Wat heeft het gekost?

Analyse overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Analyse overzicht van baten en lasten

In de onderstaande tabellen is een positief bedrag een voordeel en een negatief bedrag een nadeel.

Analyse overzicht van baten en lasten:

Nr FCL ECL U/I Omschrijving I/S 2022
1 6040131 38021 U Accountantskosten I/S -43.300
2 6080004 38043 U Onderzoek naar eventuele dubbele betalingen en fouten in de BTW-verantwoording I -15.000
3 6040144 11008 U Werkloosheidswet I -22.577
4 6040301 38020 U GT-Connect (Telefonieomgeving) I 41.000
5 6040149 38001 U Inhuur software sociaal domein I -20.000
6 6050000 51001 I Kleine verschillen I 6.000
7 div div U 1e Bestuursrapportage 2022 I/S -13.750
Totaal -67.627
Terug naar navigatie - Toelichting analyse overzicht van baten en lasten

Toelichting:

1. Accountantskosten
Zoals in de 1e Bestuursrapportage 2022 is aangekondigd, heeft de accountant extra werkzaamheden verricht voor de controles van de Tozo-regelingen en de extra SiSa-verklaringen bij de jaarrekening 2021. Conform die aankondiging zijn de meerkosten verwerkt in deze bestuursrapportage.
De totale meerkosten voor de Tozo en Sisa bedragen € 17.800,-. Deze extra kosten zijn structureel en betrekken we bij de 1e begrotingswijziging 2023. De gemeenten ontvangen voor de Tozo een extra Rijksbijdrage waar de accountantskosten onderdeel van zijn. 
In de 1e Bestuursrapportage 2022 is ook als verklaring van de extra kosten aangegeven dat de aanlevering niet altijd voldoende was en dat de vragen van de accountant niet altijd tijdig en adequaat beantwoord zijn. Deze meerkosten bedragen € 22.000,-.

Daarnaast worden de kosten jaarlijks per 1 juli geïndexeerd. De meerkosten hiervan zijn op jaarbasis € 7.000,- en worden betrokken bij de 1e begrotingswijziging 2023. Voor 2022 is de indexering € 3.500,-. 

2. Onderzoek naar eventuele dubbele betalingen en fouten in de BTW-verantwoording
We starten in september 2022 weer met een onderzoek door een extern bureau naar eventuele dubbele betalingen en fouten in de BTW-verantwoording op basis van no-cure-no-pay. Vorig jaar heeft dit geleid tot extra BTW-restitutie. Eventuele BTW-restituties of terug te  ontvangen betalingen komen ten gunste van de gemeenten. Als het onderzoek iets oplevert worden er kosten in rekening gebracht bij Dienst Dommelvallei (een percentage van de opbrengsten). Deze kosten ramen we nu op € 15.000,-.

3. Werkloosheidswet
De kosten voor WW-verplichtingen zijn door tussentijdse instroom in de WW € 22.577,- hoger dan begroot. 

4. GT-Connect (Telefonieomgeving)
Nadat door VNG de stekker uit GT-Connect is getrokken zijn we zelf een inkooptraject gestart voor een nieuwe telefonieomgeving. Aangezien de inkoop momenteel loopt is het is op dit moment nog niet mogelijk om een exacte inschatting van de kosten voor 2022 te geven. Het volledige bedrag van € 81.000,- wordt hoogstwaarschijnlijk niet aangewend in 2022. Een voorzichtige inschatting is dat € 40.000,- volstaat.

5. Inhuur software sociaal domein
De gemeentelijke organisaties en Dienst Dommelvallei startten in 2020 met de gezamenlijke aanbesteding van nieuwe software voor het sociaal domein. We namen ons voor om in het 1e kwartaal van 2022 de nieuwe software ingericht en in gebruik te hebben. De complexiteit van het project en de technische haperingen in het systeem (gerelateerd aan de leverancier) frustreerden deze planning. Per april 2022 is de projectorganisatie verzwaard met een senior projectleider, extra functioneel beheer en sturing vanuit de directie. Op directieniveau tussen de Dommelvallei organisaties en leverancier lossen we de meest nijpende issues op. De focus ligt vooralsnog op het geheel werkend krijgen van de samenhangende software. 

