Programma Bedrijfsvoering

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?
Missie/Visie Bedrijfsplan/Doelstellingen Resultaten 2019
Dienst Dommelvallei verricht economisch, efficiƫnt en effectief activiteiten voor de 3 samenwerkende gemeenten op basis van de gedefinieerde kernwaarden: innovatief, resultaatgerichtheid, flexibel en klantgericht. Verbetering van kwaliteit. Vermindering van kwetsbaarheid. Vermindering van kosten. Goed werkgeverschap. De strategische visie 2025 wordt in 2018/2019 opgesteld. Deze vormt de basis voor een verdere invulling van de missie en de visie van Dienst Dommelvallei.

Wat hebben we ervoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan?

Programma BetERe dienstverlening en bedrijfsvoering Laptop, telefoon en schrift
De focus van dit programma ligt op realisatie van een betere dienstverlening aan inwoners en bedrijven door de 4 organisaties, daarnaast zorgen we voor een betere bedrijfsvoering. Voor de uitvoering is een programmaplan en begroting vastgesteld. De stuurgroep stuurt het programma aan.

Binnen dit programma voeren we 15 projecten uit. Ongeveer de helft van de projecten is in uitvoering zoals het project “klanttevredenheid”. Het deelproject “technische implementatie” is nagenoeg afgerond en hiermee wordt de applicatie Djuma inclusief koppelingen geïmplementeerd in de productie- en testomgevingen zodat we vanuit hier het project “organisatorische implementatie” kunnen uitvoeren. Het grootste project, de organisatorische implementatie, met alle gerelateerde projecten is in voorbereiding. De 1e resultaten hiervan worden in het 4e kwartaal gerealiseerd.

Op dit moment is 1 project afgerond, zijn er 7 projecten in uitvoering en 7 projecten in de voorbereidende fase. Hiermee ligt de uitvoering van het programma achter op schema. Dit komt met name door de juridische procedure bij de aanbesteding en doordat het lang geduurd heeft om met de 4 organisaties op 1 lijn te komen voor de implementatiestrategie. Hierdoor vonden de besluitvorming en de voorbereidingen voor het organisatorische implementatieproject later plaats. We koersen op dezelfde einddatum.

Project Websites & Social intranet
Het implementatietraject Websites Dienst Dommelvallei en gemeente Geldrop-Mierlo is gestart. De oplevering staat gepland in november 2019. Het traject voor de websites gemeenten Nuenen en Son en Breugel start volgend tertaal. In het voorjaar 2020 zijn de nieuwe websites operationeel.

De voorbereiding voor de realisatie van het Social Intranet (oktober 2019) is in volle gang met behulp van een communitymanager. De tijdelijke communitymanager is tot eind 2019 in dienst. 

Integrale Business Partners
De behoefte aan beleidsontwikkeling en de vraag van de gemeenten voor ondersteuning op integrale vraagstukken is groot. De ontwikkeling om dit vorm en inhoud te geven is de afgelopen maanden vanuit P&O ingezet. Vanuit eigen middelen is hiervoor tijdelijk extra capaciteit gecreëerd. De ondersteuning sluit nu beter aan bij de organisatieontwikkeling van de individuele organisatie. Op deze wijze geeft Dienst Dommelvallei invulling aan de gewenste rol van strategisch organisatieadviseur.

FINANCIËNBriefgeld

E-facturen 
Vanaf 18 april 2019 zijn overheden wettelijk verplicht e-facturen (elektronische facturen) te kunnen ontvangen en verwerken. De financiële administratie is hiervoor ingericht. De implementatie is gestart.

