Wat heeft het gekost?

Analyse overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Analyse overzicht van baten en lasten

In de onderstaande tabellen is een positief bedrag een voordeel en een negatief bedrag een nadeel.

Analyse overzicht van baten en lasten:

Nr Omschrijving I/S 2023 2024 2025 2026 2027
1 CAO-stijging (compensatie via algemene uitkering) S -460.000 -460.000 -460.000 -460.000 -460.000
2 Verlofsparen S -20.000 -20.000 -20.000 -20.000 -20.000
3 Belastingen I -375.000 0 0 0 0
4 ESF middelen (uitgaven) I -90.000 -20.000 0 0 0
4 ESF middelen (inkomsten) I 90.000 20.000 0 0 0
5 Coördinator gezamenlijke beheerorganisatie sociaal domein I -36.000 0 0 0 0
6 Verlenging van inhuur functioneel beheer sociaal domein I -16.000 0 0 0 0
Totaal 2e begrotingswijziging -907.000 -480.000 -480.000 -480.000 -480.000
Geldrop-Mierlo -420.056 -221.692 -222.820 -222.734 -222.834
Nuenen -280.434 -149.330 -148.524 -148.544 -148.514
Son en Breugel -206.510 -108.977 -108.655 -108.722 -108.652
Afronding 0 -1 -1 0 0
-907.000 -480.000 -480.000 -480.000 -480.000
Waarvan compensatie via de algemene uitkering
Geldrop-Mierlo -181.352 -181.352 -181.352 -181.352 -181.352
Nuenen -169.672 -169.672 -169.672 -169.672 -169.672
Son en Breugel -128.976 -128.976 -128.976 -128.976 -128.976
-480.000 -480.000 -480.000 -480.000 -480.000
Bijdragen gemeenten na 2e begrotingswijziging
Geldrop-Mierlo 7.976.332 7.807.324 7.965.062 8.121.942 8.323.872
Nuenen 7.252.936 7.215.154 7.390.300 7.564.688 7.773.838
Son en Breugel 5.528.420 5.506.281 5.641.104 5.775.746 5.936.346
Afronding 3 9 8 11 11
20.757.691 20.528.768 20.996.474 21.462.387 22.034.067
Terug naar navigatie - Toelichting analyse overzicht van baten en lasten


Toelichting:

1. CAO-stijging
Er is een cao afgesloten voor het jaar 2023. Daarin is een salarisstijging overeengekomen waarbij de nadruk ligt op medewerkers in de lagere schalen van het loongebouw. De salarisstijging varieert gemiddeld van 11% in schaal 6/7 tot bijna 7% in schaal 11/12. Concreet stijgen de salarissen per 2 januari per functieschaal met een bedrag van € 240,- en daarna met 2%.

De gemeenten ontvangen via de algemene uitkering middelen om loon- en prijsstijgingen op te vangen.

2. Verlofsparen
Medewerkers hebben op basis van de cao het recht een deel van het verlof over te hevelen (het zogenoemde 'verlofsparen'). Dan wordt daar een financiële voorziening voor getroffen. De nu geraamde bedragen zijn gebaseerd op de huidige aanvragen en een inschatting voor de komende jaren. Verder monitoren en sturen we op alle vormen van verlofsaldi. In de laatste cao is een ook Regeling Vervroegde Uittreding (RVU) overeengekomen ingaande 1 januari 2024. De kosten hiervan worden voor de Dommelvallei-organisaties in beeld gebracht en van daaruit wordt beleid gemaakt voor de financiële verwerking in de begrotingen 2024.

De gemeenten ontvangen via de algemene uitkering middelen om loon- en prijsstijgingen op te vangen.

3. Belastingen
We zijn geconfronteerd met een enorme stijging van het aantal bezwaren OZB. Van 1.900 in 2022 naar ruim 4.300 in 2023. Op basis van de ervaringscijfers van voorgaande jaren zou er meer dan € 1.000.000,- aan inhuur nodig zijn om alles tijdig af te handelen. In 2022 was er, naast de vaste medewerkers, € 250.000,- aan inhuur nodig om de bezwaren tijdig af te handelen. Passend in het verbeterplan van belastingen zetten we echter in op meerdere sporen. We introduceerden in het eerste kwartaal van 2023 al een nieuw e-loket. Andere maatregelen zijn vereenvoudiging van het taxatieproces, clustering van bezwaren en meer sturing op output, standaardisering van brieven, optimale inrichting van ons belastingpakket. 

Doordat de explosieve stijging van het aantal bezwaren landelijk is, is adequate inhuur zeer schaars. Daarom hebben we reeds inhuur geworven en een vaste medewerker tijdelijke urenuitbreiding gegeven. Vooralsnog ramen we extra inhuurbudget van € 375.000,-. 

