Wat heeft het gekost?

Overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten
Omschrijving Begroting na wijziging
Informatiebeveiliging 20.000
Directie en Staf 594.226
Financiën: Beleid 1.346.872
Financiën: Control 651.282
Financiën: Administratie 1.310.358
Financiën: Belastingen 942.743
Financiering 13.124
P&O en I: P&O 1.192.696
P&O en I: Informatievoorziening 3.578.335
P&O en I: Exploitatie projecten 426.608
P&O en I: Ondersteuning en beheer algemeen 1.832.262
P&O en I: Ondersteuning en beheer 841.000
Dienstverlening: KCC 1.251.288
Dienstverlening: Werk en Inkomen 1.567.427
Dienstverlening: Algemeen 346.951
Huisvesting 227.943
P-budgetten afdelingen Dommelvallei 475.377
Facilitaire zaken Dienst Dommelvallei 100.180
Facilitaire zaken tbv gemeenten 90.000
Telefoniebudget GT Connect 88.300
Post onvoorzien 23.944
Programma BetERe Dienstverlening en Bedrijfsvoering 111.141
Mutatie reserves 62.111
Totaal 17.094.168
Terug naar navigatie - Toelichting overzicht van baten en lasten

Toelichting overzicht van baten en lasten
Het totaalbedrag € 17.094.168,- in de kolom "begroting na wijziging" sluit aan bij het totaalbedrag genoemd in de 1e begrotingswijziging 2021, inclusief de mutatie in de reserve P&O van de 2e begrotingswijziging 2021.

Terug naar navigatie - tekstvak 1
Toelichting overzicht van baten en lasten
Totaal lasten na 1e begrotingswijziging 2021 17.032.057
Mutaties reserve P&O na 2e begrotingswijziging 2020 62.111 +
Totaal 17.094.168
Onttrekking aan de reserve P&O 0 -/-
Ontvangen bijdrage van het Plusteam 94.252 -/-
Ontvangen overige baten 5.000 -/-
Totaal bijdrage gemeenten 16.994.916
Terug naar navigatie - tekstvak onder tabel

Knelpuntenpot personeelslasten
De knelpuntenpot is beschikbaar voor de vervanging van langdurig zieken, stagevergoedingen en inhuur. Op 1 januari 2021 was € 187.626,- beschikbaar. We verwachten dit bedrag volledig te gebruiken.

 

Reserve P&O
Bij de jaarrekening 2020 is besloten dat het overschot op salariskosten van € 62.111,- wordt toegevoegd aan de reserve P&O. Dat is verwerkt in de 2e begrotingswijziging 2021. Met deze mutatie komt de stand van de reserve P&O op € 422.323,-. Bij de jaarrekening 2021 rapporteren we over de daadwerkelijke onttrekking uit de reserve P&O.

 

Post Onvoorzien
Het dagelijks bestuur besluit over de inzet van de post onvoorzien. Achterliggende gedachte is dat de aanwending van de post onvoorzien gebeurt voor bedrijfsvoeringstaken. Deze veroorzaken geen meer- of minderkosten voor de individuele gemeenten. Volgens de financiële verordening Dienst Dommelvallei is het MT van Dienst Dommelvallei bevoegd om budgetneutrale verschuivingen binnen het programma te autoriseren. Deze verschuivingen mogen geen meer- of minderkosten (als gevolg van de verschillende verdeelsleutels) voor de individuele gemeenten veroorzaken van meer dan € 10.000,-.
Na de 1e begrotingswijziging 2021 resteert een beschikbaar bedrag van € 23.944,- op de post onvoorzien.

Analyse overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Analyse overzicht van baten en lasten

In de onderstaande tabellen is een positief bedrag een voordeel en een negatief bedrag een nadeel.

Analyse overzicht van baten en lasten niet door corona:

Nr FCL ECL U/I Omschrijving I/S 2021
Stand 1e Berap -135.740
1. 6040306 38009 U Minderkosten printen I 5.000
2. Meerdere 43300 I Bijdrage Plusteam I -3.084
2.1 6040136 38043 U Vervallen kosten Plusteam I 3.084
3. 6040137 35100 U VTH - Functioneel beheer 2021 I -35.000
4. 6040137 38000 U Informatiebeleid I 45.000
5. n.v.t. n.v.t. U Uitvoeringskosten bijstand 2021 I 0
Totaal -120.740
Terug naar navigatie - Toelichting analyse overzicht van baten en lasten

Toelichting:

1. Printen
Door het veelvuldige digitaal werken verwachten we een onderschrijding van € 10.000,- Hiervan rekenen we € 5.000,- toe aan de regulier exploitatie en €5.000,- aan de gevolgen van corona.

