Wat heeft het gekost?

Overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten
Overzicht van baten en lasten
Omschrijving Begroting na wijziging
Directie en Staf 615.606
Financiën: Beleid 1.337.274
Financiën: Control 595.394
Financiën: Administratie 1.287.553
Financiën: Belastingen 1.012.746
Financiering 0
Resultaat kostenplaatsen 44.039
P&O en I: P&O 1.161.320
P&O en I: Informatievoorziening 3.700.395
Exploitatie projecten I&A 69.336
P&O en I: Ondersteuning en beheer algemeen 1.470.607
P&O en I: Ondersteuning en beheer 780.000
Dienstverlening: KCC 1.222.382
Dienstverlening: Werk en Inkomen 1.396.319
Dienstverlening: Beleid en Advies 448.506
Huisvesting 224.608
P-budgetten afdelingen Dommelvallei - 58.474
Facilitaire zaken Dienst Dommelvallei 98.086
Post onvoorzien 30.629
Programma BetERe Dienstverlening 405.560
Totaal 15.841.886
Terug naar navigatie - Toelichting overzicht van baten en lasten

Toelichting overzicht van baten en lasten

Het totaalbedrag in de kolom "begroting na wijziging" sluit aan bij het totaalbedrag genoemd in de 1e begrotingswijziging 2019 plus het effect van de 1e Berap 2019. Het totaalbedrag (€ 15.841.886,-) min de geraamde onttrekking aan de reserve P&O (€ 96.032,-), min de te ontvangen bijdrage van het PlusTeam (€ 88.401,-) en min de overige geraamde inkomsten (€ 119.500,-) is de bijdrage van de gemeenten (€ 15.537.953,-). Hierbij moet de kanttekening gemaakt worden dat het positieve saldo van de 1e Berap 2019 van € 44.039,- geboekt is op het resultaat kostenplaatsen en bij de jaarrekening 2019 ten gunste van het resultaat komt. 

Omschrijving Stand begroting
Totaalbedrag overzicht baten en lasten 15.841.886
Onttrekking ten laste van de reserve P&O -96.032
Ontvangen inkomsten Plusteam -88.401
Ontvangen overige inkomsten -119.500
Totaal 15.537.953
Terug naar navigatie - Toelichting overzicht van baten en lasten

Baten en lasten

Post Onvoorzien
Het dagelijks bestuur kan besluiten nemen over de inzet van de post onvoorzien. Achterliggende gedachte is dat de aanwending van de post onvoorzien gebeurt voor bedrijfsvoeringstaken. Deze veroorzaken geen meer- of minderkosten voor de individuele gemeente. Volgens de Financiële verordening Dienst Dommelvallei is het MT van Dienst Dommelvallei bevoegd om budgettair neutrale verschuivingen van budgetten binnen het programma te autoriseren. Deze verschuivingen mogen geen meer- of minderkosten (als gevolg van de verschillende verdeelsleutels) voor de individuele gemeenten veroorzaken van meer dan € 10.000,-.

Na de 1e begrotingswijziging 2019 resteert een beschikbaar bedrag van € 30.629,- op de post onvoorzien.

 

Knelpuntenpot
De knelpuntenpot is beschikbaar voor de vervanging van langdurig zieken, stagevergoedingen en inhuur. Op 1 januari 2019 was € 150.092,- beschikbaar. Dit bedrag is inmiddels volledig als dekking voor personele knelpunten bestemd.

 

Reserve P&O
Bij de jaarrekening 2018 is gevraagd om het overschot op salaris gerelateerde kosten (€ 168.809,-) aan de reserve P&O toe te voegen. Vervolgens vinden er in 2019 onttrekkingen plaats voor de ontwikkelagenda financiën van € 74.594,- en voor de inhuur van een integraal organisatieadviseur van € 21.438,-. Met deze mutaties komt de stand van deze reserve op € 390.801,-. In 2020 staat nog een onttrekking van € 42.296,- gepland voor de inhuur van een integraal organisatieadviseur. Na het volledig benutten van de knelpuntenpot voor vervanging bij ziekte en vervanging van bovenformatieve medewerkers wordt er nog een groot deel van de reserve ingezet in 2019. Belangrijkste reden blijft de inzet in verband met ziektevervanging. Over de daadwerkelijke inzet van de reserve P&O rapporteren we bij de jaarrekening.