De verlenging van het project veroorzaakt meerkosten. Meerkosten voor projectleider en senior projectleider, functioneel beheer en koppelingen verantwoorden we binnen Dienst Dommelvallei. Dit gaat in afstemming met de stuurgroep, de projectportfolioboard en het Directie Overleg Dommelvallei. Hiervoor stelden we € 160.000,- beschikbaar uit de stelpost I&A (€ 80.000,-) en het project doorontwikkeling software sociaal domein (€ 80.000,-). We verwachten daarnaast een tekort van € 20.000,- op dit budget.

6. en 7. Kleine verschillen en 1e bestuursrapportage 2022

Naast de toegelichte aanpassingen van de ramingen zijn er een aantal kleinere aanpassingen met per saldo een voordeel van € 6.000,-. Het saldo van de 1e bestuursrapportage 2022 was € 13.750,- nadelig. In totaal bedraagt de extra bijdrage van de gemeenten € 67.627,-. Hiervoor bieden we geen begrotingswijziging aan het AB aan, het nadeel verwerken we rechtstreeks in de jaarrekening 2022. 

Overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - tekstvak 1
Toelichting overzicht van baten en lasten 2022
Totaal lasten begroting 2022 16.459.285
1e begrotingswijziging 2022 1.180.604 +
2e begrotingswijziging 2022 (resultaatbestemming) 181.981 +
Totaal 17.821.870
Onttrekking aan de reserves P&O en I&A 293.981 -/-
Resultaatbestemming 181.981 -/-
Ontvangen bijdrage van het PlusTeam 97.457 -/-
Ontvangen overige baten 5.000 -/-
Totaal bijdrage gemeenten 17.243.451
Saldo 2e Bestuursrapportage 2022 67.627 +
Totaal bijdrage gemeenten incl. rapportage 17.311.078
Terug naar navigatie - tekstvak onder tabel

Post Onvoorzien
Het dagelijks bestuur besluit over de inzet van de post onvoorzien. Achterliggende gedachte is dat de aanwending van de post onvoorzien gebeurt voor bedrijfsvoeringstaken. Deze veroorzaken geen meer- of minderkosten voor de individuele gemeenten. Volgens de financiële verordening Dienst Dommelvallei is het MT van Dienst Dommelvallei bevoegd om budgetneutrale verschuivingen binnen het programma te autoriseren. Deze verschuivingen mogen geen meer- of minderkosten (als gevolg van de verschillende verdeelsleutels) voor de individuele gemeenten veroorzaken van meer dan € 10.000,-.

In 2022 zetten we de post onvoorzien in voor een controleplan Informatiebeveiliging. We richten ons daarbij in eerste instantie op het controleplan logische toegangsbeveiliging. 

Na deze inzet resteert een beschikbaar bedrag van € 10.205,- op de post onvoorzien. 

Investeringen en projecten

Overzicht van investeringen en projecten

Terug naar navigatie - Overzicht van investeringen en projecten

De investeringen en projecten komen vooral voort uit de informatieplannen. 

In onderstaande tabel lichten we alleen de investeringen en projecten toe die over- of onderschreden zijn of waarvan we verwachten dat we deze gaan over- of onderschrijden. Over- en onderschrijdingen verwerken we rechtstreeks in de jaarrekening 2022. Meerjarige gevolgen verwerken we in de 1e begrotingswijziging 2023. 