P&C documenten
In het 2e tertaal stelden we de gemeentelijke kadernota's op en bereidden we de begrotingen voor. Door de financiële situatie en keuzes voor alternatieve processen waren dit intensieve trajecten. Ook zetten we weer stappen in de uitvoering van de Ontwikkelagenda. 
1. De vereenvoudiging van het rekeningschema en balansindeling is grotendeels afgerond. In het laatste kwartaal zal dit worden afgerond met het aanpassen van het rekeningschema voor reserves en voorzieningen.
2. Met de gemeente Geldrop-Mierlo onderzochten we de voor- en nadelen van het gebruik van de projectadministratie van Key2financiën. Zij gaat nu ook de overstap maken. De invoering is gepland per 1 januari 2020. De inrichting moet dan in het laatste kwartaal 2019 plaatsvinden.
3. Alle organisaties werken nu met TIM. We onderzoeken in het 4e kwartaal van 2019 wat TIM in combinatie met Key2financiën kan betekenen in het tussentijds inzichtelijk maken van de kosten van gemaakte uren op budgetten en kredieten.
4. We gaan de inrichting van de verplichtingenadministratie vereenvoudigen. Daar hoort ook de vraag bij vanaf welk bedrag je een verplichting aan moet maken.
5. We houden een aantal gesprekken met budgethouders om te onderzoeken wat we kunnen verbeteren in de opleiding en ondersteuning voor hun rol als budgethouder. Doel is om tot een vaste structuur te komen voor de opleiding van nieuwe budgethouders en bestaande budgethouders op maat te kunnen faciliteren.
De uitvoering en de besteding van de beschikbare middelen verlopen volgens planning. Vanaf medio 2020 is een taakstelling op de formatie van financiën van 0,5 fte op schaalniveau 7 ingeboekt.

Control
We vroegen een aantal medewerkers en de MT's van de 4 organisaties waar de accountteams actief zijn naar hun ervaringen van het afgelopen jaar. De uitkomsten van de enquête verwerken we momenteel. Hierover communiceren we in oktober.

Vanaf 2021 worden de colleges zelf verantwoordelijk voor het afgeven van een rechtmatigheidsverklaring. De controleverklaring van de jaarrekening verschuift hiermee van de accountant naar de gemeente zelf. Als voorbereiding hierop werken wij aan het "Framework verbijzonderde interne controle". Dit gaat in samenspraak met de accountant. De accountant rapporteert over de voortgang in de Managementletter.

BELASTINGENblauwe rekenmachine

Nieuwe en uniforme belastingapplicatie
In december 2018 is de nieuwe belastingenapplicatie in gebruik genomen. Op dit moment zitten we in de nazorgfase. De basis werkt maar er staan nog enkele verbeteringspunten open, met name op het vlak van gegevensuitwisseling tussen systemen. Zodra alles naar tevredenheid is opgeleverd, verlenen we decharge.

 

Waardering van kubieke naar vierkante meter
In 2022 moeten we als gevolg van een wetswijziging waarderen op basis van oppervlak in plaats van inhoud zoals nu. Vanwege de nieuwe belastingapplicatie en problemen met de kwaliteit van gegevens is er nog geen begin gemaakt met de overgang. Zodra de gegevenskwaliteit beter op orde is kunnen we de externe partij van data voorzien zodat de 3D-modellen gemaakt kunnen worden. Het streven is om eind 2019 over de 3D-modellen te beschikken.

 

WOZ bezwaren
Onderstaande tabellen hebben betrekking op het aantal WOZ-objecten waarbij bezwaar is ingediend tegen de beschikking in de belastingjaren 2017 tot en met 2019. Voor een gedetailleerder beeld van de bezwaren zijn in onderstaande tabellen woningen en niet-woningen uitgesplitst. Ter verduidelijking en vergelijking is het meest recente landelijke gemiddelde (2018) toegevoegd. Op dit moment verloopt de afhandeling van de bezwaren zoals gepland. 

Vanwege het samenvoegen van alle wegen, straten en pleinen tot 1 object is er sprake van een daling van de objecten in gemeente Nuenen, dit heeft geen gevolgen voor de WOZ-waarde. In gemeenten Geldrop-Mierlo en Son en Breugel zijn de wegen, straten en pleinen al eerder samengevoegd.

