Wat heeft het gekost?

Analyse overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Analyse overzicht van baten en lasten - Tabel

In onderstaand overzicht is ook het herverdeeleffect (meerjarig) van de verdeelsleutels verwerkt zoals gemeld in het addendum bij de 1e begrotingswijziging 2025.  Dit herverdeeleffect ontstond als gevolg van de organisatiewijziging. De nieuw gecreëerde functies waren niet met de juiste verdeelsleutels verwerkt waardoor onterechte verschillen tussen de  gemeentelijke bijdragen ontstonden. In onderstaand overzicht is dit hersteld en zijn de functies conform de bestendige gedragslijn verdeeld over de gemeenten op basis van fte’s van de teams binnen de dienst.

De gemeentelijke bijdrage schommelen jaarlijks als gevolg van meerdere factoren. Via het addendum bij de 1e begrotingswijziging 2025 is de verdeling voor 2025 reeds verwerkt, terwijl dit in 2026 en latere jaren nog niet is doorgevoerd. Daarnaast wordt de uitbreiding van de formatie in 2025 grotendeels gefinancierd uit eigen middelen of reserves, terwijl deze in 2026 wordt gedekt uit het cao-voordeel. Tot slot speelt ook het structurele effect van de cao een rol: tot en met 2027 vinden er nog verhogingen plaats die invloed hebben op de personeelslasten in de betreffende jaren.

Daarnaast zijn enkele kleine wijzigingen doorgevoerd  die in totaal budgettair neutraal waren en geen effect hebben op de verdeling tussen de gemeenten.

Terug naar navigatie - Analyse overzicht van baten en lasten - Toelichting analyse overzicht van baten en lasten

Financiële gevolgen cao
Voor een toelichting verwijzen we naar programma 1 Bedrijfsvoering.

Opwaarderen WOZ-administratie
Om aan de eisen van de Waarderingskamer te voldoen is de BSOB gestart met bestandsoptimalisatie van de WOZ-administratie en herwaardering van WOZ-waarden.  De verbetering leidt tot meeropbrengsten bij de gemeenten. Het plan  is veelomvattender dan voorzien en is nog niet afgerond. In 2025 leidt dit tot € 120.000 meerkosten bij de BSOB. Conform het besluit door het algemeen bestuur van Dienst Dommelvallei op 11 juli 2024 worden de kosten van het muteren van de WOZ-administratie over de gemeenten verdeeld naar rato van de meeropbrengsten bij de gemeenten.  Omdat het plan nog niet is afgerond zijn de meeropbrengsten op dit moment nog niet volledig in beeld. We gaan ervan uit dat de extra opbrengsten gelijk zijn aan de meerkosten voor 2025.

Formatie-uitbreidingen
Voor een toelichting verwijzen we naar programma 1 Bedrijfsvoering. Met de voorgestelde formatie-uitbreidingen is structureel € 304.000 gemoeid.  Omdat 2025 al halverwege is nemen we voor dit jaar slechts de helft op. (De taakstelling IV geldt wel voor het gehele jaar.) We stellen voor om de kosten van de informatiebeveiliging  en de projectleider (samen € 100.000) ten laste van de reserve P&O te brengen. De overige kosten van de formatie-uitbreiding komen dan ten laste van de cao-voordelen. 

In de onderstaande tabel is een positief bedrag een voordeel en een negatief bedrag een nadeel.
Financiële gevolgen 2025 2026 2027 2028 2029
Financiële gevolgen nieuwe cao 605.330 751.826 569.797 596.989 625.269
Kosten opwaarderen WOZ-administratie -120.000
Personele kosten ten laste van reserve P&O -100.000
Formatie-uitbreiding voor oplossen knelpunten -81.500 -304.000 -304.000 -304.000 -304.000
Subtotaal 303.830 447.826 265.797 292.989 321.269
Onttrekking reserve P&O 100.000
Extra inkomsten gemeenten opwaarderen WOZ-administratie 120.000
Totaal financiële gevolgen 523.830 447.826 265.797 292.989 321.269
Verdeling over gemeenten
Geldrop-Mierlo 208.293 155.355 96.090 99.269 110.004
Nuenen 186.642 165.741 96.059 109.720 119.618
Son en Breugel 128.895 126.729 73.643 83.997 91.642
Totaal bijdragen gemeenten 523.830 447.825 265.792 292.985 321.265
Bijdragen gemeenten na 2e begrotingswijziging 2025
Geldrop-Mierlo 8.232.178 8.390.518 8.713.142 9.027.462 9.312.749
Nuenen 7.715.604 8.042.124 8.416.488 8.706.577 8.922.956
Son en Breugel 5.908.040 6.168.814 6.456.147 6.677.483 6.840.134
afronding 9 2 12 2 3
Totaal bijdragen gemeenten 21.855.831 22.601.458 23.585.789 24.411.525 25.075.841

Overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten - tekstvak 1
Toelichting overzicht van baten en lasten 2025
Totaal lasten begroting 2025 inclusief 1e begrotingswijziging 22.583.548
2e begrotingswijziging 2025 (lasten) -303.830
Totaal lasten gewijzigde begroting 2025 22.279.718
Onttrekking aan de reserve I&A -100.693
Onttrekking aan de reserve P&O -100.000
Inkomsten niet zijnde gemeenten -103.194
Inkomsten opwaardering WOZ-administratie -120.000
Totaal bijdrage gemeenten 21.855.831
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten - tekstvak onder tabel

De onttrekking aan de reserve I&A komt voort uit de primaire begroting 2025. Omdat het informatieplan nog niet is vastgesteld is er op dit moment nog geen aanvullende onttrekking uit de reserve voorgesteld.

De onttrekking uit de reserve P&O betreft de formatie-uitbreiding met een deskundige voor informatiebeveiliging en een projectleider, beide voor een half jaar.

Investeringen en projecten