Programma 1: Bedrijfsvoering

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Programma 1: Bedrijfsvoering - Actuele ontwikkelingen

Financiële gevolgen van nieuwe cao 

In het voorjaar van 2025 is een nieuwe cao voor gemeenten en SGO's (Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties) tot stand gekomen.  De loonstijging in de nieuwe cao wijkt fors af van de index waarmee de lonen in Dienst Dommelvallei zijn begroot. Het financiële voordeel bedraagt  afgerond € 605.000,- voor 2025, € 862.000,- voor 2026 en rond € 700.000,- voor 2027 en verder. Daarom bieden wij bij de rapportage ook de 2e begrotingswijziging 2025 aan.

In de cao zijn ook afspraken gemaakt over een vergoeding voor woon-werkverkeer. In januari 2026 moet de werkgever daarvoor een regeling hebben opgesteld. Hoe die er uit gaat zien hangt af van lokaal overleg, er moet nog een uitgangspuntendiscussie plaatsvinden. We pakken dit voor alle 4 de Dommelvallei-organisaties op. De financiële consequenties zijn nog onbekend, we houden nu rekening met een geschat bedrag van € 110.000.

Met de vrijkomende middelen van dit cao-voordeel stellen wij voor enkele knelpunten aan te pakken.  Het doel is om daarmee problemen voor onze gemeenten op te lossen zonder een aanvullende vraag naar middelen te moeten doen bij de gemeenteraden, wat wel bij de 1e begrotingswijziging aangekondigd was. Het is ook de nadrukkelijke wens vanuit de gemeenten om knelpunten binnen de begroting van de dienst op te lossen.  Het restant brengen we in mindering op de gemeentelijke bijdragen.

Het gaat om de volgende thema's:

  • Informatiebeveiliging

Op informatieveiligheid willen de Dommelvallei-organisaties groeien naar het volwassenheidsniveau 3. Dit niveau wordt ook het minimale niveau van beveiliging op basis van de nieuwe cybersecuritywet die eind dit jaar van kracht wordt. Om dat te bereiken, maar ook vanwege de toegenomen dreiging en de uitkomsten van de ENSIA-verantwoording, is extra inzet noodzakelijk. In het DB van 2 april 2025 is besloten dat Dienst Dommelvallei 1 fte uitbreiding nodig heeft voor deskundigheid op het gebied van informatiebeveiliging voor de 4 organisaties. Voor 2025 is besloten voor de inhuur daarvan de reserve P&O in te zetten. Daaraan willen we vasthouden. Voor 2026 en verder was de vraag aan de gemeenten om daarvoor structureel middelen vrij te maken. In plaats daarvan willen we voorstellen deze formatie structureel aan te trekken en de kosten voor 2026 en verder via de 1e bestuursrapportage 2025 te dekken uit de cao-voordelen. 

  • Projectleider projecten informatievoorziening

Het concept-informatieplan toont aan dat het ontbreekt aan goede projectleiding om de IV-projecten goed aan te sturen. We stellen voor om dit centraal te organiseren door een projectleider (1 fte) in vaste dienst aan te nemen. Hiervoor was het, net als bij informatiebeveiliging, de bedoeling om voor te stellen om voor 2025 een projectleider in te huren en hiervoor de reserve P&O in te zetten. Daaraan willen we vasthouden. Voor 2026 en verder zou de vraag aan de gemeenten worden om daarvoor structureel middelen vrij te maken. In plaats daarvan willen we voorstellen deze formatie structureel aan te trekken en de kosten voor 2026 en verder via de 1e bestuursrapportage 2025 te dekken uit de cao-voordelen. 

  • Taakstelling Informatievoorziening (IV)

Bij IV staat nog een taakstelling in de begroting van jaarlijks € 39.000,-. De achtergrond hiervan ligt bij de 1e begrotingswijziging 2021. Toen was de inschatting dat er minder formatie bij systeembeheer nodig is wanneer er meer software in de cloud komt. In de praktijk blijken er nog dusdanig veel werkzaamheden achter te blijven dat de aanname niet reëel is. Wij stellen voor deze nu af te boeken ten laste van de cao-voordelen.

