Programma 1: Bedrijfsvoering voor de Dommelvallei-organisaties

Portefeuillehouder(s): Hans Gaillard

Portefeuillehouder(s): Drs. J.F.M. Gaillard

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

 

Missie/Visie Bedrijfsplan/Doelstellingen
Dienst Dommelvallei verricht economisch, efficiënt en effectief activiteiten voor de 3 samenwerkende gemeenten op basis van de gedefinieerde kernwaarden: innovatief, resultaatgerichtheid, flexibel en klantgericht. De activiteiten dragen bij aan onze doelstellingen: • verbetering van kwaliteit; • vermindering van kwetsbaarheid; • vermindering van kosten; • goed werkgeverschap.
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

In de tabel "Toelichting cijfers begroting 2021" staan de cijfers van de primaire begroting 2021 inclusief de 1e en 2e begrotingswijziging 2021.

Bedragen x € 1,-

Toelichting cijfers begroting 2021 Bedrag
Primaire begroting 2021-2024 16.380.374
Kolom primaire begroting 2021 16.380.374
1e begrotingswijziging 2021 (nieuw beleid 2021) 651.683
2e begrotingswijziging 2021 (jaarrekening 2020) 62.111
Kolom begroting 2021 na wijziging 17.094.168
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

In de onderstaande tabel staat bij de lasten een “-” bedrag als de lasten hoger zijn dan begroot en een “+” bedrag als de lasten lager zijn dan begroot. In die kolom staat bij de baten een “-” bedrag indien de baten hoger zijn dan begroot en met een “+” bedrag als de baten lager zijn dan begroot. De bedragen in deze tabel moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-. Door afronding op duizendtallen kunnen er afrondingsverschillen ontstaan.

Bedragen x €1.000
Omschrijving Primaire begroting 2021 Begroting 2021 na wijziging Realisatie 2021 Afwijking budget 2021
Lasten
0.10 Mutaties reserves 0 62 62 0
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten 0 0 213 -213
0.1 Bestuur 24 24 34 -11
0.2 Burgerzaken 1.289 1.289 1.197 92
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 34 34 51 -17
0.4 Overhead 12.513 13.165 13.110 55
0.5 Treasury 13 13 0 13
0.61 OZB woningen 383 383 356 27
0.62 OZB niet-woningen 84 84 111 -27
0.64 Belastingen overig 171 171 151 21
0.8 Overige baten en lasten 0 0 18 -18
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) 0 0 0 0
1.2 Openbare orde en veiligheid 74 74 65 9
2.1 Verkeer en vervoer 28 28 36 -9
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 16 16 25 -8
5.2 Sportaccommodaties 3 3 5 -2
5.6 Media 18 18 20 -2
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 14 14 19 -6
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 23 23 23 0
6.3 Inkomensregelingen 638 638 599 38
6.4 Begeleide participatie 42 42 25 17
6.5 Arbeidsparticipatie 426 426 409 16
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 73 73 75 -2
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 104 104 108 -4
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 104 104 120 -16
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ 17 17 18 -1
6.82 Geëscaleerde zorg 18- 17 17 18 -1
7.2 Riolering 75 75 82 -8
7.3 Afval 57 57 58 -1
7.4 Milieubeheer 14 14 15 -1
8.1 Ruimtelijke ordening 10 10 23 -13
8.3 Wonen en bouwen 117 117 145 -27
Totaal Lasten 16.380 17.094 17.191 -97
Baten
0.1 Bestuur 24 24 0 24
0.2 Burgerzaken 1.289 1.289 0 1.289
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 34 34 0 34
0.4 Overhead 12.513 13.227 17.188 -3.961
0.5 Treasury 13 13 4 9
0.61 OZB woningen 383 383 0 383
0.62 OZB niet-woningen 84 84 0 84
0.64 Belastingen overig 171 171 0 171
0.8 Overige baten en lasten 0 0 0 0
1.2 Openbare orde en veiligheid 74 74 0 74
2.1 Verkeer en vervoer 28 28 0 28
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 16 16 0 16
5.2 Sportaccommodaties 3 3 0 3
5.6 Media 18 18 0 18
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 14 14 0 14
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 23 23 0 23
6.3 Inkomensregelingen 638 638 0 638
6.4 Begeleide participatie 42 42 0 42
6.5 Arbeidsparticipatie 426 426 0 426
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 73 73 0 73
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 104 104 0 104
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 104 104 0 104
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ 17 17 0 17
6.82 Geëscaleerde zorg 18- 17 17 0 17
7.2 Riolering 75 75 0 75
7.3 Afval 57 57 0 57
7.4 Milieubeheer 14 14 0 14
8.1 Ruimtelijke ordening 10 10 0 10
8.3 Wonen en bouwen 117 117 0 117
Totaal Baten 16.380 17.094 17.191 -97