Gemeente Geldrop-Mierlo 2019 2018 2017 Landelijk 2018
Aantal objecten 20.555 20.330 20.308
Aantal woningen in bezwaar 399 314 207
Aantal niet-woningen in bezwaar 72 105 68
% woningen in bezwaar 2,10% 1,67% 1,11% 2,20%
% niet-woningen in bezwaar 4,57% 6,76% 4,04% 5,40%
Aantal woningen gegrond 91* 93 65
Aantal niet-woningen gegrond 13* 28 6
% Woningen gegrond 26,53%* 29,62% 31,40% 40,90%
% Niet-woningen gegrond 19,70%* 26,67% 8,82% 40,40%
Gemeente Nuenen 2019 2018 2017 Landelijk 2018
Aantal objecten 11.924 12.104 11.665
Aantal woningen in bezwaar 270 257 124
Aantal niet-woningen in bezwaar 26 42 52
% woningen in bezwaar 2,61% 2,50% 1,21% 2,20%
% niet-woningen in bezwaar 1,66% 2,33% 3,66% 5,40%
Aantal woningen gegrond 54* 62 48
Aantal niet-woningen gegrond 9* 21 25
% Woningen gegrond 30,17%* 24,12% 38,71% 40,90%
% Niet-woningen gegrond 37,50%* 50,00% 48,08% 40,40%
Gemeente Son en Breugel 2019 2018 2017 Landelijk 2018
Aantal objecten 8.878 8.653 8.624
Aantal woningen in bezwaar 198 142 63
Aantal niet-woningen in bezwaar 83 75 103
% woningen in bezwaar 2.59% 1.90% 0.85% 2,20%
% niet-woningen in bezwaar 6,72% 6,39% 8,75% 5,40%
Aantal woningen gegrond 69* 49 24
Aantal niet-woningen gegrond 15* 32 38
% Woningen gegrond 37,30%* 34,51% 38,10% 40,90%
% Niet-woningen gegrond 18,29%* 42,67% 36,89% 40,40%

* Voorlopige aantallen en percentages op basis van de op 31 augustus 2019 beoordeelde WOZ-bezwaren. In totaal is 83% van alle bezwaren beoordeeld. 

De grafiek hieronder geeft meer inzicht in het aantal afgehandelde WOZ-bezwaarschriften. De blauwe lijn geeft het streefcijfer van de Waarderingskamer weer. De kolommen geven het aantal afgehandelde bezwaren op het einde van de betreffende maand weer.

PERSONEEL&ORGANISATIE

Strategisch HRM plan collega's
Vanaf 1 februari is een tijdelijke uitbreiding van de formatie voor het cluster P&O vanuit eigen middelen gecreëerd, voorlopig voor de duur van 1 jaar. Deze beleidsontwikkelaar geeft vorm en inhoud aan de speerpunten vanuit het strategisch HRM-plan. Dit geldt voor de 4 Dommelvallei-organisaties. Daarbij heeft iedere organisatie zijn eigen tijdpad en speerpunten. Voor onze organisatie blijven de speerpunten de eigen verantwoordelijkheid en het persoonlijk leiderschap van de individuele werknemer voor het realiseren van persoonlijke groei. HR-instrumenten worden daarop verder ingericht. Daarbij past een vernieuwde gesprekscyclus in het kader van het nieuwe beoordelen. Daarnaast staan in 2019 de vitaliteit van onze organisatie en medewerkers en het verder professionaliseren van het projectmatig werken centraal.

 

Vernieuwing methodiek gesprekscyclus
De huidige gesprekscyclus past niet meer bij onze bedrijfsvoering en de wensen en behoeftes van de medewerkers. We organiseren clusterbijeenkomsten waarin we onze medewerkers vragen mee te denken en input te geven voor een nieuwe methodiek. Daarnaast nodigen we medewerkers uit om deel te nemen aan een co-creatieteam. Dit co-creatieteam gaat gedurende een afgebakende periode met korte, snelle doelen brainstormen over de kaders van een feedbackcyclus.

