3. Mutaties begroting 2023

Het vertrekpunt voor de 1e begrotingswijziging 2023 is de begroting 2023 (inclusief de begrotingswijzigingen van 2022) die op 19 juli 2022 door het algemeen bestuur is vastgesteld. De totale beginstand is hieronder weergegeven. Ook staat hieronder aangegeven hoe deze uitgaven verdeeld worden over de 3 deelnemende gemeenten en het PlusTeam (bijdrage derden).

Omschrijving 2023 2024 2025 2026 2027
Totaal lasten 17.889.463 18.102.298 18.263.197 18.487.917 18.793.597
Totaal baten -5.000 -5.000 -5.000 -5.000 -5.000
Bijdrage derden en afronding -100.772 -104.197 -104.197 -104.197 -104.197
Bijdrage gemeenten 17.783.691 17.993.101 18.154.000 18.378.720 18.684.400
Geldrop-Mierlo 6.790.337 6.855.712 6.890.654 6.959.970 7.067.092
Nuenen 6.235.556 6.316.573 6.386.725 6.474.098 6.586.447
Son en Breugel 4.757.796 4.820.807 4.876.615 4.944.640 5.030.849
Afronding 2 9 6 12 12
Totaal bijdrage gemeenten 17.783.691 17.993.101 18.154.000 18.378.720 18.684.400

Dit hoofdstuk bestaat uit de volgende paragrafen:

  • 3.1 Autonome ontwikkelingen met bestaande dekking voor de gemeenten;
  • 3.2 Autonome ontwikkelingen ten laste van de gemeenten;
  • 3.3 Wijzigingen met bestaande dekking voor de gemeenten;
  • 3.4 Beleid ten laste van onvoorzien;
  • 3.5 Beleid ten laste van reserves;
  • 3.6 Knelpunten uitvoering bestaande werkzaamheden.


Deze onderdelen worden samengevat in paragraaf 3.7. Deze geeft inzicht in het totaal van de begroting na wijziging. In paragraaf 3.8 staat de gewijzigde bijdrage per gemeente. Paragraaf 3.9 geeft inzicht in het saldo van de post onvoorzien en Paragraaf 3.10 in het saldo van de reserves.

3.1 Autonome ontwikkelingen met bestaande dekking voor de gemeenten

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën

Het ministerie van BZK bracht na het vaststellen van de begroting 2023 van Dienst Dommelvallei een nieuw informatievoorschrift uit (IV3). Hierbij zijn een aantal taakvelden opgesplitst naar nieuwe taakvelden. We sluiten met ingang van verslagjaar 2023 aan bij de nieuwe indeling. Hiertoe maken we een budgettair neutrale begrotingswijziging. Voor de gemeenten heeft dit geen consequenties.

1. Inflatie 2023 (materiële kostenindex)
In de begroting 2023-2026 rekenden we met een materiele kostenindex van 1,9%. De huidige prijsontwikkelingen in de markt sluiten niet meer aan met deze uitgangspunten. Op 20 december 2022 stemde het AB in met een voorstel om voor 2023 het percentage te verhogen naar 5,9% en dit structureel te verwerken. 

2. Inflatie 2024-2027 (materiële kostenindex)
Het AB stemde ook in met het afwijken van de bestendigde gedragslijn voor het gebruik van de indexen in de jaren 2024-2027. Normaliter gebruiken we meerjarig de percentages uit de Macro Economische Verkenning. Concreet zouden we de 5,9% elk jaar doorrekenen. In 4 jaar tijd komt de indexatie dan uit op afgerond 25%. Het AB stemde in met het voorstel om in deze uitzonderlijke marktomstandigheden uit te gaan van de percentages uit het Centraal Economisch Plan, dit is namelijk de basis voor de algemene uitkering. We rekenen nu met de volgende percentages 2024 5,9%, 2025 2,4%, 2026 e.v. 1,9%.

Personeel en organisatie

Terug naar navigatie - Personeel en organisatie

3. Salariskosten
Ten tijde van dit schrijven is er nog geen nieuwe CAO. Op 20 december 2022 besloot het AB om voor zover mogelijk aan te sluiten bij de lopende CAO-onderhandeling en meerjarig bij de indexen Centraal Economisch Plan. Deze indexen uit de septembercirculaire hanteren we ook in de gemeentelijke begrotingen. In deze begrotingswijziging rekenen we met de volgende stijgingen: 

2023 - 4,5% (was 2,5%)
2024 - 4,5% (was 2,5%)
2025 - 4,1% (was 2,5%)
2026 - 3,9% (was 2,5%)
2027 - 3,9% (was 2,5%) 

Hierin zijn de reguliere ontwikkelingen zoals periodieken ook verwerkt. 

