Deze bouwsteen bestaat uit de volgende zaken:
1. Invoering belastingsoorten
2. WOZ- bezwaren
3. Transitie naar gebruiksoppervlakte
4. Waardebepaling 2022

Invoering belastingsoorten
Vanaf 1 januari 2022 voert Dienst Dommelvallei de rioolheffing uit voor de gemeente Nuenen en is de wijze van heffen inhoudelijk veranderd. In 2021 pasten we de verordeningen van de gemeente Nuenen hierop aan en implementeerden we de rioolheffing in onze systemen.

WOZ-bezwaren
In 2021 bleven de WOZ-bezwaren en beroepen groeien in aantal en in complexiteit. Deze ontwikkeling is o.a. te wijten aan het grote aandeel van de no-cure-no-pay-bureaus. 

Onderstaande tabellen hebben betrekking op het aantal WOZ-objecten waarbij bezwaar is ingediend tegen de beschikking in de belastingjaren 2017 tot en met 2021. Voor een gedetailleerder beeld van de bezwaren zijn in onderstaande tabel woningen en niet-woningen uitgesplitst. Ter verduidelijking en vergelijking is het meest recente landelijke gemiddelde (2020) toegevoegd. Daaruit blijkt dat het aantal bezwaren in onze gemeenten rond of onder het landelijk gemiddelde zitten, maar dat het percentage bezwaarschriften van no-cure-no-pay-bureaus relatief hoog is. Het aantal gegronde bezwaarschriften is echter laag t.o.v. het landelijk gemiddelde.

 

De grafiek hieronder geeft de voortgang van de bezwaarafhandeling weer.

De wettelijke termijn voor het afhandelen van WOZ-bezwaren eindigt op 31 december (van het belastingjaar). Na het verstrijken van deze termijn mag een gemeente de uitspraak één keer met zes weken uitstellen (verdagen). Door de grote stijging in WOZ-bezwaren (van 1.117 in 2020 naar 1.537 in 2021) is de beschikbare capaciteit om bezwaren af te handelen zelfs met extra inhuur ontoereikend gebleken. Op 31 december 2021 waren 1.100 uitspraken verzonden, de overige bezwaren hebben we moeten verdagen. We huren maximaal in om zoveel mogelijk bezwaren binnen de verdagingstermijn te kunnen verzenden. In 2022 werken we een structurele oplossing uit.

Vrijwel alle gemeenten kampen met deze problematiek. Wij zijn van mening dat door de toegenomen werkdruk en juridisering de WOZ onuitvoerbaar dreigt te worden. Samen met enkele regiogemeenten is een motie ingediend op het VNG congres om de WOZ in de toekomst uitvoerbaar te houden. Deze motie is aangenomen. Naar aanleiding van deze motie heeft de VNG een onderzoek laten uitvoeren en zijn er gesprekken gestart tussen de VNG en de betreffende ministeries. Omdat ook de no-cure-no-pay-bureaus bij deze gesprekken betrokken zijn, durven we geen voorspelling te doen over de uitkomst van deze gesprekken.

Transitie naar gebruiksoppervlakte
Het bepalen van de gebruiksoppervlaktes is tijdig afgerond. Voor alle woningen is de gebruiksoppervlakte bepaald aan de hand van 3D-modellen en bouwtekeningen. In 2021 is een schaduwwaardering uitgevoerd en zijn de waarderingsmodellen opnieuw ingericht. De nieuwe WOZ-waardes voor belastingjaar 2022 zijn op basis van gebruiksoppervlakte bepaald. De Waarderingskamer heeft toestemming gegeven voor het beschikken van de op gebruiksoppervlakte bepaalde WOZ-waardes.

Waardebepaling 2022

Vanwege de transitie naar gebruiksoppervlakte konden we later dan gebruikelijk beginnen met de herwaardering. Om alles op tijd af te ronden is externe expertise ingehuurd en zijn de controles tot een minimum beperkt.

De ontstane achterstanden in de bezwaarafhandeling en gegevensverwerking hebben er toe geleid dat de Waarderingskamer haar oordeel voor de gemeenten Nuenen en Son en Breugel heeft verlaagd naar 3 sterren. In 2022 gaan we samen met de Waarderingskamer werken aan het verbeteren van onze gegevenskwaliteit en het inhalen van de achterstanden. Het doel is om in 2022 het oordeel 4 sterren te krijgen.