Vitaliteit
De resultaten uit het medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) geven aan dat er een verband is tussen werkdruk, herstel na werk en vitaliteit. Tijdens de medewerkersbijeenkomst zijn medewerkers gevraagd aan te geven wat volgens hen zou bijdragen aan vitaliteit.

Een werkgroep is samengesteld om de verschillende initiatieven uit te werken tot concrete acties. Dienst Dommelvallei vervangt, indien nodig, oude bureaus door sta-zit werkplekken. De dienst verstrekt twee maal per week fruit. Daarnaast nemen wij het initiatief om een sportabonnement aan te merken als doel binnen het Individueel Keuze Budget. Het thema vitaliteit wordt facultatief een onderdeel van de gesprekscyclus. Tot slot werkt de dienst een voorstel tot stoelmassage uit.

 

Projectmatig werken
De laatste jaren zien we een forse toename in het aantal projecten die onder begeleiding van Dienst Dommelvallei worden uitgevoerd. Denk hierbij aan de projectenkalender van het informatiebeleidsplan en het programma BetERe dienstverlening en bedrijfsvoering en de ontwikkelagenda van de afdeling financiën.

Dit jaar is gestart met een ontwikkeltraject om het projectmatig werken verder te professionaliseren. Onder andere door een incompany training voor projectleiders te organiseren. Daarnaast is voor het vaststellen en beleggen van de rol van opdrachtgever een aparte training georganiseerd. Voor het slagen van een project is het opdrachtgeverschap van cruciaal belang.

Naast het trainen van mensen is het van belang om te komen tot een goede organisatorische borging (mensen, middelen, tijd) van het projectmatig werken. Hiervoor werkt de dienst een voorstel uit. 

 

Wnra
Een belangrijke ontwikkeling is de implementatie van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra). De invoering staat gepland op 1 januari 2020. In het kader van het project "implementatie Wnra" zijn 5 thema’s benoemd:

  1. Van aanstelling naar arbeidsovereenkomst.
  2. Van lokale regeling(en) naar personeelshandboek.
  3. Van OR en GO naar OR.
  4. Van bezwaren naar geschillen.
  5. Overige procedures o.a. mandaatregeling. 

Alle thema's zijn opgestart. Projectvoorstellen zijn aan het directeurenoverleg aangeboden. De gezamenlijke ondernemingsraden hebben hun inbreng in het proces en zijn vertegenwoordigd in de projectgroep. We liggen op schema.

digitale leeromgeving

Digitale leeromgeving 
In 2019 wordt een digitale leeromgeving uitgerold binnen de Dommelvallei-organisaties. Deze omgeving bevat een breed scala aan opleidingen die via digitale leermethoden tijd- en plaatsonafhankelijk gevolgd kunnen worden. Bij 2 verschillende afdelingen draait een pilot. Tijdens de Meester-in-je-werkweek in november wordt de officiële aftrap gegeven. Vanaf dan zijn we live voor alle medewerkers. 

 

Arbo
Het concept Arbo-plan is momenteel onderwerp van gesprek met de OR. Er wordt een online Digitaal Veiligheid Volg Systeem aangeschaft waarin de Arbo-verplichtingen en de uitvoering/actualisatie van de RI&E geborgd worden. Het systeem wordt dit jaar geïmplementeerd. Een bijna uniform protocol Veilige Publieke Taak (voorheen: agressie en geweld) is uitgerold voor de Dommelvallei-organisaties. 

Ziekteverzuim
Het ziekteverzuimpercentage over de eerste 8 maanden van 2019 is in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar (2018: 5,39%) aanzienlijk gestegen. Ondanks de inspanningen blijft het verzuim onverminderd hoog. Een aantal langdurige ziektegevallen is beëindigd. In de eerste 8 maanden van 2019 is het ziekteverzuim maar licht gedaald in vergelijking met de eerste 4 maanden. Er is sprake van een aantal nieuwe gevallen van langdurig verzuim. Naast de interventies op individueel niveau richt onze aandacht op organisatieniveau zich op het verhogen van duurzame inzetbaarheid en in het bijzonder het verhogen van de vitaliteit. Om daar meer vaardigheden in te krijgen worden leidinggevenden daartoe aanvullend getraind.
Het percentage nulverzuim is de laatste jaren toegenomen. Dit betekent dat het aantal medewerkers dat zich nooit ziek meldt is toegenomen. Dit is een positieve trend in de ziekteverzuimcultuur.