Werkgevers en vakbonden bereikten dinsdag 21 februari een principeakkoord over de nieuwe cao’s voor de gemeentelijke sector. Het akkoord geldt voor 12 maanden. Werkgevers en vakbonden leggen het akkoord voor aan hun achterban daarna worden de CAO afspraken definitief. De financiële consequenties van dit akkoord zijn hoger dan nu geraamd. Hoe hoog is op dit moment nog niet bekend, daarom verwerken we de meerkosten in de 1e bestuursrapportage 2023/ 2e Begrotingswijziging. De gemeenten ontvangen via de algemene uitkering compensatie voor de gestegen kosten.

Informatievoorziening

Terug naar navigatie - Informatievoorziening

4. Wet open overheid
De Wet open overheid (Woo) is op 1 mei 2022 in werking getreden. De Woo vervangt de Wet openbaarheid van bestuur en maakt toegang tot publieke informatie expliciet tot een recht van burgers. Via de meicirculaire 2021 hebben de gemeenten vanaf 2022 zowel incidenteel als structureel geld ontvangen voor de implementatie en de uitvoering van de Woo.
Het plan van aanpak voor de implementatie van de Woo wordt begin 2023 vastgesteld. Diverse disciplines van onze organisatie hebben een rol bij de implementatie van de Woo. In de 1e bestuursrapportage 2023 informeren wij u over de noodzakelijke inzet en leggen wij de financiële consequenties voor in een begrotingswijziging. 

Dienstverlening

Terug naar navigatie - Dienstverlening

4. Toezicht en handhaving Participatiewet
Voor de ondersteuning bij RIEC-casussen en extra inzet voor het Dommelstroom Interventieteam is jaarlijks € 33.000,- (0,44 fte, schaal 9) nodig voor de gemeente Son en Breugel en Nuenen samen. 

Terug naar navigatie - tabel autonome ontwikkelingen
In de onderstaande tabel is een positief bedrag een voordeel en een negatief bedrag een nadeel.
Autonome ontwikkelingen I/S 2023 2024 2025 2026 2027
1 Inflatie 2023 (materiële kostenindex) S -206.000 -200.000 -200.000 -197.000 -197.000
2 Inflatie 2024-2027 (materiële kostenindex) S 0 -200.000 -284.000 -347.000 -451.000
3 Salariskosten S -150.000 -400.000 -625.000 -825.000 -1.050.000
4 Toezicht en handhaving Participatiewet (0,44 fte) S -33.000 -33.000 -33.000 -33.000 -33.000
Totaal autonome ontwikkelingen -389.000 -833.000 -1.142.000 -1.402.000 -1.731.000
Bijdrage gemeenten autonome ontwikkelingen
Geldrop-Mierlo -133.697 -305.044 -427.765 -524.442 -649.390
Nuenen -143.985 -298.145 -404.603 -497.240 -612.971
Son en Breugel -111.318 -229.811 -309.631 -380.318 -468.639
Afronding 0 0 -1 0 0
Totaal bijdrage gemeenten -389.000 -833.000 -1.142.000 -1.402.000 -1.731.000

3.2 Autonome ontwikkelingen ten laste van gemeenten

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën

1. Accountantskosten
In de 2e Bestuursrapportage 2022 zijn de structurele meerkosten van de accountant toegelicht maar nog niet structureel geraamd. Structureel is extra € 12.000,- noodzakelijk. 

Belastingen

Terug naar navigatie - Belastingen

2. Ontwikkelplan belastingen en invordering
In de 1e begrotingswijziging van 2022 gaven we aan dat de uitvoering van de kerntaken voor Belastingen en Invordering in het geding kwamen door een disbalans tussen de hoeveelheid werk en de beschikbare capaciteit. In 2022 wendden we incidentele middelen aan om de acute problemen op te vangen en startten tegelijkertijd een onderzoek om een structurele oplossing te vinden.

In 2022 hebben we ervaring opgedaan met de inzet van een juridische medewerker WOZ. Deze is noodzakelijk om het groeiend aantal complexe bezwaren/beroepen af te handelen. Daarom zetten we deze 1 fte nu om in structurele formatie.

Personeel en organisatie

Terug naar navigatie - Personeel en organisatie

3. Werving en selectie
Het aantal te vervullen vacatures neemt enorm toe met name bij de drie gemeenten. De concurrentie op de arbeidsmarkt om die vacatures in te vullen is groot. Dit betekent dat er fors meer kosten gemaakt worden in het gehele proces van werving en selectie. Op basis van de cijfers van 2022 verwachten we voor 2023 € 100.000,- aan kosten. Dit is een toename van de kosten van € 62.000,- voor de vier organisaties.

