Programma 1: Bedrijfsvoering voor de Dommelvallei-organisaties

Portefeuillehouder(s): Hans Gaillard

Portefeuillehouder(s): Drs. J.F.M. Gaillard

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?
Missie/Visie Bedrijfsplan/Doelstellingen Resultaten 2020
Dienst Dommelvallei verricht economisch, efficiënt en effectief activiteiten voor de 3 samenwerkende gemeenten op basis van de gedefinieerde kernwaarden: innovatief, resultaatgerichtheid, flexibel en klantgericht. Verbetering van kwaliteit. Vermindering van kwetsbaarheid. Vermindering van kosten. Goed werkgeverschap. De strategische visie 2025 wordt in 2018/2019 opgesteld. Deze vormt de basis voor een verdere invulling van de missie en de visie van Dienst Dommelvallei.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

In de tabel "Toelichting cijfers begroting 2020" staan de cijfers van de primaire begroting 2020 inclusief de 1e en 2e begrotingswijziging 2020.

Bedragen x € 1,-

Toelichting cijfers begroting 2020 Bedrag
Primaire begroting 2020-2023 15.612.823
Kolom primaire begroting 2020 15.612.823
1e begrotingswijziging 2020 (nieuw beleid 2020) 854.493
2e begrotingswijziging 2020 (jaarrekening 2019) 3.044
In de begroting na wijziging 2020 is de besluitvorming van het DB van 24 november 2020 over de thuiswerkregeling als administratieve wijziging verwerkt voor € 10.000,-. Dit betreft de bijdrage van het A&O fonds voor deze regeling. De overige kosten worden opgevangen binnen bestaande budgetten. 10.000
Kolom begroting 2020 na wijziging 16.480.360
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

In de onderstaande tabel staat bij de lasten een “-” bedrag als de lasten hoger zijn dan begroot en een “+” bedrag als de lasten lager zijn dan begroot. In die kolom staat bij de baten een “-” bedrag indien de baten hoger zijn dan begroot en met een “+” bedrag als de baten lager zijn dan begroot. De bedragen in deze tabel moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-. Door afronding op duizendtallen kunnen er afrondingsverschillen ontstaan. 

Bedragen x €1.000
Omschrijving Primaire begroting 2020 Begroting 2020 na wijziging Realisatie 2020 Restant budget 2020
Lasten
0.10 Mutaties reserves 0 3 3 0
0.1 Bestuur 24 24 26 -3
0.2 Burgerzaken 1.019 1.019 1.129 -110
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 34 34 28 5
0.4 Overhead 12.354 13.205 12.797 408
0.5 Treasury -13 0 0 0
0.61 OZB woningen 315 315 358 -43
0.62 OZB niet-woningen 75 75 60 16
0.64 Belastingen overig 155 155 166 -11
0.8 Overige baten en lasten 0 0 0 0
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) 0 0 0 0
1.2 Openbare orde en veiligheid 83 83 83 0
2.1 Verkeer en vervoer 28 28 30 -3
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 9 9 20 -11
5.2 Sportaccommodaties 3 3 7 -5
5.6 Media 18 18 16 2
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 14 14 16 -3
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 22 22 23 -2
6.3 Inkomensregelingen 559 559 604 -46
6.4 Begeleide participatie 29 29 33 -4
6.5 Arbeidsparticipatie 339 339 339 -1
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 167 124 156 -32
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 8 51 56 -5
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 88 88 85 3
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ 17 17 18 -1
6.82 Geëscaleerde zorg 18- 17 17 18 -1
7.2 Riolering 55 55 62 -7
7.3 Afval 52 52 57 -5
7.4 Milieubeheer 14 14 18 -4
8.1 Ruimtelijke ordening 40 40 36 3
8.3 Wonen en bouwen 92 92 103 -11
Totaal Lasten 15.613 16.480 16.350 130
Baten
0.10 Mutaties reserves 42 42 42 0
0.1 Bestuur 24 24 0 24
0.2 Burgerzaken 1.019 1.019 0 1.019
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 34 34 0 34
0.4 Overhead 12.311 13.166 16.297 -3.131
0.5 Treasury -13 0 11 -11
0.61 OZB woningen 315 315 0 315
0.62 OZB niet-woningen 75 75 0 75
0.64 Belastingen overig 155 155 0 155
0.8 Overige baten en lasten 0 0 0 0
1.2 Openbare orde en veiligheid 83 83 0 83
2.1 Verkeer en vervoer 28 28 0 28
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 9 9 0 9
5.2 Sportaccommodaties 3 3 0 3
5.6 Media 18 18 0 18
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 14 14 0 14
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 22 22 0 22
6.3 Inkomensregelingen 559 559 0 559
6.4 Begeleide participatie 29 29 0 29
6.5 Arbeidsparticipatie 339 339 0 339
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 124 124 0 124
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 51 51 0 51
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 88 88 0 88
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ 17 17 0 17
6.82 Geëscaleerde zorg 18- 17 17 0 17
7.2 Riolering 55 55 0 55
7.3 Afval 52 52 0 52
7.4 Milieubeheer 14 14 0 14
8.1 Ruimtelijke ordening 40 40 0 40
8.3 Wonen en bouwen 92 92 0 92
Totaal Baten 15.613 16.480 16.350 130

