Omschrijving (toelichting)

Begin 2022 ondervond de afdeling Dienstverlening bij het verrichten van de primaire taken voor de gemeenten Nuenen en Son en Breugel nog steeds de gevolgen van de coronacrisis. We lieten vanaf februari de beperkende maatregelen los op het gebied van klantcontacten, inkomensondersteuning en begeleiding naar werk. We deden verdere ervaringen op met het hybride werken. Hierdoor bedienden we inwoners en gemeentelijke organisaties weer zowel persoonlijk op locatie als online.

De gemeenten werden geconfronteerd met een onverwachte toestroom van vluchtelingen uit Oekraïne. Om samen met de gemeenten zo snel mogelijk een leefbare situatie voor deze groep te creëren regelden we extra capaciteit. We richtten de processen rondom de inschrijvingen in de Basisregistratie Personen (BRP) en het aanbieden van leefgeld in. Hierbij streefden we nadrukkelijk naar een inrichting met een minimale doorlooptijd. De eerste aanvragen rondom de Particuliere Opvang Oekraïners (POO) zijn succesvol gerealiseerd. Met deze ervaringen zijn we beter voorbereid op de grote toestroom aan aanvragen in korte tijd in de Gemeentelijke Opvang Oekraïners (GOO).

De afdeling werkte aan de strategische visie voor de jaren 2022-2026. De visie stemden we ambtelijk met de gemeenten af. We zetten in op een strategisch plan voor de nieuwe raadsperiode. De visie ronden we medio 2022 af en leggen deze dan bestuurlijk voor. Door middel van tactische uitwerkingsplannen en KPI dashboards monitoren we de voortgang. Hiermee vergroten we het adaptief vermogen bij veranderende wetgeving en verrichten we optimale dienstverlening binnen de grenzen van de wet.