Programma 1: Bedrijfsvoering voor Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel

Portefeuillehouder(s): Hans Gaillard

De volgende onderwerpen gelden voor Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel:

Terug naar navigatie - De volgende onderwerpen gelden voor Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel:

Informatieplan 2024-2027
In de loop van 2024 is het geactualiseerde Informatieplan 2024-2027 opgesteld. Het gezamenlijk opgesteld informatieplan haakt aan/ maakt deel uit van te realiseren organisatiedoelen van de Dommelvallei organisaties. Uitvoeren van het plan is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. De technologische ontwikkelingen staan niet op zich zelf. Ze zijn de motor voor digitale transformatie en daarmee verweven in de ontwikkelingen processen en mensen. Belangrijke thema's in het plan:

  • Informatieveiligheid;
  • Informatie vindbaar, beschikbaar, leesbaar, interpreteerbaar, betrouwbaar en toekomstbestendig;
  • Meer doen met data in een context van mens, proces, ethiek, wetgeving en maatschappij;
  • Het verhogen van gebruiksgemak en beheersbaarheid door een eenvoudiger applicatielandschap;
  • Van IT-beheer naar IT-regie door de transitie naar de cloud.

Wat bereiken we:
In control zijn op de uitvoering van het informatieplan 2024-2027.

Wat doen we hiervoor:
Door projectportfoliomanagement en daarbij behorende rapportages over voortgang in te richten, is inzichtelijk op welke fronten en van wie er bijsturing verwacht wordt. Die bijsturing kan op het gebied van technologie plaatsvinden maar ook op het vlak van mens en proces. 

Informatiebeveiliging en privacy
De gemeente wisselt op alle beleidsterreinen informatie uit. De gemeente wil hierbij een betrouwbare partner zijn voor haar inwoners, medewerkers en zakelijke partners en heeft hierbij een maatschappelijke en wettelijke verantwoordelijkheid. Om aan de veranderende wet- en regelgeving te voldoen zal in de 4 Dommelvallei-organisaties procesmatig werken versterkt moeten worden.

Voldoen aan wet- en regelgeving
Om de digitale en economische weerbaarheid ten aanzien van digitale dreigingen te versterken hebben de gemeenten een zorgplicht, meldplicht en hebben daarnaast te maken met toezicht op het presteren. Op dit moment kunnen de gemeenten nog niet altijd aantonen dat zij gedocumenteerd voldoen aan de BIO. Het is noodzakelijk dat de gemeenten inzicht krijgen in de stand van zaken van de informatieveiligheid en privacy binnen haar processen door het onderwerp informatieveiligheid bij alle besluiten die gaan over aanpassingen van werkprocessen, investeringen en aanpassingen in techniek, onderdeel van de afweging te maken. 

Wat bereiken we:
De Europese Unie heeft eind 2022 de Network and Information Security Directive (NIS2-richtlijn) aangenomen. Daar waar de BIO de kantoorautomatisering betreft, gaat de NIS2 hierin een stapje verder en is ook van toepassing op operationele technologie, denk hierbij aan verkeersregelinstallaties en gemalen. Deze richtlijn wordt omgezet in landelijke wetgeving. 
De borging in processen is nu al noodzakelijk, maar wordt door de NIS2 alleen nog maar belangrijker.

Wat doen we hiervoor:
In 2025 wordt gestart met de uitvoering van het projectplan. Dienst Dommelvallei draagt bij aan de realisatie van de in het projectplan opgenomen acties.

Financiën
Dienst Dommelvallei draagt bij aan financieel gezonde gemeenten en is medeverantwoordelijk voor de kwaliteit van de producten van de P&C-cyclus. Onderdeel hiervan is de medeverantwoordelijkheid dragen voor de betrouwbaarheid van data en systemen en oog hebben voor het bereiken synergievoordelen voor de vier organisaties.

Wat bereiken we:
Voor 31 december 2026 moet het financiële systeem aanbesteed en de geïmplementeerd zijn, waarbij de mogelijkheid tot het bouwen en aanbieden van managementinformatie randvoorwaardelijk is.

Wat doen we hiervoor:
We stellen een programma van eisen op dat blijk geeft van kennis van de actuele technische mogelijkheden. We betrekken, naast de medewerkers van Dienst Dommelvallei, ook gebruikers van de Dommelvallei-organisaties bij het opstellen hiervan en bij de beoordeling van de marktpartijen.

