Naast de in de begroting genoemde onderwerpen, lichten we hieronder andere ontwikkelingen en activiteiten toe die de afdeling Dienstverlening uitvoerde.
Werk en Inkomen
In nauwe samenwerking met onze ketenpartners zoals Huis naar Werk en de GR WSD, ons sociaal ontwikkelbedrijf, zijn inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt, effectief begeleid naar werk en participatie. In 2024 boden we, deels door inzet van Europese subsidies (ESF-middelen), extra participatie begeleiding aan inwoners met een langdurige bijstandsuitkering.
Naast de reguliere werkzaamheden zijn twee tijdelijke regelingen/ noodmaatregelen uitgevoerd;
Opvang Oekraïense vluchtelingen
Sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne bieden onze gemeenten opvang.
Werk en Inkomen ondersteunde de gemeente bij de financiële uitvoering van de Regeling opvang ontheemden Oekraïne (RooO). We verstrekten leefgeld en troffen voorbereiding voor het innen van de verplichte eigen bijdrage met ingang van 2025.
Inkomensondersteuning alleenverdieners
We troffen voorbereidingen voor de uitvoering van de tijdelijke regeling voor de alleenverdienersproblematiek, die vanaf 2025 van kracht is. Door een ongunstige combinatie van belastingen, sociale zekerheid en toeslagen, ontvangt een groep inwoners minder toeslagen, waardoor het besteedbare inkomen onder het bestaansminimum ligt. De landelijke regeling biedt compensatie via een vaste tegemoetkoming vanuit de bijzondere bijstand.
Dienstverlening
Team KlantContactCentrum (KCC) is de schakel tussen de inwoners en de gemeente. Vanuit het Telefonisch Informatie Centrum beantwoorden we vragen van inwoners. De wachttijd voor inwoners aan de telefoon heeft de focus. In 2024 reduceerden we de gemiddelde wachttijd binnen de bestaande capaciteit van 3,2 naar 2,6 minuten. In 2025 focussen we ons op verdere reductie van de wachttijden. Uiteraard blijft de kwaliteit van de gesprekken van een hoog niveau.
Op 6 juni 2024 organiseerde het team KCC succesvol de Europees Parlementsverkiezing.
In januari 2024 begon Dienst Dommelvallei, in samenwerking met een extern bedrijf, een pilot voor een opleiding in burgerzaken op de 2 gemeentelijke locaties. Het doel van deze pilot is tweeledig. Enerzijds dragen we bij aan het versterken van de professionele capaciteit in een krappe arbeidsmarkt voor medewerkers burgerzaken. Anderzijds werken de trainees, onder begeleiding van een coach, aan de bestaande werkvoorraad zoals bij de piek reisdocumenten. De samenwerking is voorlopig vastgesteld tot 2028. In 2025 voorzien we een uitbreiding van de opleiding binnen burgerzaken.