Ziekteverzuim januari t/m augustus 2019
Onderwerp Januari t/m april 2019 Januari t/m augustus 2019
Ziekteverzuimpercentage 8,85% 8,29%
Gemiddelde verzuimduur in dagen 14,39 18,03
Meldingsfrequentie 0,49 0,69
Percentage nulverzuim 52% 46%

 

INFORMATIEVOORZIENINGcomputernetwerk

Kwaliteitsmanagement
We selecteerden een procesmodel dat geschikt is om processen rondom IT en functioneel beheer in te richten. Om beheersmaatregelen op het gebied van onder andere informatiebeveiliging en privacy te borgen, is ontwikkelen naar procesmatig werken bij het beheren van de informatievoorziening nodig. We onderzochten de huidige capaciteitsinzet functioneel/applicatiebeheer. Vervolgacties op beide onderzoeken zetten we uit in het 4e kwartaal. 

 

Digitale Duurzaamheid
Het team IDV werkt aan meerdere projecten waarmee een bijdrage wordt geleverd aan de borging van de digitale duurzaamheid van informatie.

  • In samenwerking met het RHCe stelden we een metadataset op basis van het TMLO (Toepassingsprofiel Metadata Lokale Overheden) op. Inmiddels is deze metadataset vastgesteld door het RHCe. Op basis hiervan werken we aan een metadataset voor de Dommelvallei-organisaties.
  • We leveren een bijdrage aan de verbetering van het gebruikersportaal voor de gemeenten van de huidige duurzame digitale opslagvoorziening van het RHCe. Deze opslagvoorziening is de voorloper van het uiteindelijke e-depot van het RHCe voor de aangesloten gemeenten.
  • We stellen een vervangingshandboek op. Op basis hiervan kan het bestuur het vervangingsbesluit nemen.
  • We besteden het digitaliseren van de milieuvergunningen en bouwvergunningen (1990-2010) van de 3 gemeenten aan.

 

Informatievoorziening Omgevingswet
Het stappenplan Omgevingswet bepaalt de koers met betrekking tot een gezamenlijke aanbesteding voor een VTH-systeem (Vergunningenverlening, Toezicht, Handhaving) in Odzob-verband. De Odzob en aangesloten gemeenten verkenden of gezamenlijk aanbesteden van een VTH systeem mogelijk is. Architectuuronderzoek met als resultaat een gezamenlijke VTH-architectuur is een belangrijk onderdeel van deze verkenning. De verkenning is positief afgerond. De volgende fase is besluitvorming over deelname aan de aanbesteding. In dit traject vormt Dienst Dommelvallei de verbindende schakel tussen Odzob en de 3 Dommelvallei-gemeenten op het gebied van informatievoorziening. Aanschaf van een VTH-applicatie heeft gevolgen voor het Programma BetERe dienstverlening en bedrijfsvoering.

 

Architectuur en applicatiemanagement
De architectuurfunctie vervult een belangrijke adviserende rol bij het creëren van een optimale samenloop van grote ontwikkelingen. De keuzes op architectuurvlak verwerken we in "Kaders en richtlijnen" die richting geven aan de afzonderlijke projecten en zorgen voor afgewogen beslissingen bij inkoop en implementatie van software. We sturen actief op kosten en baten bij de vernieuwing van het applicatielandschap. Niet gebruikte software(onderdelen) zeggen we zo snel mogelijk op.

