Paragraaf Bedrijfsvoering Dienst Dommelvallei

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Het doel van de bedrijfsvoering is het zo goed mogelijk ondersteunen en uitvoeren van de programma’s. Dit moet tot uiting komen in het goed bedienen van onze gemeenten en de klanten van onze gemeenten, interne en externe processen efficiënt laten verlopen en zorgvuldige besluitvorming garanderen.

Het gaat om een goede dienstverlening aan de gemeenten en de burger door:

  • Een efficiënt werkende organisatie.
  • Een zorgvuldig besluitvormingsproces.
  • Een gestructureerde planning en beheersing van de beleidsuitvoering.
  • Waar mogelijk op een verantwoorde manier gebruiken van ICT-mogelijkheden.
  • De beschikbaarheid van gemotiveerd en gekwalificeerd personeel.

Er zijn vanuit de dienst 2 perspectieven op het begrip bedrijfsvoering:

  1. Het primaire proces van de dienst is het leveren van ondersteuning aan de bedrijfsvoering van de deelnemende gemeenten. Die ondersteuning wordt beschreven in programma 1 Bedrijfsvoering voor Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel.
  2. De bedrijfsvoering voor de dienst zelf wordt beschreven in deze paragraaf.

Rechtmatigheidsverantwoording

Terug naar navigatie - Rechtmatigheidsverantwoording

Het dagelijks bestuur is van mening dat de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen binnen de daarvoor gestelde grens.
Er zijn geen onrechtmatigheden geconstateerd boven de door het algemeen bestuur vastgestelde rapportagegrens van € 25.000,-.

Begrotingscriterium
Resterend saldo aan begrotingsonrechtmatigheden 0
Uit de tabel in het onderdeel Begrotingsrechtmatigheid blijkt dat er geen overschrijding is ten opzichte van de begroting na wijziging.
Voorwaardencriterium
Uit de interne controles zijn geen bevindingen naar voren gekomen dat het voorwaardencriterium niet is nageleefd. 0
Misbruik & Oneigenlijk gebruik criterium
Uit de interne controles zijn geen bevindingen naar voren gekomen dat het M&O beleid niet is nageleefd. 0
Totaal onrechtmatigheden 0
Verantwoordingsgrens
Op grond van artikel 8, lid 2 van de Financiƫle verordening Dienst Dommelvallei 2023 is de verantwoordingsgrens. 220.000
Omdat het totaal aan onrechtmatigheden onder de verantwoordingsgrens blijft, kan geconcludeerd worden dat deze jaarrekening rechtmatig tot stand is gekomen.

Wet financiering decentrale overheden
Er zijn geen afwijkingen geconstateerd.

Gids Proportionaliteit
Tijdens de controle is geconstateerd dat de gids proportionaliteit niet altijd wordt nageleefd bij inkooptrajecten. Deze bevindingen worden teruggekoppeld om dit in de toekomst te voorkomen.

Externe inhuur

Terug naar navigatie - Externe inhuur

De kosten voor het inhuren van externen namen af van € 2,6 miljoen in 2023 naar € 2,2 miljoen in 2024. Deze daling is onder andere veroorzaakt door het uitbesteden van de werkzaamheden van het team Belastingen naar de BSOB. Hierdoor is er geen inhuur benodigd geweest voor het afhandelen van bezwaren via no cure no pay bureaus. 

De inhuur wordt gedekt uit vacatureruimte, incidentele budgetten en de knelpuntenpot. De vacatureruimte wordt gebruikt als het niet direct lukt om te werven, de incidentele budgetten spreken voor zich en de knelpuntenpot wordt ingezet bij ziektevervanging en niet volledig gedekte zwangerschapsvervanging en ter verlaging van onvoorziene werkdruk. 

Ziekteverzuim

Terug naar navigatie - Ziekteverzuim

Over heel 2024 is het gemiddelde ziekteverzuim 7,97%. Dit is een stijging ten opzichte van 2023. Dit wordt met name veroorzaakt door het aantal langlopende dossiers. In samenwerking met de arbodienst is extra geïnvesteerd in de ziekteverzuim begeleiding. Het Sociaal Medisch Overleg (casuïstiekbespreking) tussen leidinggevende en de bedrijfsarts dat periodiek plaatsvindt, is sinds juli ingevoerd. Daarnaast zijn er stappen gezet in de vorm van een verdere intensivering van de verzuimgesprekken die uiteindelijk gaan bijdragen aan het terugdringen van het verzuim. De werkdruk mede het gevolg van de vele vacatures is helaas nog steeds een oorzaak van verzuim en vraagt daarmee blijvend aandacht. 

Het langdurig verzuim bedraagt 6,5% (van de 7,97%). Ruim de helft van het langdurig verzuim heeft te maken met medische/fysieke oorzaken. Deze vorm van verzuim laat zich moeilijk beïnvloeden door onszelf en de interventies moeten met name komen uit het medische circuit.

Ziekteverzuim naar duurklasse (in %) 2024 2023 2022
Kort (1 t/m 7 kalenderdagen) 0,89 0,83 0,49
Middellang (8 t/m 43 kalenderdagen) 0,57 1,23 1,78
Lang (44 kalenderdagen en langer) 6,51 4,95 5,13
Totaal 7,97 7,01 7,40

Ziekteverzuim (excl. zwangerschapsverlof)

2024 2023 2022
Verzuimpercentage 7,97 7,01 7,40
Percentage 0-verzuim 34,39 34,09 33,77
Gemiddelde duur (dagen) 17,97 16,11 13,76
Verzuimfrequentie 1,26 1,23 1,54
Ziekteverzuimpercentage in vergelijkbare gemeenteklasse voor 2023: 6,3% (bron personeelmonitor 2023)

Facilitaire zaken

Terug naar navigatie - Facilitaire zaken

Verhuizing
In de zoektocht naar een nieuwe definitieve huisvesting is gekozen voor de samenwerking met de gemeente Nuenen. De gemeenteraad van Nuenen gaat in 2025 kiezen uit een aantal scenario’s.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Formatie

Afdeling 31-12-2024
Directie en staf 6,99
Financiƫn 40,39
PO&I 53,99
Dienstverlening 47,04
Totale formatie in fte 148,41