Programma 1: Bedrijfsvoering voor Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel

Portefeuillehouder(s): Hans Gaillard

De volgende onderwerpen gelden voor Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel:

Terug naar navigatie - De volgende onderwerpen gelden voor Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel:

Bedrijfsplan Dienst Dommelvallei
Eind september 2024 is het Bedrijfsplan Dienst Dommelvallei 2.0 vastgesteld. Hierin zijn de aangescherpte sturing, rolneming, ordening van taken en werkprocessen en de kwaliteitsimpulsen binnen de dienst verwoord. Binnen de kaders van dit plan werken we in overleg met de gemeenten in 2025 de veranderdoelen en de daaraan verbonden concrete acties verder uit in businesscases. Door de uitvoering versterken we de dienstverlening, samenwerking en slagkracht van de organisaties. 

In de eerste helft van 2025 werken we in overleg met de gemeenten de businesscase van de geprioriteerde veranderingen verder uit. Op basis daarvan en in afstemming met de gemeenten wordt bepaald hoeveel middelen er eventueel nodig zijn. De gemeenten kunnen deze middelen betrekken bij hun kadernota en begroting.

 

Wat bereiken we:
Met de veranderdoelen worden duidelijke stappen gezet richting een toekomstbestendige en flexibele organisatie die effectief inspeelt op de behoeften van de 3 gemeenten.

 

Wat doen we hiervoor:
We geven uitvoering aan de veranderingen, monitoren dat en rapporteren hierover met behulp van kritische prestatie indicatoren (KPI).

 

Informatieplan 2025-2028/ Informatieplan 2026-2029
Medio 2024 heeft het dagelijks bestuur het informatieplan 2025-2028 vastgesteld. De IV-board heeft als taak om in gezamenlijkheid met de gemeenten sturing te geven aan de uitvoering van het projectportfolio behorende bij het informatieplan. Gefaciliteerd door de portfoliomanager/businesspartner maakt de board afwegingen over de te starten projecten en bewaakt de voortgang van het hele portfolio.

In het eerste kwartaal van 2025 werken we samen met de IV-board aan het portfolio behorende bij het informatieplan 2026-2029. Op basis daarvan wordt bepaald hoeveel middelen er eventueel nodig zijn voor uitvoering van de geprioriteerde projecten voor zover die niet gedekt kunnen worden binnen de reguliere budgetten en de reserve I&A. De gemeenten kunnen deze middelen betrekken bij hun kadernota en begroting.

 

Wat bereiken we:
We borgen de continuïteit van de de informatievoorziening en verbeteren de kwaliteit. Belangrijke thema's zijn 'digitaal samenwerken', 'meer doen met data', 'efficiëntere processen en meer gebruiksgemak' en 'een moderne en veilige werkplek'. De implementatie van Microsoft 365 vervult een belangrijke rol in deze verbetering.

 

Wat doen we hiervoor:
Na prioritering van de projecten op basis van een afwegings- en prioriteringskader en het uitvoeren van een haalbaarheids- en impactanalyse en het invullen van essentiële randvoorwaarden wordt gestart met de projecten.

 

Informatiebeveiliging en privacy
In 2025 wordt informatiebeveiliging (via Baseline Informatiebeveiliging Overheid, BIO) wettelijk verankerd in de Cyberbeveiligingswet en vindt er aangescherpt toezicht plaats. Daar waar de BIO de kantoorautomatisering betreft, gaat de nieuwe wet een stap verder en is deze ook van toepassing op operationele technologie. De borging van informatiebeveiliging en privacy in processen wordt hiermee nog belangrijker. Om digitale inbreuken te voorkomen of snel te kunnen ondervangen is een groeiversnelling noodzakelijk. 

Het bestuur wordt in het eerste kwartaal van 2025 via de jaarrapportages van de Functionaris Gegevensbescherming (FG) en de bestuursrapportage Digitale Weerbaarheid verder geadviseerd. De daarbij behorende afwegingen en financiële gevolgen kunnen de gemeenten betrekken bij hun kadernota en begroting.

 

Wat bereiken we
In overleg met de gemeenten, en bij voldoende beschikbaarheid van middelen, groeien de Dommelvallei-organisaties op een gestructureerde wijze naar een volwassen informatiebeveiligings- en privacy niveau. Dit komt overeen met niveau 3 op een schaal van 5, het huidige niveau is 1,6. Daarmee borgen we de beschikbaarheid, vertrouwelijkheid en integriteit van informatie binnen de gemeentelijke processen. Hiermee zijn we een betrouwbare partner voor onze inwoners, medewerkers en zakelijke partners en voldoen we aan informatiebeveiligings- en privacy wet- en regelgeving.

