Toelichting:
1. CAO-stijging
Er is een cao afgesloten voor het jaar 2023. Daarin is een salarisstijging overeengekomen waarbij de nadruk ligt op medewerkers in de lagere schalen van het loongebouw. De salarisstijging varieert gemiddeld van 11% in schaal 6/7 tot bijna 7% in schaal 11/12. Concreet stijgen de salarissen per 2 januari per functieschaal met een bedrag van € 240,- en daarna met 2%.
De gemeenten ontvangen via de algemene uitkering middelen om loon- en prijsstijgingen op te vangen.
2. Verlofsparen
Medewerkers hebben op basis van de cao het recht een deel van het verlof over te hevelen (het zogenoemde 'verlofsparen'). Dan wordt daar een financiële voorziening voor getroffen. De nu geraamde bedragen zijn gebaseerd op de huidige aanvragen en een inschatting voor de komende jaren. Verder monitoren en sturen we op alle vormen van verlofsaldi. In de laatste cao is een ook Regeling Vervroegde Uittreding (RVU) overeengekomen ingaande 1 januari 2024. De kosten hiervan worden voor de Dommelvallei-organisaties in beeld gebracht en van daaruit wordt beleid gemaakt voor de financiële verwerking in de begrotingen 2024.
De gemeenten ontvangen via de algemene uitkering middelen om loon- en prijsstijgingen op te vangen.
3. Belastingen
We zijn geconfronteerd met een enorme stijging van het aantal bezwaren OZB. Van 1.900 in 2022 naar ruim 4.300 in 2023. Op basis van de ervaringscijfers van voorgaande jaren zou er meer dan € 1.000.000,- aan inhuur nodig zijn om alles tijdig af te handelen. In 2022 was er, naast de vaste medewerkers, € 250.000,- aan inhuur nodig om de bezwaren tijdig af te handelen. Passend in het verbeterplan van belastingen zetten we echter in op meerdere sporen. We introduceerden in het eerste kwartaal van 2023 al een nieuw e-loket. Andere maatregelen zijn vereenvoudiging van het taxatieproces, clustering van bezwaren en meer sturing op output, standaardisering van brieven, optimale inrichting van ons belastingpakket.
Doordat de explosieve stijging van het aantal bezwaren landelijk is, is adequate inhuur zeer schaars. Daarom hebben we reeds inhuur geworven en een vaste medewerker tijdelijke urenuitbreiding gegeven. Vooralsnog ramen we extra inhuurbudget van € 375.000,-.
4. ESF subsidie
We ontvingen in januari 2023 middelen vanuit het Europees Sociaal Fonds (ESF) voor eerder gerealiseerde trajecten. De besteding van deze middelen, voor de doelgroep langdurig uitkeringsgerechtigden, wordt verdeeld over de jaren 2023 en 2024.
5. Coördinator gezamenlijke beheerorganisatie sociaal domein
In de 1e begrotingswijziging is een budget gevraagd voor een tijdelijke coördinator voor de gezamenlijke beheerorganisatie sociaal domein. Deze opdracht loopt tot 31 mei. Door de complexiteit van het beheren van de nieuwe software, die bestaat uit vijf separate applicaties, en de beperkte ondersteuning vanuit de leverancier is hierop een vervolg nodig tot en met 31 december. We verwachten dat we € 19.000,- overhouden op het huidige budget. Voor de vervolgopdracht is daarnaast aanvullend € 36.000,- nodig.
6. Verlenging van inhuur functioneel beheer sociaal domein
In de 1e begrotingswijziging is een budget gevraagd van € 30.000,-. Door de complexiteit en de vele foutmeldingen van de applicatie is de inhuur langer noodzakelijk geweest. Om kennis en expertise in huis te houden, de grote druk op functioneel beheer te verminderen en de krapte op de arbeidsmarkt voor te zijn is de inhuurperiode langer geworden dan voorzien. De stuurgroep Vssd ondersteunt deze afwijking.