Programma 1: Bedrijfsvoering

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Programma 1: Bedrijfsvoering - Actuele ontwikkelingen

Terugblik 1e bestuursrapportage en 2e begrotingswijziging 2025

De 1e bestuursrapportage 2025 is ter kennisgeving aan de raden van de 3 gemeenten voorgelegd. Op de bijbehorende 2e begrotingswijziging 2025 was een zienswijzeprocedure van toepassing. De raden van de 3 gemeenten hebben positief gereageerd op deze begrotingswijziging. Alleen gemeente Geldrop-Mierlo heeft een zienswijze ingediend. Daarmee kunnen wij de 2e begrotingswijziging definitief aan ons bestuur voorleggen ter vaststelling. En kunnen we voortvarend aan de slag met o.m. invulling van de vacatures.

We hebben de raden tegelijkertijd voorgesteld géén zienswijzeprocedure meer te volgen wanneer gelden worden onttrokken aan reserves I&A en P&O als de onttrekkingen passen bij de doelstelling van de reserves. Hierop hebben de raden positief besloten, wat ons helpt te werken aan resultaten op het gebied van informatievoorziening en organisatieontwikkeling.

Informatiebeveiliging en privacy

Voldoen aan wet- en regelgeving 
Uit de bestuursrapportage Digitale Weerbaarheid 2024 en de jaarrapportage FG 2024 is gebleken dat procesmatig werken, sturen op risico’s en heldere verantwoordelijkheden noodzakelijk zijn om informatiebeveiliging en privacy goed te borgen. Continu verbeteren is essentieel om te groeien van een volwassenheidsniveau van 1.6 (voor informatiebeveiliging) en 1.7 (voor privacy) naar een door bestuur vastgesteld volwassenheidsniveau van 3 op een schaal van 5. De invoering van de Cyberbeveiligingswet (CBW), gebaseerd op NIS2, is uitgesteld tot Q2 2026. Dit geeft extra voorbereidingstijd, maar cyberdreigingen blijven actueel. De CBW breidt het toezicht uit van kantoorautomatisering naar operationele technologie, zoals verkeersregelinstallaties. Nieuwe AI-wetgeving biedt kansen voor efficiënter werken, maar stelt ook hogere eisen aan privacy en informatiebeveiliging. De Dommelvallei-organisaties moeten dit integraal borgen in de processen.

We tonen nog niet in alle gevallen aan dat we volledig voldoen aan de AVG en informatiebeveiligingswetgeving. In samenwerking met de Dommelvallei-organisaties werken we gestructureerd toe naar een hoger volwassenheidsniveau.

Acties tot nu toe:

  • We hebben de gemeenteraden in de eerste helft van 2025 via de FG-jaarrapportage en bestuursrapportage Digitale Weerbaarheid geïnformeerd over de status en het verbeterplan.
  • We voeren een continu bewustwordingsprogramma uit voor alle medewerkers, management en bestuur.
  • We stellen beleidsuitgangspunten op (zoals strategisch en tactisch beleid, eisen voor Operationele technologie en Internet of Things, en informatiebeveiliging- en privacy eisen in de ketensamenwerking) die richting geven, bijdragen aan uniforme processen en zorgen voor borging van de naleving van dit beleid.
  • We hebben input opgehaald bij managers om periodiek te kunnen sturen op informatiebeveiliging en privacy.

We gaan onderzoeken wat nodig is om aan de ambitie en nieuwe wetgeving te voldoen.  We nemen de gemeenten tijdig mee in de ontwikkelingen.

Verwerking achterstand archief

Voor het verwerken van de achterstanden zijn collega’s ingehuurd en ingewerkt. In de komende tijd bekijken we of het project in 2025 nog afgerond kan worden of deels doorschuift naar 2026. 

Kosten voor analoge archivering sociaal domein

Door een beperking in de koppeling tussen de sociaal domein applicatie en het zaaksysteem, blijft analoge archivering bestaan. We hebben nu de problemen in kaart gebracht, in samenwerking met alle betrokken organisaties, en gaan een projectvoorstel schrijven om tot een oplossing te komen voor de issues die ten grondslag liggen aan de papieren archivering. Vooralsnog verwachten we ook in 2026 nog kosten voor de huur van archiefruimte en de uitvoering van analoge archiefwerkzaamheden. 

Doorontwikkeling organisatie

Het nieuwe managementteam is vanaf augustus volledig ingevuld. In een heisessie met het managementteam en de businesspartners is een volgende stap gezet in een verdere gedachtevorming over de invulling van beide rollen, hoe we elkaar kunnen versterken, verwachtingen en wat hebben we daarvoor nodig, Daarnaast is het wervingsproces voor de nieuwe directeur opgestart.

Huisvesting

Al langere tijd zijn we op zoek naar een nieuwe kantoorlocatie. Ons huidige pand aan de Dorpsstraat in Mierlo voldoet niet meer aan de wensen van deze tijd en bevindt zich bovendien in een slechte technische staat. Dat is niet alleen onpraktisch, maar staat ook op gespannen voet met goed werkgeverschap en de werkomgeving die we onze collega’s willen bieden.

Na een zorgvuldig proces heeft het bestuur op 16 september 2025 een besluit genomen: we gaan op zoek naar een nieuwe locatie, koop of huur, binnen de drie Dommelvallei-gemeenten. Dit betekent dat we de komende tijd gericht aan de slag gaan met het vinden van een definitieve huisvesting die past bij onze organisatie en ambities.

