Deze bouwsteen bestaat uit de volgende zaken:

1. Informatievoorziening: informatiebeleid en informatieplan
2. Organisatie van de Informatievoorziening: meer balans tussen vraag en aanbod
3. Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)
4. Datagedreven organisatie
5. Applicatiemanagement
6. Project professionaliseren functioneel beheer
7. Veilig inloggen en voorbereidingen hybride werken (voorheen 2-factor-authenticatie en beheer mobiele apparaten)
8. Gezamenlijke gemeentelijke uitvoering: Telefonieomgeving (voorheen GT Connect)
9. Gezamenlijke gemeentelijke uitvoering: GT-Mobiel
10. Digitale duurzaamheid

Informatievoorziening: informatiebeleid en informatieplan
In het tweede kwartaal stelden de 3 colleges en raden het informatiebeleid vast. Het informatiebeleid is de leidraad voor het jaarlijkse informatieplan: de lijst met uit te voeren projecten in dat jaar.
In de eerste raadsinformatieavond keken we terug naar 2021 en keken op basis van het informatieplan naar 2022. Dit herhalen we jaarlijks.

Organisatie van de Informatievoorziening: meer balans tussen vraag en aanbod
In de eerste helft van 2021 constateerden we dat verschillende grote implementatieprojecten meer I&A-capaciteit vereisten dan voorzien. De uitvoering van de overige projecten kwam daardoor in gevaar. In onderling overleg tussen de I&A-clusters, de vakafdelingen en leveranciers maakten we afspraken voor de uitvoering in 2021.
Structureel liggen er meer wensen en ambities dan uitvoerbaar. We lanceerden de projectportfolioboard om tot een gezamenlijk gedragen prioritering van ambities te komen. 

Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) 
De Dommelvallei gemeenten zijn in afwachting van de oplevering van het landelijke DSO. De implementatie van de technische applicatie-infrastructuur die nodig is om hier op aan te sluiten is afgerond. De Dommelvallei-organisaties organiseerden gezamenlijk het beheer voor deze systemen. De vakafdelingen kunnen met ondersteuning van beheer zich verder voorbereiden op de implementatie van de omgevingswet(processen).

Datagedreven organisatie 
We namen het datawarehouse, een centraal gegevensmagazijn in gebruik. Hierin verzamelen we, volgens de richtlijnen, steeds meer gegevens vanuit basisregistraties, processen en ketenpartners. Het vormt de basis voor het ontwikkelen van data-instrumenten die het werk van professionals in de uitvoering, beleidsmakers en managers ondersteunen.

Applicatiemanagement 
Om de reeds ingeboekte besparingen uit het programma BetERe dienstverlening en bedrijfsvoering te realiseren is actief ingezet op het uitfaseren van oude software. Het merendeel van de applicaties voor de kern van de informatievoorziening is nu gelijk voor de 4 Dommelvallei-organisaties. De exploitatielasten van de totale applicatieportfolio zijn daardoor substantieel lager in 2022. Dit is verwerkt in de meerjarenbegroting 2022-2025.

Project professionaliseren functioneel beheer
De colleges van de 3 Dommelvallei gemeenten zien voordeel bij het samen oppakken van de (professionalisering) van functioneel beheer en applicatiebeheer om kwetsbaarheid te verminderen en expertise te vergroten. Het project is in 2021 gestart en levert in 2022 een visie voor doorontwikkeling inclusief ontwikkelplan en een kosten-batenanalyse op.

Veilig inloggen en hybride werken (voorheen 2-factor-authenticatie en beheer mobiele apparaten)
Met de implementatie van onder andere 2-factor-authenticatie en software om mobiele devices op afstand te beheren zorgden we voor een veiligere werkomgeving die voldoet aan de beveiligingseisen. We stelden kaders voor hybride werken op. Hiermee bereiden we ons voor op de vervanging van de werkplekken en chromebooks in 2022.

Gezamenlijke gemeentelijke uitvoering: Telefonie-omgeving (voorheen GT Connect)
In het tweede kwartaal kozen we voor een eigen aanbesteding voor de telefonie-omgeving. Dit nadat de VNG eind 2020 de stekker uit de landelijke aanbesteding (GT-Connect) trok. De voorbereidingen zijn gestart. We nemen in 2022 de nieuwe telefonie-omgeving in gebruik.

Gezamenlijke gemeentelijke uitvoering: GT-Mobiel
De Dommelvallei-organisaties kozen ervoor om gezamenlijk deel te nemen aan de aanbesteding GT Mobiel 3. Dienst Dommelvallei heeft namens de Dommelvallei-organisaties de trekkende rol in het inkooptraject. Daarvoor hebben de 3 colleges in juni mandaat verleend aan Dienst Dommelvallei om namens het college deel te nemen aan het inkooptraject van GT Mobiel 3. Het inkooptraject loopt op schema. De beoogde ingangsdatum van de raamovereenkomst is 25 april 2022.

Digitale duurzaamheid 
We werkten door aan de opbouw van het centrale digitale archief in het zaaksysteem. Met een centraal digitaal archief vergroten we de vindbaarheid en de beheersbaarheid. We koppelden de nieuwe systemen voor burgerzaken en VTH (Vergunningen, Toezicht en Handhaving) zodat documenten automatisch in het zaaksysteem worden gearchiveerd. Daarnaast hebben we de historie uit het voormalige zaaksysteem van Geldrop-Mierlo geconverteerd naar het nieuwe zaaksysteem.

We werken aan het digitaliseringsproject bouw- en milieuvergunningen. Dit is een meerjarig digitaliseringstraject gestart in 2020 waarbij permanent te bewaren analoge documenten worden vervangen door digitale kopieën. Later ontsluiten we deze documenten in het zaaksysteem.