Wat heeft het gekost?

Overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten
Omschrijving Begroting na wijziging
Directie en Staf 568.840
Financiën: Beleid 1.333.207
Financiën: Control 608.715
Financiën: Administratie 1.202.161
Financiën: Belastingen 814.152
Financiering 0
P&O en I: P&O 1.152.124
P&O en I: Informatievoorziening 3.567.672
P&O en I: Exploitatie projecten 608.842
P&O en I: Ondersteuning en beheer algemeen 1.626.065
P&O en I: Ondersteuning en beheer 825.010
Dienstverlening: KCC 1.195.140
Dienstverlening: Werk en Inkomen 1.296.064
Dienstverlening: Algemeen 450.473
Huisvesting 224.580
P-budgetten afdelingen Dommelvallei 675.308
Facilitaire zaken Dienst Dommelvallei 98.322
Facilitaire zaken tv gemeenten 70.000
Telefoniebudget GT Connect 132.300
Post onvoorzien 8.940
Programma BetERe Dienstverlening en Bedrijfsvoering 9.401
Mutatie reserves 3.044
Totaal 16.470.360
Terug naar navigatie - Toelichting overzicht van baten en lasten

Berekening

Toelichting overzicht van baten en lasten
Het totaalbedrag € 16.470.360,- in de kolom "begroting na wijziging" sluit aan bij het totaalbedrag genoemd in de 1e begrotingswijziging 2020. 



Reserve P&O
Bij de jaarrekening 2019 is besloten dat het overschot op salariskosten van € 3.044,- wordt toegevoegd aan de reserve P&O. Dat is verwerkt in de 2e begrotingswijziging 2020. Vervolgens vindt in 2020 een onttrekking plaats voor de integraal organisatieadviseurs van € 42.296,-. Met deze mutaties komt de stand van de reserve P&O op € 402.508,-. Op dit moment is de verwachting dat de knelpuntenpot in 2020 volledig wordt ingezet en er voor inhuur voor personele knelpunten een beroep moet worden gedaan op de reserve P&O . Bij de jaarrekening 2020 rapporteren we over de daadwerkelijk onttrekking uit de reserve P&O.

Post Onvoorzien
Het dagelijks bestuur besluit over de inzet van de post onvoorzien. Achterliggende gedachte is dat de aanwending van de post onvoorzien gebeurt voor bedrijfsvoeringstaken. Deze veroorzaken geen meer- of minderkosten voor de individuele gemeenten. Volgens de financiële verordening Dienst Dommelvallei is het MT van Dienst Dommelvallei bevoegd om budgetneutrale verschuivingen binnen het programma te autoriseren. Deze verschuivingen mogen geen meer- of minderkosten (als gevolg van de verschillende verdeelsleutels) voor de individuele gemeenten veroorzaken van meer dan € 10.000,-. 
Na de 1e begrotingswijziging 2020 resteert een beschikbaar bedrag van € 8.940,- op de post onvoorzien.

 

Knelpuntenpot
De knelpuntenpot is beschikbaar voor de vervanging van langdurig zieken, stagevergoedingen en inhuur. Op 1 januari 2020 was € 144.664,- beschikbaar. Dit bedrag is inmiddels volledig als dekking voor personele knelpunten bestemd.

Analyse overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Analyse overzicht van baten en lasten
Nr FCL ECL U/I Omschrijving I/S 2020 2021 2022 2023 2024
1. 6040144 38002 U Extra inhuur IDV 2e helft 2020 I -70.000 0 0 0 0
1. 6040147 35100 U Extra inhuur IDV 2e helft 2020 I 70.000 0 0 0 0
2. 6040137 38001 U Informatiebeleidsplan (IBP) I -58.000 0 0 0 0
Totaal -58.000 0 0 0 0
Bijdrage gemeenten
Geldrop-Mierlo -27.840 0 0 0 0
Nuenen -17.400 0 0 0 0
Son en Breugel -12.760 0 0 0 0
Afronding 0 0 0 0 0
Totaal bijdrage gemeenten -58.000 0 0 0 0
Terug naar navigatie - Toelichting analyse overzicht van baten en lasten

Vintage kassa

1. Extra inhuur IDV door gefaseerde invoering van het zaakgericht werken.
Op 28 mei 2019 besloten de opdrachtgevers en de directeuren gezamenlijk tot een gefaseerde invoering van het zaakgericht werken. Deze manier van invoeren brengt een behoorlijke extra claim voor het cluster IDV met zich mee.

Om de reguliere taken en de lopende projecten te kunnen uitvoeren is een voortzetting van de bestaande inhuurcontracten voor de 2e helft van 2020 noodzakelijk. Het meerwerk wordt gedekt uit de eigen middelen van Dienst Dommelvallei. Er wordt geen beroep gedaan op extra middelen vanuit de gemeenten.