De uitgangspunten daarbij zijn helder:

-zo snel mogelijk komen tot een definitieve locatie;
-een betere en moderne werkomgeving;
-kostenbeheersing op middellange en lange termijn;
-duurzaamheid en betrokkenheid van medewerkers;
-goed werkgeverschap en een efficiënte bedrijfsvoering.


In de tussentijd blijven we zo kort als mogelijk in Mierlo gehuisvest. Het bestuur wil hiervoor de huur met de gemeente Geldrop-Mierlo verlengen, waarbij de verantwoordelijkheid voor het instandhouden van het pand door de drie Dommelvallei-gemeenten gedeeld wordt.

Basis op orde brengen bij Informatievoorziening en Informatieplan 2025-2028
Ondanks personele wisselingen en de ontstane vertraging investeren we sinds juni flink om de basis verder op orde te brengen. Zowel in personele zin als in de zin van de IV-infrastructuur. Daarnaast krijgt het strategisch Informatieplan 2025-2028 vorm, met doorkijk naar het bijbehorend projectportfolio voor de jaren 2026 en verder. In december wordt aan ons bestuur daarover een voorstel voorgelegd. 
Via de resultaatbestemming bij de jaarrekening 2024 is de reserve I&A aangevuld tot het maximum van € 500.000,-. De geprioriteerde projecten voor 2025 uit het informatieplan 2025-2028 brengen we ten laste van deze reserve. We ontplooien nu activiteiten zoals telefonie en M365, die we de afgelopen jaren wel gepland, maar niet uitgevoerd hadden. Daardoor hielden we de afgelopen jaren juist steeds geld over.

We verwachten in 2025 in totaal € 300.000,- aan de reserve te onttrekken. Deze onttrekking is, naast de investeringen voor de projecten, ook nodig voor de stijgende licentiekosten. Om zo goed mogelijk het werkelijk benodigde bedrag te begroten, ontvangen we in onze decembervergadering ook een voorstel over een (budgettair neutrale) begrotingswijziging voor de daadwerkelijke onttrekking aan de reserve over 2025.

Belastingen

De BSOB is er in samenwerking met ons in geslaagd om de kwaliteit van de waardebepaling van de Dommelvallei-gemeenten op het door de Waarderingskamer vereiste niveau te brengen. De opwaardering van de WOZ-administratie heeft extra kosten en aanvankelijk ook extra opbrengsten met zich meegebracht. Naar nu blijkt hebben deze opbrengsten zich minder op woningen maar vooral op niet-woningen voorgedaan. De extra opbrengsten van afvalstoffen- en rioolheffingen (die in een gesloten huishouding zit) en voor de OZB zijn ook voor een deel weer teniet gedaan door extra bezwaren en beroepen. Dit wordt mede veroorzaakt door de achterstand vanaf 2024 die de BSOB heeft moeten inlopen. 
In onze 1e bestuursrapportage 2025 hebben we de kosten opgenomen die doorgeschoven waren vanuit 2024 naar 2025 (€ 120.000,-). Deze kosten worden op onderstaande wijze verdeeld over de 3 gemeenten.  Met deze verdeling sluiten we aan bij de gemaakte afspraak dat deze kosten verdeeld worden naar rato van de extra  opbrengsten.

Verdeling over gemeenten

2025

Geldrop-Mierlo

37.200

Nuenen

36.000

Son en Breugel

46.800

Totaal bijdragen gemeenten

120.000

 

Financiën

In samenwerking tussen Dienst Dommelvallei en de drie gemeenten is de aanbesteding voor het financiële systeem gestart en we lopen op schema. Het bestuur heeft voor de zomer de inkoopstrategie vastgesteld. De verwachting blijft dat eind 2025 de opdracht definitief gegund kan worden en dat 2026 in het teken zal staan van implementatie. Zoals in de 1e bestuursrapportage 2025 al vermeld is de incidentele en structurele financiële impact pas na gunning duidelijk. 

Uitsluitend van toepassing voor de gemeente Son en Breugel en Nuenen: 

KCC

We bevinden ons in het tweede jaar van de piek in de aanvraag van reisdocumenten, die naar verwachting tot 2029 aanhoudt. Bij aanvang liepen de wachttijden op tot zes weken. Om deze piek het hoofd te bieden, zijn in de 1e begrotingswijziging 2024 extra middelen beschikbaar gesteld. Deze zijn ingezet voor uitbreiding van de baliebezetting. Dankzij deze maatregel is het gelukt de wachttijd in 2025 te beperken tot maximaal vier weken. Dit resultaat geeft vertrouwen dat wij, met de huidige aanpak en beschikbare middelen, de wachttijden ook in de komende jaren binnen aanvaardbare grenzen kunnen houden, ondanks de aanhoudende piek. 
Er is geen landelijke norm vastgesteld voor de totale afhandeltijd voor het aanvragen van reisdocumenten, per gemeente kan deze uiteenlopen van twee tot meer dan veertien weken.

W&I

In de begroting gaven wij een voorzichtige waarschuwing voor een mogelijke stijging van het aantal bijstandsuitkeringen. In de realisatie tot op heden zien we geen noemenswaardige stijging. Door de nauwe samenwerking met onder andere werk-ontwikkelbedrijf WSD lukt het steeds vaker om jongeren tijdig te begeleiden richting werk of scholing. Deze inzet draagt bij aan het beperken van instroom en het versterken van de zelfredzaamheid van deze doelgroep.