Deze bouwsteen bestaat uit de volgende zaken:
1. Doorontwikkeling financiële advisering.

Doorontwikkeling financiële advisering
Om de gemeenten nog beter van dienst te zijn zetten we in op de volgende speerpunten:

  • integraal en pro-actief adviseren;
  • meer nabijheid;
  • verdere digitalisering.


Organisatie
In 2021 herzien we de structuur van de afdeling en gaan we terug naar 3 clusters. Door een andere opstelling bevorderen we de integraliteit van onze adviezen. Vacatures worden ingevuld met medewerkers die gericht zijn op ontwikkeling en ook voor de lange termijn een goede aanwinst zijn. 

Om de systemen maximaal ondersteunend te laten zijn aan het werk is het goed borgen van functioneel beheer cruciaal. Het team functioneel beheer voor financiën en belastingen is goed op orde. Met de herstructurering van de afdeling wordt ook onderzocht hoe het functioneel beheer wortels krijgt in alle verschillende disciplines en clusters.

Digitalisering en innovatie
Door de digitalisering en toenemende selfservice komt de afdeling in een meer adviserende en faciliterende rol en verdwijnen administratieve handelingen. Dit vraagt een andere houding en vaardigheden van de medewerkers. Met name administratieve medewerkers zien hun taken veranderen en functies verdwijnen. In 2020 is door een aantal administratieve medewerkers het Digiduurzaamtraject gevolgd van het A&O fonds. Dit is slechts een aanzet. Ontwikkelingen gaan steeds sneller en er moet continu aandacht zijn voor de (digitale) ontwikkeling van de (met name administratieve) medewerker. Bij het invullen van vacatures en het uitbreiden van contracten kijken we daarom ook kritisch naar de ontwikkelcompetenties van een medewerker.

Integrale advisering en nabijheid
Door verdere digitalisering en het verschuiven van taken van de adviseurs naar medewerkers beheer en administratie creëren we meer ruimte voor integrale en vroege advisering.

Het noodgedwongen thuiswerken vanwege corona heeft bewezen dat alle taken van financiën locatie-ongebonden zijn. Ondanks de mogelijkheid om alles op afstand te ondersteunen vragen de gemeenten toch om meer nabijheid. We zoeken daarom naar de juiste balans tussen het werken op locatie (bij de gemeenten in huis) en het elkaar voldoende ontmoeten als afdeling financiën en de regelvrijheid van de medewerkers. We blijven aandacht hebben voor de financiële bewustwording van beleidsmedewerkers en budgethouders.

Processen
We gaan door met het inzetten van leantechnieken en zoeken naar verbeteringen. Het proceshuis wordt volgens een vooraf vast te stellen prioritering geactualiseerd. 

Systemen
Vanwege het verlopen van het huidige contract starten we medio 2021 met de aanbesteding van een boekwerkgenerator. Op 1 juli 2022 moet deze operationeel zijn. De inrichting vindt plaats in het eerste halfjaar 2022. 

Fiscale processen
Omdat er steeds meer behoefte is aan kennis van Btw, Bcf en Vpb is structurele inbedding noodzakelijk. Daarvoor heeft de fiscaal beleidsadviseur het plan van aanpak "Fiscaal in Control" geschreven.

In 2022 rollen we het fiscaal beleidsplan verder uit, beschrijven en verbeteren we fiscale processen en door inzet van de fiscaal adviseur bij verschillende projecten en adviezen wordt het fiscaal bewustzijn binnen alle Dommelvallei-organisaties verder vergroot. De vervolgstappen die nog gezet moeten worden in 2022 zijn het vaststellen van de fiscale doelen en besluiten welke strategie daarbij past. 

Voor de gemeenten wordt gewerkt aan VSO’s (vaststellingsovereenkomsten). Hierin worden afspraken met de belastingdienst vastgelegd over grondexploitaties en daaraan gekoppelde Vpb.