2. Bijdrage Plusteam
Door nieuwe afspraken inzake de DVO zijn er € 3.084,- minder baten. Daar staat tegenover dat de bijbehorende kosten ook vervallen.

3. VTH - functioneel beheerder 2021
De drie Dommelvallei gemeenten kiezen voor samen optrekken op het gebied van functioneel/applicatiebeheer VTH voor 2021. Aan Dienst Dommelvallei is gevraagd deze functie tijdelijk in te vullen ten laste van budgetten bij de gemeenten. Dit vooruitlopend op een definitieve positionering en invulling van de functie in 2022 en verder.  In het project "Professionaliseren functioneel beheer" is dit onderwerp van gesprek.

4. Informatiebeleid
In de eerste rapportage meldden we een mogelijke tegenvaller van € 135.000,- (o.a. veroorzaakt door Saas en extra licenties). Door de gunstige aanbesteding voor het project eHRM stellen we dit bedrag bij naar € 90.000,-.  Bij de jaarrekening rapporteren we over de daadwerkelijke inzet en eventuele overschrijding van het IB-budget.

5. Uitvoeringskosten bijstand 2021
In programma 1: bedrijfsvoering geven we aan dat gemeenten in 2021 eenmalige middelen beschikbaar stellen voor de uitvoeringskosten van de bijstand. Een deel van deze middelen zijn niet in 2021 maar in 2022 nodig.  Met de wethouders Sociale zaken is afgestemd dat we bij de jaarrekening voorstellen dat geld bij Dienst Dommelvallei te reserveren. Dit doen we door het restant van de budgetten volledig te storten in de reserve P&O en deze in 2022 weer te onttrekken.

Terug naar navigatie - Toelichting analyse overzicht baten en lasten door Corona

Toelichting:

1. Printen 
Door het veelvuldige digitaal werken verwachten we een onderschrijding van € 10.000,- Hiervan rekenen we € 5.000,- toe aan de regulier exploitatie en € 5.000,- aan de gevolgen van corona.

2. Reis- en verblijfkosten
Door corona reizen we minder. We verwachten op jaarbasis een besparing van € 25.000,-. Hiervan is € 15.000,- toegelicht in de 1e Berap 2021. De aanvullende onderschrijding bedraagt daarmee € 10.000,-

Investeringen en projecten

Overzicht van investeringen en projecten

Terug naar navigatie - Overzicht van investeringen en projecten

Wij benutten in 2021 niet de volledige kredietruimte.  In programma 1 bedrijfsvoering lichtten we toe dat er meer capaciteit nodig was dan voorzien. Naast deze situatie zien we ook dat corona leidt tot schaarste in de arbeidsmarkt.  Tenslotte onderzoeken we of we hardware nog steeds in eigendom willen hebben of deze inkopen in de vorm van een dienst of abonnement. Dit leidt er toe dat enkele investeringen later in de tijd komen of gekozen wordt voor alternatieven zoals huur of lease.

Bij de jaarrekening en in de 1e begrotingswijziging 2022 verwerken we, in samenhang met het informatieplan 2022, de gevolgen van bovenstaande. Zo brengen we onze begroting in lijn met de afspraken uit het informatieplan.

 

 