P&O
Dienst Dommelvallei draagt bij aan aantrekkelijk werkgeverschap bij de gemeenten, waarbij competente en gedreven medewerkers, die voldoende autonoom zijn, ondersteuning ervaren bij wat ze doen. Op organisatorisch niveau ondersteunt Dienst Dommelvallei de gemeenten bij de verdere doorontwikkeling van hun organisaties.

Wat bereiken we:
In 2025 ligt de focus op het realiseren van de doelen uit de arbeidsmarktstrategie. Deze strategie is in 2024 opgesteld voor de 4 Dommelvallei-organisaties. Daarnaast ondersteunt Dienst Dommelvallei de gemeenten op de gebieden besturingsfilosofie, projectmatig en/of programmatisch werken en leiderschapsontwikkeling. Specifiek staan de thema's leren & ontwikkelen, vitaliteit en strategische personeelsplanning op de planning.

Wat doen we hiervoor:
Dienst Dommelvallei draagt bij aan de realisatie van acties volgend uit de strategie. Ook wordt in 2025 een overkoepelend traineeshiptraject voor de Dommelvallei-organisaties opgezet. 

De volgende onderwerpen gelden alleen voor Nuenen en Son en Breugel:

Terug naar navigatie - De volgende onderwerpen gelden alleen voor Nuenen en Son en Breugel:

Werk & Inkomen

Dienst Dommelvallei ondersteunt inwoners van de gemeenten Nuenen en Son en Breugel op het gebied van inkomensondersteuning, begeleiding naar werk en biedt ondersteuning bij het opstellen van gemeentelijkbeleid op het sociaal domein, werk en inkomen en de arbeidsmarktregio. Dienst Dommelvallei is ook aan zet voor de uitvoering van de wet Inburgering en de huisvesting van statushouders. Dienst Dommelvallei draagt bij aan een inclusieve samenleving waarin iedereen maximaal participeert.

Nieuwe gemeentelijke visies Sociaal Domein
Wat bereiken we:
De gemeenten Son en Breugel en Nuenen stellen in 2024 een nieuw beleidskader en/of visie op met betrekking tot het Sociaal Domein.

Wat doen we hiervoor:
Werk en Inkomen draagt bij en is inhoudelijk medeverantwoordelijk voor de totstandkoming van het beleidskader en/of visie.

Participatiewet in Balans
Wat bereiken we:
Dienst Dommelvallei geeft invulling aan de gevolgen van de in 2025 verwachte wetswijziging van de Participatiewet. Deze wet geeft een ruimere mogelijk om te werken vanuit vertrouwen en biedt meer ruimte voor maatwerk. De inwoners worden geholpen vanuit deskundige ondersteuning met meer aandacht voor de persoonlijke situatie en omstandigheden. 

Wat doen we hiervoor:
Dienst Dommelvallei bereidt in 2025 een nieuwe verordening inclusief beleidskader Participatiewet voor ter besluitvorming door de gemeenten en zorgt voor de implementatie hiervan. 

Ontwikkelingen bijstandspopulatie
Een kentering op de arbeidsmarkt is zichtbaar. De banengroei neemt af, faillissementen nemen toe en er is een lichte toename van WW- uitkeringen. 

Wat bereiken we:
Om hierop in te spelen, ontwikkelt Dienst Dommelvallei een passende wijze van ondersteunen en begeleiden. De inwoners worden benaderd vanuit vertrouwen en kunnen rekenen op ondersteuning vanuit een (maatwerk) voorziening.

Wat doen we hiervoor:
Specifiek voor de groeiende groep jongeren die een beroep doen op ondersteuning bij werk of scholing, werkt Dienst Dommelvallei samen met netwerkpartners zoals jongerenwerk en het Kwikstart label van WSD. De impact op de capaciteit van de uitvoering is onzeker.

Deelname Europees Sociaal Fonds (ESF)
In het verleden ontving Dienst Dommelvallei subsidiegelden vanuit het ESF. Het ESF stelde middelen beschikbaar voor de vergroting van de arbeidsparticipatie van langdurig uitkeringsgerechtigden. Zowel de subsidies als de projecten krijgen een vervolg.