2. Informatiebeleidsplan (IBP)
Binnen het IBP voeren we verschillende I&A-projecten uit. Gezien de beperkingen in geld en capaciteit is in overleg met de gemeenten gekeken naar de prioritering van projecten. Daarnaast zijn er een aantal ontwikkelingen, zoals aanbestedingen, die invloed hebben op het benodigde budget. Bij de huidige inzichten verwachten we in 2020 € 58.000,- extra nodig te hebben voor de gestelde ambities. Vanwege het geringe bedrag per gemeente kiezen we er nu voor om geen begrotingswijziging voor te leggen om een extra zienswijzeprocedure te voorkomen. Bij de jaarrekening rapporteren we over de daadwerkelijke inzet en eventuele overschrijding van het IBP-budget. 

Als de extra middelen voor het IBP wel nodig zijn hebben de gemeenten Geldrop-Mierlo en Son en Breugel voldoende geld in hun eigen I&A-reserve om dit op te vangen. Nuenen komt daarvoor € 6.736,- tekort op de I&A-reserve.

 

 

Investeringen en projecten

Terug naar navigatie - Deel 1

mobiele telefoon in de hand

Het beschikbaar stellen en ophogen van investeringsruimte (kredietvotering) is een bevoegdheid van het algemeen bestuur. Daarom vragen we het AB om in te stemmen met de volgende voorstellen.

Investeringsbudget IBP
In de begroting 2020 is voor het IBP een investeringsbudget van € 500.000,- beschikbaar. Voor dit bedrag voeren we verschillende projecten uit. Een aantal grote projecten (Microsoft en Office upgrade, gegevensuitwisseling en de Omgevingswet) souperen dit bedrag volledig op. Er zijn nog meer noodzakelijke ambities. Daarom vragen we om het investeringsbudget te verhogen met € 215.000,- naar € 715.000,-. Meerjarig leidt dit tot extra kapitaallasten van € 43.000,- . Deze kapitaallasten passen binnen de huidige begroting van Dienst Dommelvallei (stelpost I&A). De bijdrage van de gemeente hoeft hiervoor dus niet te worden opgehoogd.

Investeringsbudget vervangen telefonie
Dienst Dommelvallei heeft samen met de gemeenten meegedaan aan de landelijke aanbesteding voor telefonie. Vanuit dit project is onderzocht hoe we binnen Dienst Dommelvallei het beste omgaan met de nieuwe telefonie-omgeving. Daarbij is door het dagelijks bestuur het besluit genomen om over te stappen van vaste telefoons naar mobiele telefoons. Deze overstap vergt een investering in de aanschaf van telefoons en randapparatuur van € 43.178,-. De kapitaallasten nemen hierdoor toe met € 8.636,- per jaar. Er zijn ook kostenposten die wegvallen. Per saldo is in 2020 geen extra geld nodig. Meerjarig is het tekort aflopend (€ 6.399,- in 2021 en vanaf 2022 € 3.399,- ). Dit wordt meegenomen in de 1e begrotingswijziging 2021 van Dienst Dommelvallei.

 