Toelichting saldo 2020

Terug naar navigatie - Toelichting saldo 2020

Het restantverschil in de vorige tabel bij zowel lasten als baten van afgerond € 130.000,- wordt veroorzaakt door het saldo van de aanvullende opbrengsten bij andere partijen dan de deelnemende gemeenten minus de hiervoor gerealiseerde lasten. In de onderstaande tabel wordt de restitutie aan de deelnemende gemeenten toegelicht.

De terugbetaling van het resultaat van afgerond € 266.000,- is in deze tabel al aan de batenkant verwerkt. De gemeenten hebben achteraf teveel betaald en hebben het geld al teruggestort gekregen.

Bedragen x € 1,-

Toelichting saldo 2020 I/S Bedrag
Saldo 2020 I 265.814
Restitutie gemeenten 265.814

Toelichting restitutie gemeenten

Terug naar navigatie - Toelichting restitutie gemeenten

Bedragen x € 1,-

Bijdrage gemeenten I/S Bedrag Bedrag (door corona)
Begroting na wijziging 2020 16.319.909
Realisatie 2020 16.054.095
Afronding 0
Restitutie gemeenten 265.814 37.279
Verklaring restitutie gemeenten I/S Bedrag Bedrag (corona)
P-budgetten afdelingen Dommelvallei 167.268 40.080
Salaris gerelateerde budgetten I 124.222
De analyse beperkt zich tot de grootste verschillen. De voordelen zijn ontstaan door het later invullen van vacatures en waarneming door eigen personeel. Dit zorgt voor een besparing ter hoogte van € 70.917,-. Daarnaast zijn er in het laatste kwartaal inkomsten ontvangen (€ 17.742,-) voor de detachering van een medewerker bij 1 van de verbonden gemeentes. De taken van die medewerker zijn grotendeels door eigen personeel opgevangen. Als laatste heeft de organisatie door alle coronamaatregelen in totaliteit € 17.475,- minder reis- en verblijfskosten gemaakt.
Waarvan ontstaan door de coronamaatregelen (Covid-19): 12.872
Door de coronamaatregelen is er door de medewerkers in 2020 minder verlof gekocht, dat heeft ervoor gezorgd dat er minder inkomsten zijn ontvangen. Daarnaast heeft de organisatie door alle coronamaatregelen in totaliteit minder reis- en verblijfskosten gehad. Wel zien we dat de medewerkers meer gebruik hebben gemaakt van het fietsplan. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een voordeel.
Opleidingskosten I 26.108
Waarvan ontstaan door de coronamaatregelen (Covid-19): 26.108
Binnen de gehele organisatie is te zien dat door de coronamaatregelen minder opleidingen zijn gevolgd. Deze zijn verplaatst naar 2021 of geannuleerd. In 2020 blijkt zonder tussentijdse begrotingswijzigingen een opleidingsbudget over te zijn ter hoogte van € 55.483,-. Na het vaststellen van de 2e bestuursrapportage 2020 is de Thuiswerkregeling vastgesteld. Om de Thuiswerkregeling te financieren is na DB-besluit van 24 november 2020 een bedrag overgeheveld ter hoogte van € 29.375,-. Dit zorgt voor een uiteindelijk restant op het opleidingsbudget van € 26.108,-.
Thuiswerkregeling I -21.146
Waarvan ontstaan door de coronamaatregelen (Covid-19):
De Thuiswerkregeling heeft in totaliteit € 60.000,- gekost. Om dit te financieren hebben we een subsidie ontvangen vanuit het A&O-fonds van € 10.000,- en is er € 29.375,- ten laste gebracht van het opleidingsbudget. Uiteindelijk blijkt dat de deelname aan de regeling groter is dan de 75% die aanvankelijk werd ingeschat. Dit zorgt voor een tekort van € 21.146,-. -21.146
Teambuilding & activiteitencommissiebudget I 14.729
Waarvan ontstaan door de coronamaatregelen (Covid-19): 14.729
Door de coronamaatregelen hebben er minder teambuildingsactiviteiten plaatsgevonden. Grote activiteiten zoals de kerstborrel en de zomeractiviteit zijn niet doorgegaan. De vervangende activiteiten waren goedkoper.
Catering I 7.517
