Programma 1: Bedrijfsvoering
Uitvoering Informatieplan
Het informatieplan is geactualiseerd. Het Informatieplan 2024-2027:
- Sluit aan bij de visie in het bedrijfsplan Dienst Dommelvallei 2.0 “Toekomstbestendige en wendbare bedrijfsvoering”.
- Beschrijft 8 meerjarige doelen die samen richting geven aan een toekomstgerichte informatievoorziening. De 8 doelen vormen tevens een afwegingkader waaraan vraagstukken getoetst kunnen worden.
- Beschrijft, mede op basis van interne controles informatieveiligheid en externe adviezen, wat nodig is om de 8 doelen te realiseren en welke eerste stappen nodig zijn.
- Stelt de vier organisaties in staat om in gezamenlijkheid keuzes te maken om de meer fundamentele projecten met een gezamenlijk belang en maximaal toegevoegde waarde uit te voeren.
Belastingen
In de 2e Berap en jaarrekening 2023 is aangegeven dat er over 2023 sprake was van een fors hoger aantal WOZ-bezwaarschriften. In 2024 heeft de BSOB de op dat moment nog openstaande bezwaren beoordeeld en verwerkt. Dit betrof voornamelijk bezwaren die zijn ingediend via No Cure No Pay bureaus. Voor de proceskostenvergoedingen die voort kunnen vloeien uit de afhandeling van de bezwaren is een raming opgesteld en een voorziening gevormd. Inmiddels zijn alle bezwaarschriften afgehandeld en zijn de daadwerkelijke proceskosten bekend. Uit een analyse van deze proceskostenvergoeding blijkt dat er sprake is van een hoger aantal bezwaarschriften en dat de gemiddelde vergoeding per bezwaarschrift hoger is. Hierdoor bleek de voorziening ontoereikend.
Doordat de gemeenten Nuenen en Son en Breugel voor 2024 de belastingaanslagen niet mochten opleggen vanwege het oordeel van de Waarderingskamer, is door de BSOB in samenwerking met ons een herwaardering uitgevoerd. Deze herwaardering heeft ertoe geleid dat de aanslagoplegging voor 2024 tijdig heeft kunnen plaatvinden. Daarnaast is een plan van aanpak opgesteld om de overige verplichte verbeterpunten te beschrijven en op te pakken. Door de uitvoering van dit plan van aanpak wordt de kwaliteit van de WOZ-administratie verbeterd en wordt voldaan aan de eisen van de Waarderingskamer. De doorrekening van de kosten voor het aanvullen en verbeteren van de objectkenmerken door externe expertise bureaus is recent afgerond.
De proceskostenvergoedingen en de verbetering van de kwaliteit van de WOZ-administratie leiden tot een tekort van € 500.000,- in 2024.
Het verbeteren van de kwaliteit van de WOZ-administratie leidt voor de gemeenten tot hogere belastingopbrengsten in 2024.
Op dit moment heeft BSOB tot en met mei 2024 reeds € 140.000,- aan extra gemeentelijke belastingen opgelegd. Op basis van een voorlopige inschatting van de BSOB leidt dit uiteindelijk tot een meeropbrengst van € 300.000,- tot € 400.000,- over belastingjaar 2024. Indien ook voor eerdere jaren heffingen opgelegd worden waar dit mogelijk is, kan dit bedrag verder groeien naar een bedrag tussen € 400.000,- en € 500.000,-. Bij ongewijzigde OZB-tarieven zal dit ook voor komende jaren leiden tot hogere OZB-opbrengsten voor de gemeenten.
Financiën
Bij de gemeenten Geldrop-Mierlo en Son en Breugel zijn respectievelijk een task force en een crisis team ingericht om mogelijkheden voor bezuinigingen te onderzoeken. De financiële medewerkers ondersteunen en adviseren in dit proces.
Landelijke piek in aanvragen reisdocumenten
Door de beschikbaarstelling van extra middelen voor formatie-uitbreiding door de gemeenten en aanvullende maatregelen in de bedrijfsvoering zijn de wachttijden aan de balies in het eerste tertaal beperkt gebleven tot 2,5 week. De invoering in januari 2024 van de Digitaal Aanvragen Rijbewijzen (DAR) en het afhalen van reisdocumenten en rijbewijzen zonder afspraak aan de receptie zijn hiermee succesvolle maatregelen die we gaan continueren. De bereidheid van medewerkers om extra uren te draaien voor extra avondopenstellingen dragen ook bij aan het beperkt houden van de wachttijd.