Terug naar navigatie - Deel 1




Nr. Projecten Beschikbaar gesteld budget Gerealiseerd Restant Exploitatie
40004 Vernieuwing burgerzakenapplicatie 98.000 131.205 -33.205 Exploitatie
Voortgang: Na livegang kwamen enkele restpunten aan het licht. De gemeenten werken met de leverancier aan een oplossing. Als dit naar tevredenheid is afgehandeld volgt acceptatie en decharge van het project. Financiële voortgang: Het projectbudget is reeds uitgenut door een tegenvaller in de vorige periode. Dit tekort meldden we in de jaarrekening 2021 met de insteek het project af te sluiten. Er volgt echter nog een restantfactuur van de leverancier van € 8.000,- te factureren ná acceptatie. Dit was nog onderdeel van de overeengekomen implementatie. Voor een beoogde correctie van foutieve gegevens in systemen is naar verwachting € 1.000,- nodig en voor de uitfasering van oude systemen € 4.000,-. De nog te betalen bedragen (€ 13.000,-) verwerken we in de jaarrekening 2022 waarna we het project afsluiten.
40005 Migratie conversie Corsa InProces naar Djuma 75.600 77.972 -2.372 Exploitatie
Voortgang: Dit project heeft als doel Inproces en Corsa uit te faseren door de inhoud van zaaksysteem Inproces te migreren naar Djuma voor 1-10-2021 en de inhoud van Corsa op een alternatieve manier te ontsluiten. De migratie van Inproces naar Djuma is afgerond. Door complicaties was extra inzet van projectleider en consultant nodig en was er een tijdelijke verlenging (tegen gereduceerd tarief) van de Inproces omgeving nodig. Voor het ontsluiten van de inhoud van Corsa is een separaat projectvoorstel uitgewerkt (70013). Dit project voeren we in 2022 uit. Financiële voortgang: We ronden het project af met een kleine budgetoverschrijding. Het project kan worden afgesloten.
40008 Inhuurkosten software Sociaal domein 160.000 34.725 125.275 Exploitatie
Zie toelichting bij "analyse overzicht baten en lasten" punt 5
40009 Software P&C cyclus 25.000 8.800 16.200 Exploitatie
Voortgang: Deze Europese aanbesteding rondden we af. We sloten een contract van 4 jaar met de mogelijkheid om 4 maal met één jaar te verlengen af. Op deze wijze is het mogelijk om voor een langere periode samen met de huidige leverancier (de leverancier die we hadden heeft ook deze aanbesteding gewonnen) door te gaan. Financiële voortgang: De implementatie kosten lagen afgerond op een derde van wat we geraamd hadden. Dat onze huidige leverancier deze aanbesteding heeft gewonnen is daar de belangrijkste reden van. Daarnaast liggen ook de structurele kosten voor onderhoud, ondersteuning en publicatie via de begrotingsapp bijna € 8.000,- per jaar lager. Het project sluiten we af.
41901 Digitalisering bouw- en milieuvergunningen 301.000 123.701 177.299 Exploitatie
Voortgang: Dit project heeft als doel het digitaliseren van de bouwvergunningen van 1990 t/m 2010 en de actuele milieuvergunningen van de 3 gemeenten. We liepen achterstand op doordat bewerking van milieuvergunningen meer werk bleek dan verwacht. We verwachten alle bouwvergunningen in 2022 te digitaliseren en het project eind 2022 af te ronden. Financiële voortgang: We verwachten een tekort van € 29.200,-. We digitaliseren meer meters archief en ondervinden problemen met metadata over het archief van de oude gemeente Mierlo. Het project kan niet worden afgesloten.
Terug naar navigatie - Deel 2
Nr. Projecten Beschikbaar gesteld budget Gerealiseerd Restant Investering
70012 Hardware hybride werken 335.500 0 335.500 Investering
Voortgang: Met dit project vervangen we de “HP-kastjes” en Chromebooks door moderne hardware en bieden faciliteiten voor het hybride werken aan de medewerkers. Daarnaast plaatsen we op een aantal vaste “aanland” werkplekken Windows desktop pc’s. De Dommelvallei organisaties zijn hierdoor uitgerust om plaatsonafhankelijk te werken. De hardware wordt voor het einde van het jaar geleverd. Afronding van het project is gepland in februari 2023. Financiële voortgang: Het project is recent opgestart, er zijn nog geen kosten gemaakt. Het project kan niet worden afgesloten.