Omschrijving (toelichting)

Deze bouwsteen bestaat uit:

  1. inkoop van een gezamenlijk E-HRM systeem;
  2. inkoop van een gezamenlijk burgerzakensysteem;
  3. inkoop van gezamenlijke gemeentelijke software in het sociaal domein.



Inkoop van een gezamenlijk E-HRM systeem
De nieuwe HRM-software is per 1 januari 2022 in gebruik genomen. Medewerkers en leidinggevenden kunnen nu meer zaken zelf in gang zetten en afhandelen. Medewerkers hebben binnenkort inzicht in hun eigen digitale personeelsdossier. Leidinggevenden hebben dan ook inzicht in de digitale dossiers van hun team.

Inkoop van een gezamenlijk burgerzakensysteem
De gemeentelijke organisaties en Dienst Dommelvallei hebben in 2020 de krachten gebundeld om begin 2022 een nieuw burgerzakensysteem gereed te hebben voor de burgerzaken processen. In januari en februari 2022 werd de nieuwe applicatie in gebruik genomen en is het burgerportaal ingericht. Het project is afgerond en decharge vond in mei plaats.

Inkoop gezamenlijke gemeentelijke software in het sociaal domein
De gemeentelijke organisaties en Dienst Dommelvallei zijn in 2020 gestart met de gezamenlijke aanbesteding van nieuwe software voor het sociaal domein. Het voornemen was om in het 1e kwartaal van 2022 de nieuwe software ingericht en in gebruik te hebben. De complexiteit van het project en de technische haperingen in het systeem (gerelateerd aan de leverancier) frustreren deze planning. Per april 2022 is de projectorganisatie verzwaard met een senior projectleider, extra functioneel beheer en sturing vanuit de directie. Op directieniveau tussen de Dommelvallei organisaties en leverancier worden de meest nijpende issues opgelost. De focus ligt vooralsnog op het geheel werkend krijgen van de samenhangende software. Dat betekent dat er in 2022 geen sprake zal zijn van doorontwikkeling binnen de applicaties.

De verlenging van het project veroorzaakt meerkosten. Meerkosten voor projectleider en senior projectleider, functioneel beheer en koppelingen worden binnen Dienst Dommelvallei beheerd en verantwoord. Dit gaat in afstemming met de stuurgroep, de projectportfolioboard en het Directie Overleg Dommelvallei.
De meerkosten voor de uitvoering worden verantwoord binnen de gemeentelijke afdelingen die zijn betrokken bij het sociaal domein.