Waarvan ontstaan door de coronamaatregelen (Covid-19): 7.517
Door de coronamaatregelen zijn de medewerkers minder op locatie aanwezig geweest. Activiteiten zoals de medewerkersbijeenkomsten zijn vanwege corona niet doorgegaan. Dit levert een besparing op.
Incidenteel belonen I 13.435
Het budget voor incidenteel belonen is grotendeels ingezet. Er resteert nog € 5.000,-. Omdat de loonbelasting op een andere plek is geboekt ontstaat hier een groter voordeel. Hiertegenover staat een nadeel van circa € 8.000,- bij de salarisgerelateerde budgetten.
Uitkeringen werkloosheidswet I 38.978
Aanvankelijk werd rekening gehouden met 2 medewerkers die mogelijk in de WW zouden instromen. Dit heeft uiteindelijk niet plaatsgevonden. Dit zorgt voor een lagere uitgave van € 38.978,-.
Werving en selectie S -25.807
Vanwege het grote aantal vacatures én om de wervingskracht voor de vier organisaties te vergroten is een abonnement afgesloten bij de nationale vacaturebank. Hierdoor stijgen de jaarlijkse kosten met € 6.000,-. Daarnaast zijn er meer selectietools (zoals assessments) ingezet om daarmee instroomrisico's te beperken en de kwaliteit van kandidaten beter te toetsen (kosten € 7.000,-). Ook worden de kosten voor het platform “Werken in Zuidoost Brabant” (€ 12.615,-) voor de 4 organisaties verantwoord op het budget van Dienst Dommelvallei. Samen leidt dit tot een structurele extra kostenpost van € 25.807,- voor werving en selectie.
Kosten Arbo I -11.824
Er is in het kader van de begeleiding wegens arbeidsongeschiktheid voor re-integratie en 2e spoortrajecten aan interventies extra € 13.480,- uitgegeven. Dit zorgt uiteindelijk voor het tekort ter hoogte van € 11.824,-.
Overige baten en lasten 1.056
Directie en Staf I -43.125 0
Advieskosten I -43.125
Op de post Advieskosten drukten in 2020 2 bijzondere kostenposten. De 1e post betreft, met instemming van het dagelijks bestuur, de inzet van een adviesbureau bij het ondersteunen van het dagelijks bestuur en de colleges bij de strategische ontwikkelsessies (Dienst) Dommelvallei voor ruim € 27.000,-. De 2e post heeft betrekking op het onderzoek naar en advisering over de implementatie Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) voor € 17.000,- euro.
Financiën: Belastingen I -13.543 0
Proceskosten en druk- en bindwerk I -13.543
In 2020 is het budget voor proceskosten met ruim € 20.000 overschreden door het toegenomen aantal bezwaren via no-cure-no-pay-bureaus. In totaal was 51% van de bezwaren (570 stuks) afkomstig van een bureau, ten opzichte van 41% (440 stuks) vorig jaar. Het percentage gegronde bezwaren is lager (25% in 2020 ten opzichte van 33% in 2019), maar door de absolute toename in bezwaren door deze bureaus en toename in de daarbij noodzakelijke externe taxatierapporten zijn de proceskosten toch gestegen.
P&O en I: informatievoorziening -118.360 0
Materialen en diensten derden I 45.942
Er is een bedrag van ongeveer € 25.000,- niet uitgegeven op de post “Strippenkaarten Centric/Pinkroccade”. Er was minder inhuur van consultants nodig voor het realiseren van de koppelingen naar de datadistributiesystemen. Er is minder uitgegeven voor het project gegevensuitwisseling. Daarnaast waren er op een aantal andere posten kleine verschillen, die in totaal optellen tot afgerond € 21.000,-
Afschrijving I -164.302
In 2020 heeft de commissie BBV de notitie materiele vaste activa uitgebracht. Hierin wordt specifiek omschreven dat kosten voor SaaS oplossingen (software as a service) niet geactiveerd mogen worden. We hebben onze huidige portefeuille geanalyseerd en hebben een aantal activa vervroegd afgeboekt ten laste van het resultaat 2020. Door deze afboeking vervallen ook de toekomstige afschrijvingen van deze activa.