4. Kosten voormalig personeel
De WW verplichtingen van de dienst vallen hoger uit. Een bedrag van € 40.000,- extra is benodigd in 2023. 

Terug naar navigatie - tekst autonome ontwikkelingen tlv gemeenten
In de onderstaande tabel is een positief bedrag een voordeel en een negatief bedrag een nadeel.
Autonome ontwikkelingen t.l.v. gemeenten I/S 2023 2024 2025 2026 2027
1 Accountantskosten S -12.000 -12.000 -12.000 -12.000 -12.000
2 Juridische medewerker WOZ (1 fte) S -76.000 -76.000 -76.000 -76.000 -76.000
3 Werving en selectie S -62.000 0 0 0 0
4 Kosten voormalig personeel S -40.000 0 0 0 0
Totaal autonome ontwikkelingen -190.000 -88.000 -88.000 -88.000 -88.000
Bijdrage gemeenten autonome ontwikkelingen
Geldrop-Mierlo -81.962 -42.240 -42.240 -42.240 -42.240
Nuenen -61.811 -26.400 -26.400 -26.400 -26.400
Son en Breugel -46.226 -19.360 -19.360 -19.360 -19.360
Afronding -1 0 0 0 0
Totaal bijdrage gemeenten -190.000 -88.000 -88.000 -88.000 -88.000

3.3 Wijzigingen met bestaande dekking voor de gemeenten

Terug naar navigatie - kop

In de onderstaande paragraaf geven we het nieuwe beleid, waar de gemeenten al mee hebben ingestemd, van Dienst Dommelvallei weer. De gemeenten hebben voor dit beleid vanaf 1-1-2023 budget gereserveerd.

Informatievoorziening

Terug naar navigatie - Informatievoorziening

1. Informatieplan 2023-2024
Zie toelichting in hoofdstuk 2. Informatieplan 2023-2024.

2. Budget voor capaciteitsuitbreiding ('impuls')
Zie toelichting in hoofdstuk 2. Informatieplan 2023-2024.

Dienstverlening

Terug naar navigatie - Dienstverlening

3. Functioneel beheer Werk & Inkomen (Nuenen en Son en Breugel)
Door de wijziging van de software in het sociaal domein zijn er voor de 5 op zichzelf functionerende applicaties meer beheers- en administratieve handelingen nodig bij Werk & Inkomen dan voorheen. Hiervoor is een structurele uitbreiding van 1 fte schaal 9, dit is € 76.000,- per jaar, noodzakelijk. 

4. Afronding regelingen Tozo (corona) t/m 2028 (Nuenen en Son en Breugel)
Wij voeren de ‘Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers’ (Tozo) uit. In de komende zes jaar voeren we de wettelijke afronding van de regelingen uit. Het betreft de terugbetaling van kredieten en onterecht ontvangen bijstand. Mochten deze bedragen niet terugkomen of goed worden verantwoord verrekent het Rijk de bedragen met de gemeenten. Voor de periode tot en met 2028 hebben we middelen nodig. We nemen hiervoor jaarlijks een bedrag op van € 28.000,-.

5. Huisvesting statushouders (Nuenen en Son en Breugel)
De huisvesting van statushouders kent voor 2023 een verdubbeling van de taakstelling. Daarnaast is het onduidelijk wat de nieuwe asielwet gaat betekenen voor de gemeenten en de daarbij behorende processen. Er zijn veel afhankelijkheidsfactoren zoals woningnood, problematiek bij gezinshereniging en toewijzen woningen. Geen enkele huisvesting is hetzelfde en dat vraagt veel afstemming (inburgering en Participatiewet) en maatwerk. Hierdoor wordt de taak steeds intensiever. Een structurele uitbreiding van 1 fte schaal 9 is noodzakelijk. We nemen hiervoor een bedrag op van € 76.000,-.