Wat bereiken we:
Het uitgangspunt is dat iedereen mee kan doen in de samenleving.

Wat doen we hiervoor:
Dienst Dommelvallei continueert in 2025 de ingezette aanpak voor de langdurig uitkeringsgerechtigden. Met persoonlijke aandacht beweegt de consulent deze doelgroep naar maximale participatie of werk. Dienst Dommelvallei zet hierbij (maatwerk) voorzieningen in zoals jobcoaching en loonkostensubsidie.

Klant contact centrum
Dienst Dommelvallei is de schakel tussen de inwoners en de gemeente. Vanuit het Telefonisch Informatie Centrum (TIC) worden vragen van inwoners zo volledig mogelijk beantwoord. Aan de balies en recepties ontvangen, adviseren en ondersteunen we inwoners met alle vraagstukken rondom burgerzaken, de Burgerregistratie Personen (BRP) en de burgerlijke stand. Dienst Dommelvallei draagt bij aan de tevredenheid van inwoners voor de gemeenten Nuenen en Son en Breugel.

Piek reisdocumenten
In de periode 2024 tot 2029 krijgen de gemeenten te maken met pieken in de aanvragen van reisdocumenten. De belangrijkste oorzaak hiervan is de invoering van de geldigheidsduur van 5 naar 10 jaar van reisdocumenten in 2014. 

Wat bereiken we:
De wachttijd voor het maken van een afspraak aan de balies voor inwoners voor aanvragen proberen we maximaal te laten oplopen naar 6 weken in 2025, naar 2 weken in 2026 en 2028 en naar 1 week in 2027.

Wat doen we hiervoor:
De toegekende middelen voor het opvangen van deze piek uit de 1e begrotingswijziging 2024 worden ingezet voor extra formatie zodat er meer baliebezetting gecreëerd kan worden.

Verkiezingen
Wat bereiken we:
In de jaren 2026 t/m 2028 organiseert Dienst Dommelvallei de verkiezingen voor respectievelijk de gemeenteraad, de provincie en waterschappen en de Tweede Kamer.

Wat doen we hiervoor:
In 2025 wordt het proces verkiezingen met de inrichting van een nieuw systeem verder verbeterd. Onder andere de communicatie met de voorzitters van het stembureau (opkomstcijfers doorgeven, voorlopige uitslag doorgeven, bij gemeenteraadsverkiezingen een presentatie maken van de uitslag voor de uitslagavond) verloopt hierdoor beter. 

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?

