Omschrijving (toelichting)

Deze bouwsteen bestaat uit:

  1. Uitvoering informatieplan 2022
  2. IT-regieorganisatie
  3. Digitaal stelsel Omgevingswet (DSO)
  4. Digitale duurzaamheid
  5. Werkplekvoorzieningen
  6. Ondersteuning gemeenteraden


Uitvoering informatieplan 2022
Het informatieplan 2022, het jaarlijkse uitvoeringsplan op basis van informatiebeleid Dommelvallei 2021-2025, bevat een lijst met uit te voeren projecten en de daarvoor benodigde middelen en planning. De uitvoering van het plan stond onder druk door:

  • De substantiële toename van leveringstijden en prijzen van hardware.
  • De onderbezetting bij systeembeheer in het 1e halfjaar 2022 door uitval en krapte op de arbeidsmarkt. Per 1 juli start een 7e systeembeheerder.
  • Onvoldoende expertise en formatie om projectleiderschap van projecten in te vullen.
  • Het project vernieuwing software sociaal domein vroeg substantieel meer inzet dan vooraf door het project geclaimd.

Begin juni herijken we in overleg met het projectportfolioboard de projectenlijst op basis van deze ontwikkelingen. 

IT-regieorganisatie
Vanaf medio 2021 opereren de clusters informatievoorziening en ondersteuning en beheer als 1 cluster onder 1 leidinggevende. De transitie naar procesmatig werken op de generieke I&A servicemanagement processen heeft baat bij aansturing vanuit 1 leidinggevende. Om de ervaringen te verankeren en voldoende aandacht voor de medewerkers te hebben gaan we naar 2 clusters. Het cluster informatievoorziening waarin alle I&A functies zitten en een cluster informatiedienstverlening en facilitair. 

Door krapte op de arbeidsmarkt kost werving en selectie extra inspanning en meer tijd. We werken continu aan de invulling van ontstane en nieuw beschikbaar gestelde vacatureruimte. Daarbij prioriteren we de werving van personeel voor functies die invloed hebben op de dagelijkse continuïteit. En waar nodig lossen we knelpunten op met externe inhuur. 

Digitaal stelsel Omgevingswet (DSO)
De invoeringsdatum van de Omgevingswet is vooralsnog uitgesteld naar 1 januari 2023. De software die hiervoor nodig is, is deels in gebruik genomen of gebruiksklaar. Een aansluiting op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) wordt naar verwachting begin 4e kwartaal gerealiseerd.

Werkplekvoorzieningen
Voor de vervanging van de werkplekken is het project "Hardware hybride werken" gestart. We voorzien medewerkers van laptops die hybride werken mogelijk maken. Momenteel wordt de besluitvorming hiervan voorbereid. De ICT-markt kampt met leveringsproblemen. Hierdoor dienen we rekening te houden met een levertijd van minimaal een half jaar. 

Ondersteuning gemeenteraden

Bij de start van de nieuwe raadsperiode in 2022 zijn aan raads-, commissie- en burgercommissieleden digitale voorzieningen (laptop en softwarelicenties) aangeboden. Door lange levertijden van hardware zijn ter overbrugging tijdelijk huurlaptops aangeboden. Inmiddels zijn de definitieve voorzieningen uitgeleverd.