder begeleiding van Dienst Dommelvallei wordt uitgevoerd. Denk hierbij aan de projectenkalender van het informatiebeleidsplan en het programma BetERe dienstverlening en bedrijfsvoering en de ontwikkelagenda van de afdeling financiën. In 2019 is gestart met een ontwikkeltraject om het projectmatig werken verder te professionaliseren. Onder andere door een incompany training voor projectleiders te organiseren. Daarnaast is voor het vaststellen en beleggen van de rol van opdrachtgever een aparte training georganiseerd. Voor het slagen van een project is het van belang alle rollen goed te beleggen. Naast het trainen van mensen is het van belang om te komen tot een goede organisatorische borging (mensen, middelen, tijd) van het projectmatig werken. Dit traject loopt door in 2020.

ARBO 

Het ARBO-jaarplan voor onze organisatie is vastgesteld. Ook is in 2019 het protocol Veilige Publieke Taak (VPT, voorheen: protocol agressie en geweld) voor onze organisatie vastgesteld. In overleg met de gemeenten wordt in 2020 het beleid geactualiseerd. Ontwikkelingen, onder andere op het terrein van handhaving en ondermijning, vragen om een verdere actualisatie van de protocollen VPT.

Klachten van inwoners
In 2019 zijn 9 klachten binnen gekomen. 2 klachten zijn ongegrond verklaard en 2 klachten zijn nog in behandeling. De overige 5 klachten zijn gegrond verklaard.

Vertrouwenspersoon
De Vertrouwenspersonen Ongewenste Omgangsvormen (VPO) en Integriteit (VPI) hebben in 2019 2 meldingen ontvangen. Met beide melders zijn individueel enkele gesprekken gevoerd. De vertrouwenspersonen voeren regulier overleg met de directeur.

Managementinformatie inhuur derden
Er is behoefte aan meer inzicht in het proces van inhuur derden. Om dit te realiseren hebben we de module externe medewerkers ingericht in het HRM systeem en het inlichtingenformulier voor inhuur aangepast. Verdere inrichting loopt door in 2020, o.a. de invoering van de financiële gegevens en de realisatie van managementrapportages.

Ziekteverzuim

Terug naar navigatie - Ziekteverzuim

In 2018 is het landelijk ziekteverzuimpercentage voor gemeentelijke overheden met een vergelijkbare omvang als Dienst Dommelvallei 5,6%. In 2019 is het percentage van Dienst Dommelvallei sterk gestegen, van 6,04 naar 8,52 ten opzichte van 2018 . Deze stijging wordt vooral veroorzaakt door een toename van de gemiddelde duur van de ziekteperioden. In onderstaande tabel is te zien dat een toename van het langdurig verzuim de belangrijkste reden is van de stijging van het ziekteverzuimpercentage. Voor het kort- en middellang verzuim zien we een lichte daling ten opzichte van 2018. Bij het percentage nul-verzuim (medewerkers die zich niet ziek hebben gemeld in 1 jaar) zien we een positief effect. Dit is gestegen van 30% in 2018 naar bijna 37% in 2019.

Ziekteverzuim naar duurklasse 2019 2018
Kort (1 t/m 7 kalenderdagen) 0,34 0,46
Middellang (8 t/m 43 kalenderdagen) 1,18 1,22
Lang (44 kalenderdagen of langer) 6,99 4,36
Totaal 8,51 6,04
2019 2018 2017
Verzuimpercentage 8,52 6,04 6,19
Gemiddelde duur (dagen) 19,85 12,57 15,08
Verzuimfrequentie 1,17 1,43 1,18
Ziekteverzuimpercentage in vergelijkbare gemeenteklasse voor 2018: 5,6%

Garantiebanen

Terug naar navigatie - Garantiebanen

Landelijk zijn afspraken gemaakt over het realiseren van 125.000 garantiebanen voor arbeidsbeperkten. Dit doel moet door de overheid en markt samen in 2026 behaald zijn. In 2018 was er sprake van een quotumheffing die opgelegd kon worden als werkgevers niet voldeden aan de banenafspraak. Vanaf 2019 geldt de quotumheffing niet meer, maar het is wel van belang dat werkgevers zich blijven inzetten voor meer garantiebanen.
Bij het openstellen van een vacature wordt steeds gekeken of deze geschikt is om open te stellen als garantiebaan.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Peildatum kengetallen: 31 december 2019

Verdeling man/vrouw en fulltime/parttime

Fulltime Parttime Totaal
Mannen 45 11 56
Vrouwen 27 79 106
Totaal 72 90 162
Verhouding man / vrouw 2019: 34,6% / 65,4 %
Verhouding man / vrouw in vergelijkbare gemeenteklasse voor 2018: 48 / 52%

Formatie

De toegestane formatie is met bijna 4 fte toegenomen.

Afdeling Factor 31-12-2019 Begroting 2019
Directie en staf 6,37 5,17
Financiƫn 48,61 46,17
PO&I 45,07 44,95
Dienstverlening 41,6 41,57
Totale formatie fte 141,65 137,86

 

Gemiddelde leeftijd

2019 2018 2017
Mannen 48,8 48,1 47,4
Vrouwen 49,6 49,4 48,5
Totaal 49,2 48,9 48,1
Gemiddelde leeftijd landelijk binnen gemeenten in 2018: 48,5 jaar