4. ESF subsidie
We ontvingen in januari 2023 middelen vanuit het Europees Sociaal Fonds (ESF) voor eerder gerealiseerde trajecten. De besteding van deze middelen, voor de doelgroep langdurig uitkeringsgerechtigden, wordt verdeeld over de jaren 2023 en 2024. 

5. Coördinator gezamenlijke beheerorganisatie sociaal domein
In de 1e begrotingswijziging is een budget gevraagd voor een tijdelijke coördinator voor de gezamenlijke beheerorganisatie sociaal domein. Deze opdracht loopt tot 31 mei. Door de complexiteit van het beheren van de nieuwe software, die bestaat uit vijf separate applicaties, en de beperkte ondersteuning vanuit de leverancier is hierop een vervolg nodig tot en met 31 december. We verwachten dat we € 19.000,- overhouden op het huidige budget. Voor de vervolgopdracht is daarnaast aanvullend € 36.000,- nodig.

6. Verlenging van inhuur functioneel beheer sociaal domein
In de 1e begrotingswijziging is een budget gevraagd van € 30.000,-. Door de complexiteit en de vele foutmeldingen van de applicatie is de inhuur langer noodzakelijk geweest. Om kennis en expertise in huis te houden, de grote druk op functioneel beheer te verminderen en de krapte op de arbeidsmarkt voor te zijn is de inhuurperiode langer geworden dan voorzien. De stuurgroep Vssd ondersteunt deze afwijking.

Overzicht totale gevolgen per organisatie

Terug naar navigatie - Overzicht totale gevolgen per organisatie
Omschrijving I/S 2023 2024 2025 2026 2027
Totale lasten S -997.000 -500.000 -480.000 -480.000 -480.000
Totale baten (incl. onttrekking reserve) S 90.000 20.000 0 0 0
Totaal -907.000 -480.000 -480.000 -480.000 -480.000

Overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - tekstvak 1
Toelichting overzicht van baten en lasten 2023
Totaal lasten begroting 2023 17.889.463
1e begrotingswijziging 2023 2.044.871 +
2e begrotingswijziging 2023 997.000 +
Totaal 20.931.334
Onttrekking aan de reserves P&O en I&A 0 -/-
Ontvangen bijdrage van het PlusTeam 78.643 -/-
Ontvangen overige baten 95.000 -/-
Totaal bijdrage gemeenten 20.757.691
Terug naar navigatie - tekstvak onder tabel

Knelpuntenpot personeelslasten
De knelpuntenpot bedraagt € 200.786,-. We zetten dit bedrag in 2023 volledig in.

Reserve P&O 
De reserve P&O bedraagt € 231.323,-. We zetten dit bedrag  bij de huidige inzichten in 2023 volledig in. Bij de jaarrekening verwerken we de daadwerkelijke onttrekking.

Post Onvoorzien
De post onvoorzien bedraagt € 14.273,-. 

Investeringen en projecten

Terug naar navigatie - Deel 1

De investeringen en projecten komen vooral voort uit de informatieplannen.
In onderstaande tabel lichten we alleen de investeringen en projecten toe die over- of onderschreden zijn, waarvan we verwachten dat we deze gaan over- of onderschrijden of die afgesloten worden. Over- en onderschrijdingen verwerken we rechtstreeks in de jaarrekening 2023. Meerjarige gevolgen verwerken we in de 1e begrotingswijziging 2024.

Nr. Exploitatieprojecten Beschikbaar gesteld budget Gerealiseerd t/m 2022 Gerealiseerd 2023 Gerealiseerd totaal Restant
40007 Digitale sociale kaart Geldrop 35.000 31.750 0 31.750 3.250
2021 Voortgang: De digitale sociale kaart ging in januari 2023 live. Financiële voortgang: We verwachten geen facturen meer. Het project sluiten we af.
40010 Veilig mailen en bestanden uitwisselen 9.600 9.600 0 9.600 0
2022 Voortgang: Door technische problemen was de oplevering uitgesteld naar het eerste kwartaal 2023. De problemen zijn opgelost en het project is afgerond. Financiële voortgang: Dit project is binnen het projectbudget uitgevoerd. Het project sluiten we af.
40011 Subsidievolgsysteem 35.000 0 0 0 35.000
2023 Voortgang: Uit de marktverkenning bleek dat de kosten van een subsidievolgsysteem niet opwogen tegen de baten. De inkoop van een dergelijk systeem is daarom niet doorgezet. Het project is daarom gesloten. Als alternatief onderzoeken we verbeteringen in de inrichting van bestaande systemen. Financiële voortgang: Het projectbudget is niet gebruikt en gaat terug naar de stelpost I&A. Het project sluiten we af.