Deze bouwsteen bestaat uit de volgende zaken:
1. Nieuwe accountant
2. Rechtmatigheidsverantwoording
3. Data-analyses
4. Kwaliteit


Nieuwe accountant
Vanaf het boekjaar 2021 hebben we een nieuwe accountant. Dit betekent dat zij eind 2021 de eerste managementletters opleveren en dat begin 2022 de eerste jaarrekeningcontroles worden uitgevoerd. Een nieuwe accountant en de nieuwe rechtmatigheidsverantwoording betekent investeren in elkaar leren kennen en van elkaar te leren.

Insteek van de aanbesteding was een accountant die het partnerschap met de organisaties en gemeenteraden aangaat. In overleg met de nieuwe accountant worden de werkzaamheden voor de controles meer op elkaar afgestemd. Hiervoor worden in de 2e helft van 2021 gesprekken gevoerd met de nieuwe accountant en formats uitgewisseld/ontwikkeld.

Rechtmatigheidsverantwoording
Op het moment van schrijven is het voornemen om de rechtmatigheidsverantwoording vanaf het boekjaar 2021 in te laten gaan. De noodzakelijke wetswijziging hiervoor is nog niet vastgesteld. De colleges en het dagelijks bestuur geven vanaf het boekjaar 2021 zelf een verantwoording af over de rechtmatigheid.  De precieze invulling van deze verantwoording is op dit moment nog onduidelijk. Aan de hand van de beschikbare informatie bereiden we ons in 2021 voor, zodat we begin 2022 de colleges en het dagelijks bestuur een rechtmatigheidsverantwoording kunnen afgeven bij de jaarrekening 2021.

We werken verder aan het hiervoor ontwikkelde In Control Framework. De nieuwe accountant en data-analyses spelen hierbij een grote rol.

Data-analyses
De verbijzonderde interne controle is altijd in ontwikkeling. Samen met de nieuwe accountant wordt gekeken naar de verdere inzet van data-analyses. Deze kunnen we, zoals nu in een aantal gevallen ook al wordt gedaan, inzetten om gegevensgerichte interne controlewerkzaamheden te verrichten.

Data-analyses zetten we ook in om risico’s in het proces op te sporen zodat de controle nog slimmer en efficiënter wordt.

Kwaliteit
Doordat de kwaliteitsmedewerker volledig is ingezet voor het Programma BetERe Dienstverlening en Bedrijfsvoering is het regulier kwaliteitswerk in 2020 en het 1e halfjaar 2021 op een laag pitje gezet. In het 2e halfjaar 2021 maken we de balans hiervan op en komen we tot een prioritering. In 2022 zetten we in op een inhaalslag.