Informatievoorziening
Deze bouwsteen bestaat uit de volgende zaken:
1. Informatievoorziening
2. IT-regieorganisatie
3. Beheerorganisatie zaakgericht werken
4. Digitaal stelsel Omgevingswet (DSO)
5. Digitale duurzaamheid
6. Werkplekvoorzieningen
7. Ondersteuning gemeenteraden
Informatievoorziening
Op basis van het nieuw in 2021 opgestelde informatiebeleidsplan 2021-2024 ondersteunen we de gemeenten bij de digitale transformatie. Speerpunten in het nieuwe informatiebeleidsplan zijn:
- digitaal voor en met de burger;
- slimme inzet van data;
- veilig en vertrouwd;
- basis op orde.
In samenwerking met de platforms vertalen we deze speerpunten naar een project portfolio en een informatieplan per domein.
IT-regieorganisatie
In 2022 ontwikkelen we de I&A clusters tot een servicegerichte IT-regieorganisatie. In 2021 vormen we de I&A clusters om naar 2 teams met een duidelijke scheiding tussen IT beleid/advies/regie en IT-uitvoering. Procesmatig werken staat hierbij centraal.
De transitie naar IT-regie is onvermijdelijk door de opmars van in de cloud werken. Daarmee worden steeds meer IT-diensten door derden uitgevoerd. Leveranciersmanagement en regie op de IT-diensten is essentieel om kwaliteit en continuïteit te borgen.
De doelstellingen voor 2022 zijn:
- Inrichten van IT-servicemanagement met als doel een goede schakel te zijn tussen de vraag van de gemeenten en het aanbod van Dienst Dommelvallei en IT-leveranciers.
- Inrichten van risicomanagement met als doel pro-actiever te zijn op het gebied van digitale dreiging en risico’s op het gebied van continuïteit.
- Inrichten van wijzigingsbeheer met als doel om alleen op een gecontroleerde manier nieuwe IT-onderdelen in gebruik te nemen.
Beheerorganisatie zaakgericht werken
Het programma BetERe dienstverlening en bedrijfsvoering draagt het zaaksysteem medio 2021 over aan de beheerorganisatie. Tijdens de looptijd van het programma is de formatie functioneel beheer zaakgericht werken tijdelijk uitgebreid van 2 naar 3 FTE. Voor 2021 zijn middelen gevraagd om de formatie van 3 FTE ook na de voltooiing van het programma te continueren. Het is nog onduidelijk wat de beheerlast voor digitaal werken in 2022 is.
Digitaal stelsel Omgevingswet (DSO)
Per 1 januari 2022 is de Omgevingswet van kracht. Op dat moment zijn de meeste essentiële componenten van het digitaal stelsel Omgevingswet (DSO) in gebruik genomen. Naar verwachting zal er nog een aantal jaren doorgewerkt worden aan de ontwikkeling van het stelsel.
Digitale duurzaamheid
Digitale duurzaamheid is het aandachtsgebied dat zich richt op het in de tijd gezien toegankelijk en bruikbaar houden van digitale informatie. Systemen voor burgerzaken, het sociaal domein en vergunningen-toezicht-handhaving (VTH-systeem) koppelen we aan het zaaksysteem om archiefwaardige documenten op te slaan in dit centrale digitale archief.
In 2022 ronden we het project digitaliseren van permanent te bewaren analoge bouw- en milieuvergunningen van de 3 gemeenten af. De analoge documenten worden onder strikte voorwaarden gedigitaliseerd en daarmee vervangen door duurzame, digitale exemplaren.
Werkplekvoorzieningen
Het thuiswerken wordt structureler van aard. En digitalisering verhoogt de benodigde flexibiliteit van werknemers. Om dit mogelijk te maken gaan we naar 1 flexibele werkplek. We voorzien medewerkers van laptops die dit mogelijk maken. In 2021 is deze transitie van de werkplek in gang gezet, in 2022 ronden we die af.
Ondersteuning gemeenteraden
Bij de start van de nieuwe raadsperiode in 2022 wordt van gemeenten verwacht een pakket aan digitale voorzieningen aan raad-, commissie- en burgercommissieleden aan te bieden. Dit is het gevolg van het in 2019 van kracht geworden Rechtpositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers. In 2021 brengen we in beeld hoe de gemeenten hun raden voorzien van informatie- en communicatiemiddelen. Dit vraagt ook ondersteuning. De gemeenten ramen de benodigde middelen vanaf 2022.