  • Subsidie-adviseur

In overleg met de 3 gemeenten (Directieberaad) is afgesproken om gezamenlijk een subsidie-adviseur aan te stellen en deze binnen Dienst Dommelvallei te positioneren. Voorheen werd deze taak voor alle 4 organisaties door een extern bureau uitgevoerd. Op basis van de evaluatie van dat bureau is besloten de samenwerking te stoppen. Er is een businesscase opgesteld om de mogelijkheden voor subsidieverwerving te onderzoeken. Naar aanleiding van deze businesscase is besloten een subsidieverwerver aan te stellen voor de 4 Dommelvallei-organisaties. Deze formatie wordt deels gedekt uit de beschikbare middelen voor het externe bureau, we stellen voor het resterende deel te dekken uit de genoemde cao-voordelen.

Uitvoering Informatieplan

Vanuit het jaarplan werken we onder andere aan invoering Microsoft365, de makelaar en vervangen telefooncentrales. Ook geven we het informatieplan 2025-2028 vorm.

De eerste verkenning maar ook ervaringen uit het verleden leren dat het leveren van projectleiders vanuit gemeenten voor IV-projecten onvoldoende werkt. In het overleg met de gemeenten is dan ook de wens naar voren gekomen om dedicated projectleiders voor IV-projecten in te zetten. Dit onderschrijft de dienst. Kijkend naar het portfolio zouden twee projectleiders daarin gewenst zijn. Echter om eerst ervaring op te doen en dekking te vinden stellen wij voor om met 1 projectleider te starten.  We stellen voor deze te dekken uit de cao-middelen zoals hierboven beschreven en na enige tijd te evalueren. 

Belastingen

In deze fase van de samenwerking met de BSOB hebben we nog te maken met ontwikkelingen aan twee zijden. Bij Dienst Dommelvallei en de 3 gemeenten betreft dit het inrichten van de benodigde formatie voor het team IDV voor het doorzetten van post, het opzoeken van bouwdossiers voor gewone bezwaren en de zogenaamde flitsbezwaren, evenals de adressen die nader onderzocht worden door de BSOB. Daarnaast zijn we bezig met het uitfaseren van het belastingpakket waarvan we de gegevens vanuit het verleden moeten kunnen raadplegen en beheren. Ontwikkelingen aan de kant van de BSOB spelen met name in de formatie (inclusief benodigde inhuur) en op het vlak van automatiseringsinvesteringen. 
Daarnaast zijn de effecten van de wijziging van de wettelijke proceskostenvergoeding waarneembaar. Het doel van deze wetgeving was om de lastendruk op belastinguitvoerders te verminderen en de te betalen proceskostenvergoeding omlaag te krijgen. De financiële kant hiervan is opgenomen in de 1e begrotingswijziging 2025 BSOB en de begroting 2026-2029 BSOB die momenteel ter zienswijze voorliggen aan de deelnemers van deze GR. Dit ligt dus niet bij ons voor omdat wij (nog) aangesloten zijn via een dienstverleningsovereenkomst (DVO). In de 1e begrotingswijziging 2025 BSOB is een aantal incidentele uitgaven opgenomen die gedekt worden uit het positieve jaarrekeningresultaat 2024 van de BSOB. Het AB van de BSOB heeft besloten om niet het voordelige resultaat uit 2024 terug te betalen aan alle gemeenten en deze bedragen vervolgens bij de 1e begrotingswijziging 2025 BSOB weer te vragen. 
Alle ontwikkelingen zoals hierboven genoemd zijn binnen de begroting van Dienst Dommelvallei op te vangen, er is geen aanpassing van de gemeentelijke bijdragen noodzakelijk.


Financiën

In samenwerking tussen Dienst Dommelvallei en de drie gemeenten is de aanbesteding voor het financiële systeem gestart. De marktverkenning is afgerond, de inkoopstrategie opgesteld en momenteel wordt via diverse werkgroepen het programma van eisen en wensen opgesteld. De inkoopstrategie wordt in juni 2025 aan het Directieberaad voorgelegd.
De verwachting is dat de aanbesteding en gunning in 2025 worden afgerond en dat het jaar 2026 wordt benut voor de implementatie. De kosten voor de implementatie hangen af van de keuze van het systeem en zijn pas na de uiteindelijke gunning bekend.