Terug naar navigatie - Tabel autonome ontwikkelingen
In de onderstaande tabel is een positief bedrag een voordeel en een negatief bedrag een nadeel.
Omschrijving I/S 2023 2024 2025 2026 2027
1 Informatieplan 2023-2024 S -310.000 -292.000 -292.000 -292.000 -292.000
2 Budget voor tijdelijke capaciteitsuitbreiding ('impuls') S -170.000 0 0 0 0
3 Functioneel beheer Werk & Inkomen (1 fte) S -76.000 -76.000 -76.000 -76.000 -76.000
4 Afronding regelingen Tozo (corona) t/m 2028 S -28.000 -28.000 -28.000 -28.000 -28.000
5 Huisvesting statushouders (1 fte) S -76.000 -76.000 -76.000 -76.000 -76.000
Totaal beleid met bestaande dekking -660.000 -472.000 -472.000 -472.000 -472.000
Totaal beleid met bestaande dekking excl informatieplan -180.000 -180.000 -180.000 -180.000 -180.000
Bijdrage gemeenten beleid met bestaande dekking
Geldrop-Mierlo -230.400 -140.160 -140.160 -140.160 -140.160
Nuenen -243.000 -186.600 -186.600 -186.600 -186.600
Son en Breugel -186.600 -145.240 -145.240 -145.240 -145.240
Afronding 0 0 0 0 0
Totaal bijdrage gemeenten -660.000 -472.000 -472.000 -472.000 -472.000

3.4 Beleid ten laste van onvoorzien

Programma Bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Programma Bedrijfsvoering

1. PlusTeam
In 2022 stelden Dienst Dommelvallei en het PlusTeam een nieuwe dienstverleningsovereenkomst (DVO) op. De werkelijke uurbesteding en kosten van de afgelopen jaren vormden hiervoor de basis. Het aantal uren wat Dienst Dommelvallei besteedt aan het PlusTeam nam af. Ook regelt het PlusTeam de salarisadministratie voortaan zelf. De bijdrage van het PlusTeam aan Dienst Dommelvallei daalt hierdoor. Er vallen ook kosten weg. Het verschil tussen de lagere bijdrage en de lagere kosten verrekenen we met de post onvoorzien. Hierdoor heeft de wijziging op de DVO geen invloed op de bijdrage van de deelnemende gemeenten. 

Terug naar navigatie - Tabel wijzigingen ten laste van onvoorzien
In de onderstaande tabel is een positief bedrag een voordeel en een negatief bedrag een nadeel.
Omschrijving 2023 2024 2025 2026 2027
1 PlusTeam - Bijstelling Inkomsten S -22.129 -22.015 -18.316 -14.453 -10.414
PlusTeam - Vervallen kosten S 9.561 10.125 10.368 10.565 10.766
PlusTeam - T.l.v. onvoorzien S 12.568 11.890 7.948 3.888 -352
Beleid ten laste van onvoorzien 0 0 0 0 0

3.5 Beleid ten laste van reserves

Beleid ten laste van reserves

Terug naar navigatie - Beleid ten laste van reserves

1. Informatieplan 2023-2024
Zie toelichting in hoofdstuk 2. Informatieplan 2023-2024.

In de onderstaande tabel is een positief bedrag een storting en een negatief bedrag een onttrekking.
Omschrijving I/S 2023 2024 2025 2026 2027
1 Informatieplan 2023-2024 (reserve I&A) I 0 -309.500 -9.061 0 0
2 Doorschuiving stelpost I&A naar latere jaren I 91.632 0 -91.632 0 186.000
Mutatie reserve 91.632 -309.500 -100.693 0 186.000

3.6 Knelpunten uitvoering bestaande werkzaamheden

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën

1. Verzekeringsfunctie
Op verzoek van de portefeuillehouders financiën hebben we in 2021/2022 een onderzoek uitgevoerd naar de verzekeringsfunctie binnen onze dienst. In samenwerking met de gemeenten hebben we dit onderzoek opgepakt en ook kunnen afronden. De conclusie is dat wanneer we de werkzaamheden die van ons verwacht worden willen uitvoeren, we hiervoor te weinig formatie hebben. Dit blijkt ook uit een uitgevoerde benchmark.

We hebben nu 0,1 fte formatie en hebben in totaliteit 2,0 fte nodig om te voldoen aan de taken en de verantwoordelijkheden zoals die zijn geformuleerd in het onderzoek. Het gaat om 1 fte op schaal 9 en 1 fte op schaal 8. Totale extra structurele kosten € 136.000,-.

Wanneer we deze extra formatie kunnen invullen, dan heeft dit tot gevolg dat een belangrijk deel van de extra werkzaamheden die nu worden uitgevoerd door de verzekeringsmakelaar kan komen te vervallen. Hoe hoog deze besparing gaat worden, is nu nog niet aan te geven.

We moeten in 2023 ook een nieuwe aanbesteding doen voor onze verzekeringsportefeuille. Als we tijdig in staat zijn om de formatie-uitbreiding te realiseren, dan is het niet nodig om capaciteit in te huren voor de inhoudelijke begeleiding van dit aanbestedingsproces. We kunnen dit dan in eigen beheer doen.

