Programma 1: Bedrijfsvoering voor Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel

Portefeuillehouder(s): Suzanne Otters-Bruijnen

In deze paragraaf staan de toelichtingen op dit programma. We gaan in op de 3 “wat”-vragen:

  • Wat wilden we bereiken?
  • Wat hebben we ervoor gedaan?
  • Wat heeft het gekost?

Afwijkingen > € 25.000,- tussen begrote en werkelijke baten en lasten worden toegelicht in het onderdeel "Toelichting resultaat 2024" bij "Wat heeft het gekost?". 

Een aantal van de onderwerpen in het programma Bedrijfsvoering voor de Dommelvallei-organisaties is door de deelnemende gemeenten opgenomen in de paragraaf Bedrijfsvoering. Er zijn vanuit de dienst 2 perspectieven op het begrip bedrijfsvoering.

  1. Het primaire proces van de dienst is het leveren van ondersteuning aan de bedrijfsvoering van de deelnemende gemeenten. Die ondersteuning wordt in dit programma beschreven.
  2. De bedrijfsvoering van de dienst zelf, deze wordt beschreven in de paragraaf Bedrijfsvoering Dienst Dommelvallei.
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Overige onderwerpen voor Nuenen en Son en Breugel

Terug naar navigatie - Overige onderwerpen voor Nuenen en Son en Breugel

Naast de in de begroting genoemde onderwerpen, lichten we hieronder andere ontwikkelingen en activiteiten toe die de afdeling Dienstverlening uitvoerde.

Werk en Inkomen
In nauwe samenwerking met onze ketenpartners zoals Huis naar Werk en de GR WSD, ons sociaal ontwikkelbedrijf, zijn inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt, effectief begeleid naar werk en participatie. In 2024 boden we, deels door inzet van Europese subsidies (ESF-middelen), extra participatie begeleiding aan inwoners met een langdurige bijstandsuitkering.

Naast de reguliere werkzaamheden zijn twee tijdelijke regelingen/ noodmaatregelen uitgevoerd; 

Opvang Oekraïense vluchtelingen
Sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne bieden onze gemeenten opvang.
Werk en Inkomen ondersteunde de gemeente bij de financiële uitvoering van de Regeling opvang ontheemden Oekraïne (RooO). We verstrekten leefgeld en troffen voorbereiding voor het innen van de verplichte eigen bijdrage met ingang van 2025. 

Inkomensondersteuning alleenverdieners
We troffen voorbereidingen voor de uitvoering van de tijdelijke regeling voor de alleenverdienersproblematiek, die vanaf 2025 van kracht is. Door een ongunstige combinatie van belastingen, sociale zekerheid en toeslagen, ontvangt een groep inwoners minder toeslagen, waardoor het besteedbare inkomen onder het bestaansminimum ligt. De landelijke regeling biedt compensatie via een vaste tegemoetkoming vanuit de bijzondere bijstand. 

Dienstverlening
Team KlantContactCentrum (KCC) is de schakel tussen de inwoners en de gemeente. Vanuit het Telefonisch Informatie Centrum beantwoorden we vragen van inwoners. De wachttijd voor inwoners aan de telefoon heeft de focus. In 2024 reduceerden we de gemiddelde wachttijd binnen de bestaande capaciteit van 3,2 naar 2,6 minuten. In 2025 focussen we ons op verdere reductie van de wachttijden. Uiteraard blijft de kwaliteit van de gesprekken van een hoog niveau.

Op 6 juni 2024 organiseerde het team KCC succesvol de Europees Parlementsverkiezing. 

In januari 2024 begon Dienst Dommelvallei, in samenwerking met een extern bedrijf, een pilot voor een opleiding in burgerzaken op de 2 gemeentelijke locaties. Het doel van deze pilot is tweeledig. Enerzijds dragen we bij aan het versterken van de professionele capaciteit in een krappe arbeidsmarkt voor medewerkers burgerzaken. Anderzijds werken de trainees, onder begeleiding van een coach, aan de bestaande werkvoorraad zoals bij de piek reisdocumenten. De samenwerking is voorlopig vastgesteld tot 2028. In 2025 voorzien we een uitbreiding van de opleiding binnen burgerzaken.

Kengetallen en indicatoren

Terug naar navigatie - Kengetallen en indicatoren

In de raadsvergaderingen over de omvorming naar de bedrijfsvoeringsorganisatie gaven de raden aan behoefte te hebben aan meer kengetallen/ KPI’s. In onderstaande paragraaf presenteren we een aantal relevante kengetallen. In de begroting 2026-2029 zullen we specifiekere kengetallen opnemen en daarover gaan rapporteren.

