Bankbiljetten

Deze bouwsteen bestaat uit de volgende zaken:
1. Doorontwikkeling financiën
2. Digitalisering en toenemende selfservice
3. Fiscale processen

Doorontwikkeling financiën
In de afgelopen jaren is veel aandacht geweest voor ontwikkeling en continu verbeteren. We hebben leantechnieken en middelen als weekstarts en verbeterborden ingezet en de ontwikkelagenda grotendeels afgerond. In 2020 en 2021 maken we de balans op. We evalueren de resultaten en bepalen de verdere koers.
We blijven aandacht hebben voor de financiële bewustwording van beleidsmedewerkers en budgethouders en ontwikkelen daarvoor ondersteunende middelen. 

Digitalisering en toenemende selfservice
Door de digitalisering en toenemende selfservice komt de afdeling in een meer adviserende en faciliterende rol en verdwijnen administratieve handelingen. Dit vraagt een andere houding en vaardigheden van de medewerkers. Met name administratieve medewerkers zien hun taken veranderen en functies verdwijnen. Een aantal administratieve medewerkers volgt in 2020 het Digiduurzaamtraject dat als pilot wordt georganiseerd door het A&O-fonds. Bij positieve resultaten zal deze aanpak een vervolg krijgen in 2021 en breder worden aangeboden binnen de Dommelvallei. 

Fiscale processen
Zowel de belastingdienst als ook de accountant eisen steeds meer goed onderbouwde fiscale stukken en adviezen. Idealiter wordt elk college- en raadsvoorstel voorzien van een fiscale toets of advies. Door de invulling van de functie fiscaal/financieel adviseur kunnen we werken aan het vastleggen van fiscale kaders en doelen. We zetten een tax-control-framework op ter beheersing van de fiscale processen. Dit zijn belangrijke stappen op de weg naar horizontaal toezicht met de belastingdienst. Door betere en reguliere controle op BTW- en BCF-inrichting en juiste advisering aan de voorkant behalen we voordelen bij de gemeenten. Een goed fiscaal advies kan een groot verschil in belastingdruk maken.