 

Innovatie: Datagedreven werken en sturen binnen een proeftuinomgeving
In het 2e kwartaal rondden we een pilot af in het kader van datagedreven werken (industrieterrein Eeneind). Samen met de vakafdeling presenteerden we de resultaten op de raadsinformatieavond op 6 mei en bij het college van Nuenen. Binnen het veiligheidsdomein staat al enige tijd een proef met software voor digitaal rechercheren in de startblokken. Privacy en de juridische grondslag waarop vakafdelingen gegevens verzamelen, combineren en analyseren blijkt een belangrijk discussiepunt in dit traject. 

De behoefte aan meer inzicht door data-analyse stijgt merkbaar. Het aantal initiatieven en verkenningen op het gebied van datagedreven werken binnen de Dommelvallei-organisaties groeit. Omzetten naar pilots op dit vlak blijkt lastig omdat we nog onvoldoende de juiste mensen met de juiste expertise bij elkaar brengen en de werkdruk hoog is.

 

INFORMATIEBEVEILIGING EN PRIVACY

privacybeveiligingENSIA
De verticale verantwoording via de ENSIA 2018 over de DigiD, BRP en PUN, Suwinet en BAG, BGT aan het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties en aan het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is succesvol afgerond. Op het gebied van de DigiD voldoen we aan alle normen. Op het gebied van Suwinet voldoen we aan alle technische normen. De ENSIA over 2019 is opengesteld.

Onderzoek Informatiebeveiliging en Privacy rekenkamercommissie gemeente Geldrop-Mierlo
Het rekenkameronderzoek over Informatiebeveiliging en Privacy is aangeboden aan de commissie AZ van Geldrop-Mierlo. Samen met de gemeente Geldrop-Mierlo gaan we met de aanbevelingen aan de slag. We rapporteren  in de reguliere P&C-cyclus over de voortgang. Alle Dommelvallei-organisaties kunnen profijt hebben van de aanbevelingen.

Verbeteren van de bewustwording
Voor het verbeteren van de bewustwording van onze medewerkers hebben CISO en FG op intranet berichten geplaatst en hebben zij steekproeven uitgevoerd op het vergrendelen van schermen en het weggooien van papier met persoonsgegevens. De houding en het gedrag van mensen is steeds meer het doelwit van cybercriminelen. Daarom is hier continu aandacht voor.

Ondanks deze maatregelen zijn we binnen Dienst Dommelvallei het slachtoffer geworden van fraude via phishing mail. In totaal gaat het hierbij om een bedrag van € 43.598,52. 

We hebben deze zaak goed onderzocht en maatregelen genomen om herhaling te voorkomen. Zo zijn er onderzoeken ingezet door de controller, BNG en politie. Financiën en control hebben de interne processen nog eens goed onder de loep genomen en instructies vastgelegd en de mogelijkheid om spoedbetalingen buiten het systeem om te doen is afgeschaft.

Nu zijn we, met behulp van een gespecialiseerde advocaat, in discussie met de verzekeringsmaatschappij over de vraag of deze casus wel of niet onder de dekking van de frauderisicoverzekering valt. Als dit niet zo is verwerken wij deze kosten rechtstreeks in de jaarrekening.

Landelijke standaard verwerkersovereenkomst van de VNG
Afgelopen 5 juni is tijdens de ALV van de VNG de landelijke standaard verwerkersovereenkomst vastgesteld en vanaf 1 januari 2020 verbindend verklaard. Vanaf die datum zijn gemeenten verplicht om deze standaardovereenkomst te gebruiken.

Binnen de Dommelvallei-organisaties volgen we de standaard. Deze kent meer varianten. Welke variant van toepassing is, hangt af van welke Dommelvallei-partij(en) de verwerkersovereenkomst afsluit(en). 

Inmiddels hebben ook diverse leveranciers van ICT-systemen zich aan de standaard geconformeerd. Door de standaard te gebruiken merken we dat we veel minder over de inhoud van de overeenkomst hoeven te onderhandelen.

Formatie FG en privacybeheer
Vanaf 1 juli is de resterende vacatureruimte van 12 uur voor de functie van FG ingevuld. Dienst Dommelvallei heeft vanaf 1 mei 2019 de uren van de privacybeheerder uitgebreid van 4 naar 12 uur in de week, zoals aangegeven in de begroting.

