Voorwoord

Beste lezer,

Dienst Dommelvallei presenteert haar 1e bestuursrapportage van 2020. Het is een rapportage op hoofdlijnen en afwijkingen. We rapporteren over de 1e 4 maanden van het lopende jaar. 

Ontwikkelingen
Begin maart kwam Nederland abrupt in de coronacrisis terecht. Dat veroorzaakte een rem op lopende activiteiten. Dankzij de gezamenlijke inspanningen van de Dommelvallei-collega's hebben de meeste activiteiten doorgang kunnen vinden, maar vaak in een aangepaste vorm.

De dienst is in deze periode danig op de proef gesteld en heeft grote wendbaarheid getoond. Aanpassingen in de dienstverlening aan burgers, nieuwe regelingen implementeren voor ZZP-ers, advisering via Financiën en ondersteuning door P&O en niet te vergeten ICT zijn van vitaal belang gebleken om te blijven functioneren als gemeente. De programmaleiding van het dommelvallei-brede programma BeteERe Dienstverlening en Bedrijfsvoering zette alle zeilen bij om de planning te realiseren via een volledig digitale aanpak.

En in de tussentijd gaat het reguliere werk gewoon door.

Vanuit dit perspectief verdienen de medewerkers van de dienst een dikke pluim.

In de verslagperiode zijn de voorbereidingen getroffen voor een strategische sessie met de voltallige colleges. Hierin geven wij de ontwikkelrichting van de dienst gezamenlijk vorm. Deze sessie is gepland op 30 juni 2020.

Begrotingswijziging 
Op diverse posities in de organisatie worden extra kosten gemaakt. Hier tegenover staat dat verschillende geplande activiteiten geen doorgang vinden of zijn uitgesteld. Wij lichten dit toe in deze bestuursrapportage.

De actualisering van het Informatie Beleids Plan leidt tot een overschrijding van € 58.000,-. Vanwege het geringe bedrag  en de onzekerheid van aanbestedingskosten in 2020 voor het Digitaal Stelsel Omgevingswet, voert de dienst  nu geen begrotingswijziging door.  De gerealiseerde kosten worden rechtstreeks in de jaarrekening 2020 verwerkt.


Mierlo, juni 2020



Victor Fijneman,
Directeur Dienst Dommelvallei