Analyse overzicht van baten en lasten

Investeringen en projecten

Terug naar navigatie - Overzicht van investeringen en projecten (exploitatie)
Onderstaand geven we de huidige stand van zaken omtrent de investeringen en projecten weer.
 
 
Nr. Projecten ten laste van de exploitatie Beschikbaar gesteld budget Gerealiseerd t/m 31-08-2019 Restant
41601 Akten burgerlijke stand 48.000 52.142 -4.142
De akten van de Burgerlijke Stand van de gemeente Geldrop-Mierlo zijn gedigitaliseerd. Door een hoger aantal te scannen documenten dan was voorzien heeft het budget een beperkte overschrijding. De stuurgroep heeft besloten dat de digitale akten niet meer worden geïmporteerd in InProces; ze worden geïmporteerd in het nieuwe zaaksysteem Djuma. Tot die tijd zijn de akten digitaal te gebruiken vanaf het netwerk. Dit project is inmiddels afgesloten. Het vervolgproject, het digitaliseren van de akten BS van de gemeenten Nuenen en Son en Breugel en de import van de akten van de 3 gemeenten in het zaaksysteem, is nog niet gestart.
41602 Digitaliseren bouwvergunningen 81.500 66.633 14.867
Het project Digitalisering bouwvergunningen t/m 1989 (fase 1) is voltooid voor wat betreft de werkzaamheden van de gemeenten en Dienst Dommelvallei. De bouwdossiers t/m 1989 zijn beschikbaar voor digitale inzage door burgers en medewerkers. De digitale bestanden en de papieren dossiers van de 3 gemeenten zijn overhandigd aan het RHCe voor opname in het e-depot. Het RHCe moet de digitale dossiers nog controleren met een steekproef. Zodra er akkoord is op de steekproef worden de bestanden geïmporteerd in de Digitale duurzame opslagvoorziening (DDO) van het RHCe en worden de analoge vergunningen op wettelijke grond vernietigd.
41851 Programma BetERe dienstverlening en bedrijfsvoering - inhuur 443.712 314.420 129.292
Op dit budget wordt de inhuur van de programmamanager en de functioneel beheerders verantwoord.
41852 Programma BetERe dienstverlening en bedrijfsvoering - communicatie 6.750 12.764 -/-6.014
Voor de uitvoering van diverse communicatie activiteiten in de 4 organisaties worden communicatiemiddelen, waaronder kick-off bijeenkomsten en een infographic, ingezet. Na de peildatum van deze rapportage is in de stuurgroep van het programma besloten om het budget te verhogen naar € 20.000,-. De budgetverhoging dekken we uit de budgetten van het programma BetERe dienstverlening en bedrijfsvoering.
41901 Digitalisering bouw- en milieuvergunningen 7.750 0 7.750
Dit project heeft als doel het digitaliseren van de bouwvergunningen van 1990 t/m 2010 en het digitaliseren van de actuele milieuvergunningen van de 3 gemeenten. In een aanbesteding wordt het schonen, ordenen en het scannen van de dossiers aanbesteed. Voorbereiden van de aanbesteding is gestart in het 3e kwartaal van 2019. Afronding van het project wordt verwacht in 2022.
Terug naar navigatie - Overzicht van investeringen en projecten (activering)
Nr. Investeringskredieten Beschikbaar gesteld budget Gerealiseerd t/m 31-08-2019 Restant
71704 Dashboard 3D Monitor Sociaal Domein 51.180 39.519 11.661
Dit project heeft als doel beter zicht te krijgen op bedrijfsprocessen en sturingsinformatie te genereren voor de CMD’s van de 3 gemeenten. De monitor is opgeleverd voor de gemeenten Son en Breugel en Nuenen. De monitor wordt op dit moment geïmplementeerd voor de gemeente Geldrop-Mierlo. Verwachte oplevering is in het 4e kwartaal 2019.
71709 Vervangen netwerk switches 120.000 87.767 32.233
