Paragraaf Bedrijfsvoering Dienst Dommelvallei

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Het doel van de bedrijfsvoering is het zo goed mogelijk ondersteunen en uitvoeren van de programma’s. Dit moet tot uiting komen in het goed bedienen van onze gemeenten en de klanten van onze gemeenten, interne en externe processen efficiënt laten verlopen en zorgvuldige besluitvorming garanderen.

Het gaat om een goede dienstverlening aan de gemeenten en de burger door:

  • een efficiënt werkende organisatie;
  • een zorgvuldig besluitvormingsproces;
  • een gestructureerde planning en beheersing van de beleidsuitvoering;
  • waar mogelijk op een verantwoorde manier gebruiken van ICT-mogelijkheden;
  • de beschikbaarheid van gemotiveerd en gekwalificeerd personeel.


Bij de gemeenten komen in deze paragraaf de volgende onderwerpen aan bod:

  • organisatieontwikkeling;
  • HRM-beleid;
  • samenwerking met de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel;
  • informatiebeleidsplan;
  • informatievoorziening;
  • planning en control;
  • huisvesting;
  • kengetallen.


Een aantal van de onderwerpen, die door de deelnemende gemeenten opgenomen zijn in de paragraaf Bedrijfsvoering, staan bij de dienst in het programma Bedrijfsvoering voor de Dommelvallei-organisaties. Er zijn vanuit de dienst 2 perspectieven op het begrip bedrijfsvoering:

  1. Het primaire proces van de dienst is het leveren van ondersteuning aan de bedrijfsvoering van de deelnemende gemeenten. Die ondersteuning wordt beschreven in het programma Bedrijfsvoering voor de Dommelvallei-organisaties.
  2. De bedrijfsvoering voor de dienst zelf wordt beschreven in de paragraaf Bedrijfsvoering.


Corona
Voor onze medewerkers gold in 2020 dat zij de coronamaatregelen die op landelijk niveau getroffen werden volgden om de verspreiding van het coronavirus zo veel mogelijk te beperken. Concreet betekende dat zoveel als mogelijk thuiswerken. Met behulp van de bestaande IT-mogelijkheden en een versnelde invoer van een veilige tool voor video-conferences is dat voor bijna alle medewerkers gelukt.
Vanwege systeemeisen en privacyrichtlijnen werkten enkele medewerkers niet vanuit thuis. Op locatie waren zij gehouden aan het gedragsprotocol.

Het MT heeft inzichtelijk gemaakt welke processen cruciaal zijn voor de continuïteit van de bedrijfsvoering en hoe te handelen als er een stijging in het ziekteverzuim van medewerkers zou ontstaat. Via een dagstart heeft het MT de actuele operationele stand van zaken dagelijks doorgenomen. Daar waar nodig zijn keuzes gemaakt om projecten stil te zetten of te vertragen.

Begin april heeft het MT besloten om alle financiële gevolgen in beeld te brengen. De corona gerelateerde kosten leest u in de “Toelichting restitutie gemeenten” bij “Wat heeft het gekost”.

Externe inhuur

Terug naar navigatie - Externe inhuur

Voor de uitvoering van een aantal organisatie-ontwikkelplannen is de flexibele schil op dit moment groot. Verder leidt de flexibilisering van de arbeidsmarkt tot een verdere verschuiving in de verhouding van vaste krachten en flexkrachten. De behoefte aan wendbaarheid bij de uitvoering van taken wordt steeds groter. Het flexibel in kunnen zetten van interne medewerkers met het slim aanvullen van externe medewerkers moet daarin de oplossing bieden. De kosten voor externe inhuur bedroegen in 2020 € 1.642.344,-.

In algemene zijn deze kosten onder te verdelen in:

  • Inhoudelijk budget voor onder andere projecten: € 882.205,-;
  • Vacatureruimte en knelpunten: € 760.139,-.


Per afdeling waren de kosten voor externe inhuur:
Directie en staf: € 339.396,-:

  • € 339.396,- voor project websites en programma BetERe Dienstverlening en Bedrijfsvoering.


P&O en Informatievoorziening: € 642.549,-, als volgt onder te verdelen:

  • € 237.355,- voor project implementatie DSO (omgevingswet), Project GGI-veilig en programma BetERe Dienstverlening en Bedrijfsvoering en Project gegevens uitwisseling;
  • € 383.426,- voor piekbelasting;
  • € 21.768,- als gevolg van ziekte en piekbelasting.


Financiën: € 387.291,-, als volgt onder te verdelen:

  • € 265.955,- voor project Transitie naar gebruiksoppervlakte;
  • € 121.336,- voor piekbelasting (flexibele schil), stage en vervanging wegens ziekte. 


Dienstverlening: € 273.108,-, als volgt onder te verdelen:

  • € 45.304,- voor inhuur expertise;
  • € 227.804,- voor piekbelasting en vervanging wegens ziekte.

Vitaliteit
Op het concept generatiepact: een regeling die "oudere" medewerkers ontziet, heeft de OR instemming gegeven. De regeling is in januari 2021 definitief vastgesteld. De regeling heeft de status van een pilot voor de periode van 3 jaar. In het 3e jaar wordt geëvalueerd of, en zo ja in welke vorm, de regeling kan worden verlengd.

Projectmatig werken
Het projectmatig werken (opgave-gericht), integrale advisering en regisseren is betrokken bij de strategische ontwikkelrichting van de dienst. Dit is 1 van de 6 ideeën dat besproken wordt tijdens de geplande strategische sessies met de colleges van de 3 gemeenten.

Klachten van inwoners
In 2020 ontvingen wij 8 klachten. Hiervan zijn uiteindelijk 7 klachten ongegrond verklaard. De klachten gaan in bijna alle gevallen over de bejegening door een ambtenaar. Alle klachten zijn door de leidinggevende besproken met de indiener. Ze zijn naar tevredenheid uitgesproken en afgehandeld. De klachten doen zich voor op de afdelingen binnen de dienst met klantcontacten, Dienstverlening en Financiën.

Vertrouwenspersoon
Door corona werkten wij veelal vanuit thuis. Hierdoor was er minder interactie op de werkvloer tussen collega's en nam de kans op vertrouwenszaken af.
De Vertrouwenspersonen Ongewenste Omgangsvormen (VPO) en Integriteit (VPI) hebben, in 2020, 0 meldingen ontvangen. 

Vernieuwing methodiek gesprekscyclus
In het najaar is door het MT definitief gekozen voor GROEI! als instrument gericht op een continue dialoog over persoonlijke en cluster-/afdelingsdoelen en de wijze waarop talenten en kwaliteiten van medewerkers ingezet worden. De regie hiervoor ligt grotendeels bij de medewerker. Ook is de keuze gemaakt voor een digitale tool ter ondersteuning van dit proces. De implementatie start begin 2021.

Ziekteverzuim

Terug naar navigatie - Ziekteverzuim

De ambitie is om het ziekteverzuimpercentage de komende jaren stapsgewijs terug te brengen naar minimaal 1% onder het landelijk gemiddelde. Het laatste bekende landelijk gemiddelde van een vergelijkbare gemeenteklasse is van 2019 en is 5,4%. Het percentage binnen de dienst was in 2020 5,3%. Ten opzichte van 2019 (8,51%) is dit een forse daling die vooral wordt veroorzaakt door een daling van het langdurige verzuim. Dit is het effect van, als beïnvloedbaar, actieve sturing op het langdurig verzuim. Welk effect de corona-crisis heeft op het ziekteverzuim is niet exact te duiden.

Verder blijven we ons richten op preventieve maatregelen voor een vitale organisatie en medewerkers in de vorm van een gezondheidsplan. Voorbeelden van onderdelen uit een gezondheidsplan zijn "wandel”gesprekken, fruitdagen, het faciliteren van sta-zitbureaus, anti-rookcursussen en voorlichting geven over gezonde voeding. Daarnaast hebben we in 2020 budget beschikbaar gesteld aan medewerkers om de thuiswerkplek ergonomisch in te richten.

Ziekteverzuim naar duurklasse (in%) 2020 2019 2018
Kort (1 t/m 7 kalenderdagen) 0,32 0,34 0,46
Middellang (8 t/m 43 kalenderdagen) 0,89 1,18 1,22
Lang (44 kalenderdagen en langer) 4,10 6,99 4,36
Totaal 5,31 8,51 6,04

Garantiebanen

Terug naar navigatie - Garantiebanen

Landelijk zijn afspraken gemaakt over het realiseren van garantiebanen voor arbeidsbeperkten. Vanaf 2019 geldt de eerder opgelegde quotumheffing niet meer, maar het is wel van belang dat werkgevers zich blijven inzetten voor meer garantiebanen in het bijzonder en inclusief beleid in zijn algemeenheid. Daarom wordt bij het openstellen van een vacature steeds gekeken of deze geschikt is om open te stellen als een "inclusief-garantie" baan. In 2020 is het niet gelukt om voor een van de vacatures hier invulling aan te geven.

Samenwerking met de gemeenten

Terug naar navigatie - Samenwerking met de gemeenten

Wij blijven "Werken aan wij". Als verbindende partner in de Dommelvallei blijven we sturen en reflecteren op samenwerking. Dit doen we door zelf het goede voorbeeld te geven en elkaar bewust hierover te bevragen.

Facilitaire zaken

Terug naar navigatie - Facilitaire zaken

Nieuwe telefoons

Voor de nieuwe telefonie-omgeving is elke medewerker van een mobiele telefoon met abonnement voorzien. Dit past beter in het nieuwe telefonie-concept en verhoogt de flexibiliteit en bereikbaarheid van de medewerkers.

Huisvestingsonderzoek

Een extern bureau heeft een onderzoek gedaan. Hierin is naast het opnieuw inrichten of indelen van de huidige kantoorruimte ook onderzocht welke toekomstgerichte werkplek wensen en eisen bij Dienst Dommelvallei nodig zijn. De resultaten hiervan betrekken wij bij de uitwerking van de strategische sessies met het bestuur en de colleges.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Peildatum kengetallen: 31 december 2020


Verdeling man/vrouw en fulltime/parttime

Fulltime Parttime Totaal
Mannen 48 12 60
Vrouwen 30 80 110
Totaal 78 92 170
Verhouding man / vrouw 2020: 35,3% / 64,7 %
Verhouding man / vrouw in vergelijkbare gemeenteklasse voor 2019: 47% / 53%

Formatie

Afdeling Factor 31-12-2020 Begroting 2020
Directie en staf 5,51 5,75
Financiƫn 48,60 47,70
PO&I 48,26 44,96
Dienstverlening 42,42 41,60
Totale formatie fte 144,79 140,01

Gemiddelde leeftijd

2020 2019 2018
Mannen 46,70 48,80 48,10
Vrouwen 49,60 49,60 49,40
Totaal 48,10 49,20 48,90
Gemiddelde leeftijd landelijk binnen gemeenten in 2019: 48,0 jaar

Ziekteverzuim (excl. zwangerschapsverlof)

2020 2019 2018
Verzuimpercentage 5,31 8,51 6,04
Percentage 0-verzuim 56,57 36,96 30,32
Gemiddelde duur (dagen) 22,34 19,85 12,57
Verzuimfrequentie 0,61 1,17 1,43
Ziekteverzuimpercentage in vergelijkbare gemeenteklasse voor 2019: 5,4%