Verbeteren dienstverlening

Deze bouwsteen bestaat uit het volgende:
1. Verbetering dienstverlening

Verbetering dienstverlening
Er zijn 2 pijlers die een leidraad vormen voor de inrichting van onze dienstverlening:

  • ‘’Ik wil gemak’’minder complexe producten en diensten die eenvoudig (plaats- en tijdonafhankelijk) aan te vragen zijn.
  • ‘’Ik wil contact’’complexe producten en diensten die aandacht en een persoonlijke benadering vragen.

 

"Ik wil gemak’’ strekt zich vooral uit over digitale contacten zoals via de website en e-mailverkeer.

‘’Ik wil contact’’vraagt om (meerdere malen) persoonlijk contact met de gemeente. Ook vereist het een integrale aanpak, doordat het zich over meerdere afdelingen en/of organisaties verspreid. De 1e contacten verlopen voornamelijk via de balie, telefonie of bij mensen thuis zoals bij CMD-gerelateerde vragen. In het klantencontact is het één en ander aan veranderingen merkbaar door de invoering van zaakgericht werken en de veranderde website.

Zaakgericht werken stimuleert het digitaal werken. Inwoners en ondernemers krijgen hierdoor de mogelijkheid om digitaal zaken te doen met de gemeente. Daarbij kunnen zij de voortgang in de behandeling van hun ‘zaak’ digitaal volgen. Dit bevordert de transparantie. Via het systeem wordt managementinformatie gegenereerd die als input dient voor evaluaties en het doorvoeren van verbeteringen. De combinatie van zaakgericht werken en de website die daar op aansluit leidt tot verdere verbetering van onze dienstverlening.

De inzet van Dienst Dommelvallei is ook voor de komende jaren gericht op verbetering van de dienstverlening voor inwoners en bedrijven van de deelnemende gemeenten. De inzet is gericht op snellere, adequatere en meer zichtbare voortgang van diensten en producten. Om dit te bereiken is personele inzet voor de ondersteunende systemen nodig. De fysieke aanwezigheid van medewerkers in de gemeentehuizen wordt voor deze standaardproducten afgebouwd. Hiervoor worden met de gemeenten afspraken gemaakt.