Participatie
Deze bouwsteen bestaat uit de volgende zaken:
1. Gevolgen coronacrisis in goede banen leiden.
2. Inwoners begeleiden naar zelfredzaamheid en participatie in samenleving.
3. Samenwerking CMD's (en ketenpartners) versterken.
4. Verminderen kwetsbaarheid en verbeteren kwaliteit.
5. Anticiperen op aanpassingen van de Participatiewet.
Dienst Dommelvallei voert in het cluster Werk en Inkomen de taken uit voor gemeenten Nuenen en Son en Breugel, en is samen met ketenpartners zoals WSD actief in de CMD's .
De gemeenten Nuenen en Son en Breugel kiezen voor een aanpak, gericht op de maximale ondersteuning van inwoners naar werk en participatie. De komende jaren spelen we in op kwaliteitsverbetering, samenwerking en landelijke, regionale en lokale ontwikkelingen.
Gevolgen coronacrisis in goede banen leiden
Tijdens de coronacrisis zijn er diverse overheidsregelingen in het leven geroepen die door het cluster W&I zijn opgepakt. De regelingen Tozo (Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers), bedrijfskredieten en Tonk (Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten) zijn georganiseerd en uitgevoerd in 2020 en 2021. Deze regelingen worden in 2022 administratief afgerond en voor verantwoording afgesloten, met uitzondering van de bedrijfskredieten die een langere looptijd hebben.
Door de coronacrisis is er een bijstandsgroei voorzien. Hier spelen we op in door de uitvoering passend te maken in formatieve zin. Dit betekent tijdelijk opschalen waar nodig en afschalen waar mogelijk. Een andere maatregel is het prioriteren van processen en deze efficiënter in te richten.
Er ontstaan de komende jaren door bijstandsgroei mogelijk nieuwe doelgroepen, die een andere aanpak en andere trajecten nodig hebben. De begeleiding van deze doelgroepen naar werk en activering wordt aangepast op de nieuwe mogelijkheden op de arbeidsmarkt. We stellen met de gemeenten doelen om ook de uitkeringsonafhankelijkheid van deze doelgroepen te vergroten en dit te monitoren. De komende jaren ontstaat daarbij een verhoogde opgave aan arbeidsmarktregio's om ondersteuning voor inwoners te organiseren naar werkgelegenheid. We nemen initiatief in de samenwerking binnen de arbeidsmarktregio’s en nemen deel aan projecten die hierop gericht zijn vanuit het Regionale Werkbedrijf. Zoals de vooruitstrevende aanpak voor de begeleiding van Tozo ondernemers .
Inwoners begeleiden naar zelfredzaamheid en participatie in de samenleving
Het primaire doel blijft om mensen in beweging te krijgen naar werk en zo nodig voor inkomen en andere vormen van ondersteuning te zorgen. Voor elke inwoner streven we naar een maximale uitstroom uit de bijstand en/of participatie. Jaarlijks stellen we ambities vast, monitoren we resultaten, vieren we successen en bespreken en delen ze met collega’s. Voor inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt zoeken we een maatwerkoplossing. Dat doen we samen met andere maatschappelijke partners in het CMD.
Samenwerking CMD's (en de ketenpartners) versterken
We werken met professionals van de ketenpartners samen in het CMD en stellen ons proactief op om te werken vanuit de bedoeling (wat mensen nodig hebben om het probleem op te lossen). Naast de huidige samenwerking willen we kwaliteitsverbeteringen aanbrengen door het inzetten op gezamenlijke, inhoudelijke besprekingen. Zoals een periodiek multidisciplinair casus overleg en het inzetten van oplossingsgericht (samen)werken met behulp van de omgekeerde toets. Aanvullend organiseren we in 2022 2 keer een belevingstour; een themasessie waarbij enerzijds alle ketenpartners de taken en doelen toelichten en anderzijds een algemeen onderwerp (kennis en/of innovatie) dat alle disciplines raakt wordt besproken. Indien dit een meerwaarde biedt zetten we dit structureel voort.
Ook dragen we bij aan het succesvol functioneren van het CMD. We streven naar een goede uitwisseling van verschillen in taakgebieden die er wettelijk liggen én het gezamenlijke doel.
Verminderen kwetsbaarheid en verbeteren kwaliteit
Bezwaar en beroep
Door de (tijdelijke) uitbreiding in regelingen zoals Tonk, Tozo en de verwachte groei in de bijstandsaanvragen is ook de druk op bezwaar en beroep de komende jaren hoger. Om de kwetsbaarheid die in 2021 zichtbaar is geworden te verminderen en de inhoudelijke en procesmatige kwaliteit van bezwaar en beroep te verbeteren hebben we de gemeentelijke organisaties nodig. Zeker gelet op de wederzijdse afhankelijkheid die er met betrekking tot bezwaarschriftencommissie en de bestuurlijke besluitvorming is. Hiervoor is nauwgezette afstemming nodig. Deze samenwerking intensiveren we door regulier casusoverleg in te zetten. Door kennisverbreding en verdieping van consulenten verminderen we de kwetsbaarheid. Zo wordt het proces bezwaar en beroep een generieke taak in het werkveld van de consulent. Daarnaast onderzoeken we of beroep/hoger beroep met alle juridische complexiteit (deels) kan worden uitbesteed. Dat onderzoek vindt plaats op basis van vergelijking van interne vs. externe kosten en criteria van (juridische) kwaliteit.
Handhaving
Componenten van handhaving en fraude-alertheid zitten bij Werk en Inkomen in alle processtappen tot besluitvorming. Door ook gericht afstemming te zoeken met andere afdelingen binnen de gemeente (BRP/openbare orde en veiligheid/aanpak ondermijnende criminaliteit) combineren we de uitvoering van leggen we de basis vast en richten we de uitvoeringsaanpak structureel in. Een consulent inkomen specialiseert zich op dit gebied en is de schakel tussen de gemeenten en de ketenpartners.
Anticiperen op aanpassingen van de Participatiewet
De verwachting is dat de Participatiewet in de komende jaren sterk zal wijzigen. We spelen nauwgezet in op deze ontwikkeling zodat we de kansen voor inwoners naar bijstandsonafhankelijkheid blijven benutten. Door deel te nemen aan (regionale en landelijke) bijeenkomsten, kennissessies en congressen volgen we de ontwikkelingen op de voet, zodat we meteen acties uitzetten als de richting duidelijker wordt. We sluiten aan bij initiatieven van de brancheverenigingen en samenwerkingsverbanden . We ontwikkelen eigen werkwijzen en participeren in pilots waarbij we gebruikmaken van subsidieregelingen. Wanneer een pilot of project succesvol is wordt het een structureel onderdeel van de werkprocessen en waar mogelijk verfijnd.
Het gaat hierbij de komende jaren om de volgende (doelgroep) projecten:
- de aanpak vergunninghouders door de brede intake;
- ondersteuning via de Diagnose en Werkmethode AanZet;
- ondersteuning van inwoners met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt met het project Kansen;
- de aanpak voor Sinti-Jongeren naar scholing en werk met de POP-aanpak;
- werkwarenhuis 't Goed Nuenen.
Deze projecten worden nader toegelicht in de begroting van de gemeenten.