Terug naar navigatie - Deel 1




Nr. Projecten Beschikbaar gesteld budget Gerealiseerd t/m 31-08-2021 Restant Exploitatie
40001 eHRM-software 32.000 11.588 20.413 Exploitatie
Voortgang: De gunning voor het software pakket is afgerond. Het implementatieproces is begin mei gestart en de implementatie wordt naar verwachting gerealiseerd op 1 januari 2022. Financiële voortgang: We verwachten dit project binnen het bestaande budget te realiseren. Oorspronkelijk was het budget € 77.000,-. Vanwege de gunstige aanbesteding is dit verlaagd.
40002 Transitie naar gebruiksoppervlakte 390.500 271.181 119.319 Exploitatie
Voortgang: In 2020 is voor het merendeel van de woningen de gebruiksoppervlakte bepaald aan de hand van 3D-modellen en bouwtekeningen. In 2021 voeren we een schaduwwaardering uit en richten we de waarderingsmodellen opnieuw in. In Q3 en Q4 van 2021 worden de nieuwe WOZ-waardes op basis van gebruiksoppervlakte bepaald. We ronden dit project in het 1e kwartaal van 2022 af. Financiële voortgang: Voor dit project zijn budgetten beschikbaar gesteld in de begrotingen van 2020, 2021 en 2022. De verwachting is dat het project in 2021 binnen het beschikbare budget blijft.
40003 GROEI! 4.300 0 4.300 Exploitatie
Voortgang: We kopen en implementeren software die de nieuwe opzet van de gesprekcyclus (GROEI!) ondersteunt. Het persoonlijk ontwikkelproces van medewerkers en eigen regie staan daarbij centraal. De software ondersteunt een continu proces waarbij regelmatig afstemming plaatsvindt tussen de persoonlijke ambitie en de organisatiedoelen. Implementatie is afgerond. Financiële voortgang: We verwachten dit project met het bestaande budget te kunnen realiseren.
40004 Vernieuwing burgerzakenapplicatie 98.000 31.053 66.947 Exploitatie
Voortgang: Voor de 3 gemeenten is gezamenlijk een nieuw systeem voor burgerzaken ingekocht. Er is definitief gegund en de implementatie is in volle gang. Afronding is gepland in het 4e kwartaal 2021. Financiële voortgang: Dit project wordt binnen het projectbudget uitgevoerd.
40005 Migratie conversie Corsa en InProces naar Djuma 75.600 55.239 20.361 Exploitatie
Voortgang: Dit project heeft als doel Inproces en Corsa uit te faseren door de inhoud van zaaksysteem Inproces te migreren naar Djuma voor 1-10-2021 en de inhoud van Corsa op een alternatieve manier te ontsluiten. De migratie van Inproces is nagenoeg afgerond en kan de Inproces omgeving omtmanteld worden per 1-10-2021. Voor het ontsluiten van de inhoud van Corsa wordt een separaat projectvoorstel uitgewerkt. Over de uiteindelijke kosten informeren we het DOD en rapporteren we in de jaarrekening 2021 of de 1e wijziging 2022.  Financiële voortgang: Het budget is vooruitlopend op het opstellen van het projectplan beschikbaar gesteld.
40006 Verhogen beveiliging externe toegang
Voortgang: Met dit project wordt tweefactor authenticatie uitgebreid naar o.a. de webmail en Teams. Ook worden hiermee de apparaten die voor het werk worden gebruikt beheerd en beveiligd. Financiële voortgang: Dit project wordt binnen het projectbudget uitgevoerd. 50.000 31.130 18.870 Exploitatie
40007 Digitale sociale kaart Geldrop-Mierlo 35.000 0 35.000 Exploitatie
Voortgang: Het project heeft als doel een platform voor burgers te implementeren waarop alle beschikbare vrij-toegankelijke initiatieven en voorliggende voorzieningen binnen Geldrop-Mierlo samengebracht worden. Burgers kunnen daarmee zelf oplossingen vinden voor problemen. Er wordt gewerkt aan een nieuwe planning voor inkoop en implementatie. Financiële voortgang: Dit project wordt binnen het projectbudget uitgevoerd.
41602 Digitaliseren Bouwvergunningen 81.500 66.633 14.867 Exploitatie
Voortgang: Dit project heeft als doel het digitaliseren van de bouwvergunningen van 1990 t/m 2010 en de actuele milieuvergunningen van de 3 gemeenten. Een extern scanbedrijf voert deze opdracht uit. De milieuvergunningen van Nuenen en Son en Breugel worden bewerkt en gescand. Aansluitend volgen de milieuvergunningen van Geldrop-Mierlo. Later worden de bouwvergunningen gescand. Financiële voortgang: We verwachten dit project met het bestaande budget te realiseren.
41851 Programma BetERe Dienstverlening en bedrijfsvoering - inhuur 732.807 728.198 4.609 Exploitatie
Voortgang: Op dit budget wordt de inhuur van de programmamanager en de functioneel beheerders verantwoord. Het programma is in het 1e kwartaal 2021 afgerond. Financiële voortgang: Het project blijft binnen het programmabudget. Het project wordt afgesloten bij de jaarrekening.
41852 BetERe DV- Communicatie 20.000 14.069 5.931 Exploitatie