Exploitatieprojecten 131.399 0
Materialen en diensten derden en inhuur I 131.399
De volgende projecten zijn ultimo 2020 onderhanden/uitgevoerd. Niet alle beschikbare middelen zijn in 2020 uitgegeven. - Transitie naar gebruiksoppervlakte € 60.371,- - Dialog (GROEI!) € 4.300,- - Vernieuwing burgerzakenapplicatie € 938,- - Digitaliseren bouwvergunningen € 14.867,- - Inhuur programma BetERe dienstverlening en bedrijfsvoering € 19.946,-, na aftrek van de negatieve stelpost resteert hier € 5.020,- - Communicatie programma BetERe dienstverlening en bedrijfsvoering € 5.931,- - Digitaliseren bouw- en milieuvergunningen € 37.188,- - Overig € 2.784,- Al deze projecten lopen door in 2021 en 2022 voor een verdere toelichting op deze projecten verwijzen wij naar het Overzicht van investering en projecten.
P&O en I: Ondersteuning en beheer 50.965 -19.224
Materialen en diensten derden I 50.965
In 2020 is afgerond € 70.000,- minder uitgegeven dan begroot. Dit is bijna volledig te wijten aan de latere aanschaf van de Office365 licenties. De inschatting was dat deze in april volledig zouden zijn aangeschaft. De licenties zijn in werkelijkheid in fases aangeschaft, met de laatste batch in augustus.
Waarvan ontstaan door de coronamaatregelen (Covid-19): I -19.224
Het gaat hier om de kosten voor de aanschaf van hardware ter ondersteuning van het thuiswerken door medewerkers (chromebooks, tokens, monitoren, toetsenborden, kabels, etc.).
Dienstverlening algemeen 19.445 19.445
Materialen en diensten derden 19.445
Waarvan ontstaan door de coronamaatregelen (Covid-19): I 19.445
Dienst Dommelvallei heeft middelen gekregen van de gemeenten Nuenen en Son en Breugel om in te kunnen spelen op ontwikkelingen (innovatie) in de Dienstverlening. Door corona zijn we niet toegekomen aan innovatie ontwikkelingen. De middelen kunnen in het jaarresultaat van Dienst Dommelvallei terecht komen.
Programma BetERe dienstverlening en bedrijfsvoering 0 0
Verklaring opgenomen in exploitatieprojecten.
Telefoniebudget GT connect 42.005 -1.830
Materialen en diensten derden I 42.005
Een positief verschil wordt veroorzaakt doordat de migratie in 2020 niet gerealiseerd is vanwege tekortkomingen van de leverancier. De VNG heeft in november een traject opgestart om de raamovereenkomst te ontbinden. Dit traject loopt nog.
Waarvan ontstaan door de coronamaatregelen (Covid-19): I -1.830
De kosten worden veroorzaakt door de keuze om Circuit vervroegd in 2020 uit te rollen als gevolg van Covid en het thuiswerken van medewerkers. Daarom is besloten deze kosten op te nemen in de corona-analyse en apart te verantwoorden in de administratie. De kosten hebben betrekking op advisering alternatieve scenario’s voor GT Connect.
Facilitaire zaken (tbv gemeenten) 13.081 -1.192
Materialen en diensten derden I 13.081
Een positief verschil wordt veroorzaakt door minder kosten van de printers. De nieuwe overeenkomst blijkt gunstiger dan vooraf ingeschat.
Waarvan ontstaan door de coronamaatregelen (Covid-19): I -1.192
De kosten ter hoogte van € 1.192,- worden veroorzaakt door Corona gerelateerde spullen voor de organisatie, zoals handgel, mondkapjes, schoonmaakdoekjes, handschoenen, vloerstickers.
Financiering 10.786 0
Positieve rente wijziging I 10.786
In 2020 zijn de liquide middelen gefinancierd met kasgeld. De rente op kasgeld is negatief en hierdoor ontstaat een positief saldo van € 10.786,-. Bij de 1e begrotingswijziging 2020 is de post Financiering incidenteel afgeraamd naar € 0,-.
Overige 5.893 0
Overige baten en lasten I 5.893
Subtotaal 265.814
Terug te betalen 265.814