Het project heeft tot doel de netwerkapparatuur up-to-date te brengen met voldoende capaciteit voor de komende jaren. Om de beheerslasten te minimaliseren wordt er gestandaardiseerd op de apparatuur. Het grootste deel van de switches is al vervangen, de rest volgt dit jaar. Verwachte oplevering is in het 4e kwartaal 2019.
71801 Harmonisatie belastingapplicatie 143.144 109.432 33.712
De meeste onderdelen van het nieuwe belastingensysteem zijn in gebruik genomen. In het najaar van 2019 worden nog enkele koppelingen gerealiseerd. Afronding van het project is gepland in het 4e kwartaal van 2019. We verwachten een overschrijding van € 25.000,-. We onderzoeken of we dit binnen het geheel van de IBP-projecten kunnen opvangen en rapporteren hierover aan het DOD.
71803 Harmonisatie BAG applicaties 62.000 0 62.000
Na een aanbesteding is in het 3e kwartaal de implementatie van een nieuwe BAG-applicatie voor 3 gemeenten gestart. In productie nemen is gepland voor het 4e kwartaal, daarna volgen afbouwacties van de oude omgeving.
71807 Implementatie P&C-rapportagesoftware (nieuwe boekwerkgenerator) 22.016 16.458 5.558
De nieuwe rapportagesoftware is geïmplementeerd en wordt gebruikt. In de eindevaluatie met de leverancier is aangegeven dat we nog niet op alle onderdelen tevreden zijn. Hierop zijn door de leverancier verbeteringen doorgevoerd. De laatste termijn van de aanbesteding is nog niet betaald omdat nog een paar punten openstaan.
71809 Verbeteren integraal werken sociaal domein. 46.636 38.951 7.685
De huidige Centric Suite software sociaal domein is uitgebreid voor de gemeenten Nuenen en Son en Breugel. De implementatie is nagenoeg afgerond. Na het oplossen van een aantal issues kunnen we het systeem in gebruik nemen.
71810 Applicatie: beheer openbare ruimte (BOR) 27.900 29.858 -1.958
De inkoop is afgerond. De implementatie is ingepland voor 2e en 3e kwartaal. De technische implementatie is afgerond.
71811 Websites en intranetten 90.000 8.255 81.745
In het 2e kwartaal is de Europese aanbesteding voor de nieuwe websites en intranetten afgerond. De implementatie is inmiddels in volle gang. In november is de livegang van de sites van gemeente Geldrop-Mierlo en Dienst Dommelvallei gepland. In oktober start de implementatie van de sites van gemeenten Nuenen en Son en Breugel.
71812 Gisviewer 23.560 12.225 11.335
De implementatie van de Gisviewer voor gemeente Geldrop-Mierlo is afgerond. De laatste termijn van de kosten is nog niet gefactureerd door de leverancier.
71813 Upgrade Oracle 46.247 41.577 4.670
De upgrade van de databases en applicaties naar de nieuwe versie van Oracle is afgerond. Het project kan afgesloten worden.
71814 BGT 50.000 5.600 44.400
Er is voor 3 gemeenten BGT software ingekocht. De implementatie wordt naar verwachting afgerond in het 4e kwartaal van 2019.
71850 Inhuur projectleiding programma BetERe dienstverlening en bedrijfsvoering 245.000 173.191 71.809
Voor de uitvoering van het programma zijn projectleiders ingezet. Totaal is er ongeveer 2 fte aan projectleiders capaciteit aanwezig. Deze capaciteit wordt gedeeltelijk ingehuurd, gedeeltelijk via een (tijdelijk) dienstverband ingezet en beperkt ingevuld door een interne medewerker.
71851 Programma BetERe dienstverlening en bedrijfsvoering - Proof of Concept (PoC) 13.986 4.648 9.338
Dit deelproject is succesvol afgerond in mei 2019.
71852 Programma BetERe dienstverlening en bedrijfsvoering - Technische implementatie 213.440 114.788 98.652
In juni 2019 is de technische implementatie gestart. In deze fase worden alle productie- en testomgevingen klaargezet. Bij afronding is Djuma technisch geïmplementeerd inclusief alle afgesproken koppelvlakken.