Voortgang: Voor de uitvoering van diverse communicatie-activiteiten in de 4 organisaties worden communicatiemiddelen, waaronder kick-off bijeenkomsten en een infographic, ingezet. Het programma is in het 1e kwartaal 2021 afgerond. Financiële voortgang: Het project blijft binnen het programmabudget. Het project wordt afgesloten bij de jaarrekening.
41901 Digitalisering bouw- en milieuvergunningen 134.312 34.312 100.000 Exploitatie
Voortgang: Met dit project zijn de bouwvergunningen tot en met 1989 van de 3 gemeenten gedigitaliseerd. We bevinden ons in de afrondende fase. Door coronabeperkingen verloopt de steekproefsgewijze controle trager dan gepland. Daarna volgt controle door het RHCe, waarna overdracht plaats vindt. Financiële voortgang: We verwachten dit project met het bestaande budget te realiseren.
Terug naar navigatie - Deel 2
Nr. Projecten Beschikbaar gesteld budget Gerealiseerd t/m 31-08-2021 Restant Investering
70001 BetERe DV - Klanttevredenheid 30.000 14.758 15.243 Investering
Voortgang: Koppelingen tussen de diverse systemen hebben we in 2020 gemaakt. In 2021 vinden de laatste werkzaamheden plaats. Financiële voortgang: Dit project voeren we binnen programmabudget uit.
70003 Omgevingswet - VTH 307.800 225.185 82.615 Investering
Voortgang: 24 gemeenten kochten, onder coördinatie van de Odzob, een VTH applicatie in. Als Dommelvallei gemeenten hebben we de nieuwe VTH applicatie als eerste van de 24 gemeenten in gebruik genomen op basis van de bestaande Wabo wetgeving.  Begin 2022 volgt implementatie van de processen van de Omgevingswet. Financiële voortgang: Het project voeren we binnen het budget uit.
70006 GGI-Veilig 20.900 15.452 5.448 Investering
Voortgang: Het project leidt tot een betere digitale weerbaarheid van de Dommelvallei-organisaties. De implementatie loopt momenteel en ronden we dit najaar af. Financiële voortgang: Het project voeren we binnen het budget uit.
70009 Vernieuwing software sociaal domein 101.600 18.085 83.515 Investering
Voortgang: Het project heeft als doel de huidige softwareoplossingen voor de diensten jeugd, Wmo, participatie, sociale zaken en de gehele backoffice voor de 3 gemeenten te vervangen door een integrale oplossing voor het sociale domein. Definitieve gunning is gepland voor juni 2021. Daarna start de implementatie. Financiële voortgang: Het project voeren we binnen het budget uit.
70010 Omgevingswet - Plansoftware 100.000 - 100.000 Investering
Voortgang: In het kader van de omgevingswet is voor de 3 Dommelvallei gemeenten plan- en regelsoftware ingekocht en geïmplementeerd. Project 70010 en 70011 zijn in 1 perceel ingekocht. In gebruik name is gepland in de 2e helft van 2021. Financiële voortgang: Het project voeren we binnen het projectbudget uit.
70011 Omgevingswet - regelsoftware 60.000 - 60.000 Investering
Voortgang: In het kader van de omgevingswet is voor de 3 Dommelvallei gemeenten plan- en regelsoftware ingekocht en geïmplementeerd. Project 70010 en 70011 zijn in 1 perceel ingekocht. In gebruik name is gepland in de 2e helft van 2021. Financiële voortgang: Het project voeren we binnen het projectbudget uit.
71801 Harmonisatie belastingapplicatie 171.144 132.232 38.912 Investering
Voortgang: We hebben de meeste onderdelen van het nieuwe belastingensysteem in gebruik genomen. Afronding van het project is gepland in het 4e kwartaal van 2021. Financiële voortgang: Het project voeren we binnen het projectbudget uit.
71814 BGT 50.000 31.912 18.088 Investering
Voortgang: We hebben voor 3 gemeenten BGT-software ingekocht en in gebruik genomen. De laatste fase van het project de aansluiting op de landelijke voorziening BGT via de servicebus is in januari 2021 uitgevoerd. Financiële voortgang: Dit project hebben we binnen het projectbudget uitgevoerd. In de eerste berap is een restantkrediet gemeld van € 22.838,- nadien is nog een factuur binnengekomen ter waarde van € 4.750,-.
71850 Inhuur projectleiding programma BetERe dienstverlening en bedrijfsvoering 545.152 551.879 -6.727 Investering
Voortgang: Voor de uitvoering van het programma huren we projectleiding in. Het programma is afgerond en overgedragen aan de beheerorganisatie Financiële voortgang: Het project wordt met een minimaal tekort afgesloten. De extra kapitaallasten die hierdoor ontstaan brengen we ten laste van bestaand budget.
71908 Vernieuwing gegevensuitwisseling 469.000 387.618 81.382 Investering
Voortgang: Het project heeft als doel de infrastructuur voor gegevensuitwisseling en ontsluiting te vernieuwen. De implementatie van de nieuwe software voor gegevensdistributie, is volgens planning afgerond in december 2020. De 1e helft van 2021 zijn koppelingen omgelegd via het gegevensknooppunt, is het datawarehouse geimplementeerd en is een GIS-viewer voor de 4 Dommelvallei-organisaties ingekocht. Financiële voortgang: Het project voeren we binnen het projectbudget uit.