2. Extra uren Control 
In 2023 wordt de verplichte rechtmatigheidsverantwoording gemeenten en gemeenschappelijke regelingen ingevoerd. Ook wordt in 2023 de Baseline Informatiebeveiliging Overheid verder uitgewerkt. Voor deze extra taken is naar verwachting 0,36 fte schaal 9 nodig. De kosten bedragen € 27.000,-. 

3. Jaarlijks data onderzoek naar dubbele betalingen en btw-verantwoording
In 2021 en 2022 is er door een extern bureau onderzoek gedaan naar eventuele dubbele betalingen en omissies in de btw-verantwoording op basis van no-cure-no-pay. Dit onderzoek heeft plaatsgevonden over de jaren 2015 t/m 2021. Dit leidde tot extra btw-restituties die direct bij de gemeenten zijn geland in de jaarrekeningen. We voeren dit onderzoek voortaan jaarlijks uit. De jaarlijkse kosten zijn € 29.000,-. De voordelen landen weer in de jaarrekeningen van de gemeenten.

Informatievoorziening

Terug naar navigatie - Informatievoorziening

4. Structurele uitbreiding formatie systeembeheer met 2 fte.
Uit analyse van benodigde versus beschikbare capaciteit ten behoeve van het informatieplan blijkt dat we onvoldoende capaciteit hebben in het team van informatievoorziening om de “basis op orde”-projecten uit te voeren. Daarvoor is 2 fte systeembeheer nodig vanaf 2023. Zonder deze uitbreiding kunnen we de ontwikkelingen niet meer bijbenen en lukt het niet om de komende jaren de basis op orde te houden. De kosten van de uitbreiding van 2 fte schaal 9 bedragen € 152.000,- per jaar.

5. Coördinator gezamenlijke beheerorganisatie sociaal domein
Centrale coördinatie op de functioneel beheeractiviteiten is nodig om de systemen in het sociaal domein optimaal te gebruiken. Hiervoor zoeken we tijdelijk een coördinator voor 18 uur per week en inhuur op functioneel beheer voor 18 uur per week. We schatten de inhuurkosten op € 72.000,-.

6. Verlenging van inhuur functioneel beheer sociaal domein
Voor de continuïteit en de kwaliteit binnen het sociaal domein is het van groot belang is dat er voldoende ondersteuning op het gebied functioneel beheer is en blijft. Hiervoor verlengen we de inhuur van een inhuurkracht tot 1 maart 2023. De kosten hiervoor bedragen € 30.000,-.

7. Coördinator functioneel en applicatiebeheer
Het DOD stemde op 21 december 2022 in met het voorstel "ontwikkelplan functioneel beheer". In het kader van het project "professionaliseren functioneel beheer" is een ontwikkelplan gemaakt. Met het ontwikkelplan en centrale coördinatie professionaliseren we functioneel en applicatiebeheer. De kosten voor het aanstellen van de coördinator functioneel beheer bedragen de komende twee jaar € 84.000,- per jaar (gebaseerd op 1 fte, schaal 10).

8. Informatieplan 2023-2024
Zie toelichting in hoofdstuk 2. Informatieplan 2023-2024.

Informatiebeveiliging en Privacy

Terug naar navigatie - Informatiebeveiliging en Privacy

9. & 10. Doorontwikkeling Privacyteam
Er loopt een intern onderzoek naar de taken en de samenstelling van de zogenaamde privacy-activiteiten gekoppeld aan de werkzaamheden van de ‘functionaris gegevensbescherming’. We hebben inmiddels geconstateerd dat zowel de Dienst Dommelvallei als de vier organisaties op dit vlak heel kwetsbaar zijn. Ook op het gebied van onderlinge vervanging en waarneming. Uit de informatie tot nu toe hebben we geconstateerd dat er 2 fte extra nodig is om zowel het onderdeel privacy als gegevensbescherming goed te borgen. Vooralsnog willen wij volstaan met uitbreiding met 1 fte en een extra budget om de ontstane achterstand weg te werken. Hiervoor is een bedrag van € 50.000,- incidenteel noodzakelijk naast de salariskosten van 1 fte op schaal 9 (ter hoogte van € 76.000,-).

