Realisatie
De focus van dit programma ligt op realisatie van een betere dienstverlening aan inwoners en bedrijven door de 4 organisaties én een betere bedrijfsvoering. Voor de uitvoering is een programmaplan en begroting opgesteld en vastgesteld door het dagelijks bestuur. De aansturing van het programma vindt plaats vanuit een stuurgroep.

Uitvoering
Het programma omvat 15 projecten. Op dit moment zijn 11 projecten (bijna) afgerond en 4 in uitvoering. Het grootste project, de implementatie van zaakgericht werken, is in volle gang. In korte ‘sprints’ wordt steeds een groep processen/diensten ingericht. Inmiddels zitten we in sprint 7 en hebben we honderden unieke processen ingericht. Deze processen variëren van belasting- en invorderingsprocessen, burgerzakenprocessen, meldingen openbare meldingen tot en met het aanvragen van een tijdelijke overbruggingsregeling voor zelfstandig ondernemers (Tozo) die in financiële problemen zijn gekomen door de coronacrisis en niet in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien.

Burgers en bedrijven kunnen steeds meer diensten en producten online afnemen van de gemeenten en deze volgen via hun eigen “klantportaal”. We zien dat burgers en bedrijven ons online goed weten te vinden. Er zijn al duizenden online aanvragen en meldingen binnen gekomen via de nieuwe online diensten en producten die we hebben gerealiseerd via dit programma.

Corona heeft ook een grote impact op de uitvoering van de sprintwerkzaamheden. Alles is aangepast naar een online uitvoering van de sprints. Door corona hebben we helaas vertraging opgelopen in de uitvoering van het programma. Hierdoor loopt het programma iets langer door.

Kanaalmeting is een ander belangrijk afgerond project. Dit project geeft ons dagelijks inzicht in het gebruik van de kanalen, balie, telefonie en website. Met dit inzicht kunnen we het gebruik van deze kanalen beter sturen en bijvoorbeeld zorgen dat zoveel mogelijk digitaal wordt afgehandeld. Tevens kunnen we met dit inzicht beter anticiperen op de behoefte van burgers of bedrijven door bijvoorbeeld de website aan te passen op actualiteiten. Eind dit jaar verwachten we ook resultaten van het project klanttevredenheid. Hiermee krijgen we een beter inzicht in de klanttevredenheid over de dienstverlening van de gemeenten. 

De uitvoering van het programma ligt iets achter op schema. Dit komt door de coronacrisis, de juridische procedure bij de aanbesteding en de vertraagde besluitvorming rondom de implementatiestrategie. Daarnaast staat het programma onder druk door een krap tijdschema en de onvoldoende bemensing (door ziekte) vanuit de 4 organisaties. In de stuurgroep wordt nauwlettend gemonitord op de mogelijke spanning tussen reguliere taken en programmataken.