Deze bouwsteen bestaat uit de volgende zaken:
1. Programma BetERe dienstverlening en bedrijfsvoering
2. Gezamenlijk burgerzakensysteem
3. Gezamenlijke software voor het sociaal domein
4. Gezamenlijk e-HRM-systeem
5. Doorontwikkeling Dienst Dommelvallei

1. Programma BetERe dienstverlening en bedrijfsvoering
De Dommelvallei-organisaties werken sinds begin 2021 volledig zaakgericht op basis van geharmoniseerde zaaktypen. Het zaaksysteem speelt een cruciale rol in de informatievoorziening als centraal digitaal archief en als toegangspoort voor digitale dienstverlening. Het programma BetERe dienstverlening en bedrijfsvoering is afgerond en droeg het zaaksysteem Djuma inclusief de gemaakte afspraken over aan de beheerorganisatie. 
We stelden een beheerplan op waarin doelstellingen, overlegstructuur en strategische, tactische en operationele rollen zijn vastgelegd. 

2. Gezamenlijk burgerzakensysteem
De gemeentelijke organisaties en Dienst Dommelvallei hebben in 2020 de krachten gebundeld om begin 2022 een nieuw burgerzakensysteem gereed te hebben voor de burgerzakenprocessen. De aanbestedingsprocedure en de implementatie zijn afgerond. In december namen we de applicatie in gebruik. Dit verliep voorspoedig en medewerkers zijn content met de nieuwe functionaliteiten. In het eerste kwartaal van 2022 vindt decharge van het project plaats en neemt de beheerorganisatie het reguliere beheer over.

3. Gezamenlijke software voor het sociaal domein
De gemeentelijke organisaties en Dienst Dommelvallei startten in 2020 met de gezamenlijke aanbesteding van nieuwe software voor het sociaal domein. De aanbestedingsprocedure is afgerond. De implementatiefase verliep moeizaam. Diverse onderdelen parkeerden we en pakken we als restimplementatie op in 2022. Met name de inzet van functioneel beheer vergde veel capaciteit voor zowel inrichting als regulier beheer. Na ingebruikname in januari 2022 start de restimplementatie en de doorontwikkeling. Decharge vindt plaats in 2023.

4. Gezamenlijk e-HRM-systeem
Voor de gemeentelijke organisaties en Dienst Dommelvallei is een nieuw e-HRM-systeem ingekocht. In mei 2021 startte de implementatie. In januari 2022 is de nieuwe software in gebruik genomen. Enkele onderdelen, zoals de indiensttredingsmodule waren niet tijdig beschikbaar en worden in 2022 ingericht. Daarom kan het project nog niet worden afgesloten.
In de 2e berap rapporteerden we dat de personeelsdossiers gedigitaliseerd moeten worden om via het e-HRM-systeem te kunnen ontsluiten. Deze werkzaamheden verricht P&O in 2022. Hierbij zijn wij afhankelijk van de capaciteit van Informatievoorziening en het externe digitaliseringsbedrijf. De kosten daarvan ramen wij in de 1e begrotingswijziging 2022.

5. Doorontwikkeling Dienst Dommelvallei
De doorontwikkeling van de dienst startte met de uitvoering van de 3 geprioriteerde projecten: 
Het betreft de uit te werken ideeën omtrent:

  1. Huisvesting Dienst Dommelvallei;
  2. Professionalisering Functioneel Beheer;
  3. Verbreding Platformen.

Medio 2022 presenteren de opdrachtgevers de resultaten van de projecten aan het dagelijks bestuur. Het dagelijks bestuur informeert het algemeen bestuur en de colleges over de voortgang.