Omschrijving (toelichting)

Deze bouwsteen bestaat uit:

  1. Gevolgen coronacrisis in goede banen leiden.
  2. Inwoners begeleiden naar zelfredzaamheid en participatie in samenleving.
  3. Samenwerking CMD's (en ketenpartners) versterken.
  4. Verminderen kwetsbaarheid en verbeteren kwaliteit.
  5. Anticiperen op aanpassingen van de Participatiewet.


In het cluster Werk en Inkomen voeren we de taken uit voor gemeenten Nuenen en Son en Breugel, en zijn we samen met ketenpartners zoals WSD actief in de CMD's .

Gevolgen coronacrisis in goede banen leiden
We ondersteunden de inwoners met tijdelijke overheidsregelingen in de coronacrisis. Deze regelingen eindigden in 2021. In 2022 is er weer reguliere ondersteuning zoals het Bijstandsbesluit zelfstandigen (Bbz) voor ondernemers en maatwerkregelingen voor energiearmoede. We leverden op verzoek van de gemeente Son en Breugel opnieuw een bijdrage aan het lokaal coronafonds. Ook rondden we de regelingen zoals Tozo (Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers) administratief voor het Rijk af. De komende jaren richten we ons nog op het aflossen van de bedrijfskredieten.

In februari 2022 brak in Oekraïne een oorlog uit. Dit zorgde voor de komst van Oekraïense vluchtelingen in onze gemeenten. Het Rijk kondigde een tijdelijke bijstandsregeling aan. Vooruitlopend op deze regeling ondersteunden we, na gemeentelijke besluitvorming, deze inwoners met bijstand. Met de aangekondigde komst van ontheemde Oekraïners in de gemeentelijke opvanglocaties handelden we in optimale vorm en snelheid bij het verstrekken van leefgeld.

Door de veranderende arbeidsmarkt ontstond een tekort aan arbeidskrachten. Dit vroeg om een andere aanpak. Enerzijds troffen we voorbereidingen voor inwoners met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt (jongeren, arbeidsgehandicapten en inwoners met een langere bijstandsafhankelijkheid). Anderzijds leverden we een bijdrage voor de regionale benadering van onbenut arbeidspotentieel. Dit zijn inwoners met een groeipotentie op de arbeidsmarkt en die nog geen ondersteuning zochten. Daarnaast zorgden we via het Huis naar Werk voor de benadering van Oekraïners richting de arbeidsmarkt. Hierdoor speelden we in op de nieuwe vormen van ondersteuning.

Inwoners begeleiden naar zelfredzaamheid en participatie in de samenleving 
Het primaire doel bleef om mensen in een bijstandssituatie in beweging te krijgen naar werk en zo nodig voor inkomen en andere vormen van ondersteuning te zorgen. Voor elke inwoner streefden we naar een maximale uitstroom uit de bijstand en/of participatie. Opvallend was het beperkt aantal instromers in de regelingen uit de coronacrisis. Het bleef een uitdaging om verzoekers te wijzen op andere inkomensvoorzieningen. Ook stemden we af voor maatwerkoplossingen in complexe situaties. Bovendien maakten we gebruik van regionale middelen van het Huis naar Werk.

Samenwerking CMD's (en de ketenpartners) versterken
In de eerste periode van 2022 versterkten we de samenwerking met de CMD's door meer casusoverleg. In Nuenen wisselden de uitvoerende medewerkers de ondersteuningsmogelijkheden binnen het sociaal domein uit (de belevingstour). In Son en Breugel stelden we een samenwerkingsconvenant op. Ook troffen we voorbereidingen voor de verhuizing naar het nieuwe Dommelhuis. Hiermee droegen wij bij aan het succesvoller functioneren van het CMD.

Verminderen kwetsbaarheid en verbeteren kwaliteit
Bezwaar en beroep
De druk op bezwaar en beroep bleef door de jarenlange juridische procedures onverminderd groot. Ook bleef het aantal bezwaarmakers hoog. We richtten ons op de mogelijkheden van procesverbetering en afstemming met gemeenten. We investeerden ook in tussentijdse bemiddeling (mediation).

Handhaving
De eerste maanden van 2022 rondden we een aantal bijzondere onderzoeken af met behulp van ketenpartners in veiligheid, handhaving en openbare orde. We richtten ons op nieuwe terugmeldingen en heronderzoeken uit de laatste coronaperiode. Resultaten waren divers, zoals via begeleiding doorstroom naar (deeltijd)werk en uitstroom. Componenten van handhaving en fraude-alertheid zitten daarnaast verder bij Werk en Inkomen in alle processtappen tot besluitvorming.

Anticiperen op aanpassingen van de Participatiewet
Door uitstel van de wijzingen in de Participatiewet benutten we ruimte voor ontstane maatschappelijke dilemma's. Energie-armoede en ondersteuning van Oekraïense ontheemden vroegen onze aandacht. Daarnaast gaven we verder uitvoering aan de nieuwe Wet inburgering en kregen te maken met de uitdaging om vergunninghouders te huisvesten. De implementatie van software in het Sociaal Domein kostte ons ook meer tijd dan verwacht. Met vereende krachten leverden we bijdragen om te komen tot oplossingen in de inrichting en werkbaarheid van de applicatie.

In de regio sloten we aan bij benutting van de subsidie Perspectief op Werk. We gaven de lokale aanpak voor inwoners met een langere bijstandsafhankelijkheid een nieuwe impuls. We verfijnden in het project Kansen de mogelijkheden en de wijze waarop we gesprekken voeren. We bieden daarmee verder perspectief, passend bij elk individu.

Een verzoek voor een validatieonderzoek van onze diagnose- en werkmethode kostte ons ook inspanning. Helaas vernamen we via Vakkundig aan het Werk een afwijzing. We bekijken met WSD en andere gemeenten zelf hoe we de methode kunnen verbeteren.