FG-netwerk
De FG heeft in de omgeving een FG-netwerk opgezet. Deelnemers aan dit netwerk zijn op dit moment, naast de FG van de Dommelvallei-organisaties, de FG’s van de gemeenten Eindhoven, Helmond, Waalre, Veldhoven, Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek, Someren, GR Peelgemeenten, Bernheze en de samenwerking A2-gemeenten.

Datalekken
Tot en met augustus 2019 hebben binnen de 5 Dommelvallei-organisaties 15 datalekken plaatsgevonden. 7 daarvan hebben we, gezien het privacyrisico, gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In 6 gevallen zijn de betrokkenen op de hoogte (gesteld) van het datalek.

De datalekken die bij de AP gemeld worden zijn niet per definitie ook de datalekken waarover we de betrokkenen informeren. Op basis van een zorgvuldige individuele afweging besluiten we bij ieder datalek welke stappen nodig zijn en of we AP en/of betrokkenen moeten informeren. Soms zijn het ook de betrokkenen zelf die het datalek constateren en ons daarover informeren.


Continuïteit ICT omgeving
De upgrade naar Office 2016 en Windows 10 is goedgekeurd. De voorbereidingen zijn in volle gang en vragen veel tijd. De 1e testen hebben plaatsgevonden en de testgroep wordt de komende maanden uitgebreid.
De landelijke aanbesteding voor Gemeentelijke Gemeenschappelijke Infrastructuur-Veilig is afgerond door de VNG. De interne voorbereidingen om hiervan gebruik te gaan maken zijn gestart.


De verhuizing van onder andere de publieksbalies in de gemeente Son en Breugel is ondersteund en afgerond. In november vindt de verhuizing naar de nieuwbouw in de gemeente Geldrop-Mierlo plaats. Hiervoor zijn de voorbereidingen in volle gang en is het netwerk in het gebouw bijna gereed. Het Weefhuis in Nuenen is ingericht als thuisbasis voor het zogenaamde sprintteam in het Programma BetERe Dienstverlening.


Beheer telefonie-omgeving
Het haalbaarheidsonderzoek naar de opzet van 1 beheerorganisatie telefonie loopt. Dit leidt het komende kwartaal tot besluitvorming, zodat de beheerorganisatie op 1 januari 2020 start.

 

Project GT Connect
Het VNG-project GT Connect moet leiden tot betere faciliteiten voor de communicatie in en tussen gemeentelijke overheden en met de burgers. Dit project is indirect gerelateerd aan het haalbaarheidsonderzoek telefonie-omgeving. Het algemeen bestuur van Dienst Dommelvallei heeft ingestemd met gezamenlijke deelname aan GT Connect op naam van Dienst Dommelvallei. Dit moet in 2020 leiden tot 1 gezamenlijke telefooncentrale in de cloud, waarbij de individuele beleidskeuzes van de Dommelvallei-organisaties worden gewaarborgd.
De landelijke aanbesteding is door de VNG op 12 april gegund. Op 8 augustus hebben zij de proof of delivery succesvol afgerond. Hierdoor kan het traject voor de implementatie van de nieuwe telefooncentrale worden gestart. Dit traject wordt door Dienst Dommelvallei uitgevoerd namens en met de gemeenten. Vanwege de omvang van dit traject en om de voorbereiding goed uit te kunnen voeren is de oorspronkelijke streefdatum voor oplevering verplaatst van 1 januari 2020 naar 1 april 2020. De 1e gesprekken met de leverancier hebben plaatsgevonden. 

DIENSTVERLENING

Tijdelijke huisvesting dienstverlening gemeente Son en Breugel
De gemeente Son en Breugel heeft op basis van een locatieonderzoek besloten de dienstverlening van de gemeente de komende 1,5 jaar vanuit een andere locatie te verzorgen. Door de verbouwing van het gemeentehuis van Son en Breugel wordt de dienstverlening vanaf 3 september 2019 in de voormalige Vijverbergschool verzorgd. Dienst Dommelvallei heeft ondersteund bij het locatieonderzoek en de voorbereidingen van de verhuizing.