 

Datalekken

Totaal jaarrekening 2024 Aantal gemeld bij de AP Aantal gemeld bij de betrokkene(n)
Geldrop-Mierlo 13 1 7
Nuenen 5 1 2
Son en Breugel 5 0 1
Dienst Dommelvallei 0 0 0
PlusTeam 0 0 0
Totaal 23 2 10

Een melding bij de autoriteit persoonsgegevens (AP) betekent niet ook automatisch een melding bij de betrokkenen en andersom. Of we een datalek melden bij de AP en/of betrokken is altijd een afweging en afhankelijk van het privacy risico voor de betrokkenen. 


De bovengenoemde datalekken zijn vrijwel in alle gevallen het gevolg van een incidentele menselijke fout. Meestal gaat het om een brief en/of e-mail die per abuis is verstuurd naar een verkeerder ontvanger. Vanuit het bewustwordingsprogramma worden medewerkers meegenomen om datalekken te melden en op welke wijze datalekken kunnen worden tegengegaan. 

 

Beveiligingsincidentenoverzicht

Incidenten Aantal meldingen
Geldrop-Mierlo 1 47
Nuenen 2 8
Son en Breugel 2 2
Dienst Dommelvallei 2 20
PlusTeam 1 1
Totaal 8 78

Alle organisatie onderdelen hadden te maken met een incident bij een glasvezelprovider waardoor het netwerk tijdelijk niet bereikbaar was. De incidenten bij Son en Breugel en Dienst Dommelvallei betroffen onterechte toegang tot het pand. In Nuenen had het incident betrekking op het noodstroom aggregaat, waardoor de computerruimte tijdelijk is uitgevallen. Van bovenstaande incidentmeldingen is de impact nihil gebleken. Het aantal meldingen van verdachte mails in 2024 (78) is lager dan het aantal meldingen van vorig jaar (157). Deze meldingen zijn gedaan door alerte medewerkers en hebben niet geleid tot een daadwerkelijk incident. 


Bezwaren en beroepen

Geldrop- Mierlo 2024 2023 2022
Aantal objecten 20.944 20.917 20.596
Aantal woningen in bezwaar 871 2.193 764
Aantal niet-woningen in bezwaar 53 97 63
% Woningen in bezwaar 4% 11% 4%
% Niet-woningen in bezwaar 4% 8% 5%
% Bezwaren via NCNP 68% 40% 58%
% Woningen gegrond 47% 17% 32%
% Niet-woningen gegrond 23% 38% 26%
Nuenen 2024 2023 2022
Aantal objecten 12.054 11.743 11.709
Aantal woningen in bezwaar 875 1.660 621
Aantal niet-woningen in bezwaar 50 63 40
% Woningen in bezwaar 8% 15% 6%
% Niet-woningen in bezwaar 5% 7% 4%
% Bezwaren via NCNP 66% 39% 48%
% Woningen gegrond 37% 16% 31%
% Niet-woningen gegrond 6% 52% 40%
Son en Breugel 2024 2023 2022
Aantal objecten 8.720 8.671 8.667
Aantal woningen in bezwaar 514 708 321
Aantal niet-woningen in bezwaar 36 59 56
% Woningen in bezwaar 6% 9% 4%
% Niet-woningen in bezwaar 5% 8% 8%
% Bezwaren via NCNP 67% 57% 50%
% Woningen gegrond 45% 4% 33%
% Niet-woningen gegrond 19% 41% 22%

Het aantal bezwaren WOZ is dit jaar sterk gedaald. Dit wordt enerzijds, in aantallen, veroorzaakt door een afname van bezwaren vanuit no cure no pay bureaus en anderzijds wordt de daling veroorzaakt door de informele afhandeling vanuit de BSOB. Na de aanslagoplegging zet de BSOB alle beschikbare medewerkers in voor de telefonische afhandeling van de vragen van inwoners. Door deze informele afhandeling dienen minder inwoners bezwaar in tegen de WOZ waarde. Ook is door de informele afhandeling voorkomen dat een woningcorporatie ruim 2.600 bezwaren indiende. De daling sluit ook aan bij de landelijke trend.

T.o.v. de 2e bestuursrapportage 2024 is er in 2024 een daling in het aantal ingediende bezwaren bij alle drie de gemeenten. Een aantal inwoners had meerdere keren bezwaar ingediend voor hetzelfde pand. Deze dubbelingen zijn er uit gehaald. Ook zijn de oneigenlijke WOZ-bezwaren afgeboekt die feitelijk een informatieve vraag betroffen. In Geldrop-Mierlo is het aantal objecten iets naar beneden bijgesteld, omdat een aantal bouwgrondpercelen onterecht waren opgenomen als woning.