Dienstverlening

Terug naar navigatie - Dienstverlening

11. Projectleider verkiezingen/beleidsadviseur burgerzaken (Nuenen en Son en Breugel)
De Kieswet en de Kiesraad stellen steeds uitgebreidere eisen aan de uitvoering van de verkiezingen. Daarnaast krijgen de gemeenten in toenemende mate te maken met buitenlandse wetgeving op gebied van burgerzaken. De huidige combinatie projectleider verkiezingen en specialist burgerzaken is door deze ontwikkelingen niet langer houdbaar. Gelijktijdig neemt de landelijke (media)aandacht voor identiteitsfraude en ondermijning toe. Om aan de groeiende burgerzaken wetgeving en de wensen vanuit de gemeentebesturen tegemoet te blijven komen is meer capaciteit voor beleid op gebied van burgerzaken nodig. Een gecombineerde functie projectleider verkiezingen en beleidsmedewerker burgerzaken is een beproefde en duurzame manier om de kwaliteit te verhogen en kwetsbaarheid te verminderen. We breiden onze formatie daarom structureel uit met 0,83 fte schaal 9. Hiervoor ramen wij € 63.000,-.

12. Bezwaar en beroep werk en inkomen (Nuenen en Son en Breugel)
We zien het aantal bezwaren en beroepsprocedures de laatste jaren exponentieel toenemen. Dit komt onder andere door de mondigere samenleving en nieuwe regelingen zoals de Tozo, Tonk en de energietoeslag. Ook de complexiteit van casussen neemt toe. Het aantal bezwaar- en beroepszaken in 2022 was 49, waarvan 2 niet-ontvankelijk. Gelet op de wettelijke termijnen, de toename van het aantal bezwaar-en beroepsprocedures en de benodigde kennistoename is een structurele uitbreiding van de formatie met 0,5 fte schaal 9 noodzakelijk. Hiervoor ramen wij € 38.000,-.

13. Juridisch kwaliteitsmedewerker (Nuenen en Son en Breugel)
Door diverse maatschappelijke ontwikkelingen, waar alle capaciteit op in is gezet, is er geen ruimte en tijd geweest om kwaliteitswerkzaamheden (constant) op te pakken binnen het team beleid van Werk en Inkomen. Gelet op het structureel oppakken van kwaliteit om duurzaam te investeren in de dienstverlening zetten we in op een structurele formatie uitbreiding met een kwaliteitsmedewerker voor 0,67 fte schaal 10. Hiervoor ramen wij € 56.000,-.

Facilitaire zaken

Terug naar navigatie - Facilitaire zaken

14. Huisvesting
Eind 2024 loopt de huurovereenkomst van ons kantoor af. We moeten op tijd een geschikte kantoorruimte vinden die aan onze eisen en wensen voldoet. Hiervoor willen we in 2023 een bedrijfsmakelaar inzetten. De eenmalige kosten voor deze zoekopdracht bedragen € 15.000,-.

We verwachten dat we gaan investeren in het nieuwe pand. We ramen hiervoor een voorbereidingskrediet van € 25.000,-. Zodra er meer duidelijkheid is, komen wij met een voorstel.
We schrijven deze investering af in 15 jaar. De jaarlijkse kapitaallast komt daarmee op € 1.667,- per jaar en start in 2024. 

15. Telefonie
De vier Dommelvallei organisaties namen deel aan een gezamenlijke aanbesteding van de VNG. Uiteindelijk voldeed de aanbieder niet en zegde de VNG de overeenkomst met de aanbieder op. In de afgelopen jaren hielden we daardoor over op het beschikbare budget. We hebben nu een alternatief in onderzoek, ook ontvangen we mogelijk nog een schadevergoeding van de vorige aanbieder. Wanneer we meer inzicht hebben in de kosten komen we op dit onderwerp terug met een dekkingsvoorstel.