71853 Programma BetERe dienstverlening en bedrijfsvoering - Scanstraat 33.015 0 33.015
Voor de uitvoering van de werkzaamheden is besloten dat er gewerkt gaat worden met een centrale postregistratie, aangestuurd door IDV. Het programma van eisen voor de scanners is vastgesteld en de opdracht voor het leveren van de scanners (hard- en software) is in juli verstrekt.
71854 Programma BetERe dienstverlening en bedrijfsvoering - Organisatorische implementatie 112.000 0 112.000
In augustus 2019 is het projectvoorstel voor de implementatie vastgesteld en goedgekeurd door de stuurgroep. Alle voorbereidingen zijn getroffen om aan de slag te gaan met het vaste sprintteam om Djuma en zaakgericht werken te implementeren bij de 4 organisaties
71901 Peutermonitor 18.978 9.489 9.489
Als gevolg van de subsidiëring van verschillende kinderopvangorganisaties die het aanbod voorschoolse educatie voor de gemeente uitvoeren moeten de gemeente en de kinderopvangorganisaties gegevens uitwisselen. In de huidige situatie is het lastig deze gegevens te valideren en efficiënt te verwerken. De Peutermonitor voorziet hierin met een veilige methode om tot een afrekening van subsidies te komen en tevens gewenste inzichten in het (non)bereik van peuters te faciliteren. De Peutermonitor is in gebruik genomen.
71902 Uitbreiding geheugen servers 22.000 21.921 79
De beschikbare geheugencapaciteit in de fysieke servers is te gering. Om de continuïteit van de ICT omgeving te blijven garanderen heeft er een uitbreiding van het geheugen plaats gevonden. Kan na financiële afwikkeling worden afgesloten.
71903 Uitbreiding opslagvoorziening 85.000 83.046 1.954
Voor de opslag van alle data hebben we een centrale opslagvoorziening. Hierop worden e-mails, documenten, data uit applicaties, databases en dergelijke opgeslagen. De toename van de hoeveelheid data gaat weer sneller dan verwacht. Ook is het percentage datacompressie lager dan verwacht. Hierdoor is een uitbreiding van de opslagvoorziening nodig. Deze uitbreiding heeft plaatsgevonden. Het project kan worden afgesloten.
71904 TIM 22.353 9.076 13.278
Vanaf 1 augustus maken de medewerkers van gemeente Geldrop Mierlo (net als de medewerkers van gemeenten Nuenen, Son en Breugel en Dienst Dommelvallei) gebruik van TimEnterprise voor het registreren van werkuren en verlof, verantwoorden van onkostenvergoeding en het registreren van uren op producten en taakvelden. De implementatie zit in een afrondingsfase.
71905 Upgrade Windows 7 en Office 2010 71.000 1.920 69.080
De upgrade naar Windows 10 en Office 2016 is in volle gang. De oplevering vindt plaats in het 1e en 2e kwartaal 2020.
71907 Oribi identiteitsherkenning 38.590 0 38.950
Om identiteitsfraude te voorkomen zetten we in gemeenten Nuenen en Son en Breugel software in om volledig geautomatiseerde controle van identiteitsdocumenten uit te voeren. (Gemeente Geldrop-Mierlo gebruikt deze software sinds 2014). Implementatie is gepland in het 4e kwartaal.
71908 Vernieuwing gegevens uitwisseling 30.000 0 30.000
In het project gegevensuitwisseling kopen we in en implementeren we software voor gegevensdistributie en gegevensuitwisseling. Er is een projectleider ingehuurd. Afronding van het project is gepland voor het 4e kwartaal 2020.
71909 Vervanging UPS 17.111 0 17.111
De noodstroomvoorziening in de serverruimte in gemeente Geldrop moet worden vervangen. Deze vervanging vindt in het 4e kwartaal plaats.