De percentages waarbij de bezwaarschriften gegrond werden verklaard zijn gestegen doordat vanuit de opwaardering van de kwaliteit van de WOZ-objecten bij de BSOB de objectkenmerken duidelijker in beeld zijn wat vaker tot een verlaging leidt.

Toename (hoger) beroepsprocedures

Belastingjaar Beroep Hoger Beroep In behandeling
2021 67 14 1
2022 66 0 4
2023 94* 0* 26
2024 31* 0* 29

 *deze aantallen kunnen nog toenemen omdat (hoger) beroepszaken pas na het afronden van een bezwaar en -beroepsprocedure (van 1 a 2 jaar) ingediend worden.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

In de onderstaande tabel staan de cijfers van de primaire begroting 2024 inclusief de 1e begrotingswijziging 2024 en de gerealiseerde bedragen. Alle baten en lasten bij Dienst Dommelvallei vallen binnen programma 1: Bedrijfsvoering voor de Dommelvallei-organisaties.

Voor een onderverdeling naar taakvelden verwijzen wij u naar "Het overzicht van baten en lasten per taakveld". Het resultaat van € 504.924,- staat daar vermeld op regel 0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten.

Bedragen x € 1,-

Baten Lasten
Primaire begroting 2024-2027 20.445.450 20.445.450
2e begrotingswijziging 2023 500.000 500.000
1e begrotingswijziging 2024 1.214.000 1.214.000
Begroting lasten 2024 na wijziging 22.159.450 22.159.450
Realisatie 22.487.404 21.982.480
Resultaat 327.954 176.970
Saldo Baten en Lasten 504.924

Toelichting resultaat 2024

Terug naar navigatie - Toelichting resultaat 2024

Het resultaat over 2024 bedraagt € 504.924,- positief, zoals blijkt uit bovenstaande tabel. In de tabel hieronder vindt u de analyse van het resultaat, waarbij de verschillen > € 25.000,- worden toegelicht. 

Toelichting resultaat 2024 I/S Bedrag
Saldo excl. mutaties reserves 504.924
Mutaties reserves 0
Resultaat 504.924
Verklaring resultaat 2024 I/S Bedrag
Financiën: Belastingen
Kosten op orde brengen van de WOZ-administratie I -477.000
Inkomsten op orde brengen van de WOZ-administratie I 477.000
In 2024 is uitvoering gegeven aan het plan van aanpak dat in opdracht van de Waarderingskamer is opgesteld. Hiervoor zijn extra inhuurkosten en kosten door de BSOB gemaakt. Deze kosten zijn, conform de gemaakte afspraken, naar rato van de inkomsten bij de gemeenten doorgelegd naar de gemeenten. In programma 1: Bedrijfsvoering voor Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel - ontwikkelplan belastingen is dit verder toegelicht.
Personele budgetten
Personele budgetten I 316.000
Als gevolg van de herstructurering van Dienst Dommelvallei met de daaraan gekoppelde invulling van de leidinggevende functies zijn in afwachting van de vaststelling van het bedrijfsplan de vacante manager- en coördinatorfuncties gedurende het jaar niet ingevuld. De middelen zouden deels zijn uitgegeven aan een projectleider I&A die niet is gekomen en een directieadviseur die nog niet is ingevuld. Daarnaast bleek een aantal vacatures niet of heel lastig in te vullen.
P&O en I: Informatievoorziening & ondersteuning en beheer
Informatiebeleidplan I 460.000
In de exploitatie bleven budgetten voor Siem/Soc en telefonie onbenut door het later in beheer nemen van de toepassing. Dit was niet voorzien bij de 2e bestuursrapportage waardoor het resultaat hoger is. Daarnaast zijn een aantal van de op basis van het informatieplan 2023/2024 geplande projecten doorgeschoven naar 2025, met name bij de gegevensmakelaar was het bedrag substantieel. Dit project schoof door omdat de leverancier geen capaciteit had. Ook schoven projecten door vanwege de nieuwe werkwijze rondom de uitvoering van het projectenportfolio. Door portfoliomanagement te introduceren worden projecten door een IV-board geprioriteerd en op een gecontroleerde manier ten uitvoer gebracht. In tegenstelling tot het informatieplan 2023/2024 is portfoliomanagement een continu proces waarbij steeds gekeken wordt naar haalbaarheid. Het uitvoeren van een impactanalyse per project is nodig voor een gecontroleerde start.
Reserves
Reserve I&A I -309.500
Zoals vermeld in de 2e bestuursrapportage wordt de werkelijke onttrekking bij de jaarrekening vastgesteld op basis van de werkelijke kosten bij informatievoorziening. Omdat de kosten veel lager uitkwamen dan begroot hoeft geen bedrag aan de reserve I&A te worden onttrokken.
Overig
Overige verschillen < € 25.000,- I 38.424
Resultaat 504.924