De kosten voor externe inhuur bedroegen in 2019 € 1.313.887,- .
Per afdeling waren de kosten:
- P&O en Informatievoorziening: € 452.505,-
- Financiën: € 389.207,-
- Dienstverlening: € 472.175,-
Voor P&O en Informatiedienstverlening zijn de kosten voor incidentele expertise (flexibele schil) € 57.586,-, voor projecten € 252.726,- en voor inhuur wegens ziekte, deelname aan projecten en diverse vormen van verlof € 142.193,-.
Voor Financiën zijn de kosten voor incidentele expertise (flexibele schil) € 134.305,-, voor projecten € 76.622,- en voor inhuur wegens ziekte, deelname aan projecten en diverse vormen van verlof € 178.280,-.
Voor Dienstverlening zijn de kosten voor incidentele expertise (flexibele schil) € 193.616,-, voor projecten € 85.466,- en voor inhuur wegens ziekte, deelname aan projecten en diverse vormen van verlof € 193.093,-.
HRM-beleid
In 2019 is besloten de verdere ontwikkeling van het HRM beleid te koppelen aan de gemeentespecifieke organisatie-ontwikkeltrajecten en het samen optrekken in de ontwikkeling niet meer als primair doel te stellen, en zelfs los te laten. Voor onze organisatie zijn in 2019 de speerpunten de eigen verantwoordelijkheid en het persoonlijk leiderschap van de individuele werknemer. We zijn gestart met het daarop inrichten van de HR-instrumenten.
In 2019 staan de ontwikkeling van een vernieuwde gesprekscyclus in het kader van het nieuwe beoordelen, de vitaliteit van onze organisatie en medewerkers en het verder professionaliseren van het projectmatig werken centraal.
Vernieuwing methodiek gesprekscyclus
De huidige gesprekscyclus past niet meer bij onze bedrijfsvoering en de wensen en behoeftes van de medewerkers. Vanuit de medewerkers is input gegeven voor de wensen en eisen en voorwaarden van een nieuwe methodiek. Daarna is een co-creatie team aan de slag gegaan met het benoemen van uitgangspunten en het ontwerp. Eigenaarschap, focus op sterke punten en groei van medewerkers en organisatie staan daarin voorop. Verdere uitrol en implementatie vinden plaats in 2020.
Vitaliteit
In 2019 is er veel aandacht voor vitaliteit.
De resultaten uit het medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) geven aan dat er een verband is tussen werkdruk, herstel na werk en vitaliteit. Onder andere tijdens medewerkersbijeenkomsten zijn medewerkers gevraagd om aan te geven wat volgens hen zou bijdragen aan vitaliteit. Vanuit een werkgroep zijn vervolgens verschillende initiatieven en concrete acties uitgewerkt, zoals de vervanging van oude bureaus door sta-zit werkplekken, het regelmatig verstrekken van fruit en de toevoeging van het sportabonnement als doel binnen het Individueel Keuze Budget wordt nader onderzocht. Het thema vitaliteit wordt tevens een facultatief onderdeel van de gesprekscyclus. Tot slot is een pilot voor een stoelmassage op de werkvloer uitgewerkt die in het 1e kwartaal 2020 is gestart. Stoelmassages dragen bij aan de verlichting van werkstress, het verhogen van productiviteit en het voorkomen van ziekteverzuim.
Projectmatig werken
De laatste jaren zien we een forse toename in het aantal projecten dat onder begeleiding van Dienst Dommelvallei wordt uitgevoerd. Denk hierbij aan de projectenkalender van het informatiebeleidsplan en het programma BetERe dienstverlening en bedrijfsvoering en de ontwikkelagenda van de afdeling financiën. In 2019 is gestart met een ontwikkeltraject om het projectmatig werken verder te professionaliseren. Onder andere door een incompany training voor projectleiders te organiseren. Daarnaast is voor het vaststellen en beleggen van de rol van opdrachtgever een aparte training georganiseerd. Voor het slagen van een project is het van belang alle rollen goed te beleggen. Naast het trainen van mensen is het van belang om te komen tot een goede organisatorische borging (mensen, middelen, tijd) van het projectmatig werken. Dit traject loopt door in 2020.
ARBO
Het ARBO-jaarplan voor onze organisatie is vastgesteld. Ook is in 2019 het protocol Veilige Publieke Taak (VPT, voorheen: protocol agressie en geweld) voor onze organisatie vastgesteld. In overleg met de gemeenten wordt in 2020 het beleid geactualiseerd. Ontwikkelingen, onder andere op het terrein van handhaving en ondermijning, vragen om een verdere actualisatie van de protocollen VPT.
Klachten van inwoners
In 2019 zijn 9 klachten binnen gekomen. 2 klachten zijn ongegrond verklaard en 2 klachten zijn nog in behandeling. De overige 5 klachten zijn gegrond verklaard.
Vertrouwenspersoon
De Vertrouwenspersonen Ongewenste Omgangsvormen (VPO) en Integriteit (VPI) hebben in 2019 2 meldingen ontvangen. Met beide melders zijn individueel enkele gesprekken gevoerd. De vertrouwenspersonen voeren regulier overleg met de directeur.
Managementinformatie inhuur derden
Er is behoefte aan meer inzicht in het proces van inhuur derden. Om dit te realiseren hebben we de module externe medewerkers ingericht in het HRM systeem en het inlichtingenformulier voor inhuur aangepast. Verdere inrichting loopt door in 2020, o.a. de invoering van de financiële gegevens en de realisatie van managementrapportages.