In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten 139 0 0 0 0 0
0.1 Bestuur 42 41 45 45 46 47
0.2 Burgerzaken 1.719 1.724 1.931 1.964 2.061 2.136
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 49 43 52 52 53 54
0.4 Overhead 15.455 17.163 16.602 16.922 17.323 17.857
0.5 Treasury -4 12 12 12 12 12
0.61 OZB woningen 621 580 679 699 715 784
0.62 OZB niet-woningen 186 144 159 164 167 183
0.63 Parkeerbelasting 16 14 18 19 19 21
0.64 Overige belastingen 534 164 217 223 228 250
0.8 Overige baten en lasten 0 0 0 0 0 0
0.9 Vennootschapsbelasting (Vpb) 0 0 0 0 0 0
1.2 Openbare orde en veiligheid 19 20 48 49 49 50
2.1 Verkeer en vervoer 26 35 36 36 37 37
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 23 12 25 25 26 26
5.2 Sportaccommodaties 7 0 7 7 8 8
5.6 Media 22 21 24 24 25 25
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 15 19 19 20 20 20
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 0 0 0 0 0 0
6.3 Inkomensregelingen 658 700 790 804 845 878
6.4 Begeleide participatie 27 52 58 59 62 65
6.5 Arbeidsparticipatie 686 727 819 834 877 911
6.6 Maatwerkvoorzieningen (Wmo) 98 99 111 113 119 124
6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) 35 39 44 45 47 49
6.71B Begeleiding (WMO) 35 39 44 45 47 49
6.71C Dagbesteding (WMO) 35 39 44 45 47 49
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 0 0 0 0 0 0
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) 35 39 44 45 47 49
6.72A Jeugdhulp begeleiding 40 16 20 20 21 21
6.72B Jeugdhulp behandeling 40 16 20 20 21 21
6.72C Jeugdhulp dagbesteding 41 16 20 20 21 21
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 0 0 0 0 0 0
6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig 40 16 20 20 21 21
6.73A Pleegzorg 0 13 15 15 16 16
6.73B Gezinsgericht 0 13 15 15 16 16
6.73C Jeugdhulp met verblijf overig 0 13 15 15 16 16
6.74A Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf 0 13 15 15 16 16
6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf 0 13 15 15 16 16
6.74C Gesloten plaatsing 0 13 15 15 16 16
6.81A Beschermd wonen (WMO) 2 0 2 2 2 2
6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) 2 0 2 2 2 2
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ 0 0 0 0 0 0
6.82A Jeugdbescherming 2 0 2 2 2 2
6.82 Geëscaleerde zorg 18- 0 0 0 0 0 0
7.2 Riolering 130 145 151 155 158 172
7.3 Afval 111 110 109 113 115 126
7.4 Milieubeheer 0 4 4 4 4 4
8.1 Ruimte en leefomgeving 35 31 39 40 41 41
8.3 Wonen en bouwen 107 94 98 99 101 103
Totaal Lasten 21.025 22.251 22.398 22.835 23.481 24.320
Baten
0.10 Mutaties reserves programma 1 0 310 101 0 0 0
0.1 Bestuur 39 41 45 45 46 47
0.2 Burgerzaken 1.291 1.724 1.931 1.964 2.061 2.136
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 40 43 52 52 53 54
0.4 Overhead 16.812 16.854 16.501 16.922 17.323 17.857
0.5 Treasury 12 12 12 12 12 12
0.61 OZB woningen 413 580 679 699 715 784
0.62 OZB niet-woningen 124 144 159 164 167 183
0.63 Parkeerbelasting 0 14 18 19 19 21
0.64 Overige belastingen 352 164 217 223 228 250
0.8 Overige baten en lasten 0 0 0 0 0 0
1.2 Openbare orde en veiligheid 34 20 48 49 49 50
2.1 Verkeer en vervoer 33 35 36 36 37 37
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 15 12 25 25 26 26
5.2 Sportaccommodaties 0 0 7 7 8 8
5.6 Media 20 21 24 24 25 25
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 18 19 19 20 20 20
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 0 0 0 0 0 0
6.3 Inkomensregelingen 611 700 790 804 845 878
6.4 Begeleide participatie 44 52 58 59 62 65
6.5 Arbeidsparticipatie 542 727 819 834 877 911
6.6 Maatwerkvoorzieningen (Wmo) 77 99 111 113 119 124
6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) 28 39 44 45 47 49
6.71B Begeleiding (WMO) 28 39 44 45 47 49
6.71C Dagbesteding (WMO) 28 39 44 45 47 49
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 0 0 0 0 0 0
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) 28 39 44 45 47 49
6.72A Jeugdhulp begeleiding 31 16 20 20 21 21
6.72B Jeugdhulp behandeling 31 16 20 20 21 21
6.72C Jeugdhulp dagbesteding 31 16 20 20 21 21
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 0 0 0 0 0 0
6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig 31 16 20 20 21 21
6.73A Pleegzorg 0 13 15 15 16 16
6.73B Gezinsgericht 0 13 15 15 16 16
6.73C Jeugdhulp met verblijf overig 0 13 15 15 16 16
6.74A Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf 0 13 15 15 16 16
6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf 0 13 15 15 16 16
6.74C Gesloten plaatsing 0 13 15 15 16 16
6.81A Beschermd wonen (WMO) 0 0 2 2 2 2
6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) 0 0 2 2 2 2
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ 0 0 0 0 0 0
6.82A Jeugdbescherming 0 0 2 2 2 2
6.82 Geëscaleerde zorg 18- 0 0 0 0 0 0
7.2 Riolering 97 145 151 155 158 172
7.3 Afval 77 110 109 113 115 126
7.4 Milieubeheer 4 4 4 4 4 4
8.1 Ruimte en leefomgeving 29 31 39 40 41 41
8.3 Wonen en bouwen 109 95 98 99 101 103
Totaal Baten 21.025 22.251 22.398 22.835 23.481 24.320