Nr. Projecten Beschikbaar gesteld budget Gerealiseerd t/m 30-04-2020 Restant Exploitatie
40002 Transitie naar gebruiksoppervlakte 287.500 0 287.500 Exploitatie
Voortgang: Dit project is in het 2e kwartaal van 2020 van start gegaan. De afronding staat gepland voor het 2e kwartaal van 2022.
41851 Programma BetERe Dienstverlening en bedrijfsvoering - Inhuur 710.304 315.714 394.590 Exploitatie
Voortgang: Op dit budget wordt de inhuur van de programmamanager en de functioneel beheerders verantwoord.
41852 Programma BetERe Dienstverlening en bedrijfsvoering - Communicatie 20.000 14.069 5.931 Exploitatie
Voortgang: Voor de uitvoering van diverse communicatie activiteiten in de 4 organisaties worden communicatiemiddelen, waaronder kick-off bijeenkomsten en een infographic, ingezet.
41901 Digitalisering bouw- en milieuvergunningen 72.500 7.713 64.787 Exploitatie
Voortgang: Dit project heeft als doel het digitaliseren van de bouwvergunningen van 1990 t/m 2010 en het digitaliseren van de actuele milieuvergunningen van de 3 gemeenten. In een aanbesteding wordt het schonen, ordenen en het scannen van de dossiers aanbesteed. De publicatie van de aanbesteding heeft plaatsgevonden in mei 2020. Afronding van het project wordt verwacht in 2022.
Terug naar navigatie - Deel 2
Nr. Projecten Beschikbaar gesteld budget Gerealiseerd t/m 30-04-2020 Restant Investering
70001 Programma BetERe dienstverlening en bedrijfsvoering - Klanttevredenheid 30.000 11.008 18.993 Investering
Voortgang: Koppelingen tussen de diverse systemen worden in 2020 gemaakt. Vervanging projectleider op korte termijn noodzakelijk.
70003 Omgevingswet - VTH 165.000 7.240 157.760 Investering
Voortgang: Er is een project implementatie DSO gestart met 3 onderdelen: VTH-Plansoftware en regelsoftware. 24 gemeenten besteden, onder coördinatie van de Odzob, een VTH applicatie aan. Daarbij gaat men uit van een Implementatie in de 2e helft van 2020. De inkoop van plan-en regelsoftware is in voorbereiding. Onduidelijk is wat de gevolgen zijn van het uitstellen van de omgevingswet op de 3 onderdelen.
70005 Squit - Ibis 14.000 0 14.000 Investering
Voortgang: We beëindigen het eigen bodem informatie systeem en gaan gebruik maken van het regionale systeem van de Odzob. De inhoud van de lokale systemen zetten we over. We ronden het project in het 3e kwartaal af.
71801 Harmonisatie belastingapplicatie 143.144 63.602 79.542 Investering
Voortgang: De meeste onderdelen van het nieuwe belastingensysteem zijn in gebruik genomen. In 2020 worden nog enkele koppelingen gerealiseerd. Afronding van het project is gepland in het 4e kwartaal van 2020. We verwachten een overschrijding van € 25.000,-. We onderzoeken of we dit binnen het geheel van de IBP-projecten kunnen opvangen en rapporteren hierover aan het DOD.
71803 Harmonisatie BAG applicaties 62.000 29.200 32.800 Investering
Voortgang: Het project is afgerond. De nieuwe BAG-applicatie is in gebruik voor de 3 gemeenten.
71811 Websites en intranetten 90.000 71.234 18.766 Investering
Voortgang: De websites en Intranetten zijn volledig operationeel. Dit krediet kan worden afgesloten.
71814 BGT 50.000 22.962 27.038 Investering
Voortgang: Er is voor 3 gemeenten BGT software ingekocht en in gebruik genomen. De laatste fase van het project, de aansluiting op de landelijke voorziening BGT, wacht op de oplevering van de servicebus (project vernieuwing gegevensuitwisseling) eind 2020.
71850 Inhuur projectleiding programma BetERe dienstverlening en bedrijfsvoering 460.000 324.262 135.738 Investering
Voortgang: Voor de uitvoering van het programma wordt projectleiding ingehuurd.
71851 Programma BetERe dienstverlening en bedrijfsvoering - PoC 34.857 28.959 5.898 Investering
Voortgang: Dit project bestaat uit 2 deelprojecten te weten, de PoC (Proof of Concept en de technisch implementatie). De PoC is succesvol afgerond in mei 2019 en de technische implementatie is inmiddels ook afgerond. Dit krediet kan worden afgesloten. Het restant van € 5.898,- blijft volgens afspraak beschikbaar voor het programma BetERe Dienstverlening en Bedrijfsvoering en wordt overgeheveld naar 1 van de andere projecten van het programma.
71852 Programma BetERe dienstverlening en bedrijfsvoering - Implementatie Djuma 107.440 100.832 6.608 Investering
Voortgang: In juni 2019 is de technische implementatie gestart. In dit project zijn alle productie- en testomgevingen klaargezet. Inmiddels is dit project afgerond. Het krediet kan worden afgesloten. Het restant van € 5.898,- blijft volgens afspraak beschikbaar voor het programma BetERe Dienstverlening en Bedrijfsvoering en wordt overgeheveld naar 1 van de andere projecten van het programma.
71854 Programma BetERe dienstverlening en bedrijfsvoering - Organisatorische implementatie 112.000 58.853 53.147 Investering
Voortgang: Het sprintteam is vol aan de gang. Inmiddels zijn 80 zaaktypen ingericht en zijn diverse sprints voltooid.
71905 Upgrade Windows 7 en Office 2010 187.000 103.450 83.550 Investering
Voortgang: De upgrade naar Windows 10 en Office 2016 is in volle gang. De oplevering vindt plaats in het 1e en 2e kwartaal 2020.
71908 Vernieuwing gegevensuitwisseling 347.000 38.589 308.411 Investering
Voortgang: De aanbesteding is afgerond. 1 juni start de technische implementatie van de nieuw ingekochte systemen voor het gegevensknooppunt. Afronding van de eerste fase is gepland voor het 4e kwartaal 2020. De 1e helft van 2021 werken we verder aan het omleggen en realiseren van koppelingen via het gegevensknooppunt