Deze bouwsteen bestaat uit de volgende zaken: 
1. Doorontwikkeling financiën
2. Digitalisering en toenemende selfservice


Doorontwikkeling financiën
Om onze klanten nog beter van dienst te kunnen zijn, en onze doelstellingen van meer nabijheid en integraler adviseren te bereiken pasten we de structuur van de afdeling aan. Wij zijn teruggegaan naar 3 clusters en minder leidinggevenden:

  • Beleid en Advies; alle adviseurs en beleidsmakers op het gebied van financiën en control.
  • Beheer en Administratie; financiële ondersteunende en beheersmatige functies.
  • Belastingen en Invordering; functies gericht op burgers en bedrijven.

Er waren veel vacatures. Alle vacatures zijn ingevuld. Hierbij is een balans gezocht tussen ervaring en kansen bieden aan starters. Waar mogelijk hebben interne kandidaten de kans gekregen tot promotie, demotie of een horizontale verschuiving. Ook bieden we, onder  de juiste voorwaarden, een kans aan medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. De eerste signalen laten een positief beeld zien. 

Momenteel vindt een transitie plaats waarbij we de rol- en taakverdeling opnieuw bekijken. Uitgangspunt is dat de dienstverlening op minimaal hetzelfde niveau blijft en het perspectief voor de medewerkers in het teken staat van "boeien en binden" oftewel "GROEI!" zie voor een verdere toelichting over GROEI! het onderdeel bedrijfsvoering. Verder geven we vorm aan het doel om de adviseurs te ontwikkelen tot strategische business partner.  

Digitalisering en toenemende selfservice
Er is afscheid genomen van medewerkers die in de knel (dreigden te) komen door de gevolgen van digitalisering en toenemende selfservice voor hun functie. Daarnaast zijn enkele medewerkers naar een meer passende functie begeleid.

In de 1e Berap 2021 is aangegeven dat we verwachtten dat door digitalisering en toenemende selfservice de werkdruk voor de administratie dit jaar verminderd wordt. Het lijkt dat dit momenteel (nog) niet het geval is. Medewerkers ervaren juist hogere werkdruk. Komend kwartaal onderzoeken we of de werkdruk feitelijk is en te verklaren door hogere aantallen facturen of boekingen of dat het een subjectieve ervaring is door thuiswerken of andere effecten. Na analyse van de ervaren werkdruk zoeken we uiteraard naar oplossingen die tot vermindering van de werkdruk leiden.