Om onderstaande doelen te kunnen bereiken is een gezamenlijke inspanning en uitbreiding van middelen binnen de Dommelvallei organisaties noodzakelijk. 

  1. Het minimaliseren van risico’s van menselijk gedrag. Medewerkers zijn intrinsiek gemotiveerd en zich bewust van informatiebeveiliging en privacybescherming. Zij spreken elkaar aan op het gedrag en zetten zich in voor verbetering.
  2. De medewerkers weten van alle processen welke gegevens worden verwerkt en kunnen uitleggen waarom.
  3. Het aantal processen waarvan we niet weten wat nodig is om de gegevens in de processen te beschermen is nihil. Al onze gegevens zijn beter beschermd.
  4. Risicoanalyses op informatiebeveiliging en privacy zijn altijd onderdeel van besluitvorming.
  5. Incidenten en datalekken worden gemeld en hierop wordt adequaat gereageerd.

 

Aanbesteding financieel systeem
In 2026 zal de implementatie van het nieuwe financiële systeem plaatsvinden, nadat in 2025 de aanbesteding en gunning is voorbereid en uitgevoerd. Deze implementatie vraagt capacitaire inzet bij de Dommelvallei organisaties op het gebied van inrichten, koppelen, testen en opleiden.

 

Wat bereiken we:
Voor 31 december 2026 is het financiële systeem aanbesteed en geïmplementeerd. De mogelijkheid tot het bouwen en aanbieden van managementinformatie is daarbij randvoorwaardelijk.

 

Wat doen we hiervoor:
In 2026 vindt de implementatiefase plaats. Gezorgd wordt dat de overgang soepel verloopt, waarbij de continuïteit van de dienstverlening gewaarborgd blijft. We betrekken, naast de medewerkers van Dienst Dommelvallei, ook gebruikers van de gemeenten bij het gehele aanbestedings- en implementatieproces.

 

Aantrekkelijk werkgeverschap
We dragen bij aan aantrekkelijk werkgeverschap bij de gemeenten, waarbij de competente en gedreven medewerkers, die voldoende autonoom zijn, ondersteuning ervaren bij wat ze doen. Op organisatorisch niveau ondersteunen we de gemeenten bij de verdere doorontwikkeling van hun organisaties.

 

Wat bereiken we:
In 2026 blijft de focus liggen op het verder realiseren van de doelen uit de arbeidsmarktstrategie. Daarnaast ondersteunen we bij de implementatie van het bedrijfsplan Dienst Dommelvallei 2.0. Specifiek staan de thema's leren en ontwikkelen, vitaliteit en strategische personeelsplanning op de planning voor de 4 Dommelvallei organisaties. We werken toe naar implementatie bij alle partners naar het landelijk HR21 functiewaarderingssysteem (Nuenen beschikt inmiddels over dit systeem).

 

Wat doen we hiervoor:
We dragen bij aan de realisatie van acties volgend uit de strategie en nemen deel aan werkgroepen op regionaal niveau (Praktijknetwerk Arbeidsmarkt). 

De volgende onderwerpen gelden alleen voor Nuenen en Son en Breugel:

Terug naar navigatie - De volgende onderwerpen gelden alleen voor Nuenen en Son en Breugel:

Verkiezingen 
Wat bereiken we:
In de jaren 2026 t/m 2028 organiseren we de verkiezingen voor respectievelijk de gemeenteraad, de provincie en waterschappen en de Tweede Kamer.

 

Wat doen we hiervoor:
In 2025 verbeteren we binnen de inrichting van een nieuw systeem onder andere de communicatie met de voorzitters van het stembureau. We leiden alle medewerkers die betrokken zijn bij de organisatie van de verkiezingen op. In 2026 leiden we de voorzitters van het stembureau op om met het nieuwe systeem te werken. Daarnaast evalueren we de doorgevoerde verbeteringen.

 

Participatiewet in Balans
De wetswijziging Participatiewet in Balans, voorzien in 2025 of 2026, stelt de inwoner centraal. We leveren maatwerk en werken vanuit gezond vertrouwen. Dit betekent dat inwoners die onze ondersteuning nodig hebben een eerlijke en toegankelijke benadering ervaren.

 

Wat bereiken we:
Een voorziening aanvragen is eenvoudig, (digitaal) toegankelijk en communicatie is begrijpelijk. 
We geven de inwoner meer regie op hun traject naar werk. We maken gebruik van de ruimte in de Participatiewet om onderscheid te maken tussen bedoelde en onbedoelde fraude.