Terug naar navigatie - Tabel wijz 14
In de onderstaande tabel is een positief bedrag een voordeel en een negatief bedrag een nadeel.
Knelpunten uitvoering bestaande werkzaamheden I/S 2023 2024 2025 2026 2027
1 Verzekeringsfunctie (1,9 fte) S -136.000 -136.000 -136.000 -136.000 -136.000
2 Extra uren team Control (0,36 fte) S -27.000 -27.000 -27.000 -27.000 -27.000
3 Jaarlijks data onderzoek naar dubbele betalingen en btw-verantwoording S -29.000 -29.000 -29.000 -29.000 -29.000
4 Structurele uitbreiding formatie systeembeheer (2 fte) S -152.000 -152.000 -152.000 -152.000 -152.000
5 Coördinator gezamenlijke beheerorganisatie sociaal domein S -72.000 0 0 0 0
6 Verlenging inhuur functioneel beheer sociaal domein S -30.000
7 Coördinator functioneel en applicatiebeheer (1 fte) S -84.000 -84.000 0 0 0
8 Informatieplan 2023-2024 S 0 0 -81.807 -63.000 0
9 Doorontwikkeling Privacyteam S -50.000
10 Doorontwikkeling Privacyteam (1 fte) S -76.000 -76.000 -76.000 -76.000 -76.000
11 Projectleider verkiezingen/Beleidsadviseur burgerzaken (0,83 fte) S -63.000 -63.000 -63.000 -63.000 -63.000
12 Bezwaar en beroep werk en inkomen (0,5 fte) S -38.000 -38.000 -38.000 -38.000 -38.000
13 Juridisch kwaliteitsmedewerker (0,67 fte) S -56.000 -56.000 -56.000 -56.000 -56.000
14 Huisvesting S -15.000 0 0 0 0
15 Huisvesting (kapitaallasten) S 0 -1.667 -1.667 -1.667 -1.667
Totaal nieuw beleid -828.000 -662.667 -660.474 -641.667 -578.667
Totaal nieuw beleid excl informatieplan en systeembeheer -676.000 -510.667 -426.667 -426.667 -426.667
Bijdrage gemeenten
Geldrop-Mierlo -319.880 -242.476 -241.423 -232.396 -202.156
Nuenen -288.150 -238.106 -237.448 -231.806 -212.906
Son en Breugel -219.970 -182.086 -181.603 -177.466 -163.606
Afronding 0 1 0 1 1
Totaal bijdrage gemeenten -828.000 -662.667 -660.474 -641.667 -578.667

3.7 Totale begroting

Terug naar navigatie - Tabel totale begroting

De in dit document genoemde mutaties hebben het volgende effect op de totale omvang van de begroting 2023 en verder. In paragraaf 3.8 worden de gevolgen per organisatie uitgesplitst in de incidentele en structurele gevolgen:


Omschrijving 2023 2024 2025 2026 2027
Totaal lasten vastgestelde begroting 2023-2024 17.889.463 18.102.298 18.263.197 18.487.917 18.793.597
Totaal lasten inclusief 1e begrotingswijziging 2023 19.934.334 20.445.450 20.708.048 21.077.131 21.652.850
Verschil Lasten -2.044.871 -2.343.152 -2.444.851 -2.589.214 -2.859.253
Totaal baten vastgestelde begroting 2023-2024 (excl gemeenten) -105.772 -109.197 -109.197 -109.197 -109.197
Totaal baten inclusief 1e begrotingswijziging 2023 -83.643 -87.182 -90.881 -94.744 -98.783
Verschil Baten -22.129 -22.015 -18.316 -14.453 -10.414
Totaal verschil baten en lasten -2.067.000 -2.365.167 -2.463.167 -2.603.667 -2.869.667
Waarvan t.l.v. gemeenten -2.067.000 -2.055.667 -2.362.474 -2.603.667 -2.869.667
Waarvan t.l.v. reserve (I&A) (alleen onttrekkingen) 0 -309.500 -100.693 0 0
Totaal -2.067.000 -2.365.167 -2.463.167 -2.603.667 -2.869.667

3.8 Bijdrage per gemeente

Terug naar navigatie - Bijdrage per gemeente

Voor de gemeenten is het van belang om te weten wat hun totale extra bijdrage is. Op basis van deze 1e begrotingswijziging 2023 stijgen de bijdragen per gemeente als volgt:

In de onderstaande tabel is een positief bedrag een voordeel en een negatief bedrag een nadeel.
Omschrijving 2023 2024 2025 2026 2027
Totaal lasten -2.044.871 -2.343.152 -2.444.851 -2.589.214 -2.859.253
Totaal baten 0 0 0 0 0
Onttrekking reserve I&A 0 309.500 100.693 0 0
Bijdrage derden -22.129 -22.015 -18.316 -14.453 -10.414
Bijdrage gemeenten -2.067.000 -2.055.667 -2.362.474 -2.603.667 -2.869.667
Geldrop-Mierlo -765.939 -729.920 -851.588 -939.238 -1.033.946
Nuenen -736.946 -749.251 -855.051 -942.046 -1.038.877
Son en Breugel -564.114 -576.497 -655.834 -722.384 -796.845
Afronding -1 1 -1 1 1
Totaal bijdragen -2.067.000 -2.055.667 -2.362.474 -2.603.667 -2.869.667
Verschil met vastgestelde begroting 2023-2026 2023 2024 2025 2026 2027
Geldrop-Mierlo
3.1 Autonome ontwikkelingen met dekking -133.697 -305.044 -427.765 -524.442 -649.390
3.2 Autonome ontwikkelingen t.l.v gemeenten -81.962 -42.240 -42.240 -42.240 -42.240
3.3 Wijziging met bestaande dekking -230.400 -140.160 -140.160 -140.160 -140.160
3.5 Knelpunten uitvoering bestaande werkzaamheden -319.880 -242.476 -241.423 -232.396 -202.156
Totaal Geldrop - Mierlo -765.939 -729.920 -851.588 -939.238 -1.033.946
Nuenen
3.1 Autonome ontwikkelingen met dekking -143.985 -298.145 -404.603 -497.240 -612.971
3.2 Autonome ontwikkelingen t.l.v gemeenten -61.811 -26.400 -26.400 -26.400 -26.400
3.3 Wijziging met bestaande dekking -243.000 -186.600 -186.600 -186.600 -186.600
3.5 Knelpunten uitvoering bestaande werkzaamheden -288.150 -238.106 -237.448 -231.806 -212.906
Totaal Nuenen -736.946 -749.251 -855.051 -942.046 -1.038.877
Son en Breugel
3.1 Autonome ontwikkelingen met dekking -111.318 -229.811 -309.631 -380.318 -468.639
3.2 Autonome ontwikkelingen t.l.v gemeenten -46.226 -19.360 -19.360 -19.360 -19.360
3.3 Wijziging met bestaande dekking -186.600 -145.240 -145.240 -145.240 -145.240
3.5 Knelpunten uitvoering bestaande werkzaamheden -219.970 -182.086 -181.603 -177.466 -163.606
Totaal Son en Breugel -564.114 -576.497 -655.834 -722.384 -796.845
Afronding -1 1 -1 1 1
Totaal bijdrage -2.067.000 -2.055.667 -2.362.474 -2.603.667 -2.869.667
Uitsplitsing incidentele en structurele kosten 2023 2024 2025 2026 2027
Totaal incidenteel gezamenlijke organisaties 0 0 0 0 0
Totaal structureel gezamenlijke organisaties -2.067.000 -2.055.667 -2.362.474 -2.603.667 -2.869.667
Totaal te dekken door de organisaties -2.067.000 -2.055.667 -2.362.474 -2.603.667 -2.869.667
Geldrop-Mierlo -765.939 -729.920 -851.588 -939.238 -1.033.946
Nuenen -736.946 -749.251 -855.051 -942.046 -1.038.877
Son en Breugel -564.114 -576.497 -655.834 -722.384 -796.845
Totaal incidenteel te dekken bijdrage gemeenten -2.066.999 -2.055.668 -2.362.473 -2.603.668 -2.869.668
Geldrop-Mierlo 0 0 0 0 0
Nuenen 0 0 0 0 0
Son en Breugel 0 0 0 0 0
Totaal structureel te dekken bijdrage gemeenten 0 0 0 0 0
Afronding -1 1 -1 1 1
Totaal -2.067.000 -2.055.667 -2.362.474 -2.603.667 -2.869.667
Bijdrage per gemeenten totalen 2023 2024 2025 2026 2027
Totale lasten 19.934.334 20.445.450 20.708.048 21.077.131 21.652.850
Totale baten -5.000 -5.000 -5.000 -5.000 -5.000
Onttrekking reserve P&O en reserve I&A 0 -309.500 -100.693 0 0
Bijdrage derden -78.643 -82.182 -85.881 -89.744 -93.783
Bijdrage gemeenten 19.850.691 20.048.768 20.516.474 20.982.387 21.554.067
Geldrop-Mierlo 7.556.276 7.585.632 7.742.242 7.899.208 8.101.038
Nuenen 6.972.502 7.065.824 7.241.776 7.416.144 7.625.324
Son en Breugel 5.321.910 5.397.304 5.532.449 5.667.024 5.827.694
Afronding 3 8 7 11 11
Totaal 19.850.691 20.048.768 20.516.474 20.982.387 21.554.067

3.9 Saldo post onvoorzien

Terug naar navigatie - Saldo post onvoorzien

In deze 1e begrotingswijziging 2023 wordt gebruik gemaakt van de post onvoorzien.

Omschrijving 2023 2024 2025 2026 2027
Beginstand onvoorzien 25.827 30.471 30.471 30.471 30.471
PlusTeam -12.568 -11.890 -7.948 -3.888 352
Totaal stand onvoorzien 13.259 18.581 22.523 26.583 30.823

3.10 Saldo reserves

Saldo reserves

Terug naar navigatie - Saldo reserves
Stand ultimo 2023 2024 2025 2026 2027
Reserve P&O 231.323 231.323 231.323 231.323 231.323
Reserve I&A 410.193 100.693 0 0 186.000
Totaal reserves 641.516 332.016 231.323 231.323 417.323