Planning
Startdatum: 10-02-2020

Continuïteit gemeentelijke Dienstverlening 
De afgelopen periode heeft in het teken gestaan van de coronacrisis. Door snel aanpassingen door te voeren hebben we de gemeentelijke dienstverlening aan inwoners op peil kunnen houden. Zo hebben we ingespeeld op de veiligheid van inwoners en medewerkers en zijn aanpassingen in de organisatie van de dienstverlening doorgevoerd. Daarnaast hebben we ons, met de wetenschap van corona, voorbereid op scenario's waarbij de dienstverlening tijdelijk niet meer in de huidige vorm mogelijk is. Door de huidige maatregelen vanuit het RIVM in combinatie met de intreding van de herfst met alle daarbij behorende normale ziektepatronen (griep en verkoudheid) is het voor de resterende maanden een uitdaging om de dienstverlening op peil te houden. Mogelijk moeten er maatregelen genomen worden om de bezetting op de burgerzakenbalies te kunnen garanderen.

Werk- en begeleidingsmethoden
De werkmethode Aanzet, het project Kansen, de begeleiding Vergunninghouders (PIP) en de Sinti-begeleiding zijn door corona tijdelijk stilgevallen. Vóór de zomer is met inachtneming van de RIVM richtlijnen de ondersteuning weer gestart. Voor alle deelnemers is de begeleiding en het werkaanbod zo georganiseerd dat veilig gewerkt kan worden. 

Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo 1, 2 en 3)
Vanaf het bekend worden van de ‘Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers’ (Tozo), heeft Dienst Dommelvallei de regeling namens de beide gemeenten vormgegeven. Voor de 1e Tozo-regeling van april tot juli hebben we bijna 600 verzoeken van ondernemers uit de gemeente Nuenen en Son en Breugel ontvangen. Voor de periode tot 1 oktober heeft het Rijk een 2e Tozo regeling in het leven geroepen. Hiervoor krijgen we minder verzoeken dan in Tozo 1 (circa 20% van het totaal van Tozo 1). Eind augustus heeft het kabinet aangekondigd deze maatregelen voor ondernemers te verlengen naar medio 2021 (Tozo 3).

Uitvoering Tozo 1 en 2
Het cluster Werk en inkomen van Dienst Dommelvallei heeft tot en met augustus ruim 3.000 uur ingezet voor de voorbereiding en uitvoering van de Tozo regelingen. 

We zijn door de lengte van de regeling en door de extreme piek in Tozo 1 genoodzaakt voor de uitvoering van de regeling gebruik te maken van externen. Deze inhuur wordt betaald uit het uitvoeringsbudget voor de Tozo en is afgestemd met de gemeenten.

Door de betaalde voorschotten bijstand en het verstrekken van bedrijfskredieten krijgen we de komende jaren te maken met terugvorderingen en terugbetalingen van ondernemers. De uitvoeringskosten hiervan brengen we ten laste van het Rijksbudget. Dit stemmen we af met de gemeenten. 

Begeleiding Tozo 2 ondernemers
Wij hebben voor de gemeenten een unieke aanpak voor Tozo2 ondernemers ontwikkeld. Hierbij werken we samen met het sociale werkbedrijf WSD, gemeente Best en gemeente Oirschot. 

Een project waarbij we naast de wettelijke taak van inkomensverstrekking, investeren in het voorkomen van instroom in bijstand van deze ondernemers. Het unieke eraan is dat we zonder Rijksopdracht pro-actief met regionale/landelijke middelen aan de slag gaan. De aanpak heeft aandacht gekregen in een publicatie van Binnenlands Bestuur.

Hervatting reguliere taken 
Inmiddels zijn alle reguliere taken rondom de Participatiewet weer opgepakt door de consulenten werk en inkomen en wordt waar nodig ook weer gehandhaafd.

Gezamenlijke aanbestedingen voor de 3 gemeenten
Aanbesteding nieuwe burgerzakenapplicatie 
Gestart is met de voorbereiding van de gezamenlijke aanbesteding van de burgerzakenapplicatie voor de 3 gemeenten. Er is een intergemeentelijke projectleider aangesteld en het projectvoorstel wordt in oktober ter besluitvorming aangeboden aan het DOD. Na goedkeuring van het projectvoorstel start de aanbestedingsprocedure. De marktverkenning en de voorbereidingen voor de inkoopstrategie zijn inmiddels al gestart.

Gezamenlijke inkoop van gemeentelijke zorgapplicaties
De gemeentelijke organisaties in het sociaal domein (inclusief Dienst Dommelvallei) dienen uiterlijk eind 2021 nieuwe software-systemen te hebben voor de organisatie van het sociaal domein. Gezamenlijk wordt gezocht naar een intergemeentelijke projectleider om de aanbestedingen en inrichtingen hiervoor te organiseren.