Verkiezingen Europees Parlement 2019
Dienst Dommelvallei heeft de verkiezingen voor het Europees Parlement voor de gemeenten Nuenen en Son en Breugel op 23 mei 2019 georganiseerd.

Adreskwaliteit
We hebben aansluiting gevonden bij de Landelijke aanpak adreskwaliteit (Laa). Hierdoor zorgen we voor integrale afstemming op inschrijvingen in de basisregistratie personen (BRP) en leveren we een bijdrage aan de aanpak van de ondermijnende criminaliteit.

Project aanbesteding burgerzaken
Het dagelijks bestuur van Dienst Dommelvallei heeft besloten om gezamenlijk de aanbesteding voor de burgerzakenapplicatie van 3 gemeenten te starten. Argumenten zijn onder andere: kwaliteit, doelmatigheid en lagere kosten in het beheer. 

100e aanmelding AanZet
Inwoners van gemeenten Nuenen en Son en Breugel die een bijstandsuitkering aanvragen gaan snel daarna 3 maanden aan het werk met behoud van uitkering (AanZet). In juli 2019 is de 100e aanmelding een feit. De intensieve samenwerking in de CMD's van WSD en Dienst Dommelvallei hebben deze aanpak tot een succes gemaakt.

‘t Goed Nuenen
Op 5 september 2019 is een vestiging van ’t Goed in Nuenen geopend. Het bijzondere concept van WSD wordt door de gemeenten samen met Dienst Dommelvallei ondersteund. Bijstandsgerechtigden en inwoners met een indicatie dagbesteding (WMO) van de gemeenten Nuenen en Son en Breugel gaan daar aan de slag. 

Toekomstvisie WSD
Dienst Dommelvallei heeft in een bestuurlijke/ambtelijke commissie het inhoudelijk voorstel voorbereid voor de toekomst van de WSD. Op 26 juni 2019 hebben de gemeenteraden en adviesraden van de deelnemende gemeenten van de WSD uitleg gekregen over de resultaten van de 10 projecten van de afgelopen 2 jaar. Mede op basis hiervan en aan de hand van interviews met deelnemende gemeenten is een advies voor de toekomst voorbereid. Dit advies wordt bestuurlijk binnen de WSD vastgesteld en eind 2019 aangeboden aan de gemeenteraden voor het indienen van een zienswijze. Tot het einde van het jaar wordt met projectmiddelen van de WSD door gemeenten geëxperimenteerd (Project Kansen en Project POP vergunninghouders). 

burgers

Samenwerking Inburgering
Namens 4 WSD-gemeenten (inclusief Best en Oirschot) heeft Dienst Dommelvallei een subsidieverzoek ingediend. De Rijkssubsidie voor de brede intake vergunninghouders van € 120.000,- is toegekend. Hiermee zijn ook in 2020 middelen bij de gemeenten beschikbaar voor het project POP vergunninghouders. Hierdoor treffen gemeenten en de WSD voorbereidingen voor de nieuwe gemeentelijke taken in het kader van de Wet inburgering per 2021. Ook is een nieuwe subsidieaanvraag door Dienst Dommelvallei voorbereid met 4 gemeenten van € 275.000,-. Het doel van deze subsidie is om inwoners waarbij de inburgering niet is gelukt een hernieuwd werk- en scholingsaanbod aan te bieden.

Aanbesteding re-integratie Participatiewet
We streven naar een zo groot mogelijk aanbod van re-integratiediensten voor de doelgroep Participatiewet. Hiervoor is in de afgelopen periode een inkooptraject voorbereid. In het komende tertaal is de meervoudige onderhandse aanbestedingsprocedure. We leggen de afspraken voor de beide gemeenten vast voor het jaar 2020 en verder.