Programma 1: Bedrijfsvoering

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Rechtmatigheidsverantwoording
De rechtmatigheidsverantwoording wijzigt met ingang van het boekjaar 2023. Het dagelijks bestuur doet een uitspraak over de rechtmatigheid van de jaarrekening in plaats van de accountant. De colleges doen dit over de jaarrekening van hun gemeente.

Een onderdeel van de rechtmatigheidsverantwoording is de begrotingsrechtmatigheid. Wanneer de lasten van de begroting met meer dan 1% overschreden worden, is er sprake van een begrotingsonrechtmatigheid. Voor de jaarrekeningen tot en met 2022 telden een aantal overschrijdingen niet mee bij het oordeel van de accountant over de begrotingsrechtmatigheid omdat die daarvan uitgesloten waren.

De rechtmatigheidsverantwoording is vertaald in de gewijzigd vastgestelde financiële verordeningen van de gemeenten en de dienst. De wijzigingen zijn gebaseerd op de laatst vastgestelde Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV. In de nieuwe financiële verordeningen is het uitgangspunt dat iedere afwijking van de begroting als onrechtmatig wordt beschouwd. De eerder uitgesloten overschrijdingen zijn vertaald naar “acceptabele afwijkingen”. In tegenstelling tot voorgaande jaren heft een acceptabele afwijking een eventuele begrotingsonrechtmatigheid niet op.

Er heeft een landelijke consultatieronde plaatsgevonden over de uitgangspunten van de rechtmatigheidsverantwoording. Op dit moment is nog onduidelijk of de uitkomsten daarvan leiden tot wijzigingen voor 2023 of volgende boekjaren. Het interne proces, om te komen tot een rechtmatigheidsverantwoording, is afgestemd op de laatst vastgestelde Kadernota rechtmatigheid. 

Belastingen en Invordering
In de 1e Bestuursrapportage is vermeld dat het aantal bezwaarschriften meer dan verdubbeld is en dat er meerdere maatregelen zijn genomen om deze te verwerken. De verwachting is dat door de stijging ook de proceskostenvergoeding in 2023 hoger zijn dan in 2022. Het is nog onzeker hoe hoog. Er is een nieuwe werkwijze ingevoerd waarbij de bezwaren van een aantal grote No Cure No Pay bureaus geclusterd worden afgehandeld. Met deze werkwijze worden bezwaren efficiënter afgehandeld en wordt geprobeerd om de proceskosten te verlagen. Het zal echter niet lukken om alle bezwaarschriften dit jaar af te handelen, waardoor een deel van de proceskostenvergoeding in 2024 zal vallen. 

Gezien de toegenomen werkvoorraad bij Belastingen en Invordering en onvoldoende ruimte voor verdergaande verbeteringen van processen en digitalisering, is een businesscase opgesteld. Daarin is onderzocht welke investeringen nodig zijn om weer aan alle eisen te kunnen voldoen en is het alternatief van uitbesteden onderzocht.

Uitvoering Informatieplan
Het aantrekken van nieuw personeel blijft zeer moeilijk. We zijn er nog niet in geslaagd de extra structurele 2 fte systeembeheer te werven, waarvoor we bij de 1e begrotingswijziging 2023 dekking hebben gevraagd. Deze zijn nodig om de projecten van het Informatieplan 2023 volledig uit te voeren. Met inhuur kunnen we dit tekort maar ten dele opvangen. Verder moeten we wederom rekening houden met onvoorziene maar noodzakelijke activiteiten, zoals het vergroten van de opslagcapaciteit, het uitvoeren van extra updates van systemen en het verzorgen van de techniek en informatievoorziening bij de Tweede Kamer-verkiezingen van november. Anderzijds zijn er enkele projecten vervallen, omdat bij nader onderzoek de kosten/baten-afweging niet positief bleek. Hierdoor komt weer tijd beschikbaar.

Waar we de vorige periode nog verwachtten het informatieplan binnen de tijd uit te voeren, achten we dat nu niet meer volledig haalbaar. Enkele projecten die minder belangrijk zijn, schuiven we door naar 2024. Dit betreft onder andere het upgraden van een databaseserver en het centraal beheren van mobiele telefoons. De impact van het schrappen van deze projecten op de gemeenten is minimaal, vandaar de keuze. Bestaande oplossingen houden we langer in de lucht. Medewerkers en inwoners zullen hier geen last van ervaren. Per saldo geven we in 2023 € 97.000,- minder uit.

We blijven werven en zetten een recruitment-bureau in voor meer succes. Niet gedane personeelsuitgaven voor de 2 fte systeembeheer zetten we deels in voor inhuur.

Inhuur
Vanwege de noodzakelijke continuïteit van dienstverlening hebben we op een aantal essentiële rollen externe inhuur nodig ter vervanging van een aantal langdurig zieken. Daarnaast is het door krapte op de arbeidsmarkt lastiger functies in te vullen waardoor ze langer open staan en inhuur nodig is om het werk te continueren. Dit alles maakt dat we substantiële kosten hebben, die we (in ieder geval ten dele) niet konden voorzien en nauwelijks kunnen beïnvloeden. Voor 2023 kunnen de totale kosten van inhuur niet volledig gedekt worden uit de vacatureruimte en knelpuntenpot. Het ongedekte tekort bedraagt € 250.000,-. 

Verkiezingen
Door de val van het kabinet worden er vervroegd Tweede Kamerverkiezingen georganiseerd. Deze vinden plaats op 22 november 2023. Normaal gesproken vindt de Tweede Kamerverkiezing om de 4 jaar plaats waardoor budgetten voor deze vervroegde verkiezingen niet zijn geraamd in 2023. Dit zorgt ervoor dat we in de gemeenten substantiële onvoorziene kosten hebben zonder dekking. Vanuit het ministerie is inmiddels kenbaar gemaakt dat er geen extra vergoeding voor deze verkiezingen wordt vrijgegeven. De extra ureninzet van medewerkers van de dienst vangen we binnen de begroting op.