 

Wat doen we hiervoor:
We passen onze processen en dienstverlening aan om te voldoen aan de uitgangspunten van deze wetswijziging. We zorgen voor een goede informatievoorziening en maken aanvragen laagdrempelig. Ook optimaliseren we de behandeling van de aanvragen. Medewerkers krijgen meer ruimte om maatwerk toe te passen. Met deze aanpak versterken we de relatie met onze inwoners en helpen we hen sneller vooruit.

 

Ontwikkeling bijstandspopulatie
We zien een toename van het aantal jongeren dat aanspraak maakt op ondersteuning vanuit de Participatiewet. De problematiek van deze jongeren is vaak complex en meervoudig.

 

Wat bereiken we:
We ontwikkelen een aanpak specifiek gericht op jongeren. Hierin staat duurzame plaatsing in (aangepast) werk en financiële ondersteuning centraal. 

 

Wat doen we hiervoor:
Jongeren krijgen begeleiding van een vaste contactpersoon die helpt bij vragen over werk, opleiding en meedoen, dit doen we integraal in het CMD. Scholing heeft altijd de voorkeur als dit mogelijk is, omdat dit duurzame plaatsing op de arbeidsmarkt vergroot. We werken samen met de WSD, scholen en werkgevers om een breed aanbod van ondersteuning te bieden. 

 

De Participatiewet in Balans en de veranderende samenstelling van de bijstandspopulatie vragen om een herziening van de inzet van onze medewerkers. Het bieden van meer maatwerk vraagt om extra inzet vergeleken met gestandaardiseerde processen. We blijven scherp monitoren of dit binnen de bestaande capaciteit haalbaar is.

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?