Toelichting saldo 2021

Terug naar navigatie - Toelichting saldo 2021

Het resultaat over 2021 bedraagt € 212.749,- positief, zoals blijkt uit regel "0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten" bij de lasten. In de tabel hieronder vindt u de analyse van het resultaat, waarbij de verschillen > € 10.000,- worden toegelicht. 

In de kolom I/S staat bij de verklaring een S als het verschil een structureel effect heeft op de meerjarenbegroting. Als het geen structureel effect heeft staat in die kolom een I.

Bedragen x € 1,-.

Toelichting resultaat 2021 I/S Bedrag Bedrag (corona)
Resultaat 2021 212.749
Verklaring resultaat 2021 I/S Bedrag Bedrag (corona)
P-budgetten afdelingen Dienst Dommelvallei 75.427 70.466
Salaris gerelateerde budgetten I 176.639
In 2021 zijn er minder uitgaven geweest dan geraamd door het later invullen van vacatures. Aan de afdeling Dienstverlening zijn er in 2021 eenmalig middelen ter beschikking zijn gesteld voor uitvoeringskosten bijstand, € 79.000,- van deze middelen zijn in 2022 nodig. Daarom wordt voorgesteld om dit bedrag in de reserve P&O te storten en in 2022 te onttrekken.
Cao-stijging S -236.642
Waarvan ontstaan door coronamaatregelen (Covid-19) -56.000
In 2021 is een nieuwe cao-stijging ingegaan waarvan niet alle kosten voorzien waren. In 2022 wordt de cao geformaliseerd en zal met terugwerkende kracht een eenmalige bonus en een loonstijging worden uitgekeerd. Daarom is er in 2021 al rekening gehouden met deze kosten door een nog te betalen op te nemen. In de nieuwe cao is vanwege de coronamaatregelen een corona-onkostenvergoeding opgenomen.
Representatiekosten I 16.205
Waarvan ontstaan door coronamaatregelen (Covid-19) 16.205
Vanwege minder fysieke bijeenkomsten als gevolg van corona zijn er besparingen geweest op het gebied van representatiekosten.
Reis- en verblijfkosten I 23.245
Waarvan ontstaan door coronamaatregelen (Covid-19) 23.245
Door corona is er veel minder gereisd.
Opleidingskosten I 70.052
Waarvan ontstaan door coronamaatregelen (Covid-19) 70.052
Door corona zijn er minder opleidingen gevolgd en zijn seminars omgezet in webinars die veel goedkoper of gratis zijn.
Teambuilding I 6.790
Waarvan ontstaan door coronamaatregelen (Covid-19) 6.790
In 2021 hebben een aantal grote teambuildingsactiviteiten niet fysiek plaatsgevonden, waaronder de kerstborrel. Eventuele vervangende activiteiten vonden online plaats en waren goedkoper.
Materialen en diensten derden I 14.785
Het grootste verschil wordt veroorzaakt door de terugontvangen bedragen op een abonnement.
Catering I 15.325
Waarvan ontstaan door coronamaatregelen (Covid-19) 15.325
Vanwege corona zijn er minder medewerkersbijeenkomsten geweest. Dit heeft een besparing opgeleverd.
Werving en selectie I -10.848
In 2021 waren binnen de Dommelvallei-organisaties meer vacatures dan verwacht. Daarnaast is het aantal moeilijk in te vullen vacatures toegenomen waardoor alternatieve platformen worden ingezet. Hierdoor zijn de lasten hoger dan verwacht.
Extra kosten Covid-19 I -9.637
Waarvan ontstaan door coronamaatregelen (Covid-19) -9.637
Na corona zijn medewerkers meer thuis gaan werken en is er een vergoeding verstrekt voor het inrichten van een thuiswerkplek. In 2021 zijn de nog betalen kosten geschat op € 22.000,-. De werkelijke kosten blijken af te wijken.
Overige baten en lasten I 9.513
Waarvan ontstaan door coronamaatregelen (Covid-19) 4.486
Informatiebeveiliging 13.981 0
De geplande pentesten hebben geen doorgang kunnen vinden in verband met de zware belasting van de afdeling, veroorzaakt door twee beveiligingsincidenten. I 13.981
Financiën: Control -8.161 -9.000
De werkzaamheden van de accountant zijn opnieuw Europees in de markt gezet en dat heeft geleid tot een iets hogere contractprijs. Daarnaast heeft de vorige account extra controlewerkzaamheden verricht door Covid-19. I -14.567
Waarvan ontstaan door coronamaatregelen (Covid-19) -9.000
Overig Saldo van een aantal plussen en minnen I 6.406
Financiën: Belastingen -22.450 0
De vacature functioneel beheer P&O is ruim een half jaar ingevuld door een functioneel beheerder van de afdeling financiën. Daardoor kwam de doorontwikkeling van het belastingpakket in de knel en is er na MT-besluit een strippenkaart bij de leverancier aangekocht voor ondersteuning op functioneel beheer. Hier tegenover staat een besparing op de personeelslasten bij POI. I -22.450
Exploitatie projecten I&A 131.135 0
Materialen en diensten derden en inhuur I 131.135
Onderstaande projecten zijn in 2021 uitgevoerd en worden afgesloten. - Transitie naar gebruikersoppervlakte -/- € 1.627,- - Vernieuwing burgerapplicatie -/- € 33.205,- - Migratie conversie Corsa InProces naar Djuma -/- € 1.488,- - Betere Dienstverlening € 19.441,- - Dialog GROEI € 2.000,- Voor de volgende projecten zijn niet alle beschikbare middelen in 2021 uitgegeven en deze lopen door in 2022 en 2023: - HRM software € 20.413,- - Digitale Sociale kaart € 35.000,- - Digitaliseren bouwvergunningen € 86.438,- - Verhogen externe toegang € 4.163,- Voor een verdere toelichting op deze projecten verwijzen wij naar het Overzicht van investering en projecten.
P&O en I: Informatievoorziening en ondersteuning en beheer -28.154 0
Er is extra backup-apparatuur aangekocht in verband met de Log4j dreiging. I -28.154
Onvoorzien 23.944 0
We hebben in 2021 geen beroep gedaan op de post onvoorzien. I 23.944
Huisvesting 10.025 3.700
Door corona was er minder schoonmaak en onderhoud nodig. I 10.025
Waarvan ontstaan door coronamaatregelen (Covid-19) I 3.700
Facilitaire zaken t.b.v. gemeenten 10.719 5.000
Er is minder geprint door: - het toenemende digitaal werken (nieuwe zaaksysteem) - het hybride werken (als gevolg van Covid-19). I 10.719
Waarvan ontstaan door coronamaatregelen (Covid-19) I 5.000
Financiering 16.498 0
In 2021 hebben we geen langlopende lening nodig gehad en daardoor geen rentelasten gehad en hebben kortlopende leningen nog steeds extra inkomsten opgeleverd. I 16.498
Overige -10.215 -639
Door een extern bureau is een onderzoek gedaan naar eventuele dubbele betalingen en fouten in de BTW-verantwoording op basis van no-cure-no-pay. Dit heeft geleid tot extra BTW-restitutie. De factuur van dit onderzoek is door Dienst Dommelvallei betaald, de (aanzienlijk hogere) BTW-restituties worden rechtstreeks ontvangen door de gemeenten en in hun jaarrekeningen verantwoord. I -17.807
Verschillen per kostenplaats < € 10.000,- I 7.592
Waarvan ontstaan door coronamaatregelen (Covid-19) I -639
Totaal 212.749 69.527