Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

 

Deze paragraaf geeft inzicht in de financiële positie van Dienst Dommelvallei. Hiervoor beschrijven en waarderen we de risico's. Vervolgens zetten we het totaal aan risico's af tegen de aanwezige weerstandscapaciteit. Voor wat betreft het beleid over weerstandsvermogen en risicobeheersing hanteren we de uitgangspunten van de nota’s risicomanagement van de 3 gemeenten.
Als laatste worden de financiële kengetallen gepresenteerd.

Inventarisatie van de risico's

Terug naar navigatie - Inventarisatie van de risico's

risicoinventarisatie

 

In veel gevallen kunnen we de exacte waarde van een risico niet bepalen. Om de risico’s toch te kwantificeren, werken we met klassengemiddelden. Deze gemiddelden leiden tot de financiële gevolgen in de onderstaande tabel. De risicowaarde bepalen we vervolgens aan de hand van de volgende berekening:

                                    Risicowaarde (€) = Kans (%) x Gevolg (€)

Het totaal aan risicowaarden vormt de benodigde weerstandscapaciteit. Omdat niet alle risico’s zich tegelijk manifesteren, rekenen we met een zekerheidspercentage van 90%.

Risico Kans in % Gevolg in € Risicowaarde in €
1. Inkoop en aanbesteding 30% 175.000 52.500
Als gevolg van het niet juist hanteren van de aanbestedingsplicht kan een marktpartij rechtsmiddelen aanwenden tegen een gunningsbesluit. Niet rechtmatige inkopen kunnen bovendien leiden tot een afkeurende verklaring (rechtmatigheid) bij de jaarrekening. Extra vermelding hierbij van de inkoop van software. De keuze is aan de gemeente, maar het budget ligt bij de dienst. Consequenties (rechtmatigheid) van de gemaakte keuzes door de gemeente(n) liggen bij onze organisatie. Dit kan effect hebben op de rechtmatigheidsverklaring voor de dienst. Contracten worden stilzwijgend verlengd tegen ongunstige voorwaarden of door het niet bundelen van opdrachten worden besparingsmogelijkheden niet benut.
2. Beveiligingsincident 70% 75.000 52.500
De Dommelvallei-organisaties zijn informatie-intensieve organisaties met een primaire focus op de dienstverlening. Deze organisatiekenmerken vragen om een betrouwbare en veilige informatievoorziening. De IBD geeft in het dreigingsbeeld 2019-2020 duidelijk het signaal af, dat de kans op beveiligingsincidenten toeneemt.
3. Cybercriminaliteit 30% 175.000 52.500
Cybercriminaliteit is criminaliteit met ICT als middel én doelwit. Cybercriminaliteit is veelvoorkomend en er zijn verschillende vormen. Een onoplettende medewerker of een goed uitgevoerde vorm van cybercriminaliteit kan leiden tot problemen op financieel gebied, het verlies van productieve uren of tot grote privacyrisico’s. De kans hierop neemt toe.
Subtotaal top 3 157.500
Overige risico's 140.000
Totaal 297.500
Totaal o.b.v. zekerheidspercentage (90%) 267.750

Het totaal aan overige risico's is € 140.000,-. Dit bestaat uit 5 risico's en een post onvoorzien.
De risico's "Ziekteverzuim" en "Algemene verordening gegevensbescherming" zijn de belangrijkste risico's buiten de top 3.

 

Ten opzichte van de vorige begroting is het totaal aan risico's met € 103.500,- toegenomen.
De redenen hiervoor zijn:

  • Het risico Ziekteverzuim is naar boven bijgesteld.
  • Het risico Beveiligingsincident is nieuw opgenomen.
  • Het risico Cybercriminaliteit is nieuw opgenomen.

Inventarisatie van de weerstandscapaciteit

Terug naar navigatie - Inventarisatie van de weerstandscapaciteit

De benodigde weerstandscapaciteit van € 267.750,- wordt volgens de verdeelsleutel belegd bij de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel. De gemeenten verwerken dit in hun paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing. De verdeling is als volgt. 

Gemeente Percentage Bedrag
Geldrop-Mierlo 48% 128.520
Nuenen 30% 80.325
Son en Breugel 22% 58.905
Totale weerstandscapaciteit 100% 267.750


De weerstandsratio is de verhouding tussen benodigde en beschikbare weerstandscapaciteit. Omdat de beschikbare weerstandscapaciteit door de gemeenten wordt gevormd, bedraagt de weerstandsratio automatisch 1.

Financiële kengetallen

Terug naar navigatie - Financiële kengetallen

Kengetallen geven inzicht in bepaalde onderdelen van de begroting of de balans en kunnen bijdragen aan het beoordelen van de financiële positie van de gemeenschappelijke regeling. De combinatie van de kengetallen geven een indicatie over de financiële positie van de gemeenschappelijke regeling. Daarnaast bieden kengetallen de mogelijkheid om gemeenschappelijke regelingen onderling te vergelijken.

De volgende financiële kengetallen moeten in de paragraaf weerstandsvermogen opgenomen worden:

  • netto schuldquote;
  • netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen;
  • solvabiliteitsratio;
  • structurele exploitatieruimte;
  • belastingcapaciteit;
  • grondexploitatie.


De laatste 2 zijn voor Dienst Dommelvallei niet van toepassing en zijn daarom buiten beschouwing gelaten.

Uitgangspunten
Voor de kolommen realisatie is uitgegaan van de balans zoals opgenomen in de betreffende jaarrekening. De kengetallen voor de begroting 2020 zijn afkomstig uit de meerjarenbegroting 2020-2023. De kengetallen voor 2021-2024 zijn afkomstig uit voorliggende meerjarenbegroting.

Omschrijving Realisatie Begroting
2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
Netto schuldquote 13% 10% 13% 12% 19% 19% 13% 8%
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen 13% 10% 13% 12% 19% 19% 13% 8%
Solvabiliteitsratio 3% 11% 8% 13% 7% 7% 8% 9%
Structurele exploitatieruimte 0% 0% 1% 0% 0% 0% 0% 0%


Hieronder een korte toelichting per kengetal:

Netto schuldquote (zowel gecorrigeerd als niet gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen)


De netto schuldquote weerspiegelt het niveau van de schuldenlast van de dienst ten opzichte van de eigen middelen en geeft een indicatie van de druk van de rentelasten en de aflossingen op de exploitatie. Om inzicht te krijgen in hoeverre er sprake is van doorlenen wordt de netto schuldquote in- en exclusief doorgeleende gelden weergegeven (netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen).

De schulden van Dienst Dommelvallei zijn beperkt in relatie tot het totaal van de gerealiseerde baten. De schulden worden grotendeels opgevangen met de liquide middelen en kortlopende leningen. In voorliggende meerjarenbegroting is een langlopende lening opgenomen om de overige schulden te dekken. Hierdoor is de netto schuldquote relatief laag, maar wel gestegen ten opzichte van voorgaande jaren. 

Solvabiliteitsratio


De solvabiliteitsratio geeft inzicht in de mate waarin Dienst Dommelvallei in staat is aan haar financiële verplichtingen te voldoen. Onder de solvabiliteitsratio wordt het eigen vermogen als percentage van het balanstotaal verstaan.

Dienst Dommelvallei betaalt haar positieve resultaat terug aan de gemeenten. Via de reserve P&O is een beperkt eigen vermogen opgebouwd, dit is conform het financieel statuut. Als gevolg van een balansverkorting, door aflossing van de schulden, laat de solvabiliteit wel een stijgende lijn zien in meerjarenperspectief. De ontwikkeling van de solvabiliteit ligt hiermee volledig in lijn met de onderlinge afspraken tussen de deelnemers van de gemeenschappelijke regeling.

Structurele exploitatieruimte
Deze is van belang om te kunnen beoordelen welke structurele ruimte de dienst heeft om de eigen lasten te dragen, of welke structurele stijging van de baten of structurele daling van de lasten daarvoor nodig is. De structurele exploitatieruimte is 0% omdat de overschotten / tekorten worden teruggestort naar of bijbetaald door de deelnemende gemeenten. De structurele exploitatieruimte is in 2019 1% omdat er in dat jaar stortingen en onttrekkingen hebben plaatsgevonden in de reserve P&O.