In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten 505 0 0 0 0 0
0.1 Bestuur 24 45 52 52 52 52
0.2 Burgerzaken 1.615 2.066 2.229 2.327 2.368 2.368
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 36 52 53 53 53 53
0.4 Overhead 17.287 16.718 16.979 17.569 18.159 18.761
0.5 Treasury -1 12 12 12 12 12
0.61 OZB woningen 501 679 698 714 783 783
0.62 OZB niet-woningen 141 159 163 166 182 182
0.63 Parkeerbelasting 0 18 19 19 21 21
0.64 Overige belastingen 151 217 223 228 250 250
0.8 Overige baten en lasten 0 0 0 0 0 0
0.9 Vennootschapsbelasting (Vpb) 0 0 0 0 0 0
1.2 Openbare orde en veiligheid 50 48 43 43 43 43
2.1 Verkeer en vervoer 27 36 36 36 36 36
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 24 25 25 25 25 25
5.2 Sportaccommodaties 4 7 7 7 7 7
5.6 Media 25 24 35 35 35 35
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 15 19 20 20 20 20
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 0 333 349 363 379 394
6.3 Inkomensregelingen 639 279 292 304 316 328
6.4 Begeleide participatie 47 222 233 242 252 263
6.5 Arbeidsparticipatie 661 311 326 339 353 368
6.60 Hulpmiddelen en diensten (Wmo) 0 0 0 0 0 0
6.6 Maatwerkvoorzieningen (Wmo) 90 0 0 0 0 0
6.711 Huishoudelijke hulp (Wmo) 0 0 93 97 101 105
6.712 Begeleiding (Wmo) 0 0 93 97 101 105
6.713 Dagbesteding (Wmo) 0 0 93 97 101 105
6.714 Overige maatwerkarrangementen (Wmo) 0 0 47 48 50 53
6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) 32 89 0 0 0 0
6.71B Begeleiding (WMO) 32 89 0 0 0 0
6.71C Dagbesteding (WMO) 32 89 0 0 0 0
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) 32 44 0 0 0 0
6.72A Jeugdhulp begeleiding 22 0 0 0 0 0
6.72B Jeugdhulp behandeling 22 0 0 0 0 0
6.72C Jeugdhulp dagbesteding 22 0 0 0 0 0
6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig 22 0 0 0 0 0
6.73A Pleegzorg 0 0 0 0 0 0
6.73B Gezinsgericht 0 0 0 0 0 0
6.73C Jeugdhulp met verblijf overig 16 0 0 0 0 0
6.74A Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf 16 0 0 0 0 0
6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf 16 0 0 0 0 0
6.74C Gesloten plaatsing 16 0 0 0 0 0
6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal 0 140 145 151 157 163
6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal 0 140 145 151 157 163
6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk 0 73 75 78 81 84
6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaal 0 68 75 78 81 84
6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal 0 46 48 50 52 54
6.763 Jeugdhulp met verblijf landelijk 0 46 50 52 54 56
6.791 PGB Wmo 0 44 47 48 50 53
6.792 PGB Jeugd 0 44 47 48 50 53
6.811 Beschermd wonen (Wmo) 0 0 0 0 0 0
6.812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (Wmo) 0 0 0 0 0 0
6.81A Beschermd wonen (WMO) 2 0 0 0 0 0
6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) 2 0 0 0 0 0
6.821 Jeugdbescherming 0 0 0 0 0 0
6.82A Jeugdbescherming 2 0 0 0 0 0
7.2 Riolering 159 151 154 157 171 171
7.3 Afval 110 109 112 114 126 126
7.4 Milieubeheer 0 4 0 0 0 0
8.1 Ruimte en leefomgeving 5 39 40 40 40 40
8.3 Wonen en bouwen 86 98 99 99 99 99
Totaal Lasten 22.487 22.584 23.157 23.963 24.820 25.517
Baten
0.10 Mutaties reserves programma 1 0 101 0 0 0 0
0.1 Bestuur 41 45 52 52 52 52
0.2 Burgerzaken 1.724 2.066 2.229 2.327 2.368 2.368
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 43 52 53 53 53 53
0.4 Overhead 17.399 16.618 16.979 17.569 18.159 18.761
0.5 Treasury 12 12 12 12 12 12
0.61 OZB woningen 580 679 698 714 783 783
0.62 OZB niet-woningen 144 159 163 166 182 182
0.63 Parkeerbelasting 14 18 19 19 21 21
0.64 Overige belastingen 164 217 223 228 250 250
0.8 Overige baten en lasten 0 0 0 0 0 0
1.2 Openbare orde en veiligheid 20 48 43 43 43 43
2.1 Verkeer en vervoer 35 36 36 36 36 36
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 12 25 25 25 25 25
5.2 Sportaccommodaties 0 7 7 7 7 7
5.6 Media 21 24 35 35 35 35
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 19 19 20 20 20 20
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 0 333 349 363 379 394
6.3 Inkomensregelingen 700 279 292 304 316 328
6.4 Begeleide participatie 52 222 233 242 252 263
6.5 Arbeidsparticipatie 727 311 326 339 353 368
6.60 Hulpmiddelen en diensten (Wmo) 0 0 0 0 0 0
6.6 Maatwerkvoorzieningen (Wmo) 99 0 0 0 0 0
6.711 Huishoudelijke hulp (Wmo) 0 0 93 97 101 105
6.712 Begeleiding (Wmo) 0 0 93 97 101 105
6.713 Dagbesteding (Wmo) 0 0 93 97 101 105
6.714 Overige maatwerkarrangementen (Wmo) 0 0 47 48 50 53
6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) 39 89 0 0 0 0
6.71B Begeleiding (WMO) 39 89 0 0 0 0
6.71C Dagbesteding (WMO) 39 89 0 0 0 0
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) 39 44 0 0 0 0
6.72A Jeugdhulp begeleiding 16 0 0 0 0 0
6.72B Jeugdhulp behandeling 16 0 0 0 0 0
6.72C Jeugdhulp dagbesteding 16 0 0 0 0 0
6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig 16 0 0 0 0 0
6.73A Pleegzorg 13 0 0 0 0 0
6.73B Gezinsgericht 13 0 0 0 0 0
6.73C Jeugdhulp met verblijf overig 13 0 0 0 0 0
6.74A Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf 13 0 0 0 0 0
6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf 13 0 0 0 0 0
6.74C Gesloten plaatsing 13 0 0 0 0 0
6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal 0 140 145 151 157 163
6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal 0 140 145 151 157 163
6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk 0 73 75 78 81 84
6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaal 0 68 75 78 81 84
6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal 0 46 48 50 52 54
6.763 Jeugdhulp met verblijf landelijk 0 46 50 52 54 56
6.791 PGB Wmo 0 44 47 48 50 53
6.792 PGB Jeugd 0 44 47 48 50 53
6.811 Beschermd wonen (Wmo) 0 0 0 0 0 0
6.812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (Wmo) 0 0 0 0 0 0
6.81A Beschermd wonen (WMO) 0 0 0 0 0 0
6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) 0 0 0 0 0 0
6.821 Jeugdbescherming 0 0 0 0 0 0
6.82A Jeugdbescherming 0 0 0 0 0 0
7.2 Riolering 145 151 154 157 171 171
7.3 Afval 110 109 112 114 126 126
7.4 Milieubeheer 4 4 0 0 0 0
8.1 Ruimte en leefomgeving 31 39 40 40 40 40
8.3 Wonen en bouwen 95 98 99 99 99 99
Totaal Baten 22.